eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Będzin › Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Będzina

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2012-05-23

Będzin: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Będzina
Numer ogłoszenia: 114897 - 2012; data zamieszczenia: 23.05.2012
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto Będzin reprezentowane przez Prezydenta Miasta Będzina , ul. 11 Listopada 20, 42-500 Będzin, woj. śląskie, tel. 32 267 91 34, faks 32 267 91 34.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.bedzin.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Będzina.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Będzina. Studium musi być opracowane na podstawie następujących aktów prawnych: - ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.), -Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233), -uchwała nr XIX/209/2012 / z dnia 27 lutego 2012 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Będzin, -przepisy szczególne dotyczące ochrony środowiska, przyrody, zabytków, prawo wodne, ochrony gruntów rolnych i leśnych itd., -ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz.1227 z późn. zm.). Obszar opracowania obejmuje teren całego miasta Będzin w granicach administracyjnych. Skala opracowania rysunku studium - 1 : 10 000. Studium opracowane zostanie w formie elektronicznej oraz papierowej w następujących ilościach : - rysunek kolorowy Studium w skali 1 : 10 000 - 4 egz. (w tym jeden egzemplarz naklejony na folii, - tekst Studium w formie tradycyjnej - 4 egz. - Studium w formie zapisu elektronicznego - 4 płyty CD/DVD, - dokumentację formalno-prawną prac nad Studium składająca się z materiałów określonych w § 9 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. Nr 118, poz. 1233) -1 kpl. - Projekt uchwały uchwalającej Studium - nośnik elektroniczny (CD/DVD) i forma papierowa, - prognoza oddziaływania na środowisko do projektu studium 4 egz. w formie papierowej oraz 4 egz. na płycie CD/DVD, Zakres opracowania: Wykonanie map-rysunków do Studium zgodnie z poniższymi wytycznymi: 1.Uwarunkowania (w tym komunikacja i inwentaryzacja). 2.Kierunki rozwoju z wykluczeniem schematów, kartodiagramów itp. 1. Skanowanie map topograficznych (w przypadku wersji papierowej) : 1.1. skanowanie w oddzielnych arkuszach bez sklejania, 1.2. rozdzielczość - min.400 dpi, 1.3. wykonanie transformacji do układu geodezyjnego uzgodnionego z Zamawiającym, 1.4. format - tif+plik nagłówkowy tfw (Word File), 1.5. głębia kolorów - 8 bit, 1.6. kompresja - LZW, 1.7. registracja (wpasowanie) - w oparciu o wszystkie punkty węzłowe tj. przecięcia siatki oraz przecięcia siatki z ramką, 1.8. nazwy plików - całe godło sekcji, 2. Wrysowanie rysunku studium w oparciu o wektorową ewidencję gruntów i budynków, z zachowaniem związków przestrzennych pomiędzy granicami poszczególnych wydzieleń struktury funkcjonalno-przestrzennej a granicami działek oraz użytków (np. jeżeli granica wydzielenia przebieg po granicy lasu to jej współrzędne muszą być takie same jak współrzędne ewidencyjnego użytku Ls). 3. Poszczególne wydzielenia kierunków struktury funkcjonalno-przestrzennej muszą posiadać atrybuty opisowe (powiązane z poligonami uwarunkowań i przeznaczeń terenów) w zakresie : 3.1. symbolu zastosowanego w legendzie, 3.2. symboli dopuszczonych przeznaczeń na poziomie mpzp, 3.3 wskaźników dotyczących zagospodarowania oraz użytkowania terenów jakie należy uwzględnić w mpzp. 4. Standard techniczny podstawowych rysunków do studium: 4.1. Forma wektorowa: 4.1.1.kompletny zakres danych stanowiących treść podstawowych rysunków (wszystkie zjawiska występujące w legendzie rysunków), 4.1.2.dopuszczalne typy obiektów geometrycznych: poligony (z atrybutami opisowymi), linie, punkty, opisy, kreskowania. Niedopuszczalne typy obiektów: łuki, okręgi, elipsy, 4.1.3.symbolika: w formie plików stylu lub stylów przypisanych do obiektów geometrycznych, 4.1.4.geodezyjny układ odniesienia - do uzgodnienia z Zamawiającym, 4.1.5.format - zgodny z oprogramowaniem dostarczonym Zamawiającemu przez Wykonawcę oraz pliki ze stylami linii, czcionkami i innymi oznaczeniami itp. (o ile będą one niezbędne do wyświetlania podstawowych rysunków o grafice zgodnej z grafiką rysunków przekazywanych Zamawiającemu przez Wykonawcę w trakcie wykonywania zadania), 4.2. forma rastrowa: 4.2.1. mapy topograficzne, zgodnie z wymogami w pkt 1., 4.2.2. zrastryfikowana forma podstawowych rysunków do studium: 4.2.2.1. rozdzielczość - min.400 dpi, 4.2.2.2. geodezyjny układ odniesienia - do uzgodnienia z Zamawiającym, 4.2.2.3. format - tif+plik nagłówkowy tfw (Word File) 4.2.2.4. głębia kolorów - 8 bit, 4.2.2.5. kompresja - LZW. 5. Standard techniczny uchwały w sprawie uchwalenia studium:5.1. 1 egz.- xml - format lapx. 6. Dostarczenie oprogramowania o następującej funkcjonalności: 6.1.możliwość odczytu danych rastrowych w formatach tiff+tfw, i/lub hmr lub innych z uwzględnieniem georeferencji, 6.2.możliwość odczytu danych wektorowych z przypisanymi atrybutami opisowymi i symboliką przypisaną do obiektów podstawowych : poligonów, linii, punktów, opisów, kreskowań, 6.3. możliwość rysowania i edytowania danych wektorowych, 6.4. możliwość edytowania atrybutów opisowych, 6.5.możliwość wyświetlania w sposób transparentny (w różnym stopniu) danych rastrowych i wektorowych, 6.6.możliwość wyświetlania danych z serwerów WMS i integrowania danych z obowiązujących geodezyjnych układów, 6.7.możliwość wykonywania wydruków w wybranej (od 1:500 do 10000) skali, 6.8.dostarczenie i wdrożenie oprogramowania nastąpi przed przekazaniem projektu studium do zaopiniowania gminnej komisji urbanistyczno-architektonicznej. 7. Wdrożenie oprogramowania w zakresie: 7.1. instalacja na stanowisku wskazanym przez Zamawiającego, 7.2. szkolenie nie więcej niż 5 pracowników Urzędu Miasta. Zamawiający przekaże Wykonawcy: materiały wejściowe znajdujące się w jego posiadaniu oraz mapy ewidencyjne wektorowe. Zamawiający zastrzega sobie możliwość sprawdzenia jakości geometrycznej podstawowych rysunków do Studium w trakcie realizacji zadania, wymagając od Wykonawcy ich przekazania w formie elektronicznej. Dane muszą być przekazane w następującym zakresie : 1.mapy topograficzne, 2.ewidencja gruntów i budynków, 3. kompletny zakres danych wektorowych stanowiących treść podstawowych rysunków do studium, 4.pliki związane z narzędziem odpowiadające za właściwe wyświetlanie grafiki (style linii, czcionka, innymi oznaczeniami itp.), 5.pliki w których będą wykonane składy graficzne..

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie.

II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.41.00.00 - Usługi planowania przestrzennego .

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2012.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

  • Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wprowadza żadnych szczegółów, ocena spełniania odbędzie się na podstawie złożonego oświadczenia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wymaga się wykazania usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te usługi zostały wykonane należycie. Wymaga się wykazania usług obejmujących opracowanie studiów i/lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym przynajmniej: - jednego zadania o powierzchni min.100ha, - jednego zadania, w efekcie którego zostały opracowane dane w standardzie GIS, Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Zobowiązanie takie należy złożyć w oryginale, nie dopuszcza się możliwości złożenia tego dokumentu w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Wykonawcy wspólnie tworzący jeden podmiot mogą złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu (wystarczającym będzie, jeżeli dokumenty te złoży tylko jeden z Wykonawców wspólnie składających ofertę, o ile potwierdzać to będzie spełnianie warunków udziału w postępowaniu ).Jeżeli kwoty w dokumentach określone są w walucie innej niż w złotych polskich, Zamawiający dokona ich przeliczenia na polskie złote według Tabeli kursów średnich walut obcych ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu wszczęcia postępowania. Potwierdzenie spełniania warunków udziału w niniejszym postępowaniu, Zamawiający oceniał będzie na podstawie wymaganych oświadczeń i dokumentów. Ocena spełniania warunków dokonywana będzie zgodnie z formułą spełnia - nie spełnia, nie spełnienie chociażby jednego z postawionych warunków udziału spowoduje wykluczenie Wykonawcy z postępowania.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wprowadza żadnych szczegółów, ocena spełniania odbędzie się na podstawie złożonego oświadczenia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wymaga się wykazania osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Warunek dysponowania zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże: - min. 2 osoby wpisane na listę członków Okręgowej Izby Urbanistów (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów) i posiadające doświadczenie jako główny projektant w realizacji co najmniej 5 zadań polegających na opracowaniu studiów i lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym przynajmniej: - jednego zadania o powierzchni min.100ha, oraz - jednego zadania, w efekcie którego zostały opracowane dane w standardzie GIS, Wykonawca może polegać na osobach zdolnych do wykonania zamówienia niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Zobowiązanie takie należy złożyć w oryginale, nie dopuszcza się możliwości złożenia tego dokumentu w formie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. Wykonawcy wspólnie tworzący jeden podmiot mogą złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu (wystarczającym będzie, jeżeli dokumenty te złoży tylko jeden z Wykonawców wspólnie składających ofertę, o ile potwierdzać to będzie spełnianie warunków udziału w postępowaniu ). Potwierdzenie spełniania warunków udziału w niniejszym postępowaniu, Zamawiający oceniał będzie na podstawie wymaganych oświadczeń i dokumentów. Ocena spełniania warunków dokonywana będzie zgodnie z formułą spełnia - nie spełnia, nie spełnienie chociażby jednego z postawionych warunków udziału spowoduje wykluczenie Wykonawcy z postępowania.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wprowadza żadnych szczegółów, ocena spełniania odbędzie się na podstawie złożonego oświadczenia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

  • III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:

    • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
    • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
    • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień
  • III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

    • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
    • aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
  • III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

    Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

    III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

    • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Wypełniony czytelnie, podpisany przez Wykonawcę formularz ofertowy na druku lub według druku stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ. UWAGA ! Na formularzu ofertowym należy ujawnić wszystkie podmioty składające ofertę wspólną z zaznaczeniem np. konsorcjum. 2. Pełnomocnictwo w sytuacjach, w których uprawnienie do podpisania oferty nie wynika z zapisu we właściwym rejestrze lub ewidencji, w tym wynikające z art. 23 ust. 2 ustawy Pzp.

III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna: nie.

IV.3) ZMIANA UMOWY

Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający przewiduje możliwość istotnych zmian postanowień zawartej umowy, w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, zgodnie z warunkami podanymi poniżej: a)Zmiana terminu zakończenia realizacji przedmiotu zamówienia może nastąpić w przypadku: -udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy zamówień dodatkowych o których mowa w art.67 ust.1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, -zawieszenia przez Zamawiającego wykonania prac, -przestojów i opóźnień zawinionych przez Zamawiającego, -działania siły wyższej (np. klęski żywiołowe, strajki generalne lub lokalne, zjawiska gospodarcze lub pogodowe) w pełni niezależnej od Stron umowy, mającej bezpośredni wpływ na termin wykonania prac, -wystąpienia okoliczności, których Strony umowy nie były w stanie przewidzieć, pomimo zachowania należytej staranności, -przeszkód technicznych w pełni niezależnych od Stron umowy, mających bezpośredni wpływ na termin wykonania zamówienia. b)Zmiana wynagrodzenia może nastąpić wyłącznie w przypadku urzędowej zmiany wysokości podatku od towarów i usług: -Zamawiający dokona zmiany wynagrodzenia wg zasady: netto bez zmian, podatek VAT zostanie podwyższony, bądź obniżony zgodnie z ustawową zmianą, cena brutto zostanie zwiększona lub zmniejszona co wynikać będzie bezpośrednio ze zmiany stawki VAT.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bedzin.bip.info.pl/index.php?idmp=30&r=r
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miejski w Będzinie Biuro Zamówień Publicznych pok.117 42-500 Będzin ul. 11 Listopada 20 tel.fax 32 267 91 34.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 31.05.2012 godzina 09:00, miejsce: Urząd Miejski w Będzinie Biuro Zamówień Publicznych pok.117 42-500 Będzin ul. 11 Listopada 20.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Nie dotyczy.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.