eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Wałbrzych › Wykonanie pakietu trzech szkoleń osób bezrobotnych dla Powiatowego Urzędu Pracy w Wałbrzychu

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2011-06-14

Wałbrzych: Wykonanie pakietu trzech szkoleń osób bezrobotnych dla Powiatowego Urzędu Pracy w Wałbrzychu
Numer ogłoszenia: 156612 - 2011; data zamieszczenia: 14.06.2011
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowy Urząd Pracy w Wałbrzychu , ul. Ogrodowa 5b, 58-306 Wałbrzych, woj. dolnośląskie, tel. 074 8407300, faks 074 8407376.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.urzadpracy.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie pakietu trzech szkoleń osób bezrobotnych dla Powiatowego Urzędu Pracy w Wałbrzychu.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest realizacja szkoleń dla uprawnionych kobiet i mężczyzn z Powiatu Wałbrzyskiego. W ramach zamówienia przeprowadzone zostaną trzy szkolenia grupowe, łącznie szkoleniami objętych zostanie 38 osób..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 3.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 09.12.2011.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Kserokopię dokumentu potwierdzającego dokonanie wpisu wykonawcy do rejestru instytucji szkoleniowych wydany na podstawie art. 20 ust.4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) przez, właściwy ze względu na siedzibę instytucji szkoleniowej, wojewódzki urząd pracy. 2. Kserokopia dokumentu/ów wydanego/ych przez Ośrodek Doskonalenia Kadr Ministerstwa Gospodarki w Mysłowicach poświadczającego/ych, że Wykonawca posiada uprawnienia do prowadzenia kursów oraz wydawania stosownych zaświadczeń w zakresie obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym - dotyczy pakietu nr 1 i nr 2. 3. Kserokopia atestu lub jednorazowej zgody Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach do szkolenia spawaczy zgodnie z Wytycznymi ww. Instytutu Nr w-07/IS/-41 - dotyczy pakietu nr 3 Ocena spełnienia ww. warunków dokonana będzie przez Zamawiającego wg formuły spełnia-nie spełnia. Zamawiający zastrzega sobie prawo weryfikacji złożonych przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawcy, którzy w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia ich działalności jest krótszy - w tym okresie - wykonali, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych - wykonują co najmniej 2 usługi przeprowadzenia szkoleń-kursów dla grupy min. 5 osobowej. Wykonawcy ubiegający się o wykonanie kilku części zamówienia winni wykazać wykonanie usług o jakich mowa powyżej odrębnie na każdą z części, na którą składają ofertę (na każdą z części należy wykazać 2 inne usługi) Ocena spełnienia ww. warunków dokonana będzie przez Zamawiającego wg formuły spełnia-nie spełnia. Zamawiający zastrzega sobie prawo weryfikacji złożonych przez wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Osoba/by prowadzące zajęcia dydaktyczne musi/szą posiadać odpowiednie przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć powierzonych jej/im przez Wykonawcę. Stąd też Zamawiający zastrzega sobie, aby osoba/by zaangażowana/ne w realizację szkolenia dysponowała/ły: Pakiet nr 1 Zagadnienia 1. Zarządzanie magazynem 2. Przepływ materiałów i zapasów 3. Edytor tekstu. Arkusz kalkulacyjny 4. Podstawy komputerowego systemu obsługi sprzedaży w handlu hurtowym 5. Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych. a) w przypadku zagadnień wskazanych powyżej w pozycji od 1 do 2 - wykształceniem wyższym i doświadczeniem w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych na przestrzeni trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej z zakresu powierzonych im zagadnień, b) w przypadku zagadnień w pozycji 3 i 4 - wykształceniem informatycznym lub ekonomicznym (średnim, wyższym bądź ukończyły studia podyplomowe o kierunku informatycznym lub ekonomicznym) oraz doświadczeniem w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych na przestrzeni trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej z zakresu powierzonych im zagadnień. c) w przypadku zagadnień w pozycji 5 - doświadczeniem w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych na przestrzeni trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej w charakterze instruktora nauki jazdy na wózkach jezdniowych. Pakiet nr 2 Osoba/y zaangażowana/ne w realizację szkolenia winna/y dysponować doświadczeniem w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych na przestrzeni trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej w charakterze instruktora nauki jazdy na wózku jezdniowym. Pakiet nr 3 1. Wykonawca winien wyznaczyć kierownika szkolenia, który posiada kwalifikacje inżyniera lub technologa spawalnika potwierdzone dyplomem Europejskiego/Międzynarodowego Inżyniera Spawalnika (EWE/IWE) lub Europejskiego/Międzynarodowego Technologa Spawalnika (EW/IWT). Do kierowania szkoleniem spawaczy dopuszcza się również osoby o porównywalnych kwalifikacjach posiadających np. wieloletnią praktykę z zakresu spawalnictwa, ukończone kursy z zakresu spawania lub badań, 2. Wykładowcą/cami zajęć teoretycznych winien/ny być inżynier/owie lub technik/cy spawalnik/cy jak również osoba/by posiadająca/cy kwalifikacje instruktora spawania potwierdzone dyplomem Europejskiego/ Międzynarodowego Instruktora Spawalniczego (EWP/IWP). Do prowadzenia zajęć teoretycznych z dziedzin pokrewnych spawalnictwu np. BHP dopuszcza się również osoby o innych kwalifikacjach. Osoba/by prowadząca/ce zajęcia teoretyczne winna/ny posiadać ponadto doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych w okresie trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej z zakresu powierzonych jej/im zagadnień. 3. Instruktor/rzy szkolenia praktycznego winni posiadać: a) ukończony kurs Europejskiego/ Międzynarodowego Instruktora Spawalniczego (EWP/IWP) oraz aktualne Świadectwo Egzaminu Spawacza wg EN 287-1 lub serii norm EN ISO 9606 w procesie spawania odpowiadającego zakresowi prowadzonego szkolenia, b) ukończony kurs instruktorów spawania wg krajowych programów szkoleniowych oraz aktualne Świadectwo Egzaminu Spawacza wg EN 287-1 lub serii norm EN ISO 9606 w procesie spawania odpowiadającego zakresowi prowadzonego szkolenia, c) doświadczenie w prowadzeniu zajęć z praktycznej nauki zawodu spawacza dla osób dorosłych na przestrzeni trzech lat licząc wstecz od daty złożenia przez Wykonawcę oferty szkoleniowej. Zamawiający dopuszcza możliwość prowadzenia zajęć z kilku różnych zagadnień tematycznych przez jedną osobę pod warunkiem, że spełnieni wszystkie wymagania określone dla tych zagadnień.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1) Oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy Pzp 2)Aktualnego odpisu z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w przypadku Wykonawcy mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokumentu wystawionego w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzającego, że nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenia w zakresie art. 24 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp. Ocena spełnienia ww. warunków dokonana będzie przez Zamawiającego wg formuły spełnia-nie spełnia. Zamawiający zastrzega sobie prawo weryfikacji złożonych przez wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający dopuszcza wprowadzenie zmian w umowach po ich zawarciu w przypadku: 1 Zmiany oznaczenia stron (np. zmiana nazwy, siedziby, NIP-u, REGON -u, osób reprezentujących firmę). 2 Konieczności zmiany terminu realizacji szkolenia z przyczyn nieleżących po stronach umowy (np. działanie siły wyższej) z zastrzeżeniem, że powodem zmiany terminu nie może być brak dostępności kadry prowadzącej szkolenie. W takim przypadku Wykonawca winien wyznaczyć niezwłocznie (w porozumieniu z Zamawiającym) nowy termin realizacji szkolenia i uzyskać zgodę Zamawiającego na wprowadzenie niniejszej zmiany. 3 Zmiany miejsca realizacji szkolenia pod warunkiem, że nowe miejsce wskazane przez Wykonawcę będzie spełniało wymogi określone w SIWZ. 4 Zmiany rachunku bankowego (np. zmiana banku, numeru) pod warunkiem dostarczenia dokumentu poświadczającego ten fakt. 5 Zmiany kadry w razie niedostępności personelu określonego w wykazie kadry szkoleniowej przedstawionym w ofercie pod warunkiem, że Wykonawca zapewni zastępstwo przez osobę lub osoby o odpowiednim przygotowaniu zawodowym, nie gorszym od przygotowania zawodowego osoby lub osób zastępowanych. Zastępca będzie mógł przystąpić do realizacji prac przewidzianych w umowie po uzyskaniu przez Wykonawcę pisemnej zgody ze strony Zamawiającego. 6 Zmiany wzoru któregokolwiek dokumentu potwierdzającego zakończenie szkolenia w sytuacji kiedy zmianie ulegną obowiązujące w tym zakresie przepisy. 7 Zmniejszenia przez Wykonawcę kwoty preliminowanych kosztów związanych z realizowanym przedmiotem umowy. 8 Zmiany terminu egzaminu zewnętrznego z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.urzadpracy.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Pracy w Wałbrzychu, ul. Ogrodowa 5b, 58-306 Wałbrzych, pok.9..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 22.06.2011 godzina 08:00, miejsce: Powiatowy Urząd Pracy w Wałbrzychu, ul. Ogrodowa 5b, 58-306 Wałbrzych, KANCELARIA (parter).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Pracownik hurtowni z elementami logistyki w gospodarce magazynowej, obsługą komputera oraz wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Liczba osób: Jedna grupa szkoleniowa licząca10 osób. Termin realizacji szkolenia : 22.08.2011r. - 30.09.2011r. Miejsce realizacji szkolenia: Teren miasta Wałbrzycha. Program pn. Pracownik hurtowni z elementami logistyki w gospodarce magazynowej, obsługą komputera oraz wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych powinien zawierać co najmniej wskazane poniżej minimum programowe: Tabela 1 Lp. Zagadnienia 1. Zarządzanie magazynem 2. Przepływ materiałów i zapasów 3. Edytor tekstu. Arkusz kalkulacyjny 4. Podstawy komputerowego systemu obsługi sprzedaży w handlu hurtowym 5. Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych. Zagadnienia dotyczące obsługi wózków silnikowych powinny być zgodne z programem Ośrodka Doskonalenia Kadr Ministerstwa Gospodarki w Mysłowicach..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 30.09.2011.

  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:

    • 1. Cena - 40
    • 2. posiadany certyfikat jakości świadczonych przez Wykonawcę usług - 10
    • 3. doświadczenie Wykonawcy - 15
    • 4. kadra - 20
    • 5. potencjał techniczny - 15

CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Liczba osób: Dwie grupy szkoleniowe po 9 osób każda. Termin realizacji szkolenia : 18.07.2011r. - 29.07.2011r. 01.08.2011r. - 12.08.2011r. Miejsce realizacji szkolenia: Teren miasta Wałbrzycha. Program szkolenia pn. Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z bezpieczną obsługą, wymianą butli gazowych powinien zawierać co najmniej wskazane poniżej minimum programowe: Lp. Zagadnienia 1. Typy stosowanych wózków jezdniowych 2. Budowa wózków jezdniowych 3. Czynności operatora przy obsłudze wózków przed podjęciem pracy i po pracy oraz w czasie pracy wózkami 4. Ładunkoznawstwo 5. Przepisy BHP 6. Manewrowanie osprzętem wózków 7. Obsług i wymiana butli gazowych 8. Wiadomości o dozorze technicznym 9. Zajęcia praktyczne Program szkolenia winien być zgodny z programem Ośrodka Doskonalenia Kadr Ministerstwa Gospodarki w Mysłowicach..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 12.08.2011.

  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:

    • 1. Cena - 45
    • 2. posiadany certyfikat jakości świadczonych przez Wykonawcę usług - 10
    • 3. doświadczenie Wykonawcy - 25
    • 4. potencjał techniczny - 20

CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Kurs spawania blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Liczba osób: Jedna grupa szkoleniowa licząca 10 osób. Termin realizacji szkolenia: 24.10.2011r - 09.12.2011r. Miejsce realizacji szkolenia: Teren miasta Wałbrzycha. Program szkolenia pn. Kurs spawania blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG powinien zawierać co najmniej wskazane poniżej minimum programowe, zgodnie z Wytycznymi Instytutu Spawalnictwa w Gliwicach NR W-07IS-02 Zagadnienia 1. A Zastosowanie elektryczności do spawania łukowego 2. A Urządzenia spawalnicze 3. A Bezpieczeństwo i higiena pracy 4. A Bezpieczna praca na hali produkcyjnej 5. A Materiały dodatkowe do spawania 6. A Spawanie w praktyce 7. A Oznaczenie i wymiarowanie spoin 8. A Metody przygotowania złączy do spawania 9. A Kwalifikowanie spawaczy 10. SMAG Budowa i użytkowanie urządzeń do spawania MAG 11. SMAG Materiały dodatkowe do spawania 12. SMAG Bezpieczeństwo i higiena pracy 13. SMAG Charakterystyka spawania MAG oraz typowe parametry 14. CrNi Podstawowe wiadomości o stalach nierdzewnych, metody spawania, ochrona zdrowia 15. CrNi Spawalność, złącza spawne i odkształcenia złączy ze stali nierdzewnych 16. CrNi Materiały dodatkowe do spawania stali nierdzewnych 17. CrNi Korozja obróbka cieplna po spawaniu.

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 09.12.2011.

  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:

    • 1. Cena - 60
    • 2. posiadany certyfikat jakości świadczonych przez Wykonawcę usług - 10
    • 3. doświadczenie Wykonawcy - 30

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.