eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ruda Śląska › Zadanie 1Modernizacja sieci ciepłowniczej od komory ZR7 ul. Chryzantem do węzłów ul. Bzów 1, 3 oraz Fiołków 4, 10 Zadanie 2Modernizacja instalacji odbiorczej z GWC ul. Bzów 3 zasilającej budynki przy ul. Bzów 7, 5, Fiołków 8

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2013-03-18

Ruda Śląska: Zadanie 1: Modernizacja sieci ciepłowniczej od komory ZR7 ul. Chryzantem do węzłów ul. Bzów 1, 3 oraz Fiołków 4, 10 Zadanie 2: Modernizacja instalacji odbiorczej z GWC ul. Bzów 3 zasilającej budynki przy ul. Bzów 7, 5, Fiołków 8
Numer ogłoszenia: 106008 - 2013; data zamieszczenia: 18.03.2013
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. Ruda Śląska , ul. Zabrzańska 24, 41-700 Ruda Śląska, woj. śląskie, tel. 032 3447806, faks 032 3447840.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://pec.rsl.pl/

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Spółka z o.o..

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zadanie 1: Modernizacja sieci ciepłowniczej od komory ZR7 ul. Chryzantem do węzłów ul. Bzów 1, 3 oraz Fiołków 4, 10 Zadanie 2: Modernizacja instalacji odbiorczej z GWC ul. Bzów 3 zasilającej budynki przy ul. Bzów 7, 5, Fiołków 8.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zadanie 1: Modernizacja sieci ciepłowniczej od komory ZR7 ul. Chryzantem do węzłów ul. Bzów 1, 3 oraz Fiołków 4, 10 Przedmiotem inwestycji jest przebudowa wysokoparametrowej sieci cieplnej od komory ZR-7 przy ul. Chryzantem do węzłów cieplnych zlokalizowanych w budynkach przy ul. Bzów 1 i ul. Bzów 3 oraz ul. Fiołków 4 i ul. Fiołków 10 w Rudzie Śląskiej. Zadanie obejmuje wymianę oraz montaż nowych rurociągów ciepłowniczych o łącznej długości 315 mb, z technologii kanałowej na preizolowaną. Przebudowywana sieć połączona zostanie: - z istniejącą siecią w komorze ZR-7, - z istniejącymi instalacjami po stronie wysokich parametrów w węzłach cieplnych przy ul. Bzów 1 i ul. Bzów 3 oraz ul. Fiołków 4 i ul. Fiołków 10. Sieć zaprojektowano z rur preizolowanych o średnicach DZ139/225, DZ114/200, DZ60/125, DZ48/110, w technologii firmy ZPU Międzyrzecz. Długości projektowanych odcinków sieci: 1) 2xDZ 139/225 długość - 79,5 mb 2) 2xDZ 114/200 długość - 173,8 mb 3) 2xDZ 60/125 długość - 25,4 mb 4) 2xDZ 48/110 długość - 36,3 mb W zakres robót wchodzą : 1. Prace przygotowawcze; organizacja zaplecza i terenów składowania rur. 2. Roboty ziemne; otwieranie istniejących kanałów. 3. Ułożenie rur na podsypce piaskowej. 4. Wykonanie spawów i złączy mufowych wraz z próbą ciśnieniową i płukaniem. 5. Wykonanie instalacji alarmowej zawilgocenia. 6. Wykonanie odwodnienia sieci w komorze ZR-7 poprzez zawory odwadniające dn40 i przez zawory w pomieszczeniu węzła przy ul. Fiołków 4. 7. Wykonanie odpowietrzenia sieci w każdym węźle przed głównymi zaworami odcinającymi. Ponadto na sieci między trójnikiem T1 a kolanem Z1/1: 8. Podłączenie przyłączy z instalacją wewnątrz budynków rurą stalową w izolacji ciepłochronnej. 9. Wykonanie zasypki piaskowej i zasypanie wykopu gruntem rodzimym wraz z zagęszczeniem. 10. Wykonanie robót ziemnych i odtworzeniowych na terenie związanym z realizacją inwestycji. Roboty należy prowadzić w uzgodnieniu z właścicielami terenu i użytkownikami obiektów handlowych w sposób do minimum ograniczający utrudnienia w ich działalności a także zapewniający maksymalne bezpieczeństwo osób poruszających się w strefach bliskich prowadzonych robót. Wszystkie koszty w tym koszty materiałów, sprzętu, robocizny , oraz innych obciążeń (np. koszty zajęcia i zabezpieczenia terenu, nadzorów branżowych, składowania materiałów, utylizacji odpadów itp.) związanych z realizacją zadania leżą po stronie Wykonawcy. Zamawiający wymaga przestawienia przez Wykonawcę sposobu zabezpieczenia ciągłości dostaw ciepła, w trakcie prowadzenia robót budowlano - montażowych do odbiorców zasilanych z modernizowanej sieci ciepłowniczej. Zamawiający przewiduje jedną przerwę w dostawie ciepła bez możliwości zmiany terminu i czasu trwania od 08.07.2013 r. do 17.07.2013 r. Zadanie 2: Modernizacja instalacji odbiorczej z GWC ul. Bzów 3 zasilającej budynki przy ul. Bzów 7, 5, Fiołków 8 Przedmiot zamówienia obejmuje wymianę oraz montaż nowych rurociągów ciepłowniczych o łącznej długości 130mb s.c., z technologii kanałowej na preizolowaną, od budynku Bzów 3 do budynków Bzów 5 i 7 oraz Fiołków 8 w Rudzie Śląskiej. Zakres średnic i długości: - od pkt. PW1 do pkt. PK1 - kier. Bzów 7 : 2xDN50/125 - 74,3mb - od pkt. PW2 do pkt. PK2 - kier. Bzów 5 : 2xDN65/140 - 34,8mb - od pkt. PW3 do pkt. PK3 - kier. Fiołków 8 : 2xDN65/140 - 21,1mb Instalacja monitoringu kabel LiYCY 4x1,5mm: - wzdłuż rur zewnętrznej instalacji odbiorczej w wtórniku OPTO 40mm 169 m - w podpiwniczeniu budynków w korytkach kablowych PCV 20x18 mm - 209 m W zakres robót wchodzą : 1. Prace przygotowawcze; organizacja zaplecza i terenów składowania rur. 2. Roboty ziemne; otwieranie istniejących kanałów. 3. Ułożenie rur na podsypce piaskowej. 4. Wykonanie spawów i złączy mufowych wraz z próbą ciśnieniową i płukaniem. 5. Podłączenie przyłączy z instalacją wewnątrz budynków rurą stalową w izolacji ciepłochronnej z pianki PUR. 6. Ułożenie wzdłuż całej długości rur wraz z przyłączami wtórnika typu OPTO z kablami elektrycznymi i sygnałowymi i poprowadzenie ich w podpiwniczeniu budynków w korytkach kablowych oraz wprowadzenie do pomieszczeń węzłów. 7. Wykonanie zasypki piaskowej i zasypanie wykopu gruntem rodzimym wraz z zagęszczeniem. 8. Wykonanie robót ziemnych i odtworzeniowych na terenie związanym z realizacją inwestycji. Roboty należy prowadzić w uzgodnieniu z właścicielami terenu i użytkownikami obiektów handlowych w sposób do minimum ograniczający utrudnienia w ich działalności a także zapewniający maksymalne bezpieczeństwo osób poruszających się w strefach bliskich prowadzonych robót. Wszystkie koszty w tym koszty materiałów, sprzętu, robocizny , oraz innych obciążeń (np. koszty zajęcia i zabezpieczenia terenu, nadzorów branżowych, składowania materiałów, utylizacji odpadów itp.) związanych z realizacją zadania leżą po stronie Wykonawcy. Uwaga (dotyczy zadania nr 1 i 2)! 1. Przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru i kosztów prac. Zamówienie polega na przeprowadzeniu robót budowlanych, których celem jest przekształcenie stanu obecnego w stan przedstawiony w dokumentacji projektowej i wszelkie ryzyka związane z pojawieniem się ewentualnych robót dodatkowych, niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia, powinny być wliczone w cenę ofertową. 2. Zobowiązuje się wykonawcę, aby odpady powstałe w trakcie prowadzonych robót budowlanych, przekazał odbiorcy posiadającemu odpowiednie zezwolenia zgodne z ustawą o odpadach (Dz. U. 2001r.Nr 62, poz.628 z późniejszymi zmianami zm.), a otrzymaną kopię karty przekazania odpadów przedłożył Zamawiającemu. 3. Po stronie wykonawcy leży zlecenie nadzorów branżowych, zgodnie z protokołem z posiedzenia ZUDP, który jest załącznikiem do projektu oraz uzyskanie pozytywnej, powykonawczej opinii ZUDP. 4. W przypadku zadania nr 1 Wykonawca zobowiązany jest do zbycia 4.676,00 kg złomu powstałego z demontażu istniejącej sieci kanałowej i rozliczenia się z Zamawiającym ze sprzedaży złomu, poprzez dokonanie wpłaty w kasie lub na konto Zamawiającego kwoty 3.507,00 zł (słownie: trzy tysiące pięćset siedem złotych 00/100), w terminie do 15.08.2013 r. 5. W przypadku zadania nr 2 Wykonawca zobowiązany jest do zbycia 621,00 kg złomu powstałego z demontażu istniejącej sieci kanałowej i rozliczenia się z Zamawiającym ze sprzedaży złomu, poprzez dokonanie wpłaty w kasie lub na konto Zamawiającego kwoty 465,00 zł (słownie: czterysta sześćdziesiąt pięć złotych 00/100), w terminie do 15.07.2013 r. 6. Dopuszcza się składanie ofert równoważnych na urządzenia i materiały inne niż w dokumentacji projektowej. Jako ofertę równoważną uznaje taką o parametrach technicznych nie gorszych od urządzeń i materiałów przewidzianych w załączonym projekcie. Wymaga się od oferenta, który złożył ofertę równoważną, załączenia do niej kart katalogowych zastosowanych materiałów i urządzeń. Ich rodzaj w zakresie elementów technologii sieci (trójniki, kolana, rury itp.) oraz elementów kompensacji (poduszki kompensacyjne, mufy, itp.), a także ilości tych składników, muszą być zgodne z rozwiązaniami zastosowanymi w dokumentacji projektowej i nie podlegają zmianom. ZAMAWIAJĄCY WYMAGA POTWIERDZENIA 60-MIESIĘCZNEJ GWARANCJI NA ZASTOSOWANE MATERIAŁY, URZĄDZENIA I WYKONANE ROBOTY BUDOWLANE..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.10.00 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne 45.23.10.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy rurociągów, ciągów komunikacyjnych i linii energetycznych 45.23.30.00 - Roboty w zakresie konstruowania, fundamentowania oraz wykonywania nawierzchni autostrad, dróg .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.08.2013.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Wykonawca, pod rygorem wykluczenia z postępowania, zobowiązany jest wnieść wadium w wysokości 8.000,00 zł (słownie: osiem tysięcy złotych 00/100). Wadium powinno być wniesione na podstawie art. 45 ustawy PZP przed upływem terminu składania ofert, tj.: do dnia 2 kwietnia 2013 r. do godz. 1130

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, iż warunki udziału w postępowaniu zostały spełnione jeżeli Wykonawca wykaże, iż w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonywał roboty budowlane odpowiadające swoim rodzajem i zakresem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, iż warunki udziału w postępowaniu zostały spełnione jeżeli Wykonawca wykaże, iż osoby kierujące lub nadzorujące budowę z ramienia Wykonawcy posiadają uprawnienia budowlane oraz aktualne zaświadczenia wpisu na listę członków odpowiedniej izby samorządu zawodowego. Zgodnie z art. 46 Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. za wystarczający uznaje się także posiadanie uprawnień lub wpis na listę członków właściwej organizacji samorządu zawodowego, w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym dany wykonawca ma swoją siedzibę. Wykonawca musi wykazać, że dysponuje osobami zdolnymi do wykonania niniejszego zamówienia, tj. przynajmniej jedną osobą posiadającą potwierdzone przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w zakresie kierowania, nadzorowania i kontroli robót w specjalności instalacyjno - inżynieryjnej

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, iż warunki udziału w postępowaniu zostały spełnione jeżeli Wykonawca wykaże, iż posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę co najmniej 250.000,00 zł

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • określenie robót budowlanych, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o robotach budowlanych niewykonanych lub wykonanych nienależycie
    Roboty budowlane muzą odpowiadać swoim rodzajem i zakresem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia.;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający przewiduje możliwość dokonania istotnych zmian umowy w sytuacji gdy: a) nastąpią istotne zmiany przepisów lub norm mających zastosowanie do przedmiotu zamówienia; b) nastąpią zmiany obowiązującej stawki VAT z tym, że wynagrodzenie netto pozostanie nie zmienione; c) zaistnieje potrzeba wykonania prac dodatkowych, nie objętych przedmiotem niniejszego zamówienia koniecznych do jego prawidłowego wykonania; d) zaistnieje istotna zmiana okoliczności powodująca, że wykonanie części przedmiotu zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy; e) nastąpi nieprzewidziana zmiana podwykonawców; f) nastąpi nieprzewidziana zmiana kierowników budowy lub robót, z zastrzeżeniem, że zmiana może być dokonana pod warunkiem, że w wykonaniu zamówienia będą uczestniczyć osoby, które spełniają wymagania określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia; g) nie można wykonać zadania w terminie z uwagi na wystąpienie zwłoki w przekazaniu Terenu Budowy z winy Zamawiającego

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: hhttp://www.bip.pec.rsl.pl/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o., 41-700 Ruda Śląska, ul. Zabrzańska 24.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 02.04.2013 godzina 11:30, miejsce: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o., 41-700 Ruda Śląska, ul. Zabrzańska 24 - sekretariat.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: brak.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.