eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Sierakowice › Rozbudowa i przebudowa Zespołu Szkół w miejscowości Kamienica Królewska wraz z budową łącznika oraz sali sportowej

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2010-03-25

Sierakowice: Rozbudowa i przebudowa Zespołu Szkół w miejscowości Kamienica Królewska wraz z budową łącznika oraz sali sportowej
Numer ogłoszenia: 85954 - 2010; data zamieszczenia: 25.03.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Sierakowice , ul. Lęborska 30, 83-340 Sierakowice, woj. pomorskie, tel. 058 6816120, faks 058 6816601.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.sierakowice.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Rozbudowa i przebudowa Zespołu Szkół w miejscowości Kamienica Królewska wraz z budową łącznika oraz sali sportowej.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Inwestycja składać się będzie z dwóch etapów: I) Przebudowy i rozbudowy istniejącego budynku Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej oraz budowy łącznika komunikacyjno - edukacyjnego II) Budowy sali sportowej przy Zespole Szkół w Kamienicy Królewskiej. Inwestycja prowadzona będzie na terenie działek nr: 331 i 332, położonej w Kamienicy Królewskiej, gmina Sierakowice. Stan istniejący: Budynek Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej został zbudowany około 1970 roku, budynek jest dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony, składa się z części dydaktycznej, socjalnej oraz mieszkania służbowego. Jest to budynek 2-kondygnacyjny, z dachem płaskim krytym papą. Ściany dwuwarstwowe: cegła dziurawka gr. 12cm + pustak gazobetonowy gr. 24 cm obustronnie tynkowane tynkiem, strop żelbetowy prefabrykowany, stropodach niewentylowany o konstrukcji żelbetowej prefabrykowanej ocieplony 20 cm warstwą żużla. Budynek zaopatrywany jest w ciepło z własnej kotłowni węglowej, opartej na tradycyjnych kotłach stalowych. Instalacja z rur stalowych prowadzona po ścianach budynku, grzejniki żeliwne. Podstawowe dane techniczne budynku (stan istniejący): Powierzchnia zabudowy: 635,50 m2 Powierzchnia użytkowa: 905,10 m2 Powierzchnia piwnic: 84,3 m2 Powierzchnia całkowita: 989,4 m2 Kubatura brutto: 4155,00 m3 Zagospodarowanie działki: Projekt realizowany będzie w budynku Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej, na działkach nr 331 i 332. Przedmiot inwestycji, budynek w kształcie litery L o wymiarach 41,54 m dłuższy bok i 30,05 m. Zaprojektowano dwa wejścia do budynku znajdujące się od strony północno-zachodniej. Na działce znajdywać się będą miejsca postojowe dla samochodów osobowych oraz dojścia do budynku. Etap I - Przebudowy i rozbudowy istniejącego budynku Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej oraz budowę łącznika komunikacyjno - edukacyjnego. Inwestycja obejmuje: A) Wykonanie kompleksowej przebudowy istniejącego budynku szkoły (pow. 905,1 m2) w tym: - zmianę układu funkcjonalnego: wyburzenie części ścianek działowych i wykonanie nowych oraz nowa aranżacje pomieszczeń szkolnych; - wymiana wewnętrznej stolarki drzwiowej; - przebudowa węzłów sanitarnych oraz instalacja wewnętrznej, w tym całkowita wymiana instalacja centralnego ogrzewania i zastąpienie instalacja z rur miedzianych lub PE-X z grzejnikami płytowymi; - zastąpienie kotłów węglowych przez 2 nowoczesne kotły na paliwa stałe (ekogroszek): 50kW - do produkcji c.w.u. i ogrzewania w okresach przejściowych oraz 150kW - do ogrzewania w okresie zimowym. - całościowa wymiana instalacja ciepłej i zimnej wody użytkowej i instalacja kanalizacyjna; - zainstalowanie 2 hydrantów wewnętrznych; - wymiana instalacji elektrycznych obiektów, złącz kablowych, układów pomiarowy, głównych linii zasilających, rozdzielnic, instalacja oświetleniowych i gniazd wtykowych; - wykonanie nowej instalacji oświetleniowych ewakuacyjnego oraz instalacja LAN i telefonicznej; - ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem elewacyjnym gr.15cm; - wykonanie nowych warstw elewacyjne z tynku cienkowarstwowego; - ocieplenie dachu budynku wełną mineralną w płytach twardych gr.20 cm papą termozgrzewalna; - wykonanie częściowej wymiana stolarki okiennej na PVC; - inne roboty budowlane. B) Dobudowanie łącznika komunikacyjno-edukacyjny (pow. 574,51 m2). W skład komunikacji wchodzić będą korytarze oraz klatka schodowa, które połączą istniejący budynek szkolny z projektowaną salą sportowa. W łączniku znajdywać się będzie 5 sal lekcyjnych z zapleczami. W obiekcie znajdywać się będzie również węzeł sanitarny oraz szatnie na 120 użytkowników. Budynek łącznika będzie obiektem piętrowym, przykrytym dachem dwuspadowym o wys. 8,95 m nad poziom terenu. Dach pokryty blachodachówka. Stropy w łączniku wykonane jako płyta żelbetowa. Ściany fundamentowe murowane z bloczków betonowych. Ściana zewnętrzna warstwowa, murowana z bloczków z autoklawizowanego betonu komórkowego gr.24 cm., ocieplona warstwą 0,12 wełny mineralnej lub styropianem. Ścianki działowe wykonane z betonu komórkowego gr.12 cm. Schody wewnętrzne wykonane jako żelbetowe. Instalacje wewnętrzne analogiczne do przebudowanych instalacji w istniejącym budynku szkoły. C) Rozbudowa budynku polegająca na nadbudowie istniejącego składu opału o pomieszczenie gospodarcze (pow. 88,9 m2). Ściany zewnętrzne wykonane jako dwuwarstwowe z bloczków betonu komórkowego gr.25 cm ocieplonych styropianem gr.15 cm. Od wewnątrz ściany wykończone tynkiem gipsowym, a z zewnątrz tynkiem cienkowarstwowym na siatce. Nowy dach wykonany z płyt z rdzeniem poliuretanowym zamontowanych na podkonstrukcji stalowej. UWAGA: Ze względu na specyfikę zamówienia (prace budowlane będą miały miejsce w obiekcie szkolnym) wykonawca będzie zobligowany do prowadzenia prac budowlanych z sposób nie zakłócający prawidłowego funkcjonowania szkoły oraz umożliwiający odpowiednie prowadzenie zajęć dydaktycznych. UWAGA: Roboty budowlane prowadzone wewnątrz budynku Zespołu Szkół, ze względu na konieczność utrzymania funkcjonalności obiektu muszą być wykonane w okresie przerwy wakacyjnej - pomiędzy 21.06.2010 a 31.08.2010 br. UWAGA: Roboty budowlane prowadzone w pomieszczeniach oznaczonych w projekcie budowlanym rozbudowy i przebudowy budynku Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej, numerami od 25 do 30 (mieszkanie służbowe) należy bezwzględnie wykonać w terminie od 21.06.2010 do 15.07.2010 br. Etap I zamówienia współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego 2007-2013. Działanie 9.1.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna, sportowa i kultury. Rozliczenie za wykonane roboty, nastąpi na podstawie faktur wystawionych przez Wykonawcę, po wykonaniu robót obejmujących zakres I etapu zamówienia, na podstawie zatwierdzonego protokołu częściowego odbioru robót. Szczegóły można znaleźć w dokumentacji projektowej Etap II - Budowa sali gimnastycznej Sala sportowa będzie posiadać wymiary 12,00 m na 29,76 m w świetle ścian oraz powierzchnie 357,12 m2. Sala wyposażona w trybunę dla widzów jak i zaplecze sanitarne, socjalne oraz szatnie i magazyn znajdujący się pod trybuną. Komunikacja z sala sportowa realizowana jest poprzez łącznik oraz przez oddzielne wejście do budynku sali. Budynek Sali sportowej który jest zintegrowany z łącznikiem przykryty jest dachem jednospadowym o spadku 5 stopni i wysokości 8,99 m nad poziom terenu. Bezpośrednio do obiektu sali przylega obiekt, w którym znajduje się trybuna oraz zaplecze sali sportowej. Obiekt ten jest również pokryty dachem jednospadowym o nachyleniu 5 stopni i wysokości 6,8 m nad poziom terenu. Obiekt sali sportowej oraz jej zaplecza to budynek o ustroju ścianowo - słupowym, gdzie oprócz ścian nośnych do przeniesienia obciążeń wykorzystane są także słupy. Etap II zamówienia jest dofinansowane ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. UWAGA: Ze względu na specyfikę zamówienia (prace budowlane będą miały miejsce w obiekcie szkolnym) wykonawca będzie zobligowany do prowadzenia prac budowlanych z sposób nie zakłócający prawidłowego funkcjonowania szkoły oraz umożliwiający odpowiednie prowadzenie zajęć dydaktycznych. Rozliczenie za wykonane roboty, nastąpi na podstawie faktur wystawionych przez Wykonawcę, po wykonaniu robót obejmujących zakres II etapu zamówienia, na podstawie zatwierdzonego protokołu częściowego odbioru robót. Szczegóły można znaleźć w dokumentacji projektowej W przypadku, gdy w dokumentacji projektowej opisano materiały lub urządzenia za pomocą podania nazwy ich producenta, patentów lub pochodzenia, to w odniesieniu do tych materiałów lub urządzeń Zamawiający dopuszcza ujęcie w ofercie, a następnie zastosowanie innych równoważnych materiałów lub urządzeń pod warunkiem posiadania przez nie parametrów nie gorszych niż materiały lub urządzenia, które one zastępują. W takiej sytuacji Zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygodniających te materiały lub urządzenia. Jeżeli opisanie materiałów lub urządzeń za pomocą podania nazwy ich producenta, patentów lub pochodzenia miało miejsce należy je traktować jako przykładowe rozwiązanie, na którym opierał się projektant dokumentacji technicznej..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.21.42.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy obiektów budowlanych związanych ze szkolnictwem 45.21.00.00 - Roboty budowlane w zakresie budynków 45.21.22.25 - Roboty budowlane związane z halami sportowymi 45.21.22.22 - Roboty budowlane związane z salami gimnastycznymi .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.08.2011.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: 100 000,00 (sto tysięcy złotych 00/100)

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
    • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.

  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • III.4.3.2) zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego miejsca zamieszkania albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert - albo oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się takiego zaświadczenia

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1) wypełniony formularz ofertowy wg. wzoru określonego w załączniku nr 2 do SIWZ; 2) Pełnomocnictwo określające jego zakres w przypadku, gdy Wykonawcę reprezentuje pełnomocnik - załącznik nr 15 do SIWZ; 3) dowód wpłaty wadium - załącznik nr 1 do SIWZ; 4) Kosztorys ofertowy opracowany zgodnie Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz.U.04.130.1389)

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:

  • 1 - Cena - 70
  • 2 - Termin wykonania I etapu zamówienia - 10
  • 3 - Końcowy termin wykonania zamówienia - 20

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.sierakowice.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Sierakowice ul. Lęborska 30 83-340 Sierakowice pok. 201.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 09.04.2010 godzina 09:30, miejsce: Urząd Gminy Sierakowice ul. Lęborska 30 83-340 Sierakowice pok. 102.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt jest dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego 2007-2013. Działanie 9.1.1. Lokalna infrastruktura edukacyjna, sportowa i kultury oraz ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej Wniosek nr WND-RPPM.09.00.00-00-012.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.