Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2011-12-06
Koszalin: wykonywanie usług w zakresie ochrony fizycznej i dozoru mienia oraz inne czynności w zakresie: obsługi portierni, sprzątania i utrzymania prawidłowego stanu sanitarno- porządkowego na terenie nieruchomości administrowanych przez ZBM przy:
Zadanie nr 1 - Koszalin, ul. Połczyńska 24
Zadanie nr 2 - Koszalin, ul. Zwycięstwa 42
Zadanie nr 3 - Koszalin, Al. Monte Cassino 2
Numer ogłoszenia: 318667 - 2011; data zamieszczenia: 06.12.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miasto Koszalin Zarząd Budynków Mieszkalnych , ul. Połczyńska 24, 75-815 Koszalin, woj. zachodniopomorskie, tel. 094 3409106, 3409107, faks 094 3409196.
- Adres strony internetowej zamawiającego: http://zbm.koszalin.ibip.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: wykonywanie usług w zakresie ochrony fizycznej i dozoru mienia oraz inne czynności w zakresie: obsługi portierni, sprzątania i utrzymania prawidłowego stanu sanitarno- porządkowego na terenie nieruchomości administrowanych przez ZBM przy: Zadanie nr 1 - Koszalin, ul. Połczyńska 24 Zadanie nr 2 - Koszalin, ul. Zwycięstwa 42 Zadanie nr 3 - Koszalin, Al. Monte Cassino 2.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest wykonywanie usług w zakresie ochrony fizycznej i dozoru mienia oraz inne czynności w zakresie: obsługi portierni, sprzątania i utrzymania prawidłowego stanu sanitarno- porządkowego na terenie nieruchomości administrowanych przez ZBM przy: Zadanie nr 1 - Koszalin, ul. Połczyńska 24 Zadanie nr 2 Koszalin, ul. Zwycięstwa 42 Zadanie nr 3 - Koszalin, Al. Monte Cassino 2 Wielkość i zakres zamówienia: Wykonywanie usług w zakresie ochrony fizycznej i dozoru mienia oraz inne czynności w zakresie obsługi portierni, sprzątania i utrzymania prawidłowego stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości administrowanych przez ZBM przy: Zadanie nr 1: Koszalin, ul. Połczyńska 24: pełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy. Zadanie nr 2: Koszalin, ul. Zwycięstwa 42: pełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy. Zadanie nr 3: Koszalin, Al. Monte Cassino 2: pełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.71.00.00-4, 90.91.00.00-9.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 24.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: Każdy wykonawca zobowiązany jest wnieść przed upływem terminu składania ofert, wadium w wysokości: Zadanie nr 1 - 2.000,00 PLN. Zadanie nr 2 - 2.000,00 PLN. Zadanie nr 3 - 2.000,00 PLN
III.2) ZALICZKI
- Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli wykonawca , wykaże że posiada aktualną koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług ochrony osób i mienia, zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. z 2005r. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.). W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku wykonawców, ww. warunek musi spełniać każdy z wykonawców.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w tym okresie, wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonuje co najmniej jedną usługę (jedna umowa/kontrakt) w zakresie usług polegających na świadczeniu usług w zakresie usług ochrony fizycznej i dozoru mienia budynku/ów Wartość usługi (zamówienia ) nie może być mniejsza niż 100.000,00 złotych brutto (z VAT). Wykazane zamówienie zostanie uznane, jeśli będzie poparte dokumentem (np. referencjami, ostatecznym protokółem odbioru przedmiotu umowy) potwierdzającym, że zlecone usługi zostały wykonane z należytą starannością). W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku wykonawców, co najmniej jeden z wykonawców musi spełnić ten warunek. UWAGA! 1. W przypadku zamówień wykonywanych zamawiający uzna usługi zrealizowane przed upływem terminu składania ofert o wartości/ach minimalnej/ych określonej/ych w rozdz. IX. pkt 1 ppkt 2) siwz. 2. W przypadku wykazania usług rozliczanych w walucie innej niż PLN wykonawca winien przeliczyć ich wartość na PLN przyjmując: a) średni kurs danej waluty publikowany przez Narodowy Bank Polski w dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych . b) jeżeli w dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, Narodowy Bank Polski nie publikuje średniego kursu danej waluty, za podstawę przeliczenia przyjmuje się średni kurs waluty publikowany pierwszego dnia, po dniu publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, w którym zostanie on opublikowany.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnienie wykonawca jest zobowiazany wykazać w sposob szczególny.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że: a) dysponuje osobami, które posiadają uprawnienia niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia tj: posiadają uprawnienia niezbędne do wykonania zamówienia w zakresie ochrony fizycznej tj. posiadającymi aktualną licencję pracownika ochrony minimum I stopnia zgodnie z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Z 2005r. Nr 145, poz. 1221 z późn. zm.). * Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 1 musi zapewnić co najmniej trzy osoby posiadające uprawnienia określone w rozdz. IX pkt. 1 pkt. 3a) , które na zmianę będą wykonywały czynności wyszczególnione w § 1 ust. 1 pkt. 1, pkt 1) projektu umowy. * Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 2 musi zapewnić co najmniej trzy posiadające uprawnienia określone w rozdz. IX pkt. 1 pkt. 3a), które na zmianę będą wykonywały czynności wyszczególnione w § 1 ust. 1 pkt 1) projektu umowy. *Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 3 musi zapewnić co najmniej trzy osoby posiadające uprawnienia określone w rozdz. IX pkt. 1 pkt. 3a) , które na zmianę będą wykonywały czynności wyszczególnione w w § 1 ust 1 pkt 1) projektu umowy. b) dysponuje osobami, które będą wykonywały czynności polegające na sprzątaniu i utrzymaniu stanu sanitarno- porządkowego na terenie nieruchomości. * Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 1 musi zapewnić co najmniej dwie osoby, które będą wykonywały czynności wyszczególnione w § 1 ust. 1 pkt 2 ppkt 2) projektu umowy. * Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 2 musi zapewnić co najmniej jedną osobę, która będzie wykonywała czynności wyszczególnione w § 1 ust. 1 pkt 2 ppkt 2) projektu umowy. *Wykonawca składający ofertę na zadanie nr 3 musi zapewnić co najmniej jedną osobę, która będzie wykonywała czynności wyszczególnione w § 1 ust. 1 pkt 2 ppkt 2) projektu umowy. W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku wykonawców, ww. warunek wykonawcy muszą spełnić łącznie.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Warunek ten zostanie spełniony, jeżeli wykonawca posiada opłaconą polisę , a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca ubezpieczył odpowiedzialność cywilną w zakresie działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 100.000,00 zł. Jeżeli z polisy nie wynika fakt jej opłacenia wykonawca jest zobowiązany przedstawić również dokument (np. kserokopię przelewu), z którego wynikać będzie fakt opłacenia polisy w całości lub też opłacenie wymaganych rat. W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku wykonawców, ww. warunek musi spełnić każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
- koncesję, zezwolenie lub licencję
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1) Zamawiający zaleca aby wykonawca będący osobą fizyczną dołączył do oferty dokument lub dokumenty, z których będzie wynikać uprawnienie do podpisania oferty, np. aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 2) pełnomocnictwo do reprezentowania wykonawcy, o ile wykonawcę reprezentuje pełnomocnik.
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: nie
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://zbm.koszalin.ibip.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Zarząd Budynków Mieszkalnych 75-815 Koszalin, ul. Połczyńska 24, pokój 212 lub za zaliczeniem pocztowym. Koszt siwz w formie papierowej 12,30 PLN.
Siwz dostępna bezpłatnie na stronie internetowej.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 14.12.2011 godzina 09:55, miejsce: Zarząd Budynków Mieszkalnych 75-815 Koszalin, ul. Połczyńska 24, pokój 307 ( sekretariat)..
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Koszalin, ul. Połczyńska 24.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: pełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.71.00.00-4, 90.91.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 24.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Koszalin, ul. Zwycięstwa 42.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: ełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.71.00.00-4, 90.91.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 24.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Koszalin, Al. Monte Cassino 2.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: pełnienie codziennie całodobowo przez pracowników ochrony, ochrony fizycznej budynku i osób w nim się znajdujących oraz dozoru mienia znajdującego się w budynku z użyciem lokalnego systemu alarmowego zainstalowanego na budynku - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 2 do projektu umowy; obsługa portierni - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 3 projektu umowy; bieżące prace i czynności polegające na sprzątaniu (wraz z kosztem materiałów) i utrzymaniu stanu sanitarno - porządkowego na terenie nieruchomości - szczegółowy zakres obowiązków określony został w załączniku nr 4 projektu umowy..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.71.00.00-4, 90.91.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 24.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
INNE PRZETARGI Z KOSZALINA
- "Remont klap najazdowych na moście zwodzonym w m. Dziwnów w ciągu DW 102"
- Dostawa noży do kosiarek bijakowych i frezarki do pni dla RDW w Gryficach
- Usługa wsparcia technicznego dla urządzeń i oprogramowania: Juniper i Backbox
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 163 (ul. Kołobrzeska) w m. Białogard
- Przebudowa DW 113 m. Mosty
- Budowa drogi dla pieszych i rowerów w ciągu DW115 m. Pilchowo ul. Szczecińska
więcej: przetargi w Koszalinie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- "Świadczenie usług ochrony fizycznej osób i mienia oraz całodobowego nadzoru nad urządzeniami systemu monitorowania budynków Sądu Rejonowego w Oświęcimiu"
- Usługa ochrony fizycznej osób i mienia w obiektach Sądu Rejonowego w Wieluniu, zlokalizowanych w Wieluniu i w Pajęcznie pod adresami: - Plac Jagielloński 1, 98-300 Wieluń (siedziba główna), (...)
- Usługa utrzymania czystości w obiektach Sądu Rejonowego w Łasku oraz obsługę szatni
- Świadczenie usług ochrony dla Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w Warszawie
- "Ochrona fizyczna osób i mienia w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości w Lubinie przy ul. 1 Maja 3A". (2)
- Ochrona osób i mienia w obiektach Urzędu Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy
więcej: Usługi ochroniarskie »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.