eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Annopol › Organizacja i przeprowadzenie szkoleń w dziedzinie doradztwa zawodowego, treningu kompetencji i umiejętności społecznych oraz szkoleń zawodowych w ramach projektu systemowego .Przyszłość to już jutro - promocja aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Annopol.realizowanego w 2012 roku przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-07-04

Annopol: Organizacja i przeprowadzenie szkoleń w dziedzinie doradztwa zawodowego, treningu kompetencji i umiejętności społecznych oraz szkoleń zawodowych w ramach projektu systemowego .Przyszłość to już jutro - promocja aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Annopol.realizowanego w 2012 roku przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1
Numer ogłoszenia: 146053 - 2012; data zamieszczenia: 04.07.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Ośrodek Pomocy Społecznej , ul. Leśna 1, 23-235 Annopol, woj. lubelskie, tel. 15 86 13 404, faks 15 86 13 404.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://www.opsannopol.eu/

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Jednostka organizacyjna gminy.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Organizacja i przeprowadzenie szkoleń w dziedzinie doradztwa zawodowego, treningu kompetencji i umiejętności społecznych oraz szkoleń zawodowych w ramach projektu systemowego .Przyszłość to już jutro - promocja aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Annopol.realizowanego w 2012 roku przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia są usługi w postaci szkoleń I.Doradztwo zawodowe (55 osób- 4 grupy po ok. 15 osób, każda grupa po 16 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1 do SIWZ II.Trening kompetencji i umiejętności społecznych (55 osób- 4 grupy po ok. 15 osób, każda grupa po 16 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1a do SIWZ III.Spawanie metodą MAG-135 i TIG-141 (5 osób -(1 grupa), 198 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1b do SIWZ IV.Technolog robót wykończeniowych w budownictwie (3 osoby - 1 grupa - 70 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1c do SIWZ V.Obsługa wózków jezdniowych (2 osoby - 67 godz. szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1d do SIWZ VI.Obsługa komputera, kas fiskalnych i programu Subiekt GT (11 osób - 1 grupa - 70 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1e do SIWZ VII.Opiekunka dziecięca, osób starszych i niepełnosprawnych (9 osób - 1 - grupa - 60 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1f do SIWZ w ramach projektu .Przyszłość to już jutro - promocja aktywnej integracji społecznej i zawodowej w Gminie Annopol. współfinansowanego przez Unię Europejska ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przedmiot zamówienia obejmuje również: Zakres prac oraz odpowiedzialność Wykonawcy w zakresie objętym proponowaną ceną ofertową obejmuje także: 1.Zorganizowanie serwisu kawowego oraz obiadu w każdym dniu trwania szkolenia 2.Dowóz uczestników szkolenia z miejsca zamieszkania uczestnika do miejsca szkolenia oraz powrót z miejsca organizacji szkolenia do miejsca zamieszkania uczestnika, bądź zwrot kosztów dojazdu uczestnika z miejsca zamieszkania do miejsca szkolenia i powrót uczestnika z miejsca szkolenia do miejsca zamieszkania 3.Ubezpieczenie uczestnika szkolenia na czas trwania zajęć od następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych w związku z uczestnictwem w w/w zajęciach oraz w drodze do i z miejsca kursu. 4.Przeprowadzenie badania lekarskiego niezbędne do rozpoczęcia szkolenia. 5.Warunki lokalowe, sale szkoleniowe, także w miejscu szkolenia praktycznego oraz wykorzystywany sprzęt muszą spełniać wymogi w zakresie BHP i ppoż. Sale wykładowe powinny być przystosowane do prowadzenia zajęć dydaktycznych, wyposażone w niezbędne pomoce dydaktyczne (np. tablica, projektor, rzutnik obrazu). 6.Wykonawca zapewnia: materiały szkoleniowe, które zostaną przekazane uczestnikom na własność, wydanie zaświadczenia o ukończeniu/odbyciu szkolenia - po jego ukończeniu, egzamin wewnętrzny, a po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu - wydanie zaświadczenia bądź certyfikatu w oparciu o § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r., Nr 31, poz. 216), potwierdzającego posiadanie kwalifikacji w danym zakresie (w obrębie danego zawodu). W koszt kursu należy wliczyć opłatę za egzamin. 7.Dokumentacja szkoleniowa, zaświadczenia, certyfikaty, materiały szkoleniowe oraz sala szkoleniowa- powinny być oznakowane zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach POKL 2007 - 2013..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt.6 w zakresie każdej z części niniejszego zamówienia publicznego w wysokości 50% niniejszego postępowania (w zakresie danej części). Przedmiotem zamówień uzupełniających będzie: - w części I - Doradztwo zawodowe; w części II - Trening kompetencji i umiejętności społecznych; w części III - Spawanie metodą MAG-135 i TIG-141; w części IV - Technolog robót wykończeniowych w budownictwie, w części V - Obsługa wózków jezdniowych; w części VI - Obsługa komputera, kas fiskalnych i programu Subiekt GT; w części VII - Opiekunka dziecięca, osób starszych i niepełnosprawnych. Tym samym przedmiotem zamówienia uzupełniającego będzie powtórzenie tego samego rodzaju zamówienia i będzie zgodne z głównym przedmiotem zamówienia dla danej części.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8, 80.50.00.00-9, 80.53.31.00-0, 85.31.23.20-8.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 7.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.12.2012.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełniania Wykonawca zobowiązany jest wskazać w sposób szczególny.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni ten warunek, jeżeli wykaże, że należycie przeprowadził w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenie działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej: - jedną usługę z zakresu doradztwa zawodowego dla co najmniej 15 osób o łącznej wartości co najmniej 2,8 tyś. zł. - dotyczy części nr I; jedną usługę z zakresu treningu kompetencji i umiejętności społecznych, w której brało udział co najmniej 15 osób, o łącznej wartości co najmniej 2,8 tyś. zł. - dotyczy części nr II; jedną usługę z spawania metodą MAG-135 i TIG-141 dla co najmniej 5 osób o łącznej wartości co najmniej 20 tyś. zł. - dotyczy części nr III; jedną usługę z zakresu technika robót wykończeniowych w budownictwie dla co najmniej 3 osób o łącznej wartości co najmniej 9,5 tyś. zł. - dotyczy części nr IV; jedną usługę z zakresu obsługi wózków jezdniowych dla co najmniej 2 osób o łącznej wartości co najmniej 3,1 tyś. zł. - dotyczy części nr V; jedną usługę z zakresu obsługi komputera, kas fiskalnych i programu Subiekt GT dla co najmniej 11 osób o łącznej wartości co najmniej 13 tyś. zł. - dotyczy części nr VI; jedną usługę z zakresu opiekunki dziecięcej, osób starszych i niepełnosprawnych dla co najmniej 9 osób o łącznej wartości co najmniej 11 tyś. zł. - dotyczy części nr VII

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełniania Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełniania Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełniania Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1.Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy, w przypadku gdy nastąpi zmiana powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie mającym wpływ na realizacje przedmiotu umowy. 2.Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy, w przypadku gdy konieczność wprowadzenia zmian będzie następstwem zmian wytycznych lub zleceń Instytucji, która przyznała środki na sfinansowanie umowy . 3.Zmiany terminu szkoleń składających się na przedmiot umowy, jeżeli ze względu na wypadek losowy nie będzie możliwe przeprowadzenie szkolenia (w szczególności: choroba trenera, siła wyższa, choroba uczestników). 4.Konieczność zmiany terminu realizacji przedmiotu umowy z przyczyn niezawinionych przez strony nie może spowodować zmiany ceny wynikającej z oferty, na podstawie której był dokonany wybór Wykonawcy. 5.Zaistnienia siły wyższej (powódź, pożar, zamieszki, strajki, ataki terrorystyczne, przerwy w dostawie energii elektrycznej) mającej wpływ na realizacje umowy. 6.Zmiana postanowień zawartej umowy może nastąpić wyłącznie w przypadkach przewidzianych ustawą oraz postanowieniami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, za zgodą obu stron, wyrażoną na piśmie w formie aneksu do umowy, pod rygorem nieważności takiej zmiany.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.ebip.lublin.pl/ops-annopol/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu, ul. Leśna 2, 23-235 Annopol oraz na stronie internetowej BIP Ośrodka Pomocy Społecznej w Annopolu: www.ebip.lublin.pl/ops-annopol/.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 12.07.2012 godzina 09:00, miejsce: Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu, ul. Leśna 2, 23-235 Annopol.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Doradztwo zawodowe.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Doradztwo zawodowe (55 osób- 4 grupy po ok. 15 osób, każda grupa po 16 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1 do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 85.31.23.20-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Trening kompetencji i umiejętności społecznych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Trening kompetencji i umiejętności społecznych (55 osób- 4 grupy po ok. 15 osób, każda grupa po 16 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1a do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Spawanie metodą MAG-135 i TIG-141.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Spawanie metodą MAG-135 i TIG-141 (5 osób -(1 grupa), 198 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1b do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: Technolog robót wykończeniowych w budownictwie.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Technolog robót wykończeniowych w budownictwie (3 osoby - 1 grupa - 70 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1c do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: Obsługa wózków jezdniowych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Obsługa wózków jezdniowych (2 osoby - 67 godz. szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1d do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 6 NAZWA: Obsługa komputera, kas fiskalnych i programu Subiekt GT.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Obsługa komputera, kas fiskalnych i programu Subiekt GT (11 osób - 1 grupa - 70 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1e do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.50.00.00-9, 80.53.31.00-0.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 7 NAZWA: Opiekunka dziecięca, osób starszych i niepełnosprawnych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Opiekunka dziecięca, osób starszych i niepełnosprawnych (9 osób - 1 - grupa - 60 godz. zegarowych szkolenia) - szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został określony w załączniku nr 1f do SIWZ.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.12.2012.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.