Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2010-05-18
Warszawa: remont zespołu synagog w Kraśniku - Etap I w ramach Projektu REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHASYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Numer ogłoszenia: 127073 - 2010; data zamieszczenia: 18.05.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: nieobowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego , ul. Twarda 6, 00-950 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 0-22 436 60 00, faks 0-22 436 06 58.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.fodz.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Fundacja.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: remont zespołu synagog w Kraśniku - Etap I w ramach Projektu REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHASYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy zamówienia obejmuje: remont zespołu synagog w Kraśniku - Etap I opisane w projekcie budowlanym, a w szczególności: a) rozbiórki posadzek, schodów i stropów; b) podbicie fundamentów; c) wykonanie nowych stropów; d) wykonanie nowych klatek schodowych, podciągów i nadproży; e) wykonanie izolacji poziomej i pionowej; f) wykonanie wzmocnień ścian; g) wykonanie wieńca wokół budynków; h) wykonanie i montaż stolarki okiennej antywłamaniowej w budynku dużej synagogi; i) wykonanie elewacji z malowaniem; j) remont więźby dachowej; k) wykonanie nowego pokrycia dachowego budynków wraz z obróbkami..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.23.50 - Budynki o szczególnej wartości historycznej lub architektonicznej .
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.03.2011.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: 1. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 40 000,00 PLN w jednej z dopuszczalnych form określonych w pkt. 12.2. SIWZ i załączenia potwierdzenia jego wniesienia do Oferty. 2. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: a) pieniądzu; b) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym, że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym; c) gwarancjach bankowych; d) gwarancjach ubezpieczeniowych; e) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm ). 3. Wadium w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, w Citibanku Handlowym, nr 23 1030 1508 0000 0005 0294 3006 z dopiskiem Wadium - REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHASYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI. 4. W przypadku wniesienia wadium w formie gwarancji lub poręczenia oryginał dokumentu należy załączyć do oferty. 5. Wadium musi być wniesione najpóźniej do wyznaczonego terminu składania ofert, tj. do dnia 02.06.2010 roku do godz. 1430. Wniesienie wadium w pieniądzu będzie skuteczne, jeżeli w podanym terminie znajdzie się ono na rachunku bankowym Zamawiającego. Wykonawca, który nie wniesie wadium lub nie zabezpieczy oferty akceptowalną formą wadium zostanie wykluczony z postępowania, a jego oferta zostania uznana za odrzuconą. 6. Zasady zwrotu wadium oraz jego utraty określa art. 46 ust. 1-5 ustawy.
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena bedzie dokonywana na zasadzie spełnia - nie spełnia Wykonawca posiada wystarczającą wiedzę i doświadczenie jeżeli wykonał w ciągu ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej 3 zadania w zakresie robót budowlanych w obiektach podlegających ochronie konserwatorskiej, o wartości minimalnej 1 500 000,00 PLN każde. Do wykazu należy załączyć referencje od inwestorów, wystawione nie wcześniej niż 9 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena bedzie dokonywana na zasadzie spełnia - nie spełnia Personel kierowniczy proponowany do wykonania zamówienia winien mieć odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje do robót objętych niniejszym przetargiem. Wykonawca winien dysponować kierownikiem budowy, który musi posiadać doświadczenie zawodowe nie mniejsze niż 2 lata, stosowne uprawnienia w zakresie prowadzenia robót budowlanych oraz musi posiadać zaświadczenie o kwalifikacjach wydanych na podstawie § 19 Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 sierpnia 1964 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach i archeologicznych prac wykopaliskowych ( Dz. U. Nr 31, poz. 197 ), §17-19 Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 11 stycznia 1994 r. o zasadach i trybie udzielania zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach oraz prac archeologicznych i wykopaliskowych, warunkach ich prowadzenia i kwalifikacjach osób, które mają prawo prowadzenia tej działalności ( Dz. U. Nr 16, poz. 55 ) lub spełniać wymagania § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, czyli posiadać odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami Prawa Budowlanego oraz wykazać co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych. Powyższa praktyka winna być potwierdzona przez właściwy Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków lub organ ochrony zabytków właściwy dla miejsca wykonywania robót na obiektach zabytkowych
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Ocena bedzie dokonywana na zasadzie spełnia - nie spełnia. Warunek uznaje się za spełniony jeżeli średnie roczne obroty Wykonawcy z ostatnich trzech lat wynoszą nie mniej niż 2 500 000,00 PLN
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
- sprawozdanie finansowe w całości, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu albo jego części, a w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego inny dokument określający obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1. Wszyscy Wykonawcy muszą dostarczyć następujące oświadczenia i dokumenty wraz ze swoją Ofertą: 1.1. Formularz oferty przetargowej na roboty (Formularz 1); 1.2. Dowód wniesienia wadium; 1.3. Ogólne informacje dotyczące Wykonawcy (Formularz 2); 1.4. W przypadku Konsorcjum należy dołączyć szczegółową informację o Wykonawcach stanowiących Konsorcjum (Formularz 2a); 1.5. Oryginał pełnomocnictwa do podpisywania dokumentów oferty i podpisania umowy, o ile nie wynika ono z innych złożonych dokumentów oraz pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy, w przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia; 1.6. Wykaz personelu kluczowego przewidzianego do realizacji zamówienia (Formularz 4). Do Formularza należy załączyć uprawnienia budowlane oraz aktualne zaświadczenia (z datą ważności w momencie składania ofert) o przynależności do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz zaświadczenia o kwalifikacjach lub wykazy stosownych praktyk na budowie przy obiektach zabytkowych lub obiektach znajdujących się w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej (zgodnie z wymogami pkt. 7.2.4.). 1.7. Harmonogram realizacji inwestycji (Formularz 5); 1.8. Plan Robót Podwykonawcy (Formularz 6). W przypadku powierzenia wykonania zamówienia podwykonawcy, Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie nazwy podwykonawcy oraz części zamówienia, którą zamierza powierzyć podwykonawcy. 1.9. Wykaz prac zgodnie z wymaganiami stawianymi w pkt. 7.2.3 SIWZ (Formularz 7). Do Formularza należy dołączyć stosowne referencje, wystawione nie później niż na 9 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, od instytucji na rzecz których Wykonawca świadczył wymienione w wykazie roboty i wykonał je z należytą starannością. Wykaz winien posiadać podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków lub organu ochrony zabytków właściwego dla miejsca wykonywania robót na obiektach zabytkowych potwierdzający spełnienie wymagań jakościowych. 1.10. Kosztorys Ofertowy sporządzony na podstawie Dokumentów Przetargowych oraz dokumentacji projektowej i zgodnie z zasadami zawartymi w punkcie 18 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w wersji papierowej i elektronicznej na nośniku CD lub DVD. 2. Jeżeli ofertę składa Konsorcjum firm należy do niej dołączyć list intencyjny Konsorcjum. 3. Zamawiający bezwzględnie wymaga, aby list intencyjny Konsorcjum: a) upoważniał jednego z członków Konsorcjum (głównego partnera) jako osobę prawną i reprezentującą wskazaną osobę fizyczną do występowania w imieniu każdego z pozostałych partnerów Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z ofertą oraz umową. b) stwierdzał, że partnerzy Konsorcjum będą odpowiadać solidarnie za całość podjętych zobowiązań w ramach realizacji zadania, zostanie zawarta umowa Konsorcjum z notarialnie potwierdzonymi podpisami na czas trwania kontraktu, powiększona o okres obowiązywania gwarancji i rękojmi.
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:
- 1 - Cena - 0.70
- 2 - Termin realizacji - 0.30
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.fodz.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego
ul. Grzybowska 2 lokal 44
00-131 Warszawa.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 02.06.2010 godzina 14:30, miejsce: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego ul. Grzybowska 2 lokal 44 00-131 Warszawa.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 45 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie współfinansowane ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
INNE PRZETARGI Z WARSZAWY
- Naprawa 9 świetlików w dachu hali sportowej w budynku Ośrodka Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Włochy przy ul. Gładkiej 18, 02-172 Warszawa
- Remont pustostanów lokali mieszkalnych: gen. W. Andersa 13 m 17, Jana Pawła II 32 m 41 (w podziale na 2 części)
- Skwer przy filii Bielańskiego Ośrodka Kultury ul. Estrady
- Remont balkonów wraz z wykonaniem nowej wyprawy elewacyjnej od spodu balkonów (bez balkonów w lokalu nr 15 i 40) w budynku mieszkalnym przy ul. Włókienniczej 51 w Warszawie.
- Remont lokali mieszkalnych - pustostanów na terenie Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy
- Dostawa artykułów spożywczych do bielańskich placówek
więcej: przetargi w Warszawie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Modernizacja infrastruktury ciepłowniczej zapewniającej ogrzewanie zabytkowych budynków w rejonie ulicy Parkowej na terenie Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
- Odbudowa zabytkowego drewnianego kościoła z Jasiennej - etap III
- "Wymiana pokrycia dachowego na spichlerzu z Brennej GPE- 4090"
- Wymiana gontów na 4 obiektach muzealnych - etap II prace dekarskie
- Remont i przebudowa toalet z dostosowaniem dla osób ze szczególnymi potrzebami w bud. PP-1(11-1) Pałacu w Łobzowie przy ul. Podchorążych 1 w Krakowie
- Prace konserwatorskie przy budynku kostnicy w zespole cmentarza komunalnego w Sycowie
więcej: Budynki o szczególnej wartości historycznej lub architektonicznej »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.