eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Warszawa › prace budowlane i konserwatorskie realizowane w ramach Projektu REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHSYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarcze

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-03-12

Warszawa: prace budowlane i konserwatorskie realizowane w ramach Projektu REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHSYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego
Numer ogłoszenia: 60654 - 2009; data zamieszczenia: 12.03.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego , ul. Twarda 6, 00-950 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 0-22 436 60 00, faks 0-22 436 06 58.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.fodz.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Fundacja.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: prace budowlane i konserwatorskie realizowane w ramach Projektu REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHSYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: remont konserwatorski i adaptacja na cele kultury budynku byłej synagogi na działce nr 44 przy ul. Pereca w Zamościu..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.23.50 - Budynki o szczególnej wartości historycznej lub architektonicznej .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 17.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: 1. Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 180 000 PLN w jednej z dopuszczalnych form określonych w pkt. 12.2. SIWZ i załączenia potwierdzenia jego wniesienia do Oferty. 2. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: a) pieniądzu; b) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym; c) gwarancjach bankowych; d) gwarancjach ubezpieczeniowych; e) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm ). 3. Wadium w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, w Citi Banku Handlowym, nr 23 1030 1508 0000 0005 0294 3006 z dopiskiem Wadium - REWITALIZACJA RENESANSOWEJ SYNAGOGI W ZAMOŚCIU NA POTRZEBY SZLAKU CHSYDZKIEGO ORAZ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI. 4. W przypadku wniesienia wadium w formie gwarancji lub poręczenia oryginał dokumentu należy złożyć w biurze Zamawiającego - Warszawa, ul. Grzybowska 2 lokal 44, zaś kopię dokumentu należy załączyć do oferty. 5. Wadium musi być wniesione najpóźniej do wyznaczonego terminu składania ofert, tj. do dnia 7.04.2009 roku do godz. 10.00. Wniesienie wadium w pieniądzu będzie skuteczne, jeżeli w podanym terminie znajdzie się ono na rachunku bankowym Zamawiającego. Wykonawca, który nie wniesie wadium lub nie zabezpieczy oferty akceptowalną formą wadium zostanie wykluczony z postępowania, a jego oferta zostania uznana za odrzuconą. 6. Zasady zwrotu wadium oraz jego utraty określa art. 46 ust. 1-5 Prawa zamówień publicznych.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki zawarte w art. 22 ust. 1 Prawa zamówień publicznych oraz nie dotyczy ich żadna z sytuacji opisanych w art. 24 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych. 2. Minimalne kryteria kwalifikacyjne dla Wykonawców przystępujących do przetargu są następujące: 2.1. Wykonawca winien być firmą, osobą fizyczną lub konsorcjum firm zarejestrowanych, zdolnym do wykonania określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia robót. 2.2. Średnie roczne obroty Wykonawcy z ostatnich trzech lat powinny wynosić co najmniej 3,00 mln złotych. 2.3. Wykonawca wykonał w ciągu ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej 1 zadanie w zakresie prac konserwatorskich obejmujących konserwację polichromii, konserwację sztukaterii i konserwację kamienia, o wartości minimalnej 3,00 mln zł. Do wykazu należy załączyć referencje od inwestora, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie. 2.4. Wykonawca wykonał w ciągu ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej 2 zadania w zakresie robót budowlanych w obiektach podlegających ochronie konserwatorskiej, o wartości minimalnej 1,00 mln zł każde. Do wykazu należy załączyć referencje od inwestorów, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie. 2.5. Lider Konsorcjum winien spełniać wszystkie warunki wymienione w pkt. 2.2 - 2.4. 2.6. Partnerzy Konsorcjum muszą spełniać łącznie kryteria dotyczące kluczowego personelu przewidzianego do realizacji zamówienia. 2.7. Cały kluczowy personel kierowniczy proponowany do wykonania zamówienia winien mieć odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje do robót objętych niniejszym przetargiem. Wykonawca winien dysponować następującymi osobami zdolnymi do wykonania zmówienia: kierownik budowy - 1 osoba oraz kierownicy: robót ogólnobudowlanych - 1 osoba, sanitarnych - 1 osoba, elektrycznych i telekomunikacyjnych - 1 osoba, konserwatorskich - 1 osoba. Doświadczenie zawodowe każdej z osób z proponowanego personelu kluczowego winno wynosić minimum 2 lata. Kierownik budowy może być jednocześnie kierownikiem robót ogólnobudowlanych. Każda z wymienionych osób za wyjątkiem kierownika robót konserwatorskich musi posiadać stosowne uprawnienia w zakresie prowadzenia robót budowlanych oraz musi posiadać zaświadczenie o kwalifikacjach wydanych na podstawie § 19 Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 24 sierpnia 1964 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach i archeologicznych prac wykopaliskowych ( Dz. U. Nr 31, poz. 197 ), §17-19 Rozporządzenia Ministra Kultury i Sztuki z dnia 11 stycznia 1994 r. o zasadach i trybie udzielania zezwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich przy zabytkach oraz prac archeologicznych i wykopaliskowych, warunkach ich prowadzenia i kwalifikacjach osób, które mają prawo prowadzenia tej działalności ( Dz. U. Nr 16, poz. 55 ) lub spełniać wymagania § 8 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, czyli posiadać odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami Prawa Budowlanego oraz wykazać co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych. Powyższa praktyka winna być potwierdzona przez właściwy Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków lub organ ochrony zabytków właściwy dla miejsca wykonywania robót na obiektach zabytkowych. Kierownik robót konserwatorskich musi spełniać wymogi ustalone w § 7.1 Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150 poz. 1579). 2.8. Wykonawca winien posiadać polisę a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. 2.9. Wykonawca winien nie zalegać z opłacaniem podatków, opłat i składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne odpowiednio na rzecz Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. 2.10. Wykonawca winien wykazać się dysponowaniem narzędziami i urządzeniami niezbędnymi do realizacji zamówienia zgodnie z wymaganiami Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. 3. Wykonawca może występować tylko w jednej Ofercie, czy to indywidualnie czy też jako Partner Konsorcjum w odniesieniu do tego samego zadania inwestycyjnego. W przeciwnym wypadku dana Oferta zostanie wykluczona z dalszego postępowania..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. Wszyscy Wykonawcy muszą dostarczyć następujące oświadczenia i dokumenty wraz ze swoją Ofertą: 1.1. Formularz oferty przetargowej na roboty (Formularz 1); 1.2. Dowód wniesienia wadium; 1.3. Ogólne informacje dotyczące Wykonawcy (Formularz 2); 1.4. W przypadku Konsorcjum należy dołączyć szczegółową informację o Wykonawcach stanowiących Konsorcjum (Formularz 2a); 1.5. Oświadczenie w trybie art. 22 ust. 1 i 24 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Formularz 3); 1.6. Oryginał aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo oryginał aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 1.7. Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 4-8 ustawy Prawo zamówień publicznych wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 1.8. Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; 1.9. Oryginał pełnomocnictwa do podpisywania dokumentów oferty i podpisania umowy, o ile nie wynika ono z innych złożonych dokumentów oraz pełnomocnictwo do reprezentowania w postępowaniu albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy, w przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia; 1.10. Sprawozdanie finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe - 2006, 2007, 2008, potwierdzające średnie roczne obroty Wykonawcy o wartości 3,00 mln złotych a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią o badanym sprawozdaniu albo w przypadku wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego, innych dokumentów określających obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie 3 lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres; 1.11. Aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzające, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat lub zaświadczenie, ze uzyskał przewidziane prawem odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 1.12. Aktualne zaświadczenie z właściwego Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające iż Wykonawca nie zalega w opłacaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne lub zaświadczeń, ze uzyskał przewidziane prawem odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; 1.13. Wykaz personelu kluczowego przewidzianego do realizacji zamówienia (Formularz 4). Do Formularza należy załączyć uprawnienia budowlane danej specjalności oraz aktualne zaświadczenia (z datą ważności w momencie składania ofert) o przynależności do Okręgowych Izb Inżynierów Budownictwa oraz zaświadczenia o kwalifikacjach lub wykazy stosownych praktyk na budowie przy obiektach zabytkowych lub obiektach znajdujących się w ścisłej strefie ochrony konserwatorskiej (zgodnie z wymogami pkt. 7.2.7.). 1.14. Harmonogram realizacji inwestycji (Formularz 5); 1.15. Plan Robót Podwykonawcy (Formularz 6). W przypadku powierzenia wykonania zamówienia podwykonawcy, Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę w ofercie nazwy podwykonawcy oraz części zamówienia, którą zamierza powierzyć podwykonawcy. 1.16. Wykaz prac zgodnie z wymaganiami stawianymi w pkt. 7.2.3 (Formularz 7). Do Formularza należy dołączyć stosowne referencje, wystawione nie później niż na 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, od instytucji na rzecz których Wykonawca świadczył wymienione w wykazie roboty i wykonał je z należytą starannością. Wykaz winien posiadać podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków lub organu ochrony zabytków właściwego dla miejsca wykonywania robót na obiektach zabytkowych potwierdzający spełnienie wymagań jakościowych. 1.17. Wykaz prac zgodnie z wymaganiami stawianymi w pkt. 7.2.4 (Formularz 8). Do Formularza należy dołączyć stosowne referencje, wystawione nie później niż na 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, od instytucji na rzecz których Wykonawca świadczył wymienione w wykazie roboty i wykonał je z należytą starannością. Wykaz winien posiadać podpis upoważnionego przedstawiciela właściwego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków lub organu ochrony zabytków właściwego dla miejsca wykonywania robót na obiektach zabytkowych potwierdzający spełnienie wymagań jakościowych. 1.18. Polisa ubezpieczeniowa lub inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku polisy z terminem związania krótszym niż czas trwania kontraktu wymagane jest zobowiązanie w formie oświadczenia o przedłużeniu polisy na czas wymagany; 1.19. Wykaz narzędzi i urządzeń niezbędnych do wykonania zamówienia, jakimi dysponuje Wykonawca ( Formularz 9 ); 1.20. Kosztorys Ofertowy sporządzony na podstawie Dokumentów Przetargowych oraz dokumentacji projektowej i zgodnie z zasadami zawartymi w punkcie 18 Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w wersji papierowej i elektronicznej na nośniku CD lub DVD. 2 Wykonawcy zagraniczni 2.1. Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w punkcie 8.1.7, 8.1.8, 8.1.11., 8.1.12. - składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: a)nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, b)nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu. c) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie, 2.2. Zamiast dokumentu, o którym mowa w punkcie 8.1.6 - składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust.1 pkt 4-8 ustawy. 2.3. Dokumenty, o których mowa w punkcie 8.2.1.lit.a i 8.2.1.lit. c oraz 8.2.2. powinny być wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Dokument, o którym mowa w pkt. 8.2.1 lit. b powinien być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 2.4.Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się powyższych dokumentów, zastępuje się je dokumentem zawierającymi oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. 3 Wszystkie dokumenty wymienione w pkt. 8.1., za wyjątkiem dokumentów określonych w pkt. 8.1.6 i 8.1.9., muszą zostać złożone w oryginale lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. Dokumenty wymienione w pkt. 8.1.6. i 8.1.9. muszą zostać złożone w oryginale. Dokumenty sporządzane w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonym przez Wykonawcę. 4. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: wymagane w pkt. 8.1.5, 8.1.6, 8.1.7, 8.1.8, 8.1.10, 8.1.11 i 8.1.12 niniejszej części dokumenty winien złożyć każdy Wykonawca. Pozostałe dokumenty wymagane w niniejszej części winny być złożone wspólnie przez Wykonawców. Jeżeli ofertę składa Konsorcjum firm należy do niej dołączyć list intencyjny Konsorcjum. Zamawiający bezwzględnie wymaga, aby list intencyjny Konsorcjum: - upoważniał jednego z członków Konsorcjum (głównego partnera) jako osobę prawną i reprezentującą wskazaną osobę fizyczną do występowania w imieniu każdego z pozostałych partnerów Konsorcjum we wszystkich sprawach związanych z ofertą oraz umową. - stwierdzał, że partnerzy Konsorcjum będą odpowiadać solidarnie za całość podjętych zobowiązań w ramach realizacji zadania / zostanie zawarta umowa Konsorcjum z notarialnie potwierdzonymi podpisami na czas trwania kontraktu, powiększona o okres obowiązywania gwarancji i rękojmi..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:


  • 1 - Cena - 0.70
  • 2 - Termin wykonania - 0.20
  • 3 - Gwrancja - 0.10

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.fodz.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego ul. Grzybowska 2 lokal 44 00-131 Warszawa.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 07.04.2009 godzina 10:00, miejsce: Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego ul. Grzybowska 2 lokal 44 00-131 Warszawa.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.3.13) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie współfinansowane ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.