eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Tychy › Rozbudowa ul. Kościelnej w Tychach

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2011-05-11

Tychy: Rozbudowa ul. Kościelnej w Tychach
Numer ogłoszenia: 108144 - 2011; data zamieszczenia: 11.05.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miejski Zarząd Ulic i Mostów , ul. Budowlanych 59, 43-100 Tychy, woj. śląskie, tel. 032 227-70-06, 3271491, faks 032 2277008.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.mzuim.tychy.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Rozbudowa ul. Kościelnej w Tychach.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: A) Dział ogólny: - tymczasowa organizacja ruchu - uzgodnienia i nadzory branżowe - inwentaryzacja powykonawcza B) Roboty drogowe 1. Roboty przygotowawcze: - roboty pomiarowe - karczowanie pni, krzaków i poszycia - roboty rozbiórkowe: podbudowy, nawierzchni bitumicznej oraz z kostki brukowej, krawężników wraz z ławą betonową, ogrodzenia, przepustów pod zjazdami, oznakowania pionowego 2. Odwodnienie korpusu drogowego: - wykonanie studzienek ściekowych ulicznych wraz przykanalikami - wykonanie kanalizacji deszczowej oraz betonowych studni rewizyjnych - wykonanie drenu francuskiego - czyszczenie istniejących studni betonowych 3. Rury ochronne dla gazociągów 4. Roboty drogowe - ziemne: wykopy i nasypy 5. Podbudowy i warstwy odcinające: - warstwa odcinająca z piasku lub żużla wielkopiecowego - podbudowa z kruszywa łamanego 0/63 o grubości 25 cm (jezdnia, zatoki postojowe, łącznik Turyńskiej), grubości 15 cm (chodniki, zjazdy, bezpiecznik) - podbudowa z betonu cementowego C20/25 (zatoki autobusowe) - podbudowa z betonu asfaltowego BA 0/25 (jezdnia Kościelna) 6. Warstwa separacyjna z geowłókniny 7. Nawierzchnie: - wykonanie nawierzchni z BA WMS 0,20 oraz warstwy ścieralnej SMA 0/12,8 - jezdnia Kościelna - wykonanie nawierzchni jezdni z kostki betonowej gr. 8cm na podsypce cem.-piask. - wykonanie nawierzchni z kostki kamiennej 15/17 ?- wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych z kostki brukowej betonowej w kolorze czerwonym -ułożenie ścieku z kostki brukowej betonowej 8. Wykonanie ogrodzeń 9. Roboty wykończeniowe: - humusowanie zieleńców z obsianiem zieleńców trawą - regulacja pionowa urządzeń obcych 10. Elementy ulic: - ułożenie krawężników betonowych na ławie betonowej - ułożenie obrzeży betonowych na ławie z kruszywa 11. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu: - oznakowanie poziome grubowarstwowe - z mas plastycznych chemoutwardzalnych - oznakowanie pionowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu C) Kanalizacja deszczowa na działkach 668/40, 915/40, 916/40, 520/40: - roboty pomiarowe - roboty ziemne - drenaże - studzienki kanalizacyjne fi 315 - kanały deszczowe fi 160mm, 200mm i 315 mm - studnie rewizyjne fi 1000 i fi 1200 - drenaż rurowy, korytkowy D) Roboty elektryczne: - roboty demontażowe - roboty ziemne - roboty montażowe słupów i linii napowietrznej wraz z osprzętem - pomiary, badania i sprawdzenia E) Roboty telekomunikacyjne: - budowa sieci rozdzielczej napowietrznej - budowa sieci rozdzielczej ziemnej - budowa sieci instalacyjnej - zabezpieczenie istniejących kabli teletechnicznych pod drogami - demontaż linii słupowej wraz z kablami.

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • A) Dział ogólny: - tymczasowa organizacja ruchu - uzgodnienia i nadzory branżowe - inwentaryzacja powykonawcza B) Roboty drogowe 1. Roboty przygotowawcze: - roboty pomiarowe - karczowanie pni, krzaków i poszycia - roboty rozbiórkowe: podbudowy, nawierzchni bitumicznej oraz z kostki brukowej, krawężników wraz z ławą betonową, ogrodzenia, przepustów pod zjazdami, oznakowania pionowego 2. Odwodnienie korpusu drogowego: - wykonanie studzienek ściekowych ulicznych wraz przykanalikami - wykonanie kanalizacji deszczowej oraz betonowych studni rewizyjnych - wykonanie drenu francuskiego - czyszczenie istniejących studni betonowych 3. Rury ochronne dla gazociągów 4. Roboty drogowe - ziemne: wykopy i nasypy 5. Podbudowy i warstwy odcinające: - warstwa odcinająca z piasku lub żużla wielkopiecowego - podbudowa z kruszywa łamanego 0/63 o grubości 25 cm (jezdnia, zatoki postojowe, łącznik Turyńskiej), grubości 15 cm (chodniki, zjazdy, bezpiecznik) - podbudowa z betonu cementowego C20/25 (zatoki autobusowe) - podbudowa z betonu asfaltowego BA 0/25 (jezdnia Kościelna) 6. Warstwa separacyjna z geowłókniny 7. Nawierzchnie: - wykonanie nawierzchni z BA WMS 0,20 oraz warstwy ścieralnej SMA 0/12,8 - jezdnia Kościelna - wykonanie nawierzchni jezdni z kostki betonowej gr. 8cm na podsypce cem.-piask. - wykonanie nawierzchni z kostki kamiennej 15/17 ?- wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych z kostki brukowej betonowej w kolorze czerwonym -ułożenie ścieku z kostki brukowej betonowej 8. Wykonanie ogrodzeń 9. Roboty wykończeniowe: - humusowanie zieleńców z obsianiem zieleńców trawą - regulacja pionowa urządzeń obcych 10. Elementy ulic: - ułożenie krawężników betonowych na ławie betonowej - ułożenie obrzeży betonowych na ławie z kruszywa 11. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu: - oznakowanie poziome grubowarstwowe - z mas plastycznych chemoutwardzalnych - oznakowanie pionowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu C) Kanalizacja deszczowa: - roboty pomiarowe - roboty ziemne - drenaże - studzienki kanalizacyjne fi 315 - kanały deszczowe fi 160mm, 200mm i 315 mm - studnie rewizyjne fi 1000 i fi 1200 - drenaż rurowy, korytkowy D) Roboty elektryczne: - roboty demontażowe - roboty ziemne - roboty montażowe słupów i linii napowietrznej wraz z osprzętem - pomiary, badania i sprawdzenia E) Roboty telekomunikacyjne: - budowa sieci rozdzielczej napowietrznej - budowa sieci rozdzielczej ziemnej - budowa sieci instalacyjnej - zabezpieczenie istniejących kabli teletechnicznych pod drogami - demontaż linii słupowej wraz z kablami

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.30.00 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę 45.20.00.00 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej 45.23.00.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych, autostrad, dróg, lotnisk i kolei; wyrównywanie terenu 45.23.24.52 - Roboty odwadniające 45.23.60.00 - Wyrównywanie terenu .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.10.2011.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wniesienie wadium w wysokości 100.000,00 zł słownie: sto tysięcy złotych najpóźniej do dnia 26.05.2011 r. do godz. 9:00

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • nie dotyczy

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli zostanie wykazane, wykonanie w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednej roboty budowlanej w zakresie niezbędnym do wykazania spełnienia warunku doświadczenia, tzn. roboty polegającej na rozbudowie lub budowie lub przebudowie drogi w technologii asfaltobetonu o wartości co najmniej 3.000.000,00 zł netto. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie ww. warunek musi spełnić co najmniej jeden podmiot.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli zostanie wykazane, dysponowanie niezbędnym do wykonania zamówienia potencjałem technicznym jn.: - spycharka - 2 szt. - koparko - ładowarka - 2 szt. - frezarka - 1 szt. - walec wibracyjny - 2 szt. - walec ogumiony - 1 szt. - zagęszczarka płytowa - 2 szt. - ubijak mechaniczny - 2 szt. - młot pneumatyczny - 2 szt. - piła do ciecia - 2 szt. - skrapiarka - 1 szt. - rozściełacz - 1 szt. - samochód dostawczy - 4 szt. - samochód samowyładowczy - 10 szt. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie ww. warunek podmioty te mogą spełniać łącznie.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli zostanie wykazane, dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia tj.: - jedną osobą kadry technicznej (kierownik budowy) posiadającą uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w branży drogowej lub konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia - jedną osobą kadry technicznej (kierownik robót) posiadającą uprawnienia w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia - jedną osobą kadry technicznej (kierownik robót) posiadającą uprawnienia w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia Osoby odpowiedzialne za realizację ww. funkcji, zgodnie z obowiązującymi przepisami winny posiadać stosowne uprawnienia zawodowe oraz zaświadczenie o przynależności do właściwej Okręgowej Izby. - co najmniej 4 osobami posiadającymi zaświadczenie o ukończeniu szkolenia z zakresu wykonywania niektórych czynności związanych z kierowaniem ruchem drogowym wydane przez Wojewódzka Komendę Policji lub Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie ww. warunek podmioty te mogą spełniać łącznie.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • nie dotyczy

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

a) druk OFERTA WYKONAWCY b) druk KOSZTORYS OFERTOWY c) druk OŚWIADCZENIE WYKONAWCY d) w przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o zamówienie, pełnomocnictwo dla jednego z wykonawców lub osoby trzeciej, podpisane przez wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie e) jeżeli wykonawcę reprezentuje pełnomocnik należy załączyć stosowne pełnomocnictwo do podpisania oferty, o ile prawo do podpisania oferty nie wynika z innych dokumentów dołączonych do oferty f) załączyć wzór umowy z parafowanymi stronami oraz podpisaną ostatnią stroną umowy g) harmonogram rzeczowo-finansowy zadania h) oświadczenie wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu określonych w art. 22 ust. 1 pzp

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.mzuim.tychy.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Miejski Zarząd Ulic i Mostów 43-100 Tychy ul. Budowlanych 59 pokój nr 201.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 26.05.2011 godzina 09:00, miejsce: Miejski Zarząd Ulic i Mostów 43-100 Tychy ul. Budowlanych 59 pokój nr 201.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Dotyczy pkt III.4.2) niniejszego ogłoszenia: Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy w pkt 4.2.b) SIWZ..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.