eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Pabianice › Świadczenie powszechnych usług pocztowych

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-11-19

Pabianice: Świadczenie powszechnych usług pocztowych
Numer ogłoszenia: 459136 - 2012; data zamieszczenia: 19.11.2012
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiat Pabianicki, ul. Piłsudskiego 2, 95-200 Pabianice, woj. łódzkie, tel. 42 22 54 000, faks 42 2159166 , strona internetowa www.powiat.pabianice.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Świadczenie powszechnych usług pocztowych.

II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.

II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest świadczenie powszechnych usług pocztowych dla Starostwa Powiatowego w Pabianicach ul Piłsudskiego 2, 95-200 Pabianice oraz oddziału zamiejscowego Starostwa Powiatowego - Wydziału Architektury i Budownictwa w Konstantynowie Łódzkim, ul. Zgierska 2, 95-050 Konstantynów Łódzki. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie, niżej wymienionych usług pocztowych, za których wykonanie Zamawiający uiszczał będzie należności w formie opłaty z dołu: 1) w obrocie krajowym i i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: a) przesyłek listowych nierejestrowanych /z masą do 50g/ b) przesyłek listowych rejestrowanych, /z masą do 50g/, 2) w zakresie usług komplementarnych do przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym, 3) odbieraniu przesyłek rejestrowanych zwracanych do Nadawcy po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia/wydania - za pośrednictwem UP Pabianice 1 (ul. Pułaskiego 11 w Pabianicach) oraz UP Konstantynów Łódzki (ul. Łódzka 6/8)..

II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 64.11.00.00 - Usługi pocztowe .

II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA

Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki

  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Przedmiotem zamówienia w niniejszym postępowaniu jest świadczenie powszechnych usług pocztowych w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek pocztowych do 50 gram oraz ich ewentualnych zwrotów w obrocie krajowym i zagranicznym dla Starostwa Powiatowego w Pabianicach. W myśl art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) Poczta Polska S.A. pełni funkcje operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły (tzn. musi prowadzić swoja działalność niezależnie od rentowności) i na warunkach określonych przepisami Prawa pocztowego oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych z dnia 09 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 poz. 34 z późn. zm.) wydanego na podstawie delegacji Prawa pocztowego zawartej w art. 46 ust. 3. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania. określonych terminów doręczeń przesyłek oraz do posiadania na terenie kraju, co najmniej 8.240 placówek (zgodnie z § 44 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych), co daje gwarancje, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru niedoręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Istotną dla Zamawiającego jest tutaj powszechność świadczenia usług pocztowych, ich dostępność w sposób ciągły i jednolity na terenie całego Powiatu Pabianickiego oraz na terenie kraju i za granicą. Poczta Polska S.A. jest jedynym podmiotem według Raportu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce w 2011 roku, dysponującym infrastrukturą konieczną do świadczenia usług pocztowych o charakterze powszechnym. Operatorzy niepubliczni, nawet tacy, mający krajowy zasięg działania skupiają się na świadczeniu usług w dużych ośrodkach miejskich i pomiędzy takimi ośrodkami, a wiec nie jest to powszechny zasięg działania w takim rozumieniu jak w przypadku Poczty Polskiej S.A., która świadczy swoje usługi także na obszarach wiejskich. Poza tym Poczta Polska ma obowiązek świadczenia usług w obrocie krajowym i zagranicznym, a wiec możliwe jest dostarczanie przez Pocztę Polska przesyłek do każdego miejsca w kraju i za granica. Niepubliczni operatorzy pocztowi mogą świadczyć swoje usługi na terenie kraju, zagranicy lub tyko lokalnie. Powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe to usługi polegające na: a) przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu: - przesyłek listowych do 2.000 g, w tym przesyłek poleconych i przesyłek z zadeklarowaną wartością, - paczek pocztowych do 10.000 g, w tym z zadeklarowaną wartością, - przesyłek dla ociemniałych, b) doręczaniu nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych do 20.000 g, c) realizowaniu przekazów pocztowych - świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób jednolity w porównywalnych warunkach i po przystępnych cenach, z zachowaniem wymaganej prawem jakości oraz z zapewnieniem co najmniej jednego opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu. W myśl art. 46 ust. 1 tej ustawy, operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający: 1. traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej; 2. traktowanie przesyłki jako przesyłki z zadeklarowaną wartością; 3. uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej lub kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym; 4. przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłek lub kwot pieniężnych nadanych na poste restante. Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe wykonywanie działalności pocztowej w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek: dla ociemniałych, przesyłek z korespondencją o masie do 2000 g (z wyłączeniem przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej zastrzeżonej dla operatora publicznego, tj. 50 gr.) oraz przyjmowanych, przemieszczanych i doręczanych w sposób inny niż określony dla powszechnych usług pocztowych - wymaga zezwolenia. Zezwolenie nie jest wymagane na wykonywanie działalności pocztowej przez operatora publicznego w zakresie świadczenia powszechnych usług pocztowych, o których mowa w art. 46 Prawa pocztowego (art. 6 ust. 5 ustawy Prawo pocztowe) Zgodnie z rejestrem prowadzonym przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na dzień 08 listopada 2012 roku zezwolenie, o jakim mowa w art. art. 6 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe posiada 4 operatorów pocztowych: 1. Dystrybucja Polska Sp. z o.o. na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją 2. Kolporter Logistyka Sp. z o.o. na działalność pocztowa w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000 gram 3. WAWA S.A. na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją i przesyłek dla ociemniałych 4. Działalność Usługowa Jerzy Jaworski na działalność pocztową w zakresie przesyłek dla ociemniałych i przesyłek z korespondencją do 2000g Trzech z ww. operatorów zawiesiło działalność - dokumenty potwierdzające ten fakt w załączeniu - załącznik 1, 2 i 3. Działalność pocztową w zakresie wymagającym zezwolenia prowadzi obecnie Dystrybucja Polska Sp. z o.o. Jak wynika z informacji z rejestru, Dystrybucja Polska Sp. z o.o. nie w pełni odpowiada potrzebom Starostwa Powiatowego w Pabianicach w zakresie usług pocztowych, ponieważ posiada zezwolenie wyłącznie na działalność pocztową w zakresie przesyłek z korespondencją, a nadto nie świadczy usług na terenie zagranicy - załącznik 4. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polska wynika istotny fakt, iż przesyłki pocztowe maja moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 45 ustawy Prawo pocztowe. Takiej mocy nie posiada potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego. Oznacza to, że potwierdzenia nadania przesyłki wydane przez innych operatorów nie są dokumentami urzędowymi, tylko prywatnymi. Zgodnie z poglądem wyrażonym w Komentarzu do kodeksu postępowania cywilnego (Jędrzejewska Maria, Witz Karol, Ereciński Tadeusz, Gudowski Jacek Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz. Część pierwsza. Postępowanie rozpoznawcze. Warszawa 2009 LexisNexis wydanie III) przez Tadeusza Erecińskiego: przez domniemanie zgodności z prawdą dokument urzędowy staje się najbardziej wiarygodnym środkiem dowodowym w postępowaniu cywilnym, mającym dla sądu najczęściej rozstrzygające znaczenie. Dokument prywatny stanowi zaś tylko dowód tego, że osoba, która go podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie (np. art. 245 kpc). W praktyce moc dokumentu urzędowego przejawia się tym, iż złożenie przez zamawiającego w toku postępowania sądowego lub administracyjnego potwierdzenia nadania posiadającego taką moc umożliwi mu wykazanie, iż określona przesyłka (np. wezwanie do zapłaty, oświadczenie o odstąpieniu) została doręczona adresatowi w określonej dacie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy od momentu otrzymania przesyłki biegną terminy do dokonania określonych czynności w postępowaniu administracyjnym. Moc dokumentu urzędowego wynika z treści art. 244 § 1 k.p.c., zgodnie, z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo poświadczone. Natomiast z art. 81 § 1 k.c. wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna) a z § 2 wynika, że czynność prawna ma datę pewna także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Na gruncie kodeksu postępowania administracyjnego skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 zgodnie, z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Innymi regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej, które wyróżniają operatora publicznego od innych operatorów, są w szczególności: - art. 57 § 5 pkt 2 kpa - termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, - art. 165 § 2 kpc - oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu, - art. 198 b. ust. 2 zdanie drugie ustawy P.z.p. - złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem. Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn zm.). Jednocześnie jest stroną w postępowaniach cywilnych, toczących się zgodnie z procedurą określoną w kodeksie postępowania cywilnego. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania cywilnego, postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Należy stwierdzić, iż Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi, które są konieczne do funkcjonowania Zamawiającego. Powyższe stwierdzenie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 14 grudnia 2011r. Sygn. akt KIO 2583/11 cytując: faktycznie zgodnie z art. 47 ust. 1 prawa pocztowego operatorowi publicznemu (...) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczania przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram (...) W przedmiotowym stanie faktycznym należy mieć na uwadze, iż monopol operatora publicznego w przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek pocztowych o masie nieprzekraczającej 50 gram nie wynika z woli zamawiającego a wprost z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Zamawiający zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp jest zobowiązany do ustalenia z należytą starannością wartości zamówienia poprzez ustalenia całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Za komentarzem Becka Jerzy Pieróg Prawo zamówień publicznych Komentarz 10 wydanie 2010r., Ustawa Pzp nakazuje zamawiającemu ustalić (wyszacować) wartość zamówienia z należytą starannością. Kodeks cywilny określa w art. 355, iż należyta staranność to staranność ogólnie wymagana w stosunku do danego rodzaju (teza 2 str. 165). W przedmiotowym zamówieniu za należyta staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, a nie na poziomie operatora niepublicznego, to jest co najmniej dwu i półkrotnie wyższej niż cennik Poczty Polskiej S.A. Tym samym należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu w sytuacji, gdy na usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe - nie niższe niż dwu i półkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. Z art. 43 ust. l pkt 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) wynika, że zwolnieniem od podatku objęte są wszystkie usługi pocztowe oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana (kryterium przedmiotowe), o ile są /realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych/ (kryterium podmiotowe), a wiec realizacji /usługi pocztowej/ przez określony i ściśle wskazany podmiot. Obecnie jedynym operatorem publicznym jest Poczta Polska S.A., którą ustawodawca zobowiązał do wykonywania zadań operatora publicznego, a tym samym do świadczenia powszechnych usług pocztowych. Warunek przedmiotowy spełnia każdy operator, w tym także operator publiczny. Natomiast warunek podmiotowy spełnia tylko i wyłącznie /operator obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych/, status którego przyznano Poczcie Polskiej S.A. Tym samym - w myśl art. 43 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług - Poczta Polska S.A. jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 ustawy o finansach publicznych. Skoro można taniej uzyskać usługę przesyłki pocztowej przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek, co opisano powyżej, to zamiar zawarcia umowy z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A. jest słuszny. Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 20 kwietnia 2012r. Sygn. akt KIO 685/12. Ponadto zgodnie z zapisami art. 5 ust. 1a ustawy P.z.p. w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający ma możliwość przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy P.z.p., w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwuipółkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem ww. zasad.Zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. nr 12, poz. 68) usługi te należy zaliczyć do kategorii nr 27 pt. inne usługi ujęte w Wykazie usług o charakterze niepriorytetowym (załączniku nr 2 do Rozporządzenia), bowiem żadnej kategorii począwszy od nr 1 do nr 26 nie przypisano kodów CPV właściwych usługom pocztowym tj. 64.11.00.00-0, 64.11.40.00-8, 64.11.30.00-1, 64.11.20.00-4. Również zachodzi przesłanka udzielenia zamówienia z wolnej ręki, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp, ponieważ Poczta Polska jako operator publiczny posiada wyłączność na świadczenie usług zastrzeżonych, wymienionych w art. 47 ust. 1 prawa pocztowego (operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych zwanych dalej usługami zastrzeżonymi polegających na (...)), ponieważ operatorzy niepubliczni mogą wykonywać te usługi, ale za wyższą ceną (dwu i półkrotność cennika operatora publicznego) a z treści samego art. 47 ust. 2 prawa pocztowego wynika, że Nie narusza wyłączności świadczenia usług zastrzeżonych przyjmowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek wymienionych w ust. 1 (...). Na okoliczność, że wyłączności nie znosi art. 47 ust. 2 prawa pocztowego należy przywołać art. 67 ust. 3 ustawy Pzp, który wskazuje na zwolnienie z obowiązku powiadamiania Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie z wolnej ręki, jeśli przedmiotem zamówienia są m.in. zastrzeżone usługi pocztowe. Ponadto, przywołując powyższy artykuł, należy - zgodnie z zasadami wykładni przepisów prawa - przyjąć zasadę racjonalności ustawodawcy. Z zasady tej wynika, iż skoro prawodawca jest racjonalny, to i jego dzieło w postaci aktu normatywnego jest racjonalne. Przyjmując założenie racjonalności ustawodawcy, który w ustawie Prawo zamówień publicznych przewidział, iż zamówienia, których przedmiotem są zastrzeżone usługi pocztowe są udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki, nie można przyjąć, iż w innych przepisach ten sam ustawodawca przyjął, iż powyższe zamówienia mają być udzielane w trybach konkurencyjnych. Operatorzy niepubliczni mogą świadczyć usługi zastrzeżone dla operatora publicznego (art. 47 ust. 2 prawa pocztowego), ale na innych warunkach niż operator publiczny, zarówno co do wymogów świadczenia usługi oraz cennika. Tym samym nie można stwierdzić, że na tych samych warunkach świadczone są usługi zastrzeżone przez więcej niż jednego operatora. Reasumując - fakt, że usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. mogą wykonywać inni operatorzy na warunkach określonych w art. 47 ust. 2 prawa pocztowego nie powoduje, że Poczta Polska S.A. nie zachowuje prawa wyłączności do usług zastrzeżonych na warunkach właściwych tylko dla niej jako operatora publicznego. Co w efekcie daje prawo zamawiającemu do korzystania, w przypadku zamówienia usług zastrzeżonych, z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a i b ustawy Pzp, to jest do zamówienia z wolnej ręki. Powyższe stwierdzenie zawarte zostało w Wyroku KIO z 20 kwietnia 2012r. Sygn. akt KIO 685/12. Ponadto tylko usługi pocztowe operatora publicznego z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, tj: ustawy prawo pocztowe w powiązaniu z przepisami kc, kpc, kpa oraz Pzp, mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, co sprowadza się do organizacji usług, skutków potwierdzenia przyjęcia przesyłki oraz przekazu pocztowego (moc dokumentu urzędowego), skutków nadania w placówce pocztowej (moc doręczenia), obowiązku stosowania cenników usług pocztowych kontrolowanych przez Prezesa UKE.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, ul. Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.