eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Toruń › Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu i z Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2010-08-16

Toruń: Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu i z Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu.
Numer ogłoszenia: 251970 - 2010; data zamieszczenia: 16.08.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera , ul. Św. Józefa 53/59, 87-100 Toruń, woj. kujawsko-pomorskie, tel. 056 6101510, faks 056 6596128.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.szpital-bielany.torun.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. L. Rydygiera w Toruniu i z Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest:
Zadanie Nr 1 - świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodzie 18 01 03 dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ilości 204 Mg i dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w ilości 47 Mg.
Zadanie Nr 2 - świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodach: 18 01 01 - 0,020 Mg 18 01 02 - 3,600 Mg 18 01 08 - 0,010 Mg 18 01 09 - 0,020 Mg dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodach: 18 01 02 - 0,002 Mg 18 01 04 - 0,001 Mg 1801 06 - 0,005 Mg 18 01 07 - 0,001 Mg 18 01 08 - 0,001 Mg 18 01 09 - 0,001 Mg dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego;
2. Wykonawca zobowiązany będzie świadczyć usługi transportu odpadów medycznych specjalistycznymi środkami transportu przystosowanymi do tego rodzaju odpadów.
3. Wykonawca zobowiązany będzie do odbioru odpadów: - trzy razy w tygodniu (poniedziałek, środa, piątek) w godzinach 8:00 - 14:00 z miejsca wskazanego u Zamawiającego.
4. Wykonawca zobowiązany jest dostarczyć Zamawiającemu w bezpłatne użytkowanie odpowiedniej ilości pojemników do czasowego przechowywania odpadów w tym pojemników w kolorze czerwonym do odpadów o kodzie 18 01 02. Pojemniki wymienne- będą każdorazowo poddawane dezynfekcji przez Wykonawcę zgodnie z wymogami Państwowego Inspektora Sanitarnego.
5.Wykonawca zobowiązany będzie świadczyć usługi unieszkodliwiania odpadów medycznych zgodnie z wymogami określonymi w:
- Ustawie o odpadach z dnia 27.04.2001. (Dz.U. 07.39.251 tekst jednolity z późn. zm.)
- Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 23.12. 2002r. w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych (Dz.U. 03.8.104 z późn. zm.)
- Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19.12.2002r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych do transportu odpadów niebezpiecznych (Dz. U. 02.236.1986).
6. Wykonawca musi spełniać wymagania określone w art. 9 ust. 3-5 Ustawy o odpadach tj. zagwarantować unieszkodliwianie odpadów medycznych w instalacjach spełniających wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii, położonych na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego bądź w miejscach najbliżej położonych miejsca ich wytwarzania i które posiadają wolne moce przerobowe.

1. Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym - 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. 2. Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Dziecięcym - 10 miesięcy od daty zawarcia umowy..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.52.40.00-6.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 2.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: .

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wnoszenia wadium.

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • a/ aktualne zezwolenie (decyzja) na prowadzenie działalności w zakresie odbioru, transportu i unieszkodliwiania odpadów, których kody podano w opisie przedmiotu zamówienia lub pozwolenie zintegrowane.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • a/ wykazu wykonanych min. 2 usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o wartości min. dla poszczególnych zadań: - Zadanie Nr 1 - 60.000,00 zł, - Zadanie Nr 2 - 16.400,00 zł, brutto każda usługa w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców oraz załączenia min. 2 dokumentów potwierdzających, że te usługi zostały wykonane należycie;
      Wykonawca składający ofertę na Zadanie Nr 1 i Nr 2 musi wykazać się zrealizowanymi 2 usługami o wymaganej wartości łącznej równej sumie tych zadań, tj. 66.400,00 zł każda usługa.
      Jeżeli Wykonawca wykazując spełnianie tego warunku polegać będzie na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2 b ustawy, a podmioty te będą brały udział w realizacji części zamówienia, Zamawiający żąda przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów stwierdzających, że do tych podmiotów nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy - Pzp.
      Jeżeli Wykonawca wykazując spełnianie tego warunku polegać będzie na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2 b ustawy, a podmioty te będą brały udział w realizacji części zamówienia, Zamawiający żąda przedstawienia w odniesieniu do tych podmiotów dokumentów stwierdzających, że do tych podmiotów nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy - Pzp.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • oświadczenie, że Wykonawca dysponuje specjalistycznymi środkami transportu do świadczenia usług będących przedmiotem zamówienia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • oświadczenie, że Wykonawca dysponuje osobami posiadającymi uprawnienia do wykonywania pracy przy transporcie odpadów niebezpiecznych-medycznych;

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • a/ informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w którym Wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy do min. kwoty dla poszczególnych zadań: - Zadanie Nr 1 - 75.000,00 zł, - Zadanie Nr 2 - 20.520,00 zł, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert;
      /Informacja banku mówiąca tylko o obrotach na rachunku Wykonawcy nie spełni warunku udziału/.
      Wykonawca składający ofertę na wszystkie zadania musi załączyć do oferty informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej o wymaganej wartości łącznej równej sumie 95.520,00 zł.
      Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2 b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
      Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów dotyczących sytuacji finansowej i ekonomicznej wymaganych przez zamawiającego, może przedstawić inny dokument, który w wystarczający sposób potwierdza spełnianie opisanego przez zamawiającego warunku.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których wykonawca posiada rachunek, potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
  • Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu na zdolność finansową innych podmiotów, przedkłada informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, dotyczącą podmiotu, z którego zdolności finansowej korzysta na podstawie art. 26 ust. 2b ustawy, potwierdzającą wysokość posiadanych przez ten podmiot środków finansowych lub jego zdolność kredytową, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert.

  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
    • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY , USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • inne dokumenty

    Oświadczenie Wykonawcy, że będzie unieszkodliwiał odpady zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 27.04.2001r o odpadach (Dz.U. Z 2007r. Nr 39 poz. 251 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych (Dz.U.03.8.204 z późń. zm.)

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

a/ oświadczenie o spełnianiu warunków udziału zgodnie z załącznikiem Nr 6 do SIWZ.
b) oświadczenie, że Wykonawca będzie unieszkodliwiał odpady zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 27.04.2001r. o odpadach (Dz.U. Z 2007r. Nr 39 poz. 251 z późn. zm.)oraz Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie dopuszczalnych sposobów i warunków unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych (Dz.U.03.8.204 z późn. zm.).
Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu zostanie dokonana na zasadzie i według formuły: spełnia/nie spełnia. Zamawiający na podstawie złożonych wraz z ofertą dokumentów będzie badał czy dokumenty te potwierdzają wymóg spełnienia określonych przez Zamawiającego warunków udziału.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Ceny podane w ofercie będą obowiązywać przez okres trwania umowy, za wyjątkiem zmiany cen brutto w przypadku zmiany urzędowej stawki podatku VAT. Zmiana stawki podatku VAT musi być udokumentowana przez Wykonawcę.
Wniosek o zmianę składa Wykonawca do Zamawiającego w formie pisemnej. Zmiana ceny obowiązywać będzie od dnia zawarcia aneksu.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.szpital-bielany.torun.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Dział Zamówień Publicznych Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Rydygiera ul. Św. Józefa 53/59, 87- 100 Toruń - pokój nr 2..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 24.08.2010 godzina 09:30, miejsce: Kancelaria Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. Ludwika Rydygiera ul. Św. Józefa 53/59, 87-100 Toruń.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Wykonawca na żądanie Zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania ofert spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1.

W wyniku rozstrzygnięcia niniejszego postępowania zostaną zawarte oddzielne umowy tj. umowa na świadczenie usług dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Zadanie Nr 1 - świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodzie 18 01 03*dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ilości 204 Mg i dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w ilości 47 Mg..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodzie 18 01 03 w tym:
    - dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego - 204 Mg
    - dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego - 47 Mg.
    W wyniku rozstrzygnięcia niniejszego postępowania zostaną zawarte oddzielne umowy tj. umowa na świadczenie usług dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu.
    Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym - 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.
    Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Dziecięcym - 10 miesięcy od daty zawarcia umowy..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.52.40.00-6.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Zadanie Nr 2 - świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodach: 18 01 01; 18 01 02*; 18 01 08*; 18 01 09 dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodach: 18 01 02*; 18 01 04; 1801 06*; 18 01 07; 18 01 08*; 18 01 09 dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego..

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Świadczenie usług w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych
    - dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego o kodach:
    18 01 01 - 0,020 Mg; 18 01 02* - 3,600 Mg; 18 01 08* - 0,010 Mg; 18 01 09 - 0,020 Mg
    - dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego o kodach:
    18 01 02* - 0,002 - Mg 18 01 04 - 0,001 - Mg 18 01 06* - 0,005 - Mg 18 01 07 - 0,001 - Mg 18 01 08* - 0,001- Mg 18 01 09 - 0,001- Mg
    W wyniku rozstrzygnięcia niniejszego postępowania zostaną zawarte oddzielne umowy tj. umowa na świadczenie usług dla Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i dla Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Toruniu.
    Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym - 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.
    Termin obowiązywania umowy z Wojewódzkim Szpitalem Dziecięcym - 10 miesięcy od daty zawarcia umowy..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.52.40.00-6.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Okres w miesiącach: 12.

  • 4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.