eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Opole › wykonanie systemu ochrony przeciwpożarowej w D.S. Spójnik - segmenty B, C wraz z koniecznymi pracami remontowymi w branżach

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2006-04-28

POZYCJA 22464

OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane Opole: wykonanie systemu ochrony przeciwpożarowej w D.S. Spójnik - segmenty B, C wraz z koniecznymi pracami remontowymi w branżach: budowlanej, instalacyjnej, teletechnicznej i elektrycznej oraz remontem elewacji

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) Oficjalna nazwa i adres zamawiającego: Uniwersytet Opolski, do kontaktów: Stanisław Pietrasek, Pl. Kopernika 11, 45-040 Opole, woj. opolskie, tel. 077 5 41 59 77, fax 077 541 49 30, e-mail: zamowienia@uni.opole.pl, www.uni.opole.pl. 2) Adres, pod którym można uzyskać dalsze informacje: taki jak w pkt. I.1). 3) Adres, pod którym można uzyskać dokumentację: taki jak w pkt. I.1). 4) Adres, na który należy przesłać oferty/wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: taki jak w pkt. I.1).

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Opis 1.2) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: wykonanie systemu ochrony przeciwpożarowej w D.S. Spójnik - segmenty B, C wraz z koniecznymi pracami remontowymi w branżach: budowlanej, instalacyjnej, teletechnicznej i elektrycznej oraz remontem elewacji. 1.3) Opis przedmiotu zamówienia: Zamówienie obejmuje: 1. Segment B: Wykonanie remontu pokoi mieszkalnych, korytarzy, klatki schodowej, pomieszczenia portierni, piwnic w zakresie: demontaż istniejącej zabudowy meblowej (szafy wnękowe), wymiana posadzek, napraw tynków, malowanie. 2. Segment B: Wykonanie okablowania strukturalnego (sieć internetowa), sieci AZART, sieci telefonicznej i do monitoringu, instalacji elektrycznych. 3. Wykonanie wymiany pionów instalacji wod-kan i osprzętu instalacyjnego z przebudową instalacji w pomieszczeniu pralni, wyposażenie grzejników w zawory termoregulacyjne i zawory odcinające na powrotach. 4. Wykonanie wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. 5. Wykonanie remontu elewacji polegającego na: uzupełnienie tynków, ułożenie warstw ocieplenia z tynkiem mineralnym, izolacji części podziemnej z robotami ziemnymi i odtworzeniem nawierzchni, wymianie obróbek blacharskich, wymianie pokrycia dachu łącznika, wymianie instalacji odgromowej, montażu urządzeń wentylujących (np. nawietrzaki higrosterowalne) 6. Uzyskanie pozytywnego odbioru KM PSP. Ze względu na to, że miejscem wykonania zamówienia jest czynny obiekt, roboty będą prowadzone w 8 etapach uwarunkowanych ich umiejscowieniem tj.: etap 1: Łącznik roboty dekarskie i prace ociepleniowe, etap 2: Segment B sukcesywna wymiana okien w pomieszczeniach i komunikacji, etap 3: Segment B prace elewacyjne (obróbki, ocieplenie, instalacje odgromowe), etap 4: Segment B prace remontowe w piwnicach i prawa strona parteru etap 5: Segment B remont IV pietra etap 6: Segment B remont III pietra etap 7: Segment B remont II pietra etap 8: Remont I pietra, pozostałej części parteru w segmencie B, remont segmentu C i łącznika. W okresie wakacyjnym możliwe jest przekazanie frontu robót w większym zakresie. 1.4) Miejsce wykonywania robót budowlanych, usług lub miejsce dostaw: Dom Studenta SPÓJNIK segmenty B oraz C, Opole, ul: Oleska 48. 1.5) Nomenklatura 1.5.1) Wspólny słownik zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.30.00.00 - Roboty w zakresie instalacji budowlanych Kod CPV wg słownika 2008: 45.30.00.00 - Roboty instalacyjne w budynkach Oryginalny kod CPV: 45.45.30.00 - Roboty remontowe i renowacyjne Kod CPV wg słownika 2008: 45.45.30.00 - Roboty remontowe i renowacyjne Oryginalny kod CPV: 45.42.11.00 - Instalowanie drzwi i okien i podobnych elementów Kod CPV wg słownika 2008: 45.42.11.00 - Instalowanie drzwi i okien, i podobnych elementów Oryginalny kod CPV: 45.31.21.00 - Instalowanie pożarowych systemów alarmowych Kod CPV wg słownika 2008: 45.31.21.00 - Instalowanie przeciwpożarowych systemów alarmowych 1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie. 1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie. 2) Wielkość lub zakres zamówienia 2.1) Wartość lub zakres zamówienia: Zamówienie obejmuje: 1. Segment B: Wykonanie remontu pokoi mieszkalnych, korytarzy, klatki schodowej, pomieszczenia portierni, piwnic w zakresie: demontaż istniejącej zabudowy meblowej (szafy wnękowe), wymiana posadzek, napraw tynków, malowanie. 2. Segment B: Wykonanie okablowania strukturalnego (sieć internetowa), sieci AZART, sieci telefonicznej i do monitoringu, instalacji elektrycznych. 3. Wykonanie wymiany pionów instalacji wod-kan i osprzętu instalacyjnego z przebudową instalacji w pomieszczeniu pralni, wyposażenie grzejników w zawory termoregulacyjne i zawory odcinające na powrotach. 4. Wykonanie wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. 5. Wykonanie remontu elewacji polegającego na: uzupełnienie tynków, ułożenie warstw ocieplenia z tynkiem mineralnym, izolacji części podziemnej z robotami ziemnymi i odtworzeniem nawierzchni, wymianie obróbek blacharskich, wymianie pokrycia dachu łącznika, wymianie instalacji odgromowej, montażu urządzeń wentylujących (np. nawietrzaki higrosterowalne) 6. Uzyskanie pozytywnego odbioru KM PSP. 3) Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: okres w dniach: 100;

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) Wymagane wadium: 50 000 zł. Wadium nie wnosi się przy składaniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do wniesienia wadium zobowiązani będą jedynie wykonawcy, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu i złożą ofertę. 2) Warunki uczestnictwa 2.1) Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy, dostawcy, lub usługodawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on minimalne wymogi ekonomiczne, finansowe i techniczne: 2.1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy zgodnie z art. 22 1. Posiadają uprawnienia do wykonywania prac objętych przedmiotem zamówienia, tj. posiadają uprawnienia do wykonania instalacji elektrycznych, sygnalizacyjnych P.poż, okablowania strukturalnego, prac budowlanych i instalacyjnych. 2. Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia, tj. wykonali w ciągu ostatnich pięciu lat (a jeżeli okres działalności firmy trwa krócej, w tym okresie) jako generalny wykonawca lub podwykonawca min. po 1 robocie budowlanej polegającej na wykonaniu w obiektach użyteczności publicznej: - instalacji wykrywania i sygnalizowania o pożarze o wartości netto min. 100.000 zł, - Dźwiękowego Systemu Ostrzegawczego (zgodnie z wymogami rozp. MSWiA z 16.06.2003) o wartości netto min. 100.000 zł, - instalacji elektrycznych z rozdzielniami o wartości netto min. 100.000 zł, - okablowania strukturalnego w systemach Nexans lub Molex kategorii min. 5E, o wartości netto min. 50.000 zł, (bez wartości urządzeń aktywnych), - wymiany stolarki okiennej i drzwiowej (wymaga się, aby wykonawca/podwykonawca był jednocześnie producentem okien) o wartości netto min. 300.000 zł, - remontu elewacji z ociepleniem o wartości netto min. 300.000 zł, - przejść instalacyjnych przez przegrody ppoż., inst. oddymiania o łącznej wartości netto min. 50.000 zł, - wydzielenia stref pożarowych, montaż drzwi z atestami ppoż. o łącznej wartości netto min. 200.000 zł, - pozostałych prac remontowych wielobranżowych (tj. roboty malarskie, wymiana posadzek i tynków wewnętrznych, wymiana instalacji wod-kan, instalacji gazowych) o łącznej wartości netto min. 500.000 zł. Ocena poziomu spełnienia przez Wykonawcę niniejszego warunku będzie elementem oceny wniosku, służącej do wyboru grupy wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu. Spełnienie ww. warunku Zamawiający oceniał będzie na podstawie załączonego do wniosku wykazu, obejmującego co najmniej: nazwę i adres Zamawiającego, zakres robót z wyszczególnieniem rodzaju i wartości wykonanych robót (asortymentowo), miejsce i okres wykonania robót, oraz przedłożonych dokumentów potwierdzających, że ww. roboty o wskazanej wartości i rodzaju, zostały wykonane z należytą starannością. Punkty za spełnianie tego warunku przyznawane będą wg wzoru: (Dwb./Dwnx100)x100%= pkt. gdzie Dwb.- suma wartości wykonanych robót wskazanych w pkt 2 we wniosku badanym; Dwn najwyższa suma wartości wykonanych robót wskazanych w pkt 2 spełniających ww. warunek we wniosku podlegającym ocenie, Waga 100%. 3. Posiadają niezbędny potencjał techniczny do wykonania zamówienia, tj. posiada urządzenia specjalistyczne do wiercenia, bruzdowania wyposażone w odkurzacze przemysłowe. 4. Dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. - zespółem (kierownik budowy + kierownicy robót) którzy posiadają uprawnienia do kierowania bez ograniczeń robotami budowlanymi i doświadczenie w kierowaniu robotami o zakresie objętym zamówieniem tj. w wykonania robót wykazanych w pkt. 2., wskazany kierownik robót w branży elektrycznej musi posiadać dodatkowo uprawnienia SEP (D) do 1 kV. - co najmniej 10 pracownikami posiadającym uprawnienia SEP-E do 1kV, - co najmniej jednym pracownikiem posiadającym uprawnienia (koncesje, upoważnienia, zaświadczenia) do wykonania zabezpieczeń przejść instalacyjnych i montażu systemów ppoż., 5. Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, tj. - wykażą, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, w tym w zakresie przedmiotu zamówienia, na kwotę nie mniejszą niż 500 tys. złotych (wartość kontraktowa i deliktowa w sumie) oraz oświadczą, że będą ubezpieczeni w zakresie i na kwotę jw., na czas realizacji robót. - posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową do bieżącego finansowania realizacji robót w wysokości nie mniejszej niż 1.000.000 zł. 6. Nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 24 ustawy. 2.2. Wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu każdy z wykonawców w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, musi przedstawić niżej wymienione dokumenty: 1. Oświadczenie o spełnianiu przez wykonawcę warunków udziału określonych w art. 22 ust. 1 pkt 1-4, oraz art. 24 ust. 1 i 2 pkt.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 ze zm.). Wzór oświadczeń można uzyskać na wniosek w siedzibie zamawiającego pok. 3 lub pocztą elektroniczną. 2. Pełnomocnictwo dla reprezentanta wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia opatrzone znakami skarbowymi potwierdzającymi dokonanie stosownej opłaty skarbowej (jeśli o udzielenie zamówienia ubiega się wspólnie co najmniej dwóch wykonawców). Pełnomocnictwo winno określać w szczególności: a) przedmiot postępowania, którego dotyczy, b) wszystkich wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, c) pełnomocnika ustanowionego przez wykonawców do reprezentowania ich w postępowaniu, d) zakres umocowania pełnomocnika. e) oświadczenie wykonawców o solidarnej odpowiedzialności za wykonanie zamówienia i wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Pełnomocnictwo musi być podpisane przez wszystkich uczestników konsorcjum (łącznie z pełnomocnikiem) wg zasad reprezentacji właściwych dla każdego z wykonawców. Każdy z wykonawców tworzących konsorcjum (składających ofertę wspólną) oddzielnie musi wykazać, iż nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1-10 i ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez złożenie dokumentów wymienionych w niniejszym dziale w poz.:1,3,4,5,6,7. W zakresie pozostałych dokumentów, wszyscy wykonawcy tworzący konsorcjum (składających ofertę wspólną) muszą wspólnie wykazać spełnianie warunków ubiegania się o udzielenie zamówienia, poprzez złożenie pozostałych wymaganych dokumentów. 3. Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków. 4. Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważne zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków (dotycząca wszystkich urzędujących członków władz wykonawcy). 5. Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków. 6. Zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji organu podatkowego, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków. 7. Zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczenie, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków. 8. Informacja banku, w którym Wykonawca posiada podstawowy rachunek bankowy, w której potwierdza się wymaganą wielkość posiadanych przez wykonawcę środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wydana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków. 9. Polisa lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. 10. Pisemne oświadczenie Wykonawcy, iż po upływie terminu ważności polisy przed odbiorem przez Zamawiającego przedmiotu zamówienia zobowiązuje się, iż w przypadku podpisania z nim umowy, odnowi ubezpieczenie nie później niż w ostatnim dniu jego ważności, w zakresie i na kwotę jw., na czas realizacji przedmiotu zamówienia oraz przedłoży Zamawiającemu do wglądu potwierdzający to dokument w terminie do 7 dni kalendarzowych od daty jego wystawienia. 11. Wykaz wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat robót budowlanych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy- w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia - obejmujący co najmniej: nazwę i adres Zamawiającego, zakres robót, wartość wykonanych robót, miejsce i okres wykonania robót, wraz z załączeniem dokumentów potwierdzających, że roboty te zostały wykonane należycie (oryginały lub kopie - referencji, protokołów pozytywnego odbioru itp.). UWAGA! Dostarczone dokumenty muszą jednoznacznie wskazywać zakres i wartość wykonanych robót w rozbiciu na asortymenty, oraz zawierać informację, że roboty te zostały wykonane należycie. 12. Wykaz osób i podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji niezbędnych do wykonania zamówienia (informacja na temat doświadczenia proponowanego kierownika i koordynatora robót) a także zakresu wykonywanych przez nich czynności wykaz powinien potwierdzać spełnianie warunku wskazanego w pkt. 2.1 ppkt. 4, 13. Oświadczenie wskazanych osób (tylko zespół kierowniczy) o podjęciu się pełnienia funkcji kierownika budowy lub kierownika robót w przypadku wygrania przetargu. 14. Dokumenty stwierdzające, że osoby, które będą wykonywać zamówienie, posiadają wymagane uprawnienia. tj. kopie zaświadczeń przynależności do OIIB, kopie uprawnień wymaganych w pkt. 2.1 ppkt. 4, 15. wykaz niezbędnych do wykonania zamówienia sprzętu i urządzeń, jakie posiada wykonawca (wykaz powinien zawierać pozycje wymienione w pkt. 2.1 ppkt 3) Dokumenty wymienione w pozycjach: 3 9 i 14 można składać również w formie kserokopii potwierdzonych przez wykonawcę za zgodność z oryginałem (np. zapis: "za zgodność z oryginałem" opatrzony podpisem osoby uprawnionej do reprezentowania wykonawcy). 2.3. Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz załączniki do wniosku sporządzone przez wykonawcę, muszą być podpisane przez osobę lub osoby uprawnione do występowania w obrocie prawnym w imieniu wykonawcy, zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w dokumencie rejestrowym bądź osoby upoważnione, posiadające stosowne pełnomocnictwa (w tym przypadku oryginał upoważnienia do podpisania dokumentów lub jego notarialnie potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia, musi być dołączony do wniosku). Miejsca naniesienia poprawek w treści wniosku lub załączników muszą być parafowane przez osobę lub osoby upoważnione (uprawnione). 2.4. Wniosek wraz załącznikami należy złożyć w nieprzezroczystym zamkniętym opakowaniu (np. kopercie) uniemożliwiającym otwarcie i zapoznanie się z jego zawartością bez uszkodzenia opakowania przed terminem składania wniosków. Opakowanie należy oznaczyć: Uniwersytet Opolski Sekcja Zamówień Publicznych, Pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole. Wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym - D.S. SPÓJNIK, nr sprawy KPB 7/2006, nie otwierać przed 08.05. 2006 r. godz. 12:00. Złożenie przez wykonawcę, wraz z wnioskiem, kompletu dokumentów i oświadczeń wymienionych w niniejszym ogłoszeniu, będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Kolejność wykonawców w zakresie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i wyłonienia 5 wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do złożenia ofert będzie wynikała z łącznej ilości punktów, uzyskanych w wyniku oceny wniosków w zakresie spełniania warunków opisanych w pkt. 2.1 ppkt.2, zgodnie z zasadami obliczenia ilości punktów, podanymi w opisie warunków. 2.5. Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w pkt.2.1 ppkt. 3, 5, 6 i 7, składa dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że; a) nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości; b) nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie; c) nie zalega z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu 2.6. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w rozdziale IV oraz rozdziale II pkt. 4 zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym lub organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Dokumenty, o których mowa w pkt. 2.4 i 2.5 muszą być złożone wraz z tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.

SEKCJA IV: TRYBY

IV.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg ograniczony. 1.2) Wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące tego zamówienia: 1.3) Przewid. liczba dostawców, którzy zostaną zapr. do skład. ofert: 5. 2) Kryteria oceny ofert: najniższa cena. 3) Informacje administracyjne 3.1) Warunki uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz dodatkowych wyjaśnień: cena - Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert. 3.2) Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: 08.05.2006 godzina 12:00. 3.3) Termin związania ofertą: 3.4) Data, godzina i miejsce otwarcia ofert: Zostaną ustalone w SIWZ.

SEKCJA V: INNE INFORMACJE

VI.1) Czy zam. dot. projektu/programu finans. ze środków UE: Nie. 2) Data wysłania ogłoszenia: 21.04.2006.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.