eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Niegowa › Budowa oświetlenia energooszczędnego w miejscowości Sokolniki

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-05-05

Niegowa: Budowa oświetlenia energooszczędnego w miejscowości Sokolniki
Numer ogłoszenia: 148984 - 2014; data zamieszczenia: 05.05.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: nieobowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Niegowa , ul. Sobieskiego 1, 42-320 Niegowa, woj. śląskie, tel. 034 3151020, 3151048, faks 034 3151020, 3151048.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.niegowa.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa oświetlenia energooszczędnego w miejscowości Sokolniki.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Budowa oświetlenia energooszczędnego w miejscowości Sokolniki Zakres robót: Przedmiotem inwestycji jest oświetlenie drogi zlokalizowanej, na dz. nr 1350 oraz 247(fragment wzdłuż granicy z dz. 461) w Sokolnikach. Pas drogowy składa się z jezdni o szerokości 5m oraz pobocza z obu stron drogi o szerokości 0.5m. Sytuacje oświetleniową oceniono, jako B2, dla jezdni przyjęto klasę oświetleniową ME4. Oświetlenie zaprojektowano jako energooszczędne na oprawach o źródle oświetleniowym LED, na słupach aluminiowych wysokości 9,5m z wysięgnikami o długości 1.5m i kącie nachylenia 5 stopni. Nawis przyjęto 1m. Odległość pomiędzy kolejnymi punktami świetlnymi powinna wynosić 33m. Słupy należy montować wzdłuż granicy dz. nr 1028/1. Z powodu istniejących już w podłożu instalacji wszystkie roboty ziemne należy wykonać ręcznie. Przedmiotem inwestycji jest również oświetlenie dróg zlokalizowanych na dz. nr 590, 1039, 1077 oraz terenu przy kościele w m-ci Sokolniki. Pierwsza z nich zlokalizowana jest na dz. nr 590, natomiast słupy oświetleniowe należy montować w odległości 0,65m od krawędzi jezdni na dz. nr 460, druga droga gminna z kolei zlokalizowana jest na dz. nr 1039 i 1077 a słupy należy instalować wzdłuż dz. nr 1040 i 1078. Oświetlenie obejmuje również teren wokół kościoła. Sytuacje oświetleniową na obu drogach gminnych oceniono, jako D4, natomiast klasę oświetleniową przyjęto, jako S6. Oświetlenie zaprojektowano, jako energooszczędne na oprawach o źródle oświetleniowym LED, montowane bezpośrednio na słupach aluminiowych wysokości 8m. Odległość pomiędzy kolejnymi punktami świetlnymi powinna wynosić 29m. Kable zasilające należy układać zgodnie PNE-50125. Słupy wykonane w izolacji II klasy lub równoważnej. W ramach wykonania przedmiotu zamówienia należy także uwzględnić wykonanie dokumentacji powykonawczej na podstawie dokumentacji technicznej wraz ze wszelkimi koniecznymi protokołami odbiorów, pomiarów i sprawdzeń niezbędnymi do odbioru i przekazania do użytkowania obiektu. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych stanowiąca załącznik nr 1 do SIWZ. W przypadku opisania przez projektanta materiałów czy urządzeń przy użyciu nazw, patentów, producenta, Zamawiający dopuszcza ujęcie w ofercie, a następnie zastosowanie innych materiałów i urządzeń niż podane w dokumentacji projektowej pod warunkiem zapewnienia parametrów nie gorszych niż określone w tej dokumentacji. W takiej sytuacji Zamawiający wymaga złożenia stosownych dokumentów, uwiarygadniających te materiały i urządzenia.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.31.10.00 - Roboty w zakresie okablowania oraz instalacji elektrycznych 45.23.14.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy linii energetycznych .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 31.07.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga od wykonawców wniesienia wadium w kwocie 3.000,00 zł. Wadium winno być wniesione w terminie do dnia 20.05.2014 r. do godz. 10:00. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach - pieniądzu - poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym - gwarancjach bankowych - gwarancjach ubezpieczeniowych - poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art.6b, ust.5, pkt. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późniejszymi zmianami) Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Niegowa Krakowski Bank Spółdzielczy Oddział w Niegowie Nr 69 8591 0007 0330 0920 5051 0007 podając nazwę wpłacającego oraz informację, czego wpłata dotyczy - wadium przetargowe na Budowa oświetlenia energooszczędnego w miejscowości Sokolniki Wadium wniesione w formie pieniądza winno być na wyżej podanym rachunku bankowym w terminie określonym przez Zamawiającego tak, aby do godz. 10:00 dnia 20.05.2014 r. oferta była zabezpieczona wadium. Wadium - w innej formie niż pieniądz należy złożyć w oryginale w siedzibie Zamawiającego tj. Urząd Gminy Niegowa, ul. Sobieskiego 1, 42-320 Niegowa, sekretariat I piętro, natomiast kserokopię poświadczoną za zgodność z oryginałem należy dołączyć do Oferty. Wykonawca, który nie wniesie wadium na zasadach określonych w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostanie wykluczony z postępowania zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt.4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zamawiający zwróci niezwłocznie wadium według zasad określonych w art. 46 ustawy- Pzp. Zmawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana: - odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie - nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy - zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy Zamawiający zatrzymuje również wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust.3 ustawy nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust.1 ustawy lub pełnomocnictw, chyba, że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, że Wykonawca warunek dotyczący posiadania uprawnień spełnił, na podstawie złożonego oświadczenia w trybie art. 22 ust. 1 ustawy Pzp

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, że Wykonawca warunek dot. posiadania wiedzy i doświadczenia spełnił, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy- w tym okresie zrealizował ( rozpoczął i zakończył): - co najmniej 1 zadanie polegające na wykonaniu budowie oświetlenia ulicznego o wartości robót co najmniej 80 000,00 zł brutto

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, że Wykonawca warunek dot. dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia spełnił, jeżeli wykaże, że dysponuje osobami posiadającymi niżej wymienione uprawnienia i kwalifikacje: - Kierownik Budowy - posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna, że Wykonawca warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej i finansowej spełnił, jeżeli wykaże że: -posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności w wysokości co najmniej 100 000,00 zł ; -posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 80 000,00 zł

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
  • opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Oferta musi zawierać: a) Wypełniony formularz ofertowy według załącznika nr 2 SIWZ b) Harmonogram rzeczowo-finansowy robót załącznik nr 7 SIWZ c) Kosztorys ofertowy uproszczony. W kosztach pośrednich należy uwzględnić wszystkie inne koszty niezbędne do wykonania i odbioru końcowego przedmiotu zamówienia a niewyszczególnione w przedmiarze robót. Kosztorys ofertowy będzie pełnić jedynie funkcję orientacyjną i pomocniczą dla oceny przez Zamawiającego czy cena nie jest rażąco niska. d) Dokumenty i oświadczenia potwierdzające spełnienie przez Wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia z postępowania wymienione w pkt. 6 SIWZ e) W przypadku Wykonawców działających przez pełnomocnika - pełnomocnictwo (pełnomocnictwo winno być przedstawione w formie oryginału) f) W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie - dokument stwierdzający ustanowienie przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie niniejszego zamówienia publicznego albo reprezentowania ich w postępowaniu i zawarciu umowy. g) Kserokopię dokumentu potwierdzającego wniesienie wadium zgodnie z opisem zawartym w pkt. 12 SIWZ h) Oświadczenie o przynależności do grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt. 5 (załącznik nr 10 do SIWZ). Wykonawca należący do grupy kapitałowej dołącza do oświadczenia listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

2. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy na wykonanie zamówienia w następujących przypadkach: a) gdy zmiana wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub gdy zmiana ta jest korzystna dla Zamawiającego ze względu na interes publiczny, b) wystąpienie oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych w treści umowy, c) zaistniały przyczyny niezależne od działania stron, których przy zachowaniu wszelkich należytych środków nie można uniknąć ani im zapobiec w szczególności : - przedłużająca się procedura postępowania przetargowego, uniemożliwiająca zachowanie terminu wykonania przedmiotu zamówienia - z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron - wystąpiła siła wyższa obejmująca klęski żywiołowe, anomalia klimatyczne d) nastąpiło wstrzymanie przez Zamawiającego realizacji zamówienia z przyczyn niezależnych od Wykonawcy, e) wystąpienie istotnych okoliczności mających wpływ na wykonanie zamówienia, f) zmiana podwykonawcy lub części wykonywanego przez niego zakresu robót albo przyjęcie nowego podwykonawcy, h) wystąpienie warunków uniemożliwiających realizację robót z przyczyn technicznych, i) konieczność wprowadzania zmian będzie następstwem zmian wprowadzonych w umowach pomiędzy Zamawiającym a inną niż Wykonawca stroną w tym instytucjami nadzorującymi realizację projektu, w ramach którego realizowane jest zamówienie. i) zmiana adresu/siedziby Zamawiającego/Wykonawcy, j) zmiana osób występujących po stronie Zamawiającego/Wykonawcy, k) możliwe jest przedłużenie terminu zakończenia umowy o czas opóźnienia, jeśli opóźnienie to wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego i jeżeli takie opóźnienie jest lub będzie miało wpływ na wykonanie przedmiotu umowy, w zakresie następujących obowiązków Zamawiającego: - przekazanie terenu budowy, - przekazanie dokumentów budowy. l) możliwa jest zmiana terminu wykonania umowy ewentualnie wstrzymanie, wznowienia robót, ze względu na: - oczekiwanie Wykonawcy na niezbędne opinie, decyzje, - uwarunkowania społeczne (protesty, listy, petycje, itp.), - wykonanie robót dodatkowych, niemożliwych do przewidzenia przed zawarciem umowy, - zmiany stanu prawnego, ł) możliwa jest zmiana postanowień umowy w związku: - ze zmianą stawki podatku od towarów i usług (VAT).

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.niegowa.bip.net.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Niegowa ul. Sobieskiego 1, 42-320 Niegowa pok. Nr 9.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 20.05.2014 godzina 10:00, miejsce: Urząd Gminy Niegowa ul. Sobieskiego 1, 42-320 Niegowa, sekretariat.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt współfinansowany w ramach działania Odnowa i rozwój wsi realizowanego w ramach Programu, osi 4 Leader, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW na lata 2007-2013.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.