eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Bytom › Bieżące utrzymanie czystości i konserwacja zieleni na terenie miasta Bytomia w Rejonie II

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2009-05-06

Bytom: Bieżące utrzymanie czystości i konserwacja zieleni na terenie miasta Bytomia w Rejonie II
Numer ogłoszenia: 134476 - 2009; data zamieszczenia: 06.05.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów , ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom, woj. śląskie, tel. 032 3969700, faks 032 3969702.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.mzdim.bytom.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: jednostka budżetowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Bieżące utrzymanie czystości i konserwacja zieleni na terenie miasta Bytomia w Rejonie II.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest letnie oczyszczanie i utrzymanie w czystości nawierzchni jezdni ulic, placów, parkingów, ciągów pieszych (w tym chodników, alejek, schodów terenowych, kładek i przejść podziemnych), przystanków komunikacji autobusowej i tramwajowej, terenów zieleni miejskiej, skarp, opróżnianie koszy na odpady, a także konserwacja i utrzymanie zieleni miejskiej na terenie miasta Bytomia w 2009 r. w Rejonie II. 2. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (wykonywania prac oraz wymaganych przez Zamawiającego standardów) znajduje się w Szczegółowych specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru prac w zakresie oczyszczania i konserwacji zieleni, stanowiących odpowiednio załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszej specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Obmiary w zakresie oczyszczania są podane w załączniku nr 3, a w zakresie konserwacji zieleni wynikają z formularza ofertowego. 3. Zamawiający zastrzega sobie prawo zmniejszenia lub zwiększenia podanego zakresu i ilości prac na terenach objętych zamówieniem, m.in w przypadku sprzedaży, dzierżawy, użyczenia, zamiany, uwłaszczenia, lub zmiany zarządcy któregoś z terenów, rozpoczęcia prac budowlanych bądź prac związanych z zakładaniem zieleni. W takim przypadku wynagrodzenie Wykonawcy zostanie obliczone na podstawie skorygowanego obmiaru wg cen jednostkowych (ryczałtowych) podanych w ofercie. 4. Zamawiający zastrzega sobie prawo wykonywania własnymi siłami dodatkowych prac związanych z przedmiotem niniejszej umowy, co nie zwalnia Wykonawcy od wykonywania całego zleconego zakresu prac wg wymaganego standardu. 5. Zamawiający zastrzega sobie prawo zlecenia prac zamiennych, przy czym przez prace zamiennie rozumie się wykonywanie tego samego rodzaju prac lecz na innym terenie, bądź wykonywanie innego rodzaju prac, wycenionych w formularzu ofertowym. 6. Szczegółowe specyfikacje techniczne wykonania i odbioru prac obowiązują przy przygotowaniu oferty, wykonawstwie prac, i ich odbiorze. Prace prowadzone będą w oparciu o wskazane technologie, wg standardów wymaganych przez Zamawiającego, w terminach wynikających z harmonogramu wykonywania prac lub zlecenia. 7. Wykonawca jest zobowiązany na koszt własny, zutylizować wszelkie odpady pochodzące z oczyszczania lub powstałe w wyniku wykonywania prac, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628 z późniejszymi zmianami).Wykonawca zobowiązany jest do miesięcznego przedkładania Zamawiającemu (wraz z protokołem odbioru) dokumentu potwierdzającego utylizację tych odpadów. 8. Wykonawca winien w oparciu o Szczegółowe specyfikacje techniczne wykonania i odbioru prac wskazany zakres, doświadczenie własne i wizję w terenie (dokonaną we własnym zakresie) dokonać wyceny prac ujmując wszelkie koszty ich wykonania takie jak : koszt robocizny, koszt pracy sprzętu i maszyn, koszt zakupu - magazynowania, koszt wszystkich wymaganych przez zamawiającego urządzeń, licencji i szkolenia pracowników Zamawiającego (dot. GPS) oraz koszt wywozu i utylizacji odpadów. Ceny jednostkowe brutto bądź ryczałtowe brutto ( zależnie od wskazania Zamawiającego) skalkulowane przez Wykonawcę i podane przez niego w ofercie, powinny uwzględniać wszystkie wyżej wskazane koszty. 9. W ciągu 7 dni od daty podpisania umowy, Wykonawca obowiązkowo wyposaży wszystkie pracujące w Rejonie zamiatarki uliczne w system GPS (zgodnie z wymaganiami technicznymi określonymi w Załączniku nr 6 do SIWZ), w celu prowadzenia automatycznej rejestracji czasu pracy i przebytej drogi w/w sprzętu z rzeczywistym wykorzystaniem osprzętu (czujniki muszą sygnalizować pracę szczotek do zamiatania oraz zraszaczy wody ! ). Urządzenie GPS będzie wyposażone w tzw. czarną skrzynkę tj. urządzenie rejestrujące, zamontowane w zamiatarce. Urządzenie ma rejestrować następujące dane związane z pracą pojazdów: - aktualne położenie pojazdu na e-mapie (aktualizacja położenia winna być zarejestrowana z częstotliwością do 5 sekund), - pracę zamiatarki i urządzeń montowanych na niej, tj. czas pracy, przebytą drogę, sygnalizację pracy wszystkich szczotek do zamiatania i zraszaczy. Zamawiający wymaga, aby Wykonawca udzielił Zamawiającemu niewyłącznych licencji na 2 stanowiska, na korzystanie z oprogramowania do obsługi systemu rejestrującego pracę zamiatarek przez okres trwania umowy oraz przeprowadzenia szkolenia w siedzibie Zamawiającego dla jego max. 5-ciu pracowników. Wykonawca dostarczy i zainstaluje oprogramowanie Zamawiającemu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy wraz e-mapą miasta Bytom zawierającą sieć dróg. Program winien umożliwić Zamawiającemu pozyskiwanie na bieżąco i historycznie - min. 30 dni wstecz - (on line) informacji dotyczących pracy pojazdów w zakresie podanym wyżej. Program winien również umożliwić: - sporządzanie raportów dotyczących pracy zamiatarki ulicznej, - wizualizację pokonanych tras na e-mapie, - sporządzanie raportów określających długość pokonanych tras przez zamiatarki, prędkość poruszania się oraz ich czas pracy. 10. Każda jednostka sprzętowo-transportowa, a także pracownicy wykonujący czynności w pasie drogowym, winni być oznakowani emblematem (nadrukiem) zawierającym logo firmy Wykonawcy..

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.60.00.00 - Usługi sprzątania oraz usługi sanitarne na obszarach miejskich lub wiejskich oraz usługi powiązane 90.61.10.00 - Usługi sprzątania ulic 90.61.20.00 - Usługi zamiatania ulic 90.91.40.00 - Usługi sprzątania parkingów 90.91.80.00 - Usługi czyszczenia pojemników na odpadki 77.00.00.00 - Usługi rolnicze, leśne, ogrodnicze, hydroponiczne i pszczelarskie 77.30.00.00 - Usługi ogrodnicze .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.1.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.10.2009.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

Informacja na temat wadium: W niniejszym postępowaniu Zamawiający wymaga wniesienia wadium w następującej kwocie 5.000,00 zł Wadium może być wniesione w jednej lub kilku formach, o których mowa w art. 45 ust. 6 ustawy. W przypadku składania przez Wykonawcę wadium w formie gwarancji, gwarancja powinna być sporządzona zgodnie z obowiązującym prawem i winna zawierać następujące elementy: a) nazwę dającego zlecenie (Wykonawcy), beneficjenta gwarancji (Zamawiającego), gwaranta (banku lub instytucji ubezpieczeniowej udzielających gwarancji) oraz wskazanie ich siedzib, b) określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją, c) kwotę gwarancji, d) termin ważności gwarancji, e) oświadczenie gwaranta, w którym zobowiązuje się on nieodwołalnie do bezwarunkowej zapłaty kwoty wadium na pierwsze pisemne żądanie Zamawiającego zawierające oświadczenie, iż zaszła jedna z przesłanek wypłaty wadium wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych. Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na następujący rachunek Zamawiającego: Getinbank O/Bytom: 43 1560 1049 0000 9030 0026 9731 z podaniem nazwy niniejszego zamówienia oraz numeru zadania (zadań), którego (których) wadium dotyczy. Do oferty należy dołączyć kopię polecenia przelewu. Wadium wnoszone w innych dopuszczalnych formach należy w oryginale złożyć w siedzibie Zamawiającego - 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 (II piętro - pok. nr 14 - Dział Zamówień Publicznych), a kopię wadium dołączyć do oferty. Wadium należy wnieść przed upływem terminu składania ofert, przy czym wniesienie wadium w pieniądzu za pomocą przelewu bankowego Zamawiający będzie uważał za skuteczne tylko wówczas, gdy bank prowadzący rachunek Zamawiającego potwierdzi wpływ środków na rachunek Zamawiającego i uznanie środków na tym rachunku przed upływem terminu składania ofert. Zamawiający zwraca wadium w przypadkach wymienionych w art. 46 ustawy. Wadium wniesione inaczej niż w pieniądzu (oryginał) Zamawiający wydaje (przesyła) Wykonawcom za potwierdzeniem odbioru.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych ( j.t. - Dz. U. z 2007r., Nr 223, poz. 1655 z późń. zm.) tj.: a. posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień; b. posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia. c. znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia; d. nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia. 2. Warunki szczegółowe stawiane wykonawcom przystępującym do przetargu: 1/ Wykonawca powinien posiadać decyzję zezwalającą na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wydaną przez Prezydenta Miasta Bytomia na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach (t.j. : Dz. U. z 2005r., Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) 2/ Wykonawca powinien posiadać decyzję zezwalającą na transport odpadów wydaną na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001r., Nr 62, poz. 628 z póżn. zm.) obejmującą teren Gminy Bytom. 3/ Wykonawca powinien wykazać, że w okresie trzech lat przed dniem wszczęcia niniejszego postępowania, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał lub wykonuje prace polegające na : a) utrzymaniu w czystości nawierzchni jezdni i chodników, o wartości dla poszczególnych rejonów co najmniej 100.000,00 zł brutto oraz przedstawić dokumenty potwierdzające należyte ich wykonanie. b) utrzymaniu i konserwacji zieleni, wykonanych na terenach zieleni miejskiej, o wartości co najmniej 8.000,00 zł brutto oraz dokumenty potwierdzające, że usługi te zostały wykonane należycie; 4/ Wykonawca winien wykazać, że dysponuje następującym sprzętem i narzędziami niezbędnymi do wykonania zamówienia tj. co najmniej: 1) jedną zamiatarką uliczną ssącą lub elewatorową, z możliwością zwilżania zamiatanych powierzchni z opcją uniemożliwiającą wtórnego zapylenia środowiska - szerokość zamiatania min. 2 300 o wydajności nie mniej niż 15.000 m2/h, 2) jedną samojezdną zamiatarką mechaniczną ze szczotkami obrotowymi oraz możliwością zwilżania zamiatanych powierzchni typ lekki , 3) dwiema zamiatarkami mechanicznymi chodnikowymi (pchanymi) 4) jednym samochodem dostawczym do 3,5 ton ładowności, 5) jednym samochodem samowyładowczym powyżej 3,5 tony ładowności lub ciągnikiem rolniczym z przyczepą, 6) jednym odkurzaczem do zbierania odchodów zwierzęcych, 7) jednym samochodem polewaczką o minimalnej pojemności zbiornika 6m3, wyposażony w pompy, polewaki, listwę zraszającą oraz przyłącza do hydrantu Zamawiający oczekuje, że polewane ulice będą na całej szerokości jezdni. 8) jednym samochodem polewaczką o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton, wyposażony w pompy, polewaki, listwę zraszającą oraz przyłącza do hydrantu Zamawiający oczekuje, że polewane ulice będą na całej szerokości jezdni, 9) jednym samochodem do obsługi terenów zielonych i wywozu odpadów lub ciągnikiem rolniczym z przyczepą, o ładowności do 5 ton, 10) dwiema kosiarkami samojezdnymi lub ciągnikowymi, 11) jednym ciągnikiem kołowym z przyczepą skrzyniową, 12) czterema kosami mechanicznymi, 13) czterema piłami spalinowymi, 14) czterema podkaszarkami, 15) jednym beczkowozem do podlewania. Wykonawca jest zobowiązany do użycia jedynie takiego sprzętu, który nie spowoduje niekorzystnego wpływu na strukturę, trwałość oczyszczanych powierzchni. 5/ Wykonawca winien dysponować osobami niezbędnymi do wykonania zamówienia. Zamawiający wymaga aby Wykonawca wykazał że : a) dysponuje lub będzie dysponować min. 1 osobą - technikiem lub inżynierem ogrodnictwa lub terenów zieleni i min. 3 letnim stażem pracy w branży związanej z utrzymaniem terenów zieleni; b) dysponuje lub będzie dysponować min. 1 osobą z ukończonym kursem w zakresie stosowania środków ochrony roślin. 6/ Wykonawca winien wykazać, że posiada aktualną umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej na kwotę co najmniej 100.000,00 zł. 3. Ocena spełniania przedstawionych powyżej warunków zostanie dokonana wg formuły: spełnia - nie spełnia..
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. oświadczenie potwierdzające, że wykonawca spełnia warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1-3 ustawy Prawo zamówień publicznych (załącznik nr 7 do SIWZ); 2. oświadczenie potwierdzające, że wykonawca spełnia warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (załącznik nr 8 do SIWZ); 3. koncesja, zezwolenie lub licencja, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania koncesji, zezwolenia lub licencji na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie objętym zamówieniem publicznym, zgodnie z warunkiem, o którym mowa w cz. III pkt 2 ppkt 1/ i ppkt 2/ SIWZ - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę; 4. aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę/osoby; 5. aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczenia, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, wystawionych nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert- oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę/osoby; 6. aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważne zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4 - 8 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert- oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę/osoby; 7. aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert- oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę/osoby; 8. wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych usług w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, odpowiadających swoim rodzajem i wartością usługom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców wraz z załączeniem dokumentów potwierdzających , że usługi te zostały wykonane należycie, zgodnie z warunkiem określonym w cz. III pkt 2 ppkt 3 lit. a i lit. b - oryginał lub kopia dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie robót poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę (załącznik nr 9 do SIWZ); UWAGA : w przypadku usług wykonywanych Zamawiający uzna spełnienie warunku, jeżeli do dnia składania ofert w w/w okresie nastąpiła realizacja usługi na kwotę co najmniej wskazaną w postawionym warunku. 9. wykaz niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakimi dysponuje wykonawca, zgodnie z warunkiem określonym w cz. III pkt 2 ppkt 4 (załącznik nr 10 do SIWZ); 10. wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, zgodnie z warunkiem określonym w cz.III pkt 2 ppkt 5 lit. a i b (załącznik nr 11 do SIWZ); 11. polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności, zgodnie z warunkiem określonym w cz. III pkt 2 ppkt 6 - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub upoważnioną przez niego osobę; albo - jeżeli wykonawca przy realizacji zamówienia będzie wykorzystywał osoby zdolne do wykonywania zamówienia i/lub potencjał techniczny innych podmiotów: 12. pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, zgodnie z warunkami niniejszej SIWZ Wykonawca winien złożyć dokumenty we wskazanej kolejności. UWAGA: Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa powyżej stosuje się odpowiednio przepisy §2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006r. w sprawie rodzajów dokumentów jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z dn. 24.05.2006 Nr 87, poz. 605 z późniejszymi zmianami)..

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.


IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.mzdim.bytom.pl.
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Miejski Zarząd Dróg i Mostów 41-902 Bytom ul. Smolenia 35 II pietro pok. nr 14.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 14.05.2009 godzina 10:00, miejsce: Miejski Zarząd Dróg i Mostów 41-902 Bytom ul. Smolenia 35 II pietro pok. nr 14.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.