eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Żagań › Budowa placu zabaw przy Zespole Szkół nr 2 w Żaganiu

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2010-07-17

Żagań: Budowa placu zabaw przy Zespole Szkół nr 2 w Żaganiu
Numer ogłoszenia: 213814 - 2010; data zamieszczenia: 17.07.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zespół Szkół Nr 2 w Żaganiu , ul. Nocznickiego 18, 68-100 Żagań, woj. lubuskie, tel. 0-68 453 91 77, faks 0-68 453 91 77.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.zs2.zagan.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Zespół Szkół.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa placu zabaw przy Zespole Szkół nr 2 w Żaganiu.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest: Budowa placu zabaw dla dzieci przy Zespole Szkół nr 2 w Żaganiu na części działki nr 439 przy ul. Nocznickiego w Żaganiu zgodnie z programem rządowym Radosna Szkoła, Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009r. (Dz. U. 2009r. nr 110 poz. 915 wraz z późn. zmian.) W ramach przedmiotu zamówienia przewiduje się wykonanie: a) wykonanie nawierzchni z tworzyw sztucznych ( nawierzchni bezpiecznej EPDM), w tym wykonanie koryta wraz z profilowaniem i zagęszczaniem podłoża, w tym: -powierzchnia terenu z wybudowaną nawierzchnią elastyczną zgodną z normą PN-EN 1177 w kolorze pomarańczowym RAL 2011 - 220 m2 -powierzchnia terenu z wybudowaną nawierzchnią elastyczną zgodną z normą PN-EN 1177 w kolorze ciemnoniebieskim RAL 5003 - 45,3 m2 b) dostarczenie urządzeń placu zabaw. Wszystkie roboty należy wykonać przy odpowiednim ich oznakowaniu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy z zachowaniem zasad podanych w Polskich Normach i dokumentacji projektowej. Do wykonania robót należy stosować materiały dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie. Urządzenia muszą posiadać odpowiednie atesty i certyfikaty bezpieczeństwa. 1) Bezpieczne nawierzchnie placu zabaw powinny być przepuszczalne, bez konieczności stosowania odwodnień skanalizowanych, z warstwą EPDM. Należy je realizować zgodnie z wymogami normy PN-EN 1177. Przekroje nawierzchni przedstawiono w części graficznej projektu - Załącznik nr 1 do SIWZ. Wymagana kolorystyka nawierzchni: -dla powierzchni pod urządzeniami - kolor pomarańczowy - paleta barw PANTONE: 152 C; RAL: 2011 Tieforange, -dla powierzchni komunikacji - kolor niebieski - paleta barw PANTONE 540 C; RAL: 5003 Saphirblau. 2)Wszystkie urządzenia zastosowane na placach zabaw dla dzieci powinny być wykonane zgodnie z wymogami normy PN - EN 1176 od 1 do 7. 3)Projektowane wyposażenie placu zabaw. Dokładne wymagania i parametry techniczne dotyczące przedmiotu zamówienia w tym urządzeń - wyposażenia placu zabaw zostały opisane w załączniku nr 1 do SIWZ, stanowiącym dokumentację projektową. Urządzenia rekreacyjne instalowane na szkolnym placu zabaw powinny odpowiadać maksymalnej wysokości swobodnego upadku do 1,50 m, tzn. sprzęt rekreacyjny ma amortyzować upadek dziecka z wysokości do 1,50 m. UWAGA: w przypadku, gdy wysokość swobodnego upadku HIC konkretnej zabawki jest większa niż zakładana w projekcie, należy w granicach stref bezpieczeństwa tego urządzenia zastosować nawierzchnię o odpowiedniej grubości. Do każdego urządzenia zainstalowanego na szkolnym placu zabaw powinna być dodana informacja pokazująca możliwości i sposób wykorzystania każdego urządzenia, tak aby osoby, pod których opieką dzieci będą przebywały po zajęciach lekcyjnych, mogły zagwarantować bezpieczne korzystanie z tych urządzeń - mogą być w postaci elektronicznej. a)ZESTAW SPRAWNOŚCIOWY WIEŻOWY -wielofunkcyjny zestaw sprawnościowy dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat,, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię około 100 m2, -wysokość swobodnego upadku: 1,50 m, -w skład zestawu wchodzi: wieża kwadratowa z daszkiem 2 szt.,wieża kwadratowa 2 szt.,zjeżdżalnia 3 szt.,pomost wiszący 1 szt.,most linowy 1 szt., kładka linowa 1 szt.,ścianka wspinaczkowa wejście 1 szt.,wejście linowe 1 szt.,wejście drabinka 2 szt., -elementy konstrukcyjne zestawu - słupy kwadratowe 90x90, drzewo bezrdzeniowe pochodzące z cięcia krzyżowego, z czterema wzdłużnymi ryflami, impregnowane ciśnieniowo, dodatkowo malowane środkami barwiąco konserwującymi, słupy posadowione są na metalowych stopach, ocynkowanych, zakotwionych w gruncie przez zabetonowanie, -zjeżdżalnie metalowe, -liny polipropylenowe z rdzeniem stalowym, -dachy, zabezpieczenia, ścianki wykonane są ze sklejki laminowanej dwustronnie, wodoodpornej, -urządzenie musi być zbadane i zatwierdzone zgodnie z normami europejskimi PN-EN od 1176-1 do 1176-7. b)HUŚTAWKA PODWÓJNA 1 szt. -dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat,, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię 26,25 m2, -wysokość swobodnego upadku: 1,50 m, -belka pozioma fi 120, słupy kwadratowe 90x90, drzewo bezrdzeniowe pochodzące z cięcia krzyżowego, z czterema wzdłużnymi ryflami, impregnowane ciśnieniowo, dodatkowo malowane środkami barwiąco konserwującymi, słupy posadowione są na metalowych stopach, ocynkowanych, zakotwionych w gruncie przez zabetonowanie. Zawiesie łożyskowane ze stali nierdzewnej, siedzisko stalowe zabezpieczone gumą. c)HUŚTAWKA WAGOWA 1 szt. -dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat,, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię 19,8 m2, -wysokość swobodnego upadku: 1 m, -słupy podstawy wykonane ze stali ocynkowanej malowanej proszkowo, -belka kwadratowa 90x90, drzewo bezrdzeniowe pochodzące z cięcia krzyżowego, z czterema wzdłużnymi ryflami, impregnowane ciśnieniowo, dodatkowo malowane środkami barwiąco konserwującymi, -łożysko i uchwyty malowane proszkowo, -siedziska wykonane z laminowanej, wodoodpornej sklejki o grubości 15mm. d)SPRĘŻYNOWIEC 2 szt. -dla dzieci w wieku od 0 do 14 lat, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię 7 m2, -wysokość swobodnego upadku: 0,6 m, -główny element konstrukcyjny to sprężyna o średnicy 200mm, wysokości 400mm, zabetonowana w gruncie za pomocą ocynkowanej ogniowo kotwy, -konstrukcja wykonana z laminowanej dwustronnie, wodoodpornej sklejki o grubości 15mm. e)PRZEPLOTNIA NA BAZIE TRÓJKĄTA 1 szt. -dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat,, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię około 50 m2, -wysokość swobodnego upadku: 2,5 m, -w skład urządzenia wchodzą następujące elementy:ścianka gimnastyczna podwójna, ścianka linowa - szachownica, ścianka wspinaczkowa, drabinka pozioma -konstrukcja wykonana jest z drewna kwadratowego 90x90, drzewo bezrdzeniowe pochodzące z cięcia krzyżowego, z czterema wzdłużnymi ryflami, impregnowane ciśnieniowo, dodatkowo malowane środkami barwiąco konserwującymi, słupy posadowione są na metalowych stopach, ocynkowanych, zakotwionych w gruncie przez zabetonowanie, -liny polipropylenowe z rdzeniem stalowym, -ścianka wspinaczkowa wykonana z laminowanej dwustronnie, wodoodpornej sklejki o grubości 15mm. f)RÓWNOWAŻNIA -dla dzieci w wieku od 3 do 14 lat,, -urządzenie wraz ze strefami bezpieczeństwa zajmuje powierzchnię około 20 m2, -wysokość swobodnego upadku: 0,6 m, -konstrukcja wykonana jest z drewna kwadratowego 90x90, drzewo bezrdzeniowe pochodzące z cięcia krzyżowego, z czterema wzdłużnymi ryflami, impregnowane ciśnieniowo, dodatkowo malowane środkami barwiąco-konserwującymi, słupy posadowione są na metalowych stopach, ocynkowanych, zakotwionych w gruncie przez zabetonowanie, 4) Elementy techniczne w stosunku, do których zostały wskazane szczegółowe parametry techniczne mogą zostać zastąpione odpowiednikami posiadającymi wymagane prawem certyfikaty oraz atesty poświadczające wysoką jakość wyrobu, bezpieczeństwa, itp. Odpowiedniki pod względem parametrów technicznych powinny być równoważne wskazanym w SIWZ. Równoważne, tzn. zapewniające ten sam poziom jakościowy, technologiczny i wydajnościowy, zawierające wszystkie wymienione elementy, o tym samym poziomie bezpieczeństwa. Materiały równoważne muszą być w ofercie wymienione z nazwy, a ciężar udowodnienia o zachowaniu parametrów wymaganych przez zamawiającego leży po stronie składającego ofertę. Podane w opisach nazwy lub parametry techniczne nie mają na celu naruszenia art. 29 i 7 ustawy Pzp, a mają jedynie za zadanie sprecyzowanie oczekiwań jakościowych i technologicznych zamawiającego. Zamawiający wymaga udzielenia przez Wykonawcę 3 letniej gwarancji na wykonane prace i dostarczone produkty. Szczegółowy zakres robót opisany jest w przedmiarach robót oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót, które są załącznikami do niniejszej SIWZ. Każdy z Wykonawców powinien przeprowadzić wizję lokalną miejsca robót celem sprawdzenia warunków związanych z wykonaniem prac będących przedmiotem przetargu oraz celem uzyskania jakichkolwiek dodatkowych informacji koniecznych i przydatnych do wyceny prac, gdyż wyklucza się możliwość roszczeń Wykonawcy z tytułu błędnego skalkulowania ceny lub pominięcia elementów niezbędnych do wykonania umowy. Koszty wizji lokalnej miejsca robót poniesie Wykonawca. Pominiecie jakiejkolwiek pozycji z kosztorysu ofertowego przy wycenie i nie ujęcie jej w cenie ofertowej nie może stanowić podstawy żądania dodatkowego wynagrodzenia z powyższego tytułu, a prace wymienienie w tej pozycji będą podlegały wykonaniu w ramach ceny ofertowej. Zakres robót oraz odpowiedzialność Wykonawcy w zakresie objętym proponowaną ceną ofertową obejmuje także: a)organizację i zagospodarowanie placu budowy oraz wykonanie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003r. w sprawie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (Dz. U. z 2003r. Nr 120, poz. 1126), b)zorganizowanie i przeprowadzenie niezbędnych prób, pomiarów, badań i odbiorów, inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, c)ubezpieczenie budowy i robót z tytułu szkód, które mogą zaistnieć w związku z określonymi zdarzeniami losowymi oraz od odpowiedzialności cywilnej, d)po zakończeniu robót doprowadzenie terenu budowy do stanu pierwotnego, demontaż obiektów tymczasowych oraz uporządkowanie terenu, e)ewentualne inne koszty, które zdaniem Wykonawcy trzeba ponieść w związku z realizacją zamówienia. Przekazanie placu budowy nastąpi zaraz po podpisaniu umowy. Odbioru robót dokonuje Zamawiający i wyznaczeni przez Zamawiającego przedstawiciele w obecności Wykonawcy i inspektora nadzoru w ciągu 14 dni od daty pisemnego zgłoszenia ich do odbioru, przy czym zgłoszenie to musi być potwierdzone przez inspektora nadzoru, iż prace zostały wykonane zgodnie z kontraktem i obiekt pozbawiony jest wszelkich wad, załączając jednocześnie do odbioru końcowego deklaracje zgodności z Aprobatą Techniczną wbudowanych materiałów i urządzeń..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.11.12.00 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne 45.11.27.23 - Roboty w zakresie kształtowania placów zabaw 45.23.32.50 - Roboty w zakresie nawierzchni, z wyjątkiem dróg 37.53.52.00 - Wyposażenie placów zabaw .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.10.2010.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Weryfikacja tego warunku odbędzie się w oparciu o dotychczas realizowane zamówienia. Wykonawca musi wykazać że wykonał w ciągu ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie, co najmniej 3 zadania, (zamówienia), których przedmiotem była budowa, przebudowa lub remont placów zabaw zawierających nawierzchnie z płyt gumowych oraz urządzenia zabawowe. Zadanie musi być poparte dokumentami (np. referencje, protokoły odbioru robót) potwierdzającymi, że roboty wykonane zostały zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. - załącznik do SIWZ.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Weryfikacja spełnienia tego warunku odbędzie się w oparciu o opłaconą polisę a w przypadku jej braku o inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę minimum 100 000,00 zł.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz robót budowlanych w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia, wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że roboty zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone
    • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
    • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

W przypadku gdy Wykonawca polegać będzie na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów załącza do oferty pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia będącego przedmiotem niniejszego postępowania.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający wymaga, aby wykonawca zawarł z nim umowę na warunkach określonych we wzorze umowy, załączonym do niniejszej SIWZ. Dopuszcza się możliwość zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, mających na celu prawidłową realizację przedmiotu umowy, w zakresie: - podwykonawstwa (o ile zostało przewidziane w ofercie Wykonawcy) - powierzenie podwykonawcom innej części zamówienia niż wskazana w ofercie Wykonawcy w uzasadnionym przypadku, za uprzednią zgodą Zamawiającego. - terminu wykonania robót objętych niniejszą umową, który może ulec zmianie w przypadku: 1)późniejszego przekazania placu budowy Wykonawcy z przyczyn niezawinionych przez żadną ze stron, 2)przerw w realizacji robót powstałych z przyczyn niezależnych od Wykonawcy (np. warunki atmosferyczne których przy zachowaniu najwyższej staranności nie można było przewidzieć w momencie podpisywania umowy, przerwy spowodowane działaniami organów administracyjnych), Zmiana osób reprezentujących którąkolwiek ze stron oraz zmiana nazwy i siedziby którejkolwiek ze stron będąca wynikiem reorganizacji lub przekształcenia nie stanowi zmiany umowy.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pspnr5zagan.republika.pl/przetargi/index.htm
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu, ul. Nocznickiego 18, 68-100 Żagań, tel./fax 068 453 91 77, tel./fax 068 377 33 75.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 16.08.2010 godzina 10:30, miejsce: Zespół Szkół nr 2 w Żaganiu, ul. Nocznickiego 18, 68-100 Żagań, sekretariat szkoły..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt dofinansowany w ramach Rządowego Programu Wspierania w latach 2009-2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia Radosna Szkoła..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.