eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Nowy Sącz › Realizacja I części II etapu Budowy Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu obejmującego budowę obiektów Nr 3,4,5, 5 a,6 w stanie surowym

Treść lub zakres tego przetargu uległy zmianie. Zobacz opublikowaną do tego przetargu poprawkę.



Ogłoszenie z dnia 2007-07-25

Nowy Sącz: Realizacja I części II etapu Budowy Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu obejmującego budowę obiektów Nr 3,4,5, 5 a,6 w stanie surowym
Numer ogłoszenia: 126639 - 2007; data zamieszczenia: 25.07.2007
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, ul. Lwowska 3, 33-300 Nowy Sącz, woj. małopolskie, tel. 018 4437708, fax 018 4437865.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.muzeum.sacz.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Instytucja Kultury województwa małopolskiego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Realizacja I części II etapu Budowy Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu obejmującego budowę obiektów Nr 3,4,5, 5 a,6 w stanie surowym.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, nie przysługuje odwołanie.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w ramach zadania (inwestycji) pn. Realizacja I części II etapu Budowy Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu obejmującego budowę obiektów Nr 3,4,5,5a,6 w stanie surowym, realizowanego w otoczeniu Sądeckiego Parku Etnograficznego. Zakres zamówienia, obejmuje wykonanie robót budowlanych, a w szczególności : a. Budowę obiektów w stanie surowym: - ogrodzenie terenu budowy - roboty ziemne - wykonanie fundamentów - izolacje - ściany - stropy - więźba dachowa z pokryciem

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.21.23.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy artystycznych i kulturalnych obiektów budowlanych Kod CPV wg słownika 2008: 45.21.23.00 - Roboty budowlane w zakresie budowy artystycznych i kulturalnych obiektów budowlanych .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: data zakończenia: 12.12.2007.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA

  • Informacja na temat wadium: 25000 zł.

III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: 1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 22 ust.1 ustawy i złożą oświadczenie, że: a) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień; b) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; c) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia; d) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z Ustawą. 2. Zamawiający dokona sprawdzenia spełnienia przez wykonawców wymogów określonych w ustawie i specyfikacji w zakresie kompletności i jakości oferty, a mianowicie pod uwagę będą brane oferty zawierające: a) komplet ważnych oświadczeń i dokumentów wymaganych niniejszą specyfikacją, b) terminowo oraz prawidłowo wniesione wadium przetargowe, c) wyłącznie prawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania oraz d) oferty wykonawców, którzy nie wykonywali czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania, i nie posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności. 3. W zakresie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności oraz potwierdzenia nie podlegania wykluczeniu na podstawie ustawy pod uwagę będą brane oferty Wykonawców: a. którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania nie wyrządzili szkody o której mowa w art. 24 ust.1 pkt ustawy b. w stosunku do których nie otwarto likwidacji lub w stosunku do których nie ogłoszono upadłości, c. posiadających aktualny wpis do właściwego rejestru albo do ewidencji działalności gospodarczej, d. dysponują osobami, które będą wykonywać zamówienie, a które posiadają wymagane uprawnienia, określone w pkt 4b), 4 c), 4 d); e. nie karanych za przestępstwa w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8, a także wobec których sąd orzekł nakaz o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy f. nie zalegających z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub posiadających zaświadczenie, że Wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu 4. W zakresie posiadania niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz potencjału technicznego, a także dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; pod uwagę będą brane oferty wykonawców: a) Którzy w zakresie danych dotyczących przeciętnej liczby pracowników dołączą informację o zatrudnianiu w ciągu ostatnich 3 lat, a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie na umowę o pracę - średniorocznie co najmniej 50 pracowników b) Którzy w zakresie danych dotyczących osób wykonujących zamówienie dysponujących osobą posiadającą uprawnienia budowlane w zakresie konstrukcyjno - budowlanej w rozumieniu przepisów prawa budowlanego i przepisów wykonawczych bez ograniczeń do kierowania budową lub robotami budowlanym, a także osobą z uprawnieniami geodety w zakresie: geodezyjne pomiary sytuacyjno wysokościowe, realizacyjne i inwentaryzacyjne. c) Którzy udokumentują, że kierownik budowy legitymuje się minimum 3-cio letnim stażem pracy licząc od daty wydania uprawnień budowlanych, d) Którzy w ciągu ostatnich 5-ciu lat ( a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie ) udokumentują należyte wykonanie nie mniej niż 2-ch zamówień, polegających na wykonaniu robót budowlanych wykonanych pod nadzorem konserwatorskim, odpowiadających swoim rodzajem i wartością - według zasad określonych niżej robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania i którzy przedłożą wykaz tych zamówień. Za zamówienia odpowiadające swoim rodzajem i wartością robotom budowlanym stanowiącym przedmiot zamówienia Zamawiający uważać będzie : wykonanie co najmniej - jednego zamówienia związanego z realizacją robót objętych nadzorem konserwatorskim remontowych robót budowlanych w kubaturowych obiektach, które powstały ( zostały wybudowane ) w XIX wieku i wcześniej o wartości nie mniejszej niż 1.000.000 zł. netto. Z dokumentów poświadczających należyte wykonanie zamówień jak wyżej jednoznacznie musi wynikać ich wartość netto, okres realizacji oraz fakt, że roboty realizowane były pod nadzorem konserwatorskim w obiekcie, który powstał w XIX wieku lub wcześniej oraz - drugiego zamówienia także związane z wykonaniem robót objętych nadzorem konserwatorskim ale dotyczących robót związanych z kompleksową realizacją kubaturowych obiektów o wartości nie mniejszej niż 2.000.000 zł. netto. Z dokumentów poświadczających należyte wykonanie zamówień jak wyżej jednoznacznie musi wynikać ich wartość netto, okres realizacji oraz fakt, że roboty realizowane były pod nadzorem konserwatorskim. e) Którzy wykażą, że posiadają niezbędne do wykonania zamówienia narzędzia i urządzenia tzn. co najmniej następującą ilość sprzętu i środków transportowych : - spycharka gąsienicowa 150 KM - równiarka samojezdna 74kW/100 KM - walec statyczny samojezdny 10 T - ciągnik gąsienicowy 55kW/75 kW - samochód dostawczy do 0,9 T - samochód samowyładowczy do 5 T - koparka gąsienicowa 0,25 m3 - żuraw samochodowy 12-16 T - wyciąg 1- masztowy z napędem elektr. - przyczepa dłużycowa do 10 T - deskowanie systemowe drobnowymiarowe - rusztowania rurowe zewnętrzne 5. W zakresie znajdowania się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia pod uwagę będą brane oferty wykonawców którzy: a) wykażą, że w ciągu ostatnich 3 lat obrotowych ( a jeżeli okres działalności jest krótszy - w tym okresie ) - (oznaczonych umownie w specyfikacji jako lata 2004, 2005 i 2006), że ich roczny obrót z tytułu robót budowlanych w latach 2004, 2005, 2006 jest nie mniejsza niż 2.000.000 zł. /netto/ rocznie, b) posiadają obrotowe środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę nie mniejszą niż 1.000.000 zł., c) są ubezpieczeni od odpowiedzialności cywilnej, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 2 000 000 zł lub równowartość tej kwoty w walucie obcej wg. średniego kursu NBP na dzień wystawienia polisy. Ubezpieczenie ma obejmować okres od dnia - terminu składania ofert do 30 dnia po dniu wykonania zamówienia i uznania przez zamawiającego zamówienia za należycie wykonane. 6. W przypadku oferty wspólnej każdy z Wykonawców musi indywidualnie spełnić warunki określone w pkt 1a), 1d), 3a), 3 b), 3c), 3 e), 3f), natomiast pozostałe warunki, o których mowa w niniejszym rozdziale uznane będą uważane za spełnione jeżeli spełnią je razem - łącznie wszyscy wykonawcy występujących wspólnie, z tym jednak zastrzeżeniem, że warunki określone w pkt. 4d) i pkt. 5c) musi spełnić samodzielnie przynajmniej jeden z Wykonawców składający ofertę wspólną. 7. W przypadku oferty wspólnej, do oferty muszą być dołączone także indywidualnie od każdego z Wykonawców dokumenty i oświadczenia potwierdzające spełnienia warunków wymienionych w pkcie 1a), 1d), 3a), 3 b), 3c), 3 e), 3f), a także dokumenty potwierdzające spełnienie warunków określonych w pkcie 4d) i pkt. 5c) z zastrzeżeniem określonym w pkt 6. 8. Zamawiający zastrzega sobie prawo szczegółowego sprawdzenia stanu faktycznego z przedłożonymi dokumentami i oświadczeniami, w tym również poprzez wezwanie oferenta do wyjaśnienia dokumentów. 9. W toku badania i oceny ofert Zamawiający może wzywać wykonawców, w wyznaczonym przez siebie terminie, do złożenia oświadczeń lub dokumentów o których mowa w art. 25 ust.1 ustawy albo wyjaśnień dotyczących złożonych tych dokumentów oraz żądać wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert.
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: Wykonawca składa wraz z ofertą oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu oraz żądane dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków. Zamawiający wymaga złożenia w ofercie przetargowej następujących oświadczeń i dokumentów, jak poniżej 1. OŚWIADCZENIE o spełnieniu warunków art. 22 ust. 1 i art. 24 ustawy, stanowiące załącznik nr 5 do niniejszej specyfikacji. 2. DOKUMENTY potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 i art. 24 ustawy, a mianowicie: a) aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; b) dokumenty stwierdzające, że osoby, które będą wykonywać zamówienie, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień - wymogi w zakresie tych uprawnień określa Rozdz. V pkt 4b) wymagane są: decyzja o nadaniu uprawnień oraz zaświadczenie o członkostwie w izbie samorządu zawodowego. c) aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważne zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; d) w przypadku podmiotów zbiorowych w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2002 r. Nr 197, poz. 1661 z późn. zm.) - aktualna informacja z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawiona nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert; e) aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert; f) informacja na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników oraz liczebności personelu kierowniczego, w okresie ostatnich trzech lat, a w przypadku gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wymogi określa Rozdz. V pkt 4 a), sporządzona według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do specyfikacji. g) wykaz osób lub podmiotów, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności - według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 a co do osób określonych w Rozdz. V pkt 4b),4c), z dokumentami potwierdzającymi posiadanie praktyki spełnieniem określonych wymogów oraz wykaz ewentualnych podwykonawców - według wzoru stanowiącego załącznik nr 8. h) wykaz wykonanych zamówień polegających na wykonaniu objętych nadzorem konserwatorskim robót związanych z kompleksową realizacją kubaturowych obiektów, o wartości nie mniejszej niż 2.000.000 zł. netto. z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca wykonania - wg załącznika nr 9 oraz dokumenty potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie ( wymogi określa Rozdz. V pkt 4d ). i) wykaz wykonanych zamówień polegających na wykonaniu objętych nadzorem konserwatorskim, remontowych robót budowlanych w kubaturowych obiektach, które powstały ( zostały wybudowane ) w XIX wieku lub wcześniej, o wartości nie mniejszej niż 1.000.000 netto każde, z podaniem ich wartości oraz daty miejsca wykonania- wg załącznika nr 10 do niniejszej specyfikacji oraz dokumenty potwierdzające, że roboty te zostały wykonane należycie ( wymogi określa Rozdz. V pkt 4 d) j) wykaz niezbędnych do wykonania zamówienia narzędzi i urządzeń, jakie posiada wykonawca - według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do niniejszej specyfikacji - wymogi określa Rozdz. V pkt 4 e); k) sprawozdanie finansowe, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią o badanym sprawozdaniu albo w przypadku wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego, innych dokumentów (według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 ) określających obroty, zysk oraz zobowiązania i należności - za okres ostatnich 3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres - wymogi określa Rozdz. V pkt 5 a) l) informacja banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej w której wykonawca posiada rachunek potwierdzająca wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawione nie wcześniej niż 3 miesięcy przed upływem terminu składania ofert - wymogi określa Rozdz. V pkt 5 b) m) polisa lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej - wymogi określa Rozdz. V pkt 5c). Do polisy lub dokumentu należy dołączyć regulamin oraz klauzule wraz załącznikami na podstawie których wystawiono polisę lub dokument. 3. Oświadczenie o którym mowa w pkt 1 należy przedstawić w formie oryginału, zaś dokumenty, o których mowa w pkt 2 należy przedstawić w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej (każda zapisana strona) za zgodność z oryginałem przez wykonawcę. 4. W przypadku oferty wspólnej, do oferty muszą być dołączone także indywidualnie dla każdego z Wykonawców dokumenty i oświadczenie potwierdzające spełnienia warunków określonych w Rozdziale V pkt 1a), 1d), 3a), 3 b), 3c), 3 e), 3f). Te oświadczenie i dokumenty wymienione są w niniejszym rozdziale pkt 1 oraz pkt 2 a), 2c), 2d), 2e). W przypadku dokumentów potwierdzających spełnienie warunków określonych w Rozdziale V pkt. 4d) i pkt 5c). przynajmniej jeden z Wykonawców składający ofertę wspólną musi przedłożyć dokumenty potwierdzające samodzielne: - należyte wykonanie robót wymienionych w niniejszym rozdziale pkt. 2h), i 2i) - oraz posiadanie polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia. 5. W przypadku gdy wykonawca przedkłada wraz z ofertą dokumenty sporządzone w języku innym niż polski, zamawiający wymaga aby były one składane wraz tłumaczeniem na język polski poświadczonym przez Wykonawcę lub tłumacza przysięgłego. ROZDZIAŁ VII - Informacja o sposobie porozumiewania się Zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami: 1. W postępowaniu o udzielenie zamówienia, oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują pisemnie. 2. Oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje składane zarówno przez wykonawcę jak i przez zamawiającego sporządzone będą w języku polskim. 3. Osobami uprawnionymi do porozumiewania się z Wykonawcami są: - w sprawach formalno-proceduralnych i technicznych : Eugeniusz Garbacz, Dział Inwestycyjny Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, ul. Lwowska 3, 33-300 Nowy Sącz, tel. (018) 443 77 08 wew. 112. - w sprawach merytorycznych Pan Roman Kucia - Z-ca Dyrektora Muzeum i Pan Janusz Obtułowicz, Dział Inwestycyjny Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, ul. Lwowska 3, 33-300 Nowy Sącz, tel. (018) 443 77 08 wew. 118. 4. Przed upływem terminu składania ofert każdy wykonawca ma prawo zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie specyfikacji. Pytania winny być składane na piśmie. 5. Zamawiający udzieli niezwłocznie pytającemu odpowiedzi na piśmie, przesyłając jednocześnie treść wyjaśnień wszystkim oferentom, którzy pobrali specyfikację, chyba że prośba wpłynie do zamawiającego na mniej niż 6 dni przed terminem otwarcia ofert. Treść zapytań oraz wyjaśnienia udostępniana jest na stronie internetowej. 6. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może zmodyfikować treść dokumentów zawierających specyfikację istotnych warunków zamówienia publicznego. Dokonane w ten sposób zmiany lub uzupełnienia zostaną niezwłocznie przekazane wszystkim wykonawcom którzy pobrali specyfikacje i będą dla nich wiążące oraz jest udostępniana jest na stronie internetowej. 7. Zamawiający przedłuży termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do wprowadzenia w ofertach zmian wynikających z modyfikacji treści specyfikacji. O przedłużeniu terminu składania ofert zamawiający niezwłocznie zawiadomi wszystkich wykonawców, którym przekazano specyfikację.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.muzeum.sacz.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Muzeum Okregowe w Nowym Sączu, ul. Lwowska 3, 33-300 Nowy Sącz.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 17.08.2007 godzina 09:00, miejsce: Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu ul. Lwowska 3 33-300 Nowy Sącz.

IV.3.5) Termin związania ofertą: 12.12.2007.

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.