eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi ¯ukowo › Wykonanie nawierzchni asfaltowychZadanie I - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W £APINIE, Zadanie II - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W RUTKACH, Zadanie III - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W SKRZESZEWIE, Zadanie IV - WYKONANIE NAWIERZCHNI ASFALTOWEJ UL. JEZIORNA W PRZYJA¬NI

Ten przetarg zosta³ ju¿ zakoñczony. Zobacz wynik tego przetargu



Og³oszenie z dnia 2013-09-23

¯ukowo: Wykonanie nawierzchni asfaltowych: Zadanie I - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W £APINIE, Zadanie II - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W RUTKACH, Zadanie III - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W SKRZESZEWIE, Zadanie IV - WYKONANIE NAWIERZCHNI ASFALTOWEJ UL. JEZIORNA W PRZYJA¬NI
Numer og³oszenia: 384956 - 2013; data zamieszczenia: 23.09.2013
OG£OSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie og³oszenia: obowi±zkowe.

Og³oszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJ¡CY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina ¯ukowo , ul. Gdañska 52, 83-330 ¯ukowo, woj. pomorskie, tel. +48 58 6858300, faks +48 58 6858300.

  • Adres strony internetowej zamawiaj±cego: www.zukowo.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJ¡CEGO: Administracja samorz±dowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKRE¦LENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiaj±cego: Wykonanie nawierzchni asfaltowych: Zadanie I - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W £APINIE, Zadanie II - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W RUTKACH, Zadanie III - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W SKRZESZEWIE, Zadanie IV - WYKONANIE NAWIERZCHNI ASFALTOWEJ UL. JEZIORNA W PRZYJA¬NI.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Okre¶lenie przedmiotu oraz wielko¶ci lub zakresu zamówienia: Wykonanie nawierzchni asfaltowych: Zadanie I - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W £APINIE, Zadanie II - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W RUTKACH, Zadanie III - MODERNIZACJI DROGI GMINNEJ W SKRZESZEWIE, Zadanie IV - WYKONANIE NAWIERZCHNI ASFALTOWEJ UL. JEZIORNA W PRZYJA¬NI.

II.1.5) przewiduje siê udzielenie zamówieñ uzupe³niaj±cych:

  • Okre¶lenie przedmiotu oraz wielko¶ci lub zakresu zamówieñ uzupe³niaj±cych
  • Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶æ udzielenia zamówienia uzupe³niaj±cego, o którym mowa w art.67 ust 1 pkt 6 ustawy Prawo Zamówieñ Publicznych. Przedmiotem zamówieñ uzupe³niaj±cych bêdzie powtórzenie robót budowlanych tego samego rodzaju. Warto¶æ zamówieñ uzupe³niaj±cych nie mo¿e byæ wiêksza ni¿ 50% warto¶ci zamówienia podstawowego.

II.1.6) Wspólny S³ownik Zamówieñ (CPV): 45.23.31.40 - Roboty drogowe .

II.1.7) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty czê¶ciowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza siê z³o¿enie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 30.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: brak

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPE£NIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania okre¶lonej dzia³alno¶ci lub czynno¶ci, je¿eli przepisy prawa nak³adaj± obowi±zek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia warunku w tym zakresie

  • III.3.2) Wiedza i do¶wiadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • W ci±gu ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie wykonawca wykona³ co najmniej 2 zamówienia polegaj±ce na budowie, remoncie, przebudowie drogi - nawierzchni asfaltowych o warto¶ci ka¿dego z nich co najmniej 200.000,00 PLN brutto Pod pojêciem wykona³ Zamawiaj±cy rozumie, i¿ roboty zosta³y w ca³o¶ci wykonane i odebrane przez Zamawiaj±cego (Zlecaj±cego) bez zastrze¿eñ. W przypadku sk³adania oferty przez dwa lub wiêcej podmiotów (Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia np. konsorcja, itp.) ocena spe³nienia warunku odbêdzie siê ³±cznie przy czym warto¶æ pojedynczego wskazanego zamówienia winna odpowiadaæ wy¿ej wymienionym warto¶ciom. Wykonawca mo¿e polegaæ na wiedzy i do¶wiadczeniu innych podmiotów, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowi±zany jest udowodniæ Zamawiaj±cemu, i¿ bêdzie dysponowa³ zasobami niezbêdnymi do realizacji zamówienia, w szczególno¶ci przedstawiaj±c w tym celu pisemne zobowi±zanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbêdnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia. W przypadku gdy wykonawca korzysta z do¶wiadczenia podmiotu trzeciego podmiot ten winien uczestniczyæ w realizacji zamówienia np. w formie podwykonawstwa. Wykonawca, który bêdzie korzysta³ z niezbêdnych zasobów innych podmiotów, o których mowa wy¿ej, wówczas musi z³o¿yæ w ofercie wype³niony przez podmioty trzecie formularz ZOBOWI¡ZANIE (za³. nr 5 do siwz). Ocena spe³nienia warunku odbêdzie siê na podstawie z³o¿onego przez Wykonawcê: - wykazu robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie wraz z za³±czonymi dowodami dotycz±cymi najwa¿niejszych robót okre¶laj±cych czy roboty te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz czy zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone potwierdzaj±cym, ¿e roboty zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone

  • III.3.3) Potencja³ techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia warunku w tym zakresie

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Wykonawca dysponuje co najmniej: a) kierownikiem robót- 2 osoby posiadaj±cy uprawnienia budowlane do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie w zakresie robót drogowych oraz legitymuj±cym siê stosownym dokumentem potwierdzaj±cym, i¿ jest zrzeszony we w³a¶ciwych bran¿owo izbach samorz±dów zawodowych zgodnie z Dz.U Nr 5 z 2001 r poz 42 ustawa z dnia 15.12.2000 r o samorz±dach zawodowych architektów, in¿ynierów budownictwa oraz urbanistów. b) 2 brygady pracowników w sk³ad ka¿dej z nich wchodzi: - co najmniej 10 pracowników w tym: robotnicy , którzy bêd± bezpo¶rednio realizowaæ niniejsze zamówienie, operatorzy sprzêtu typu koparko-³adowarki , kierowca ciê¿arówki. 1. Uprawnienia budowlane, o których mowa powy¿ej powinny byæ zgodne z ustaw± z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z pó¼n. zm.) oraz Rozporz±dzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie ( Dz. U. z 2006 r., Nr 83, poz. 578 z pó¼n. zm.). Dopuszcza siê wa¿ne i odpowiadaj±ce im uprawnienia nadane na podstawie wcze¶niej obowi±zuj±cych przepisów. 2.W przypadku wykonawców zagranicznych, dopuszcza siê równowa¿ne kwalifikacje, zdobyte w innych pañstwach, na zasadach okre¶lonych w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane, z uwzglêdnieniem postanowieñ ustawy z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2008 r., Nr 63, poz. 394 z pó¼n. zm.). 3. Wykonawcy wspólnie ubiegaj±cy siê o zamówienie musz± wykazaæ, ¿e warunki udzia³u w postêpowaniu okre¶lone przez zamawiaj±cego spe³niaj± ³±cznie. 4. Wykonawca mo¿e polegaæ na zasobach innych podmiotów, niezale¿nie od charakteru prawnego ³±cz±cych go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowi±zany jest udowodniæ Zamawiaj±cemu, i¿ bêdzie dysponowa³ zasobami niezbêdnymi do realizacji zamówienia, w szczególno¶ci przedstawiaj±c w tym celu pisemne zobowi±zanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbêdnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia. W przypadku gdy wykonawca korzysta z do¶wiadczenia podmiotu trzeciego podmiot ten winien uczestniczyæ w realizacji zamówienia np. w formie podwykonawstwa. Wykonawca, który bêdzie korzysta³ z niezbêdnych zasobów innych podmiotów, o których mowa wy¿ej, wówczas musi z³o¿yæ w ofercie wype³niony przez podmioty trzecie formularz ZOBOWI¡ZANIE . 5. Ocena spe³nienia warunku odbêdzie siê na podstawie z³o¿onego przez Wykonawcê: a) wykaz osób, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, b) o¶wiadczenie, ¿e osoby, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, posiadaj± wymagane uprawnienia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spe³niania tego warunku

    • Zamawiaj±cy nie stawia warunku w tym zakresie

III.4) INFORMACJA O O¦WIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJ¡ DOSTARCZYÆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPE£NIANIA WARUNKÓW UDZIA£U W POSTÊPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spe³niania przez wykonawcê warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz o¶wiadczenia o spe³nianiu warunków udzia³u w postêpowaniu nale¿y przed³o¿yæ:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich piêciu lat przed up³ywem terminu sk³adania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, a je¿eli okres prowadzenia dzia³alno¶ci jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i warto¶ci, daty i miejsca wykonania oraz z za³±czeniem dowodów dotycz±cych najwa¿niejszych robót, okre¶laj±cych, czy roboty te zosta³y wykonane w sposób nale¿yty oraz wskazuj±cych, czy zosta³y wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawid³owo ukoñczone;
  • wykaz osób, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, w szczególno¶ci odpowiedzialnych za ¶wiadczenie us³ug, kontrolê jako¶ci lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, do¶wiadczenia i wykszta³cenia niezbêdnych do wykonania zamówienia, a tak¿e zakresu wykonywanych przez nie czynno¶ci, oraz informacj± o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • o¶wiadczenie, ¿e osoby, które bêd± uczestniczyæ w wykonywaniu zamówienia, posiadaj± wymagane uprawnienia, je¿eli ustawy nak³adaj± obowi±zek posiadania takich uprawnieñ;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, nale¿y przed³o¿yæ:

  • o¶wiadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z w³a¶ciwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o dzia³alno¶ci gospodarczej, je¿eli odrêbne przepisy wymagaj± wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo sk³adania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Je¿eli wykonawca ma siedzibê lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedk³ada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibê lub miejsce zamieszkania potwierdzaj±cy, ¿e:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie og³oszono upad³o¶ci - wystawiony nie wcze¶niej ni¿ 6 miesiêcy przed up³ywem terminu sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo sk³adania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotycz±ce przynale¿no¶ci do tej samej grupy kapita³owej

  • lista podmiotów nale¿±cych do tej samej grupy kapita³owej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, ¿e nie nale¿y do grupy kapita³owej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1) Pisemne zobowi±zanie podmiotu udostêpniaj±cego swoje zasoby do wykonania zamówienia (je¶li dotyczy) 2) wykaz czê¶ci zamówienia, której wykonanie wykonawca powierzy podwykonawcom - je¶li dotyczy 3) pe³nomocnictwa, upowa¿nienia, dokument reguluj±cy wspó³pracê podmiotów wystêpuj±cych wspólnie - sposób reprezentacji np. umowy, (je¶li dotyczy)

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najni¿sza cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje siê istotne zmiany postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowieñ umowy oraz okre¶lenie warunków zmian

1. Zmiana postanowieñ zawartej umowy mo¿e nast±piæ za zgod± obu stron wyra¿on± na pi¶mie z zastrze¿eniem postanowieñ ust. 10. 2. Niedopuszczalne s± zmiany istotnych postanowieñ zawartej umowy w stosunku do tre¶ci oferty, z wyj±tkiem zmian o których mowa w ust. 3. 3. Zmiany w umowie mog± dotyczyæ: 1) terminu wykonania zamówienia, 2) wysoko¶ci wynagrodzenia wykonawcy, 3) udzia³u osób - kierownika budowy, 4) udzia³u podwykonawców przy realizacji zamówienia, 5) technologii wykonania robót budowlanych. 4. Zmiana terminu wykonania zamówienia mo¿e nast±piæ w przypadku: 1) przerwy w realizacji robót na skutek dzia³añ podmiotów trzecich np. przed³u¿enie terminów wydania przez organ administracyjny lub inne podmioty wymaganych decyzji, zezwoleñ, badañ, ekspertyz, uzgodnieñ z przyczyn niezawinionych przez wykonawcê, 2) przed³u¿enia odbiorów przez innych gestorów sieci i urz±dzeñ z przyczyn niezawinionych przez wykonawcê, 3) utrudniania przez w³a¶cicieli nieruchomo¶ci dostêpu do nieruchomo¶ci, 4) konieczno¶ci wykonania robót dodatkowych / zamiennych, które bêd± niezbêdne dla prawid³owej realizacji przedmiotu zamówienia, 5) warunków atmosferycznych, niszcz±cych wykonane roboty lub uniemo¿liwiaj±ce kontynuacjê robót, 6) czasowego wstrzymania robót przez zamawiaj±cego / inspektora nadzoru inwestorskiego z przyczyn niezale¿nych od wykonawcy. 5. Zmiana wysoko¶ci wynagrodzenia wykonawcy mo¿e nast±piæ w przypadku: 1) odst±pienia od realizacji czê¶ci zamówienia, 2) wprowadzenia zmian w stosunku do dokumentacji projektowej w postaci prac dodatkowych, robót zamiennych / równowa¿nych nie wykraczaj±cych poza zakres przedmiotu zamówienia na uzasadniony wniosek wykonawcy, zamawiaj±cego, projektanta i w sytuacji konieczno¶ci zwiêkszenia bezpieczeñstwa realizacji robót budowlanych, usprawnienia procesu budowlanego, usuniêcia wad ukrytych dokumentacji projektowej, uzyskania lepszego efektu u¿ytkowego przedmiotu zamówienia, 3) zmiany technologii wykonania robót 4) zmiany stawki podatku VAT. 6. Zmiana udzia³u Podwykonawców mo¿e nast±piæ w przypadku: 1) skorzystania z podwykonawców / dalszych podwykonawców w realizacji zamówienia mimo, i¿ w z³o¿onej ofercie wykonawca nie przewidywa³ realizacji zamówienia w podwykonawstwie, 2) zmiany zakresu robót realizowanych w podwykonawstwie. 7. Zmiana osób - kierownika budowy, kierowników robót mo¿e nast±piæ w przypadku: 1) zdarzeñ losowych niezale¿nych od Wykonawcy, 2) utraty uprawnieñ przez wskazane przez wykonawcê osoby, 3) wykre¶lenia osób z listy cz³onków bran¿owej izby samorz±du zawodowego. 8. W przypadku zmiany osób Wykonawca winien przedstawiæ Zamawiaj±cemu nowe osoby o niegorszych kwalifikacjach i uprawnieniach w stosunku do osób, które zosta³y wskazane w ofercie Wykonawcy i spe³niaj±cych wymagania opisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 9. Warunki dokonywania zmian: 1) inicjowania zmian na pisemny wniosek wykonawcy lub zamawiaj±cego, 2) uzasadnienie konieczno¶ci i wp³ywu zmian na realizacjê zamówienia: wpisy do dziennika budowy, protoko³y konieczno¶ci, kosztorysy robót zamiennych, zaniechanych, dodatkowych, odniesienie do postanowieñ SIWZ, 3) w formie pisemnego aneksu do umowy pod rygorem niewa¿no¶ci takiej zmiany z zastrze¿eniem ppkt. 4), 4) w formie pisemnego za³±cznika do umowy, gdzie zostan± zawarte dane podwykonawcy (nazwa, adres), zakres zamówienia realizowany w podwykonawstwie, wysoko¶æ wynagrodzenia podwykonawcy, termin realizacji robót budowlanych / dostaw / us³ug. 10. W przypadku zmiany osób wykonawca winien przedstawiæ zamawiaj±cemu nowe osoby o niegorszych kwalifikacjach i uprawnieniach w stosunku do osób, które zosta³y wskazane w ofercie wykonawcy i spe³niaj±cych wymagania opisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 11.Zmiany zapisów umowy, które nie odnosz± siê do tre¶ci oferty nie wymagaj± pisemnego aneksu pod rygorem niewa¿no¶ci. Za zmiany takie uwa¿a siê np.: 1) zmianê koordynatora za strony Zamawiaj±cego, 2) zmianê osób nadzoruj±cych roboty, czyli Inspektora Nadzoru, 3) zmianê rachunku bankowego, 4) zmiany adresowe, 12.Strony zobowi±zane s± do powiadomienia na pi¶mie o zmianach o których mowa w ust.11.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostêpna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zukowo.pl/bip
Specyfikacjê istotnych warunków zamówienia mo¿na uzyskaæ pod adresem: Urz±d Gminy ¯ukowo ul. Gdañska 52 83-330 ¯ukowo pok. 13.

IV.4.4) Termin sk³adania wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu lub ofert: 08.10.2013 godzina 12:00, miejsce: Urz±d Gminy ¯ukowo ul. Gdañska 52 83-330 ¯ukowo Biuro obs³ugi klienta - pok 3.

IV.4.5) Termin zwi±zania ofert±: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu sk³adania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje siê uniewa¿nienie postêpowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania ¶rodków pochodz±cych z bud¿etu Unii Europejskiej oraz niepodlegaj±cych zwrotowi ¶rodków z pomocy udzielonej przez pañstwa cz³onkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które mia³y byæ przeznaczone na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia: nie

Podziel siê

Poleæ ten przetarg znajomemu poleæ

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.


Je¶li chcesz dodaæ og³oszenie do serwisu, zapoznaj siê z nasz± ofert±:

chcê zamieszczaæ og³oszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwê miasta, dla którego chcesz znale¼æ jednostkê ZUS.