eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Boguchwała › remonty dróg gminnych w 2009 roku

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-05-14

Boguchwała: remonty dróg gminnych w 2009 roku
Numer ogłoszenia: 149668 - 2009; data zamieszczenia: 14.05.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Boguchwała , ul. Tkaczowa 134, 36-040 Boguchwała, woj. podkarpackie, tel. 017 8755201, faks 017 8755209.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.boguchwala.pl
  • Adres strony internetowej, pod którym dostępne są informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów: nie dotyczy

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: remonty dróg gminnych w 2009 roku.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zamówienie obejmuje głównie roboty związane z nawierzchnią dróg gminnych polegających na ułożeniu warstw nawierzchni z mieszanek mineralno- bitumicznych na podbudowie z kruszyw łamanych. Część nawierzchni zostanie ułożona na istniejącą nawierzchnie bitumiczną. W zakres robót wejdzie ponadto odcinkowe korytowanie z wykonaniem podbudowy, wykonanie poboczy, odcinkowe umocnienie skarp prefabrykatami oraz ułożenie ścieków korytkowych, pobranie i odtworzenie rowów przydrożnych i przepustów, regulację włazów studzienek kanalizacyjnych. Roboty będą realizowana na terenie 9 miejscowości położonych na terenie Gminy Boguchwała. 1.Boguchwała -droga na dz. 1188 Długość odcinka 460 mb, szer. 3,50 m, podbudowa z tłucznia łamanego gr.10 cm. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm, podbudowa na poszerzeniu 15 cm. -boczna Techniczna długość odc.70 mb i szerokości 3,0 m, podbudowa z tłucznia łamanego gr.8 cm. Nawierzchnia 2+4 masy asfaltowej 2.Lutoryż -droga na dz. 1660 Podbudowa z kruszywa łamanego 10 cm, pogrubienie w-wy w odc. 0+110 do 0+336 na gr. 15 cm, nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm, korytka ściekowe, pobocza, dł. odcinka 480 m, szer. 3,00 m -droga na dz. 1722 Remont drogi obejmuje :Dł.odc.550mb. szer. zmienna 3,6--3,0 m. Podbudowa z kruszywa łamanego.gr.10 cm. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm. Pobocza żwirowe szer.0,50 m i 0,30 m. 3. Mogielnica -droga na dz. 1177 Remont drogi obejmuje : 730 mb, szer. w km.0+00--0+300 --3,50 m. ; km 0+300--0+730 -2,80 m. Podbudowa z kruszywa łamanego .Odc,0+00-0+300 gr. 10 cm. Odc.0+300-0+730gr.15 cm. Nawierzchnia asfaltowa gr.2+4 cm. Pobocza żwirowe szer. zmienna 1 m--0,30 m. gr. 10 cm 4. Niechobrz - łącznik Remont drogi obejmuje : długość odcinka 342mb, szer.3,5 m. Podbudowa z kruszywa łamanego gr.10 cm. Pogrubienie podbudowy w odc. 0+90-0+175 i 0+262-0+342. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocza żwirowe szer. gr. 10 cm, szer. 0,50 m. Remont przepustu w km.0+260. mb.12. Zakres remontu-odkopanie z odzyskaniem kręgów betonowych śr. 0,80 m..Wykonanie ławy betonowej. gr. 10 cm z bet. B-10 ,ułożenie kręgów z wymianą uszkodzonych szt.3 .Zasypanie wykopu z zagęszczeniem. - droga na dz.200 i 194/3 Remont drogi obejmuje : profilowanie masą asf.odc.0+00--0+155 na istniejącej nawierzchni asfaltowej. Profilowanie kruszywem łamanym odc.0+155-0+285 gr. 8 cm. Ułożenie w-wy asfaltowej gr.2+4 cm szer.3 m. na odc. 0+00-0+155 ; na odc. 0+155-0+285 szer.3,5 m. Pobocza obustronne szer.0,5 m. -droga na dz. 1227 Droga nr 1227 projektowana nawierzchnia asfaltowa na podbudowie tłuczniowej 244x3=732m2. Pobocza utwardzane szer. 1,0 i 0,5m. Grubość podbudowy 10 cm. Gr. nawierzchni asfaltowej 2+4 cm. -droga nr 108185R Remont drogi obejmuje odc. dł.1952 m szer.3,5 m . Podbudowa z kruszywa łamanego gr.10 cm , odcinkami zwiększenie gr. do 15 cm. Nawierzchnia asfaltowa 2 +4 cm. -droga na dz. 2094/1 Remont drogi obejmuje : długość odcinka 250m , szer. 2,5 m. Podbudowa z kruszywa łamanego gr. w-wy 15 cm. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocze żwirowe szer. 0,5m.Ściek korytkowy dł.150 mb. Profilowanie i umocnienie skarpy 90m2 5. Nosówka -droga na dz. 303 Remont drogi obejmuje :Podbudowa z kruszywa łamanego gr. 15cm.W km 0+125-0+155 zwiększenie gr. o w-wę żwirową gr.10 cm. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocza żwirowe ; strona prawa 0,5 m, str. lewa 0,30m. Rów jednostronny strona prawa. -droga przy remizie Remont drogi obejmuje : dł. odc. 100 mb, szer. 3,0 m. Podbudowa profilowa z kruszywa łamanego gr. 8 cm. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocza żwirowe : str. prawa 1m strona lewa 0,30 m. Remont przepustu w km.0+ 28-dostawienie kręgu dł.1,5m z podbudową. -droga na Przymiarki Remont drogi obejmuje Dł.odc.440 m. szer.3,0 m. Podbudowa z kruszywa łamanego gr. 10cm.Nawieszchnia asfaltowa gr.2+4 cm. Pobocza żwirowe 0,30 m obustronne. -droga na Krzywdy Remont drogi obejmuje : dł. odc. 200 mb szer. 3,0 m. Podbudowa z kruszywa łamanego gr.15 cm. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocza żwirowe szer.0,30 m -droga 108157R Długość odcinka 215 metrów, szerokość 3,5 - 4m + rozjazdy. Nakładka asfaltowa z masy bitumicznej grubości 3 cm. Pobocze obustronne szerokości 0,25 metra, grubości 3 cm. 6. Zarzecze - droga nr 1 Remont drogi obejmuje: korytowanie w km 0+00-0+93 szer.0,5 m gł.15 cm, km.0+93--0+130 szer. 3 m gł.15 cm. Podbudowa po korytowaniu 15 cm z kruszywa łamanego. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm. Pobocza żwirowe strona prawa szer. 1m. strona lewa 0,5 m. - Babia Góra Nawierzchnia asfaltowa na istniejącej nawierzchni asfaltowej-nakładka . Długość odcinka 182 m. szer. 3,4 m. Grubość 2+4 cm. 7. Wola Zgłobieńska - droga na Rogacza Remont drogi obejmuje : dł. Odcinka 330 mb szer.3,5 m, podbudowa z kruszywa łamanego gr.10 cm. Nawierzchnia asfaltowa 4+3 cm. Pobocza żwirowe obustronne szer. 1,0 m. Odtworzenie istniejącego rowu m3 10,0 m . - rondo Remont obejmuje powierzchnię 585,00 m2. Podbudowa profilowa gr. 4,0 cm z kruszywa łamanego , nawierzchnia asfaltowa 2+4cm. -droga na dz. 904 - Ścieżki Remont drogi obejmuje : dł. Odcinka 370 mb, szer. 3,8 m, podbudowa z kruszywa łamanego gr. 10 cm. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm. Pobocza żwirowe obustronne szer.1m. 8. Racławówka -droga na dz. 206/1 Remont drogi obejmuje : długość odc. 200 mb szer. 3,0 m. Podbudowa -km 0+00-0+15 wykształcić włączenie do drogi krajowej śr. gr. podbudowy 20 cm, km.0+15-0+185 gr. podbudowy 15 cm z kruszywa łamanego. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm. Pobocza żwirowe obustronne szer.0,30 m. -droga na dz. 1291 Remont drogi obejmuje dł.odc.190mb szer. 3,0 m. Podbudowa z kruszywa łamanego. Km.0+00--0+96 gr. 10 cm km 0+96-0+190 gr.15 cm. Nawierzchnia asfaltowa 2+4 cm. Ciek korytkowy w km 0+96--0+116 + studnia z przykanalikiem fi 250 mm. - 14 mb. Pobocza obustronne żwirowe szer.0,30 m. -droga na dz. 298/2 Remont drogi obejmuje :długość odc. 42 mb szer.3,40 m. Skropienie emulsją asfaltowa podbudowy. Nakładka asfaltowa 2+3 cm. Pobocza z kruszywa łamanego obustronne szer.0,30 m. gr. 6 cm. -droga na dz.758/3 Remont drogi obejmuje :długość odc. 80 mb szer. 3,40 m. Skropienie podbudowy emulsją asfaltową . Nakładka asfaltowa gr. 2+3 cm. Pobocza z kruszywa łamanego obustronne szer.0,5 m. gr. 6cm. 9. Zgłobień - droga na dz. 199 Dł. odcinka 165 mb, szer.3 m. Remont drogi obejmuje : podbudowa-gr.12cm. Kruszywo łamane. Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Pobocza obustronne gr.10 cm. -droga na dz.1041 Remont drogi obejmuje : podbudowa gr.10cm , szer. 3,20m .Nawierzchnia asfaltowa gr. 2+4 cm. Dł. odcinka 175 mb. Pobocza z kruszywa łamanego 8 cm, obustronne szer.0,5 m. z zaklinowaniem. -Babia Góra Remont drogi obejmuje : wzmocnienie istniejącej podbudowy gr.12 cm nawierzchnia asfaltowa gr. 4+3 cm. Dł. odcinka 510 mb, szer. 3 m. Pobocza obustronne szer.0,5 m. żwirowe gr.10 cm. Rów odwadniający jednostronny w km.0+00--0+600 Zakres robót określa ZAŁĄCZNIK NR 2 tj. przedmiary robót..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.32.23 - Wymiana nawierzchni drogowej .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.09.2009.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: Każda oferta musi być zabezpieczona wadium o wartości 50 000,00 zł. Słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych 00/100. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: 1) pieniądzu, 2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, 3) gwarancjach bankowych, 4) gwarancjach ubezpieczeniowych, 5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wadium w formie pieniężnej należy wnieść przelewem z rachunku Wykonawcy na rachunek bankowy Zamawiającego: Bank BS Niechobrz konto nr 86916300092001000000390010 Wadium wnoszone w formie: poręczenia bankowego lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub poręczeniach udzielanych przez podmioty o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, należy złożyć w formie oryginału w kasie Zamawiającego. Nie należy załączać oryginału dokumentu wadialnego do oferty. Z treści gwarancji (poręczenia) musi jednoznacznie wynikać jaki jest sposób reprezentacji Gwaranta. Gwarancja musi być podpisana przez upoważnionego (upełnomocnionego) przedstawiciela Gwaranta. Podpis winien być sporządzony w sposób umożliwiający jego identyfikację np. złożony wraz z imienną pieczątką lub czytelny (z podaniem imienia i nazwiska). Z treści gwarancji winno wynikać bezwarunkowe, na każde pisemne żądanie zgłoszone przez Zamawiającego w terminie związania ofertą, zobowiązanie Gwaranta do wypłaty Zamawiającemu pełnej kwoty wadium w okolicznościach określonych w art. 46 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Wadium musi być wniesione najpóźniej do wyznaczonego terminu składania ofert, tj. do dnia 04 czerwca 2009 roku, do godz. 930. Wniesienie wadium w pieniądzu będzie skuteczne, jeżeli w podanym terminie znajdzie się na rachunku bankowym Zamawiającego. Wykonawca, który nie wniesie wadium lub nie zabezpieczy ofertę akceptowalną formą wadium zostanie wykluczony z postępowania, a jego oferta zostanie uznana za odrzuconą. Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium, jeżeli: a) upłynął termin związania ofertą, b) zawarto umowę w sprawie zamówienia publicznego i wniesiono zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy, c) zamawiający unieważnił postępowanie o udzielenie zamówienia, pod warunkiem, iż protesty zostały ostatecznie rozstrzygnięte lub upłynął termin do ich wnoszenia, Zamawiający niezwłocznie dokona zwrotu wadium na wniosek Wykonawcy: a) który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert, b) który został wykluczony z postępowania, c) którego oferta została odrzucona, Wadium Wykonawcy, którego oferta została wybrana, zostanie zatrzymane wraz z odsetkami w przypadku, gdy Wykonawca: 1) odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie, 2) nie wniesie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, 3) zawarcie umowy stanie się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, nie złożył dokumentów lub oświadczeń o których mowa w art. 25 ust. 1 lub pełnomocnictw chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. W przetargu mogą wziąć udział oferenci spełniający warunki zawarte w art. 22 Ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r (Dz.U. z 2007 Nr 223, poz. 1655 ze zm.).Wymagania: 1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień; 2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz Dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązania innych podmiotów do udostępniania potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, - tj. wykonali min. 2 roboty budowlane w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, odpowiadających swoim charakterem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, ze roboty te zostały wykonane należycie . 3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia; - tj. posiadają polisę ubezpieczeniową OC w zakresie prowadzonej działalności na kwotę nie mniejszą niż 500 000,00 PLN. Słownie: pięćset tysięcy złotych 00/100 (obejmująca okres prowadzenia robót). 4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia. 2. Ocena spełniania ww. warunków dokonana zostanie zgodnie z formułą spełnia - nie spełnia, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach wyszczególnionych w pkt. VI niniejszej SIWZ. Z treści załączonych dokumentów musi wynikać jednoznacznie, iż ww. warunki wykonawca spełnił. Uzupełnienie wymaganych dokumentów jest możliwe zgodnie z art. 26 ust. 3 i 4. Nie spełnienie chociażby jednego z ww. warunków skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z postępowania. 3. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia (np. w konsorcjum). W takim przypadku ich oferta musi spełniać następujące wymagania: o wykonawcy przedłożą przed podpisaniem umowy o roboty budowlane, umowę określającą strony umowy, cel działania, okres ważności umowy, sposób ich współdziałania, zakres prac przewidzianych do wykonania przez każdego z nich, sposób odpowiedzialności (wymaga się solidarnej odpowiedzialności wykonawców), o w odniesieniu do wymagań postawionych przez Zamawiającego, każdy z przedsiębiorców wchodzący w skład konsorcjum oddzielnie musi udokumentować, że nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych, o oferta musi być podpisana w taki sposób, by prawnie zobowiązywała wszystkich wykonawców występujących wspólnie, o wykonawcy występujący wspólnie muszą ustanowić pełnomocnika (lidera) do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia lub do reprezentowania ich w postępowaniu oraz zawarcia umowy o udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego. Umocowanie może wynikać z treści umowy konsorcjum lub zostać przedłożone oddzielnie wraz z ofertą, Uwaga: treść pełnomocnictwa powinna dokładnie określać zakres umocowania. o wszelka korespondencja oraz rozliczenia dokonywane będą wyłącznie z pełnomocnikiem (liderem), o wypełniając formularz ofertowy, jak również inne dokumenty powołujące się na Wykonawcę; w miejscu np. nazwa i adres Wykonawcy należy wpisać dane dotyczące konsorcjum, a nie pełnomocnika konsorcjum..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: W celu potwierdzenia spełniania wymaganych warunków wykonawcy obowiązani są złożyć następujące dokumenty: 1. Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert (lub dokument potwierdzony w tym terminie przez organ wydający). 2. Wykaz zrealizowanych w ciągu ostatnich 5 lat, a jeżeli okres działalności jest krótszy, w tym okresie, min 2 robót budowlanych, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia z podaniem ich nazwy, wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączenie dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie - WG ZAŁĄCZNIKA NR 5. 3. Oświadczenie o spełnianiu warunków wskazanych w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. - WG ZAŁĄCZNIKA NR 4. 4. Kopię polisy ubezpieczeniowej OC w zakresie prowadzonej działalności na kwotę nie mniejszą niż 500 000,00 PLN. Słownie: pięćset tysięcy złotych 00/100 (obejmująca okres prowadzenia robót) Wymagane dokumenty należy przedstawić w formie oryginałów albo kserokopii. Dokumenty złożone w formie kserokopii muszą być opatrzone klauzulą ZA ZGODNOŚĆ Z ORYGINAŁEM i poświadczone za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. Zamawiający zażąda przedstawienia oryginału lub notarialnie potwierdzonej kopii dokumentu wtedy, gdy złożona przez wykonawcę kserokopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi uzasadnione wątpliwości co do jej prawdziwości, a zamawiający nie może sprawdzić jej prawdziwości w inny sposób..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.boguchwala.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miejski w Boguchwale ul. Doktora Tkaczowa 134, 36-040 Boguchwała pokój nr 9, I piętro.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 04.06.2009 godzina 09:30, miejsce: Urząd Miejski w Boguchwale ul. doktora Tkaczoa 134, 36-040 Boguchwąła Biuro Obsługi Mieszkańców.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.