eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ciechanów › Rewitalizacja i rozbudowa ratusza w Ciechanowie - etap I

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-02-02

Ciechanów: Rewitalizacja i rozbudowa ratusza w Ciechanowie - etap I
Numer ogłoszenia: 14086 - 2009; data zamieszczenia: 02.02.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miejska Ciechanów reprezentowana przez Prezydenta Miasta Ciechanów , Plac Jana Pawła II 6, 06-400 Ciechanów, tel. 023 6749200, faks 0 23 672 29 63.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.um.ciechanow.pl
  • Adres strony internetowej, pod którym dostępne są informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów: nie dotyczy

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Rewitalizacja i rozbudowa ratusza w Ciechanowie - etap I.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonanie remontu zabytkowego budynku ratusza, zgodnie z pozwoleniem na budowę nr 915/07 z dnia 21.12.2007 r. znak AB 7351-814/07 wydanym przez Starostę Ciechanowskiego. Budynek stanowi przykład miejskiej architektury administracyjnej z okresu II połowy XIX wieku, projektu Henryka Marconiego. Jest obiektem neogotyckim, wpisanym do rejestru zabytków pod nr 98-A, dnia 19.12.1961 r. Przedmiot zamówienia, jest budynkiem użyteczności publicznej zaliczanym do kategorii budynków niskich, ZL III. Szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia zawarte jest w dokumentacji projektowej, przedmiarze robót oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, które stanowią załącznik do SIWZ. Dane liczbowe: -Powierzchnia zabudowy - 470,00 m2, -Powierzchnia budynku netto - 1062,92 m2, -Kubatura - 4230,00 m3. Zakres robót obejmuje: -Wyburzenie w całym budynku istniejących ścianek działowych i wybudowanie nowych; -Całkowitą wymianę stropów drewnianych na niepalne o konstrukcji stalowej. -Nową żelbetową klatkę schodową w miejscu istniejącej; -Bryła główna ratusza bez zmian, z wymianą elementów konstrukcyjnych dachu, nienadających się do dalszej eksploatacji oraz zmiana bryły dachu nad skrzydłem wschodnim, na czteropołaciowy o nachyleniu 30°; -Wymianę pokrycia dachowego i obróbki blacharskiej; -Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków; -Wykonanie nowych posadzek; -Remont istniejącej elewacji na części zabytkowej ratusza, docieplenie metodą lekko-mokrą oraz remont elewacji skrzydła wschodniego; -Wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej, c.o., oraz instalacji elektrycznej; -Wyposażenie budynku w instalację wentylacyjną, instalację teleinformatyczną oraz system sygnalizacji alarmu włamania i pożaru; Wykonawca przedstawi wstępny harmonogram rzeczowo finansowy robót obejmujący podział przedmiotu umowy na poszczególne elementy, terminy realizacji robót. Wstępny harmonogram robót powinien zostać opracowany przy założeniu finansowania przez Zamawiającego przedmiotu umowy w roku 2009 r. do wysokości 2 000 000,00 zł brutto..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.23.50 - Budynki o szczególnej wartości historycznej lub architektonicznej 45.31.00.00 - Roboty instalacyjne elektryczne 45.33.10.00 - Instalowanie urządzeń grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych 45.33.00.00 - Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne 45.11.12.00 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków 45.26.10.00 - Wykonywanie pokryć i konstrukcji dachowych oraz podobne roboty .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.08.2010.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: Przed terminem składania ofert Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 100 000 zł (słownie: sto tysięcy złotych) w formach dopuszczalnych przez ustawę P.z.p. a) Za skuteczne wniesienie wadium w pieniądzu Zamawiający uważa wadium, które w wyznaczonym terminie składania ofert znajduje się na koncie Zamawiającego tj. do dnia 02.03. 2009 r. (ksero przelewu dołączyć do oferty). b) Na dokumencie wniesienia wadium należy zaznaczyć Wadium do przetargu pn. Rewitalizacja i rozbudowa ratusza w Ciechanowie - etap I. c) Wadium wnoszone w innej formie niż pieniądzu należy oryginał załączyć do oferty. W przypadku wniesienia wadium w formie innej niż pieniężna, dokument wniesienia wadium powinien wskazywać przypadki, w których Zamawiający ma prawo zatrzymać wadium z odsetkami zgodnie z art. 46 ust. 4a i 5. d) Zamawiający dokona niezwłocznie zwrotu wadium zgodnie z art. 46. Ustawy Prawo zamówień publicznych. e) W przypadku wniesienia wadium w pieniądzu Wykonawca może wyrazić zgodę na zaliczenie kwoty wadium na poczet zabezpieczenia.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie zamówienia mogą się ubiegać Wykonawcy, którzy: 1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień. a) Przez posiadanie uprawnień Zamawiający rozumie dopuszczenie do obrotu gospodarczego i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie - zgodnym z przedmiotem zamówienia, 2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym, osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia. a) Przez posiadanie wiedzy i doświadczenia Zamawiający rozumie wykonanie robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością, robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, polegających na remontach i pracach konserwatorskich w obiektach podlegających ochronie konserwatorskiej, przy czym przynajmniej jedno zadanie miało wartość co najmniej 5 mln zł (słownie: pięć milionów zł) brutto. b) Przez potencjał techniczny oraz osoby zdolne do wykonania zamówienia Zamawiający rozumie dysponowanie osobami posiadającymi następujące kwalifikacje: - kierownik budowy - uprawnienia budowlane o specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń określone w art.12 ustawy Prawo Budowlane, - kierownik robót ogólnobudowlanych - uprawnienia budowlane o specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń, określone w art.12 ustawy Prawo Budowlane. Kierownik budowy może być jednocześnie kierownikiem robót ogólnobudowlanych. - kierownik robót elektrycznych - uprawnienia budowlane o specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, - kierownik robót wod-kan - uprawnienia budowlane o specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, - kierownik robót telekomunikacyjnych - uprawnienia budowlane w specjalności telekomunikacyjnej, - kierownik budowy lub kierownik robót ogólnobudowlanych powinien posiadać co najmniej 2-letnią praktykę na budowie przy zabytkach nieruchomych, bądź posiadać uprawnienia do prowadzenia prac w obiektach zabytkowych potwierdzone stosownym zaświadczeniem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9.06.2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz.U. nr 150, poz. 1579). 3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, przez co Zamawiający rozumie: a) posiadanie rachunku, potwierdzającego wysokość posiadanych środków lub zdolność kredytową Wykonawcy. Wymagane jest posiadanie przez Wykonawcę: środków finansowych lub zdolności kredytowej, aby zapewnić potrzebny przepływ gotówki przez okres obowiązywania umowy, tj. w kwocie minimum w wysokości nie niższej niż 15% wartości kontraktu brutto określonej w ofercie. 4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenia zamówienia na podstawie art. 24 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamawiający wyznaczył następujące wymagania, które Wykonawca spełni, przedstawiając właściwie sporządzoną ofertę, zgodnie z dodatkiem nr 1 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, oraz załączy do oferty niżej wymienione dokumenty w żądanej kolejności i w formie oryginałów lub kserokopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną do podpisania oferty. Ocena spełnienia warunków dokonana będzie w oparciu o oświadczenia i dokumenty, które ma dostarczyć Wykonawca zgodnie z formułą spełnia/niespełna..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1.Oferta zgodna z formularzem oferty wraz z załącznikami; 2.Oświadczenie nr 1 w sprawie spełniania przez Wykonawcę warunków art. 22 ust.1 ust. P.z.p. i nie podlegania wykluczeniu na podstawie art.24 ust.1 i ust.2 ustawy P.z.p.; 3.Aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie koniecznym do wykonania zamówienia (dokument nie może być wystawiony wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert); 4.Wykaz wykonanych robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, polegających na remontach i pracach konserwatorskich w obiektach podlegających ochronie konserwatorskiej, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie, przy czym przynajmniej jedno zadanie miało wartość, co najmniej 5 mln zł brutto; 5.Oświadczenie nr 2 w sprawie spełniania przez Wykonawcę warunków nie podlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy P.z.p.; 6.Wykaz osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności. Do załącznika nr 5 do oferty należy dołączyć: - min. 1 kopia uprawnień budowlanych o specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń dla kierownika budowy, - kopia uprawnień budowlanych o specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń dla kierownika robót ogólnobudowlanych. Kierownik budowy może być jednocześnie kierownikiem robót ogólnobudowlanych. - min. 1 kopia uprawnień budowlanych o specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych dla kierownika robót elektrycznych, - min. 1 kopia uprawnienia budowlanego o specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych dla kierownika robót wod-kan, - min. 1 kopia uprawnienia budowlanego w specjalności telekomunikacyjnej dla kierownika robót telekomunikacyjnych, - kopię aktualnego zaświadczenia z Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa o przynależności i posiadaniu wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej aktualne na dzień otwarcia ofert dla wszystkich branż jw. 7.Dokumenty potwierdzające, że osoba pełniąca funkcje kierownika budowy posiada wymagane przepisami prawa kwalifikacje do kierowania pracami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych, tzn.: a) oświadczenie nr 3 Wykonawcy o odbyciu przez kierownika budowy 2 - letniej praktyki zawodowej na budowie przy zabytkach nieruchomych, o której mowa w § 8 ust. 1 rozp. z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz.U. nr 150, poz. 1579), sporządzone na podstawie wzoru - dodatek nr 6 do SIWZ, albo b) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, wydane na podstawie § 19 rozp. z dnia 24 sierpnia 1964 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach i archeologicznych prac wykopaliskowych (Dz. U. Nr 31, poz. 197), albo c) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, wydane na podstawie § 17 - 19 rozp. z dnia 11 stycznia 1994 r. o zasadach i trybie udzielania zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach oraz prac archeologicznych i wykopaliskowych, warunkach ich prowadzenia i kwalifikacjach osób, które maja prawo prowadzenia tej działalności (Dz. U. Nr 16, poz. 55); 8.Informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w którym Wykonawca posiada rachunek, potwierdzająca wysokość posiadanych środków lub zdolność kredytową Wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. Wymagane jest posiadanie przez Wykonawcę: środków finansowych lub zdolności kredytowej, aby zapewnić wymagany przepływ gotówki przez okres obowiązywania umowy, tj. w wysokości nie niższej niż 15% wartości kontraktu brutto określonej w ofercie; 9.Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzających odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że Wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu - wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 10. Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8, ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 11. Aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9, ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 12.Upoważnienie do podpisania oferty podpisane przez osoby upoważnione do zaciągania zobowiązań w imieniu Wykonawcy; 13. Opracowany i podpisany kosztorys ofertowy sporządzony w formie szczegółowej na podstawie przedmiaru robót i formularza - Kosztorys ofertowy (dodatek nr 8), dostarczony w wersji: - drukowanej jako kosztorys uproszczony z wyszczególnieniem cen jednostkowych oraz całkowitych dla poszczególnych pozycji z narzutami (obliczenia wykonane do dwóch miejsc po przecinku) - elektronicznej na dyskietce 3,5 lub płycie CD w formacie zgodnym z NORMĄ PRO /np. .ath/ jako kosztorys szczegółowy; 14. Opracowany i podpisany formularz cenowy; 15. Podpisany wzór umowy przez upoważnionych przedstawicieli Wykonawcy; 16.Wstępny harmonogram rzeczowo - finansowy-Dokument wypełniony i podpisany przez Wykonawcę. 1. Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamiast dokumentów, o którym mowa: 1) w pkt. 3, 9, 11 tab. Nr 1 składa dokument lub dokumenty potwierdzające odpowiednio, że: a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości; b) nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu. c) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie, 2) w pkt 10 tab. Nr 1 - składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy. 2. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt. 1 zastępuje się je dokumentami zawierającymi oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sadowym, administracyjnym lub organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. 3. Dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, c oraz pkt 2 (pkt 3, 10, 11 tabeli nr 1) musi być wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b (pkt 9 tabeli nr 1) musi być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.um.ciechanow.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta Ciechanów ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów, Wydział Inwestycji.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 02.03.2009 godzina 10:00, miejsce: Oferty należy składać w siedzibie Zamawiającego ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów, do biura podawczego (stanowisko nr 7 Biura Obsługi Interesanta na parterze budynku)..

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: 1.Otwarcie ofert nastąpi w siedzibie Zamawiającego Sala Konferencyjna (parter) dnia 2009.03.02 r. godz. o godzinie 10:30. 2.Osobami upoważnionymi do bezpośredniego kontaktowania się z Wykonawcami i udzielania wyjaśnień są odpowiednio: 1). Justyna Tomkowska (w zakresie formalno-prawnym) - UMC, pokój nr 103, parter, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów - tel. (023) 674-92-74, 2). Robert Szymaniak (w zakresie technicznym) - UMC, pokój nr 207, I piętro, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów - tel. (023) 674-92-13 3). Katarzyna Figurska-Sitarska (w zakresie technicznym) - UMC, pokój nr 206, I piętro, ul. Wodna 1, 06-400 Ciechanów; tel. (023) 674-92-14 3.W celu zapewnienia właściwej jakości wykonywanych robót Zamawiający będzie żądał zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5% ceny całkowitej brutto podanej w ofercie. Zamawiający wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego umowy najpóźniej w dniu podpisania umowy. Oryginał dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy Wykonawca przedłoży Zamawiającemu w dniu podpisania umowy. 4.Wadium i zabezpieczenie należytego wykonania umowy wniesione w pieniądzu winno być wpłacone na konto Zamawiającego: rachunek nr 54 8213 0008 2001 0088 8888 0010..

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.