eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Górowo Iławeckie › Termomodernizacja budynku ratusza przy ulicy Plac Ratuszowy 18 w Górowie Iławeckim.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-02-05

Górowo Iławeckie: Termomodernizacja budynku ratusza przy ulicy Plac Ratuszowy 18 w Górowie Iławeckim.
Numer ogłoszenia: 18152 - 2009; data zamieszczenia: 05.02.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Miasta Górowo Iławeckie , Plac Ratuszowy 18, 11-220 Górowo Iławeckie, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 089 7611161 w. 15, 7611149, faks 089 76111 w. 11.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://gorowoil-um.bip-wm.pl/public/

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Termomodernizacja budynku ratusza przy ulicy Plac Ratuszowy 18 w Górowie Iławeckim..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Projekt termomodernizacji budynku ratusza obejmuje: - Ocieplenie dachu wełną mineralną. - Ocieplenie wieży zegarowej w obrębie poddasza. - Wymianę drewnianej stolarki okiennej i drzwiowej. Dane techniczne budynku. - powierzchnia zabudowy - 265,00 m2, - powierzchnia użytkowa - 424,10 m2, - powierzchnia poddasza i piwnic - 204,40 m2, - kubatura budynku - 3161,00 m3. W ramach termomodernizacji zostanie wykonana instalacja c.o. , kotłownia gazowa oraz instalacja gazowa wewnętrzna na potrzeby budynku ratusza. 45.42.11.30-4 Instalowanie drewnianych framug i ram okiennych..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.32.00.00 - Roboty izolacyjne 45.33.11.00 - Instalowanie centralnego ogrzewania 45.33.00.00 - Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.05.2009.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: Zamawiający żąda wniesienia przed terminem składania ofert wadium w wysokości 5 500,00 PLN

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1-3 ustawy Pzp tj.: 1. posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień tj. posiadają wpis do właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej o profilu odpowiadającym przedmiotowi zamówienia, W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia tj. składających wniosek wspólnie, warunek opisany w pkt 1 musi spełnić, każdy z tych Wykonawców. 2. posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie do wykonania zamówienia tj. w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonali co najmniej jedno zadanie o zakresie, złożoności porównywalnej z przedmiotem zamówienia, polegające na wybudowaniu lub przebudowaniu co najmniej jednego budynku użyteczności publicznej, objętego nadzorem konserwatorskim na wartość nie mniejszą niż 400 tys. PLN brutto i o kubaturze nie mniejszej niż 3 000m3 - znaczenie - 100%. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia tj. składających wniosek wspólnie, warunek opisany w pkt 2 musi spełnić, co najmniej jeden z tych Wykonawców. 3. dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnymi do kierowania budową i robotami, posiadającymi uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i przynależącymi do właściwej izby samorządu zawodowego, takimi jak: 1) Kierownik robót budowlanych - musi posiadać uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń, 2) Kierownik robót sanitarnych - musi posiadać uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci i instalacji sanitarnych, (wodociągowych, kanalizacyjnych i cieplnych) bez ograniczeń. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia tj. składający wniosek wspólnie, muszą spełnić łącznie warunek opisany w pkt 3. 4. znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia tj.: 1) posiadają aktualną polisę, a przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na kwotę nie mniejszą niż 100 tys. PLN, 2) posiadają średni roczny przychód za ostatnie trzy lata obrotowe tj. 2005,2006,2007 a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres, w wysokości nie mniejszej niż 200 tys. PLN rocznie. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia tj. składający wniosek wspólnie, muszą spełnić łącznie każdy z warunków wymienionych w pkt 4 ppkt 1-2. 5. nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. Wykonawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Dokument pełnomocnictwa musi wskazywać wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie oraz musi być przez nich podpisany. Wszelka korespondencja oraz rozliczenia dokonywane będą wyłącznie z pełnomocnikiem. Obowiązek ustanowienia pełnomocnika dotyczy również wspólników spółki cywilnej. Umocowanie (oryginał pełnomocnictwa) należy przedłożyć wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Uwaga: treść pełnomocnictwa powinna dokładnie określać zakres umocowania. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu: Ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu zostanie dokonana wg formuły (spełnia - nie spełnia) w oparciu o informacje zawarte w dołączonych do wniosku dokumentach i oświadczeniach. Z treści tych dokumentów musi jednoznacznie wynikać, że wykonawca spełnił wszystkie warunki. Nie spełnienie chociażby jednego warunku, skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z postępowania. W przypadku, gdy liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu będzie większa niż 8, Zamawiający zaprosi do składania ofert tych wykonawców, którzy otrzymają największą ilość punktów za spełnienie warunku posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia do wykonania zamówienia tj. wykonania przez Wykonawcę co najmniej jednego zadania o zakresie, złożoności porównywalnej z przedmiotem zamówienia, polegającego na wybudowaniu lub przebudowaniu w okresie ostatnich 5 lat przed dniem wszczęcia postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednego budynku użyteczności publicznej objętego nadzorem konserwatorskim na wartości nie mniejszą niż 400,00 PLN brutto i o kubaturze nie mniejszej niż 3.000m3 - znaczenie - 100%. Ocena tego warunku zostanie dokonana poprzez zastosowanie następującego wzoru: LP = IBWB/ IBMax X 10 pkt X 100% gdzie: LP: liczba punktów IBWB: Ilość wybudowanych lub przebudowanych budynków użyteczności publicznej objętych nadzorem konserwatorskim przez badanego Wykonawcę na wartość nie mniejszą niż 400,00 PLN brutto i o kubaturze nie mniejszej niż 3.000m3 IBMax: Maksymalna ilość wybudowanych lub przebudowanych budynków użyteczności publicznej objętych nadzorem konserwatorskim o wartości nie mniejszą niż 400,00 mln PLN brutto i o kubaturze nie mniejszej niż 3.000m3 W przypadku uzyskania przez Wykonawców takiej samej liczby punktów o kolejności Wykonawców zadecyduje najwyższa łączna wartość brutto ocenianych zadań (tzn. zadań spełniających wymagania Zamawiającego). Jeżeli liczba Wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu będzie mniejsza niż 8, Zamawiający zaprosi do składnia ofert wszystkich Wykonawców spełniających te warunki..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu Wykonawcy zobowiązani są przedłożyć niżej wymienione oświadczenia i dokumenty: 1. wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - formularz wniosku dostępny na stronie internetowej Zamawiającego lub w siedzibie Zamawiającego. 2. oświadczenie o nie podleganiu wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 i 2 w związku z art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. 3. oświadczenie o spełnianiu warunków określonych w art. 22 ust. 1 pkt 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych. 4. aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej o profilu odpowiadającym przedmiotowi zamówienia, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 5. aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 6. aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia (informacja dotycząca podmiotów zbiorowych), 7. aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczenia, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, Każdy z Wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia tj. składających wniosek wspólnie, zobowiązany jest oddzielnie złożyć oświadczenia i dokumenty wymienione w pkt od 2 do 7. 8. wykaz wykonanych robót budowlanych w okresie ostatnich pięciu lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, oraz daty i miejsca wykonania tj. wymagane jest wykazanie w tym okresie, że Wykonawca wykonał co najmniej jedno zadanie o zakresie, złożoności porównywalnej z przedmiotem zamówienia, polegającego na wybudowaniu lub przebudowaniu co najmniej jednego budynku użyteczności publicznej objętego nadzorem konserwatorskim na wartości nie mniejszą niż 400,00 PLN brutto i o kubaturze nie mniejszej niż 3.000m3 Do wykazu należy załączyć dokumenty potwierdzające, że roboty w nim wykazane zostały wykonane należycie. Dokumenty te powinny ponadto, zawierać informacje określające rodzaj oraz wartość wykonanych robót, nazwę oraz adres Zamawiającego, a także okres i miejsce ich realizacji. 9. wykaz osób i podmiotów, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia lub pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności tj. wymagane jest wykazanie, że Wykonawca dysponuje osobami zdolnymi do kierowania budową i robotami, takimi jak: 1) Kierownik robót budowlanych - musi posiadać uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno - budowlanej bez ograniczeń. 2) Kierownik robót sanitarnych - musi posiadać uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci i instalacji sanitarnych, (wodociągowych, kanalizacyjnych i cieplnych) bez ograniczeń. Do wykazu należy załączyć aktualne tj. ważne na dzień składania wniosków, zaświadczenie o przynależności tych osób do właściwej izby samorządu zawodowego oraz dokumenty potwierdzające posiadanie przez nich uprawnień. 10. rachunek zysków i strat za okres ostatnich trzech lat obrotowych (2005, 2006, 2007) a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres, a w przypadku Wykonawców nie zobowiązanych do sporządzania bilansu i rachunku zysków i strat, informację określającą obroty, zysk oraz zobowiązania i należności- za okres ostatnich trzech lat obrotowych, lub z okresu prowadzenia działalności, jeżeli jest ona prowadzona przez okres krótszy niż trzy lata (pozycja: przychód netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów lub przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nimi). Informację określającą wysokość średniego rocznego przychodu z okresu ostatnich trzech lat obrotowych należy podać na formularzu zgodnym z treścią załącznika do wniosku - wymagany średni roczny przychód nie mniejszy niż 200,00 PLN. 11. aktualną polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej na kwotę nie mniejszą niż 100,00 PLN, 12. oryginał pełnomocnictwa, w przypadku gdy Wykonawcy wspólnie ubiegają się o udzielenie zmówienia lub w przypadku, gdy wniosek podpisuje osoba upoważniona, jeżeli upoważnienie nie wynika z innych dokumentów przedłożonych razem z wnioskiem. Dokumenty wymienione w pkt 8 i 9 Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia tj. składający wniosek wspólnie, składają łącznie. Z przedłożonych dokumentów, wymienionych w pkt od 10 do 11 musi wynikać, że Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, spełniają łącznie każdy z warunków opisanych w sekcji III.2) pkt 4 ppkt 1-2 niniejszego ogłoszenia. Dokumenty wymagane od Wykonawców zagranicznych: Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamiast dokumentów, o których mowa w pkt 4, 6, i 7 składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzające odpowiednio, że: - nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości; - nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; - nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie. natomiast, zamiast dokumentu wymienionego w pkt 5 składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy. Jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się ww. dokumentów, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Wniosek, dokumenty i oświadczenia muszą być sporządzone w języku polskim, w formie pisemnej. Dokumenty składane w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu składane w języku obcym muszą być złożone wraz z tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez Wykonawcę. Pozostałe dokumenty składane w języku obcym muszę być złożone wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego. Wniosek musi być podpisany przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawcy, wymienione we właściwym rejestrze lub ewidencji, bądź umocowane przez te osoby do składania oświadczeń woli na podstawie odrębnego pełnomocnictwa. Dokumenty mogą był złożone w formie oryginałów lub kserokopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. Poświadczenie za zgodność z oryginałem winno być sporządzone w sposób umożliwiający identyfikację podpisu np. wraz z imienną pieczątką osoby poświadczającej kopię dokumentu za zgodność z oryginałem. Dokument pełnomocnictwa składany w formie kopii musi być poświadczony za zgodność z oryginałem przez notariusza. Zaleca się, aby wniosek wraz z załączonymi dokumentami złożyć w formie uniemożliwiającej rozsypanie kartek a wszystkie strony ponumerować. Wykonawca może złożyć tylko jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Złożenie przez Wykonawcę wniosku samodzielnie oraz równoczesne występowanie jako jeden ze wspólników z innym wnioskiem, Zamawiający potraktuje jako czyn nieuczciwej konkurencji. W przypadku, gdy zawarte we wniosku informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 47 poz.211 z późn.zm.) Wykonawca, nie później niż w terminie składania wniosków, zastrzega, że nie mogą one być udostępnione. Informacje zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa Wykonawca składa w kopercie oznakowanej napisem tajemnica przedsiębiorstwa umieszczonej np. wewnątrz opakowania zawierającego wniosek lub złożone spięte (zszyte) oddzielnie od pozostałych, jawnych elementów wniosku. Wszystkie strony części zastrzeżonej wniosku muszą być również oznakowane napisem tajemnica przedsiębiorstwa oraz ponumerowane. Nie złożenie stosownego zastrzeżenia najpóźniej w terminie składania wniosków spowoduje, ze cały wniosek zostanie udostępniony, na życzenie każdego uczestnika postępowania..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg ograniczony.

IV.1.2) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu: 8.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: SIWZ zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert..
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: SIWZ zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert..

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 18.02.2009 godzina 11:00, miejsce: Urząd Miasta 11-220 Górowo Iławeckie, Plac Ratuszowy 18, pokój nr 15..

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.