eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zielona Góra › Remont nawierzchni oraz oświetlenia ulicPod Filarami, Jana III Sobieskiego, Stary Rynek, Adama Mickiewicza, Mariackiej, Stefana Żeromskiego, Krawieckiej, Masarskiej, Kościelnej, Placu Wilhelma Pluty wraz z odsłonięciem i ekspozycją reliktów kamienic przy

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2010-03-24

Zielona Góra: Remont nawierzchni oraz oświetlenia ulic: Pod Filarami, Jana III Sobieskiego, Stary Rynek, Adama Mickiewicza, Mariackiej, Stefana Żeromskiego, Krawieckiej, Masarskiej, Kościelnej, Placu Wilhelma Pluty wraz z odsłonięciem i ekspozycją reliktów kamienic przy Ratuszu w Zielonej Górze
Numer ogłoszenia: 64881 - 2010; data zamieszczenia: 24.03.2010
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak, numer ogłoszenia w BZP: 10987 - 2010r.

Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia: tak.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Miasta, ul. Podgórna 22, 65-424 Zielona Góra, woj. lubuskie, tel. 0684564100,4564406 do 08, faks 068 4564155, 4564455.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Remont nawierzchni oraz oświetlenia ulic: Pod Filarami, Jana III Sobieskiego, Stary Rynek, Adama Mickiewicza, Mariackiej, Stefana Żeromskiego, Krawieckiej, Masarskiej, Kościelnej, Placu Wilhelma Pluty wraz z odsłonięciem i ekspozycją reliktów kamienic przy Ratuszu w Zielonej Górze.

II.2) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane.

II.3) Określenie przedmiotu zamówienia: 6.1.1. Przedmiotem zamówienia jest remont nawierzchni oraz oświetlenia ulic: Pod Filarami, Jana III Sobieskiego, Stary Rynek, Adama Mickiewicza, Mariackiej, Stefana Żeromskiego, Krawieckiej, Masarskiej, Kościelnej, Placu Wilhelma Pluty wraz z odsłonięciem i ekspozycją reliktów kamienic przy Ratuszu w Zielonej Górze w ramach zadania Rewitalizacja Miasta Zielona Góra - odnowa zabytkowych ciągów pieszych na Starówce. 6.1.1. Przedmiot zamówienia obejmuje przebudowę nawierzchni i oświetlenia w nawiązaniu do historycznego układu komunikacyjnego, odsłonięcie i ekspozycje reliktów kamienic przy Ratuszu oraz wykonanie małej architektury na terenie Starego Miasta. 6.1.1. Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie z dokumentacją techniczną stanowiącą załączniki od nr 10A do nr 10E do niniejszej SIWZ; 6.1.1. W realizację zamówienia wchodzi wykonanie następujących elementów: 6.4.1. Nawierzchnie, o łącznej powierzchni 13.818,72 m2, których szczegółowe zestawienie zawiera załącznik nr 11 do SIWZ: 6.4.1.1. projektowany zarys ulic - krawężnik wtopiony szer. 20cm, kostka granitowa-kolor ciemno szary; 6.4.1.2. projektowana nawierzchnia ulicy - kostka z płyt granitowych promieniowanych - kolor jasnoszary gr. 8cm wym. 15x20cm; 6.4.1.3. projektowane ciągi piesze z płyt granitowych płomieniowanych szer.1,00 m, kolor jasnoszary - płyty gr. 8cm; 6.4.1.4. ciągi piesze-kostka 4x6cm -wypełnienie między budynkami a zarysem drogi -należy zastąpić kostką granitową płomieniowaną 6x6cm, powyższe należy uwzględnić w wycenie; 6.4.1.5. wokół ratusza -istniejące nawierzchnia z kostki granitowej i bazaltowej ułożona we wzór (wycinki kół); 6.4.1.6. projektowana nawierzchnia z kostki granitowej i bazaltowej 4x6cm, wzór nawiązujący do istniejącego wokół ratusza - należy zastąpić kostką granitową płomieniowaną 6x6cm, powyższe należy uwzględnić w wycenie; 6.4.1.7. istniejąca kostka granitowa na Placu Wilhelma Pluty, zabytkowa -do miejscowego przełożenia i uzupełnienia; 6.4.1.8. projektowana nawierzchnia ulicy - kostka z płyt granitowych promieniowanych - kolor jasnoszary o wym. 8x11cm gr. 8cm; 6.4.1.9. projektowana nawierzchnia ulicy - kostka granitowa duża 15x17-istniejąca do przełożenia; 6.4.1.10. projektowana nawierzchnia uzupełniająca przy Kościele Matki Bożej Częstochowskiej-kamień polny; 6.4.1.11. krawężnik stojący kamienny - istniejący do przełożenia i uzupełnienia lub nowoprojektowany; 6.4.1.12. krawężnik wtopiony rozgraniczający różne rodzaje kostki szer. 20cm; 6.4.1.13. schody terenowe szer. 35 cm (zanikające) - kostka granitowa 4x6cm ograniczona krawężnikiem granitowym - należy zastąpić kostką granitową płomieniowaną 6x6cm, powyższe należy uwzględnić w wycenie; Uwaga: Tolerancja wymiarów kostek +-1 cm; 6.4.2. Wymiana pokryw studni - istniejące studzienki kanalizacyjne pozostają jako żeliwne z herbem Miasta, pozostałe wykonać jako pokrywy żeliwne do wypełnienia kostka granitową lub płytą granitową wg wzoru zaprojektowanego na terenie deptaka oraz zgodnie ze zdjęciami zamieszczonymi w załączniku nr 12 do SIWZ; 6.4.3. Wejścia do budynków - na posesjach przylegających do terenu, gdzie występuje wymiana nawierzchni należy wykonać wg rysunków schemat wejść do budynków 3-3a oraz konstrukcja świetlików 3-3b, powyższe należy uwzględnić w wycenie; 6.4.4. Odwodnienie nawierzchni - do istniejącej kanalizacji ogólnospławnej. Zakłada się wymianę istniejących studzienek ściekowych wraz z przykanalikami oraz regulację pionową włazów studni rewizyjnych wraz z wymianą włazów na typ ciężki z herbem Miasta i zamkiem antywłamaniowym. 6.4.4.1. wpust ściekowy - wymiana wszystkich istniejących wpustów w zakresie opracowania na prefabrykowane studnie ściekowe z osadnikiem z kręgów betonowych o śr. 450, przekryte żeliwnym wpustem deszczowym klasy D400 o śr. fi600; 6.4.4.2. przykanaliki - wymiana wszystkich istniejących przykanalików, zmieniając ich średnice na DN200, stosując rury PVC o sztywności obwodowej min. SN8; 6.4.4.3. studzienki połączeniowe - studnie małogabarytowe; 6.4.5. Oświetlenie (wymiana urządzeń oświetleniowych - etap I, II, III, IV, VI; istniejące urządzenia oświetleniowe - etap V): 6.4.5.1. przebudowa oświetlenia obejmuje: a. Pl. Wilhelma Pluty - wymianę istniejących słupów parkowych na latarnie stylowe jak na Starym Rynku; b. Stary Rynek, S. Żeromskiego, Jana III Sobieskiego - wymianę i zmianę; c. posadowienia istniejących latarni 2-ramiennych na pojedyncze; d. Pod Filarami - na elewacjach budynków montaż opraw naściennych stylowych; e. na budynku PKO - wymianę istniejącej oprawy na oprawę naścienną stylową; f. na ulicach przyległych do Starego Rynku - oprawy naścienne stylowe istniejące; g. zasilenie choinki (tablica R w studni); h. zasilenie tablicy TO (iluminacja drzew przy Ratuszu); 6.4.5.2. przyjęto latarnie stylowe jak istniejące wg katalogu Art-Metal: a. latarnie naścienne typu NA-10 z lampą SON-T 70W na wys. 3,5 m - 5szt.; b. etap I -4 szt.; c. etap II-1 szt.; d. latarnie typu A1A/01 z lampą SON-T 70W. - 36 szt.; e. etap I - 5 szt.; f. etap II - 14 szt.; g. etap III- 4 szt.; h. etap IV- 7 szt.; i. etap VI- 6szt.; 6.4.5.3. charakterystyka elektroenergetyczna: a. napięcie zasilania 0,4 kV; b. moc zapotrzebowana bez zmian; c. układ sieci TN-C; d. instalacje odbiorcze TN-S; e. linia kablowa - proj. oświetlenie YKY 4 x 10 mm2; f. linia kablowa - istn. oświetlenie YKY 4 x 10 mm2; g. zasilenie choinki R YKY 5 x 10 mm2; 6.4.5.4. sieć oświetleniową wykonać kablem: a. YKY 4x10 mm2 oświetlenie uliczne (etap I - 158 mb, etap II - 393 mb, etap III - 155 mb, etap IV - 191mb); b. YKY 5x10 mm2 zasilanie choinki (etap II - 90 mb); c. YKY 3x4 mm2 zasilanie iluminacji budynków (etap II - 36 mb, etap IV - 15mb); 6.4.6. Mała architektura: 6.4.6.1. ławka typu RETRO 2 kod 01102 wg dokumentacji technicznej - 44 szt.; 6.4.6.2. donice z płyt kamiennych - bazaltowych szlifowanych z black basalt o wym. 100x100x70cm lub 90x90x70cm gr. 3cm zabezpieczone impregnatem MP 90 lub innym o równoważnych parametrach technicznych wg dokumentacji technicznej - 84 szt.; 6.4.6.3. kosze na śmieci K1 - rura stalowa z ramieniem mocującym, pojemnikiem i daszkiem o wymiarach wg rysunku, stylizowane, z odlewu żeliwnego, malowane powłoką antykorozyjną i pomalowane w kolorze RAL 7021 wg dokumentacji technicznej - 35 szt.; 6.4.7. Zieleń: 6.4.7.1. wokół drzew krata żeliwna o średnicy: zew. 2,0 m; wewn. 1,0 m - 1 szt.; 6.4.7.2. wokół drzew krata żeliwna o średnica zew.1,9 m - 5 szt.; 6.4.7.3. krata osłonowa na pień drzewa wys.1,5 m; 6.4.7.4. drzewa liściaste - Klon pospolity Globusom (A. platanoides) o koronie kulistej wys. 2 m - 5 szt.; 6.4.8. Odsłonięcie i ekspozycja reliktów kamienic przy Ratuszu: 6.4.8.1. Celem budowy budowli jest wykonanie odkrywki archeologicznej oraz pokazanie jej spacerującym po deptaku; 6.4.8.2. Obiekt będzie zagłębieniem ekspozycyjnym reliktów kamienic odsłoniętych podczas prac archeologicznych przy budowie ciepłociągu w 2007 r., którego górna powierzchnia licuje się z nawierzchnią Starego Rynku w Zielonej Górze; 6.4.8.3. Podziemna żelbetowo - stalowo - szklana konstrukcja zagłębienia ekspozycji reliktów kamienic znajduje się po stronie północnej działki, między budynkami Ratusza i budynkami PKO BP; 6.4.8.4. Konstrukcja ekspozycji reliktów jest wkopywana w nową nawierzchnię Starego Rynku, która będzie wykonana według projektu Remont nawierzchni ulic Pod Filarami, Jana III Sobieskiego, Stary Rynek, A. Mickiewicza, Mariackiej, S. Żeromskiego, Krawieckiej, Masarskiej, Kościelnej, Pl. Wilhelma Pluty w Zielonej Górze. PROFIL BIS Sp. z o. o., ul. Fabryczna 23, Zielona Góra. Odprowadzenie wód opadowych z nawierzchni placu według stanu istniejącego. Drenaż obszaru zagłębienia będzie włączony do istniejącej kanalizacji deszczowej. Inwestycja wymaga przełożenia kabli elektrycznych oświetlenia placu i przeniesienia lokalizacji jednej latarni. Oświetlenie wnętrza ekspozycji wymaga poprowadzenia nowej linii kablowej. 6.4.8.5. Plan zagospodarowania tereny ilustruje rys. 1, usytuowanie obiektu w nowej nawierzchni Starego Rynku pokazano na rys.2, a lokalizację konstrukcji względem odkrywek archeologicznych obrazuje rys. 3. 6.4.8.6. Podstawowe parametry techniczne: a. powierzchnia zabudowy: 38,46 + 7,52 = 45,98 m2; b. kubatura: 108 m3; 6.4.8.7. Wykonanie konstrukcji zagłębienia: a. obiekt składa się z części ekspozycyjnej przekrytej stropem szklanym na ruszcie stalowym oraz z części technicznej przekrytej stropem żelbetowym; b. ściany i fundamenty obu części są o konstrukcji żelbetowej; c. wymiary obiektu w planie: 1) część ekspozycyjna: 9,38 x 4,10 m; 2) część techniczna: 3,50 x 2,15 m; d. poziom dna ekspozycji - 2,35 m ppt.; e. zakres prac w branży architektoniczno - konstrukcyjnej jest następujący: 1) odsłonięcie reliktów kamienic do poziomu ok. 2,35 m ppt. na obszarze projektowanego obiektu; 2) wykonanie żelbetowej konstrukcji fundamentów murów i stropu projektowanego zagłębienia; 3) wykonanie stalowej konstrukcji rusztu przekrycia ekspozycji reliktów kamienic; 4) wykonanie szklanego przekrycia obiektu; 6.4.8.8. Wykonanie drenażu - zakres obejmuje wykonanie drenażu opaskowego w kształcie litery U zabezpieczającego ściany obiektu przed zawilgoceniem wodą z sąsiedniego gruntu. Odprowadzenie wody z drenażu przewidziano do istniejącej kanalizacji: a. drenaż z rur drenarskich karbowanych PVC-U fi92 z filtrem z włókna syntetycznego; b. studnie rewizyjne (SR2 - SR5) z rury karbowanej fi315 mm z osadnikiem, na zwieńczeniach studzienek rewizyjnych montować włazy kanałowe żeliwne z herbem miasta Zielona Góra; c. studnia z osadnikiem SR1 fi1000 mm z prefabrykowanych elementów betonowych (kręgi betonowe fi 1000, pokrywa nadstudzienna, pierścienie dystansowe pod zwieńczenie studni, dno monolityczne z betonu B-45 z kinetą z betonu B-45 oraz z wykonanymi fabrycznie przejściami szczelnymi dla rur, płyty fundamentowe betonowe grub. 20 cm z betonu B15); 6.4.8.9. Wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej oświetlenia reliktów obejmuje wykonanie: a. tablicy rozdzielczej (zestaw wyłączników: różnicowo-prądowych i nadmiarowo-prądowych w szafce RN 3x12-55 IP-55 zaprojektowany w oparciu o katalog firmy Legrand- Fael); b. instalacji oświetlenia, gniazd wtykowych i zasilania osuszania ( przewód YDY 3,4 x 1,5; 2,5 mm2, prowadzony w rurkach RL22 n/t z osprzętem hermetycznym. Sterowanie oświetlenia odbywać się będzie za pomocą cyfrowego programatora astronomicznego CPA-4 lub awaryjnie ręcznie przyciskiem S. Oprawy typu SCAUT 1x70 W IP65 ze źródłem metalohalogenkowym WDL należy umieścić w specjalnie do tego przygotowanych wnękach); 6.4.8.10. Wykonanie kablowej linii oświetlenia zewnętrznego obejmuje wykonanie: a. przyłącza kablowego nn i szafki rozdzielczo-pomiarowej ( Zasilanie wykonać z istniejącej tablicy głównej zlokalizowanej w budynku Ratusza kablem YKY 4x10 mm2dł 75m w ziemi i 8m w budynku, tablica licznikowa szt. 1); b. przebudowę istniejących linii oświetleniowych ( demontaż kabli 56m, demontaż 1 słupa oświetleniowego, ułożenie kabli w ziemi YAKY 4x35 66m, montaż słupa oświetleniowego 1szt. typ dekoracyjny h=4 m); 6.4.8.11. Wykonanie systemu wentylacji - osuszania komory ekspozycji: Instalacja wentylacji - osuszania ma na celu ograniczenie wpływu czynników zewnętrznych mogących negatywnie wpływać na stan substancji zabytkowej przy równoczesnym umożliwieniu właściwej przeźroczystości pokrycia szklanego w sposób uniemożliwiający wykraplanie się pary wodnej na wewnętrznej powierzchni szkła. Specyfikację elementów i urządzeń instalacji osuszania zawiera załącznik nr 13 do SIWZ. 6.5. Wyszczególnienie prac zawierają kosztorys ofertowy stanowiący załącznik nr 9 do niniejszej SIWZ oraz dokumenty, o których mowa w pkt 3.3. SIWZ; 6.6. Zamawiający wymaga, aby wykonanie przedmiotu zamówienia odbyło się według zatwierdzonego przez Zamawiającego harmonogramu rzeczowo-finansowego, który będzie załącznikiem do umowy, przy czym termin zakończenia wykonania przedmiotu zamówienia jest dzień 31 sierpnia 2010 r. Dopuszcza się możliwość przesunięcia terminu zakończenia zadania nie później niż do dnia 15 października 2010 r. tylko i wyłącznie ze względu na utrudnienia podczas przebudowy mediów wykonywanych przez właścicieli sieci; 6.7. Wyłoniony Wykonawca zobowiązany jest: 6.7.1. dostarczyć Zamawiającemu przed podpisaniem umowy kopię aktualnej polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej okres realizacji i wartości zamówienia. W przypadku, gdy termin obowiązywania polisy będzie się kończył przed terminem zakończenia umowy, Wykonawca na 14 dni przed upływem tego terminu, ma obowiązek przedłożyć Zamawiającemu dokument o kontynuacji ubezpieczenia; 6.7.2. na czas prowadzonych robót zapewnić tymczasową organizację ruchu wraz ze wskazaniami objazdów oraz zapewnić dojazd i dogodne dojście do istniejących, przyległych posesji; 6.7.3. uzyskać pozwolenie Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie badań archeologicznych; 6.7.4. zapewnić nadzór archeologiczny przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje i praktykę zawodową zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1579); 6.7.5. informować mieszkańców i właścicieli przyległych posesji o utrudnieniach wynikających z przeprowadzanych prac; 6.7.6. uzgadniać z Zamawiającym każdą partię zamawianego materiału. 6.8. Zakres prac oraz odpowiedzialność Wykonawcy w zakresie objętym proponowaną ceną ofertową obejmuje również: a) organizację, zagospodarowanie i utrzymanie zaplecza budowy, roboty przygotowawcze i porządkowe; b) pełne ubezpieczenie budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; c) zorganizowanie i przeprowadzenie niezbędnych odbiorów; d) wykonanie powykonawczej dokumentacji technicznej oraz mapy geodezyjnej; e) ponoszenie kosztów związanych ze zużyciem wody i energii elektrycznej na potrzeby budowy; f) zapewnienie na terenie budowy należytego ładu i porządku, przestrzeganie przepisów BHP oraz utrzymanie terenu budowy w stanie wolnym od przeszkód komunikacyjnych; g) zapewnienie i ponoszenie kosztów związanych z usunięciem odpadów powstałych w czasie realizacji przedmiotu zamówienia oraz składowaniem materiałów rozbiórkowych w miejscu wskazanym przez Zmawiającego; h) po zakończeniu robót uporządkowaniu terenu, w terminie nie późniejszym niż termin odbioru przedmiotu zamówienia. 6.9. Postanowienia w zakresie płatności: 6.9.1. Ustala się wynagrodzenie ryczałtowe określone na podstawie ustalonych w kosztorysie ofertowym Wykonawcy cen jednostkowych robót, w odniesieniu do ilości rzeczywiście wykonanych i odebranych robót; 6.9.2. Wynagrodzenie za przedmiot zamówienia płatne będzie zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym przygotowanym przez Wykonawcę. Harmonogram powinien uwzględniać zakres robót do wykonania zgodnie z terminami ich zakończenia. Faktury częściowe płatne raz w miesiącu 6.10. Wykonawca na wykonany przedmiot zamówienia udzieli gwarancji należytego wykonania robót na okres 5 lat od dnia odbioru końcowego oraz rękojmi za wady robót na okres przekraczający gwarancję o 6 miesięcy..

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.23.31.20 - Roboty w zakresie budowy dróg 45.23.24.10 - Roboty w zakresie kanalizacji ściekowej 45.31.61.10 - Instalowanie urządzeń oświetlenia drogowego 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę 45.22.35.00 - Konstrukcje z betonu zbrojonego 45.22.31.00 - Montaż konstrukcji metalowych 45.44.22.00 - Nakładanie powłok antykorozyjnych 45.44.23.00 - Roboty w zakresie ochrony powierzchni 45.33.12.10 - Instalowanie wentylacji 45.31.10.00 - Roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych 45.23.13.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy wodociągów i rurociągów do odprowadzania ścieków 45.31.53.00 - Instalacje zasilania elektrycznego 45.31.61.00 - Instalowanie urządzeń oświetlenia zewnętrznego .

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: Przetarg nieograniczony

III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej: tak, projekt/program: zadanie współfinansowane ze środków Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 19.03.2010.

IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT: 4.

IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 1.

IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Henryk Larek Zakład Remontowo - Budowlany LAREK, ul. Sportowa 16, 64-600 Oborniki, kraj/woj. wielkopolskie.

IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): 6073927,70 PLN.

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ

  • Cena wybranej oferty: 6476395,53

  • Oferta z najniższą ceną: 6476395,53 / Oferta z najwyższą ceną: 8664642,73

  • Waluta: PLN.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.