eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Szczecin › Zaprojektowanie i wykonanie uszczelnienia wału przeciwpowodziowego dla zadania pn. Żabnica - Łubnica. Uszczelnienie wału przeciwpowodziowego w km 6+450 ÷ 6+800 oraz 7+000 ÷ 7+620, długość L=950 m

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2008-05-28

Szczecin: Zaprojektowanie i wykonanie uszczelnienia wału przeciwpowodziowego dla zadania pn. Żabnica - Łubnica. Uszczelnienie wału przeciwpowodziowego w km 6+450 ÷ 6+800 oraz 7+000 ÷ 7+620, długość L=950 m
Numer ogłoszenia: 112898 - 2008; data zamieszczenia: 28.05.2008
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie, Al. Jana Pawła II 42, 70-415 Szczecin, woj. zachodniopomorskie, tel. 091 4318102, fax 091 4318097.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.zzmiuw.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OPIS

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zaprojektowanie i wykonanie uszczelnienia wału przeciwpowodziowego dla zadania pn. Żabnica - Łubnica. Uszczelnienie wału przeciwpowodziowego w km 6+450 ÷ 6+800 oraz 7+000 ÷ 7+620, długość L=950 m.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane, nie przysługuje odwołanie.

II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest sporządzenie kompletnej dokumentacji projektowej i wykonanie uszczelnienia wału przeciwpowodziowego w km 6+450 ÷ 6+800 oraz 7+000 ÷ 7+620 na długości 970 m, położonego na prawym brzegu Odry Wschodniej (Regalicy) i biegnącego między miejscowościami Żabnica-Dębce do Łubnicy. Zamówienia obejmuje: -sporządzenie dokumentacji projektowej, która winna zawierać projekt budowlano-wykonawczy opracowany na mapie sytuacyjno-wysokościowej dla celów projektowych i uzyskanie dla niej wynikających z przepisów opinii, uzgodnień i pozwoleń wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę opracowanego zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa Budowlanego oraz z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 03.07.2003 w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego Dz. U. Poz. 1133 z 2003r., a także Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 02.09.2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, Dz.U.nr.202, poz. 2072 z 2005r. oraz pozostałe opracowania wg poniższych zapisów dotyczących elementów składowych dokumentacji projektowej, -wykonanie przedmiotu zamówienia wg opracowanej i zatwierdzonej dokumentacji. /// Elementami składowymi dokumentacji projektowej są: a) projekt budowlano - wykonawczy wraz z niezbędnymi uzgodnieniami umożliwiającymi uzyskanie pozwolenia na budowę, opracowany zgodnie z przepisami Prawa Budowlanego i spełniający wymagania rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2003r. Nr 120 poz. 1133) oraz w zakresie, o którym mowa w § 5 ww. rozporządzenia ( Dz. U. Nr 202 z 2004r. poz. 2072 z późn. zm.) - w liczbie 6 egzemplarzy (egzemplarze 1, 2 i 3 w wersji kolorowej). Dokumentacja techniczna powinna zawierać podstawowe dane opisu stanu istniejącego, kierunki rozwiązań, obliczenia hydrauliczne, rozwiązania projektowe, dokładny opis technologii wykonania projektowanych robót. Projekt na etapie opracowania powinien być uzgodniony z Zamawiającym oraz zatwierdzony do realizacji. // b) pomiar geodezyjny w ramach, którego należy zaktualizować mapy sytuacyjno - wysokościowe (wykonanie pomiarów geodezyjnych). // Pomiar geodezyjny winien zawierać: -kartę rejestracyjną informatycznej kopii map (wtórników) // - oryginał wtórników (forma elektroniczna, format pliku DWG), // - wykaz właścicieli gruntów i władających gruntami, // - odbitki map zasadniczych rejonu inwestycji (wersje kolorowe), // - kopie kart reperów państwowych wykorzystywanych przy wykonaniu pomiarów, // - zaznaczenie wszystkich obiektów (np. budowle, drzewa, krzewy) znajdujących się w obrębie wykonywanych pomiarów.// Pomiar geodezyjny - w liczbie 1 egzemplarz, /// Należy wykonać powykonawczą inwentaryzację geodezyjną. c) operat wodno-prawny wraz z niezbędnymi uzgodnieniami umożliwiającymi uzyskanie decyzji o pozwoleniu wodno-prawnym, opracowany zgodnie z przepisami Prawa Wodnego w liczbie 3 egzemplarzy, // d) specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych, przez którą należy rozumieć opracowania zawierające w szczególności zbiory wymagań, które są niezbędne do określenia standardu i jakości wykonania robót w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, właściwości wyrobów budowlanych oraz oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót. Specyfikacje muszą uwzględniać wymagania określone w §13 i 14 ww. rozporządzenia (Dz. U. Nr 202 z 2004r. poz. 2072 z późn. zm.) - w liczbie 5 egzemplarzy, // e) informacja do planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, // f) przedmiar robót, przez który należy rozumieć opracowania zawierające zestawienie przewidywanych do wykonania robót w kolejności technologicznej ich wykonania, wraz z ich szczegółowym opisem, miejscem wykonania lub wskazaniem podstaw ustalających szczegółowy opis z wyliczeniem i zestawieniem liczby jednostek miar robót podstawowych oraz wskazaniem podstaw do ustalenia cen jednostkowych robót lub jednostkowych nakładów rzeczowych. Przedmiary muszą uwzględniać wymagania określone w § od 6 do 10 ww. rozporządzenia (Dz. U. Nr 202 z 2004r. poz. 2072 z późn. zm.) - w liczbie 5 egzemplarzy, // g) kosztorys robót opracowany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r. w sprawie określenie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów robót budowlanych określonych w przedmiarze robót (Dz. U. z 2004r. Nr 130, poz. 1389) - w 1 egzemplarzu, // h) w razie konieczności raport oddziaływania na środowisko. /// Wykonawca wykona przedmiot zamówienia w zakresie zaprojektowania i wykonania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami. 1.Projektowana trasa wału przewidzianego do uszczelnienia zaznaczona jest na mapie stanowiącej załącznik do Programu Funkcjonalno-Użytkowego. 2. Zamawiający zobowiązuje Wykonawcę do przedstawienia rozwiązań projektowych, które zamierza zastosować w opracowaniu dokumentacji technicznej do akceptacji Zamawiającego w jego siedzibie (wersja robocza) przed przystąpieniem do stosowania ich w pracach projektowych w terminie nie później niż do połowy czasu przeznaczonego do wykonania przedmiotu umowy. 3. Należy przewidzieć połączenie uszczelnienia zaprojektowanego z już istniejącym. /// Charakterystyczne parametry obiektu: -długość uszczelnienia wału: 970 m: o km 6+450 ÷ 6+800 - 350 m, // o km 7+000 ÷ 7+620 - 620 m,// -szerokość korony wału: b = 3,0 m // -nachylenie skarp: n = 1:2 // -rzędna korony wału: Hp = 2,10 m n.p.m. // -materiał uszczelnienia: geomembrana // Do uszczelnienia przewidziano odcinek wału niezabezpieczony przed filtracją od strony odwodnej w km jw. W ramach uszczelnienia należy wykonać: wykoszenie roślinności, // rozdrobnienia darniny glebogryzarką celem uzyskania humusu, // zdjęcie darniny ze skarp i korony wału, // usunięcie gruntu ze skarp i korony wału ze złożeniem urobku obok celem wykonania uszczelnienia, // wykonanie uszczelnienia z użyciem geomembrany ,// okrycie uszczelnienia gruntem mineralnym około 60 cm po zagęszczeniu (grunt pozyskany z wału), // humusowanie skarp i korony wału wraz z obsiewem, // wykonanie pokosu pielęgnacyjnego //. Aktualne uwarunkowania wykonania przedmiotu zamówienia. Dla potrzeb wykonania projektu na uszczelnienie wału Zamawiający przekaże: - mapę w skali 1:5000, // - profil podłużny wału w skali 1:100/5000 z zaznaczonymi odcinkami przeznaczonymi do uszczelnienia. // Wykonawca w ramach zamówienia pozyska podkład geodezyjny mapy zasadniczej. Prace powinny być prowadzone zgodnie ze sztuką budowlaną oraz przepisami Ustawy Prawo Budowlane.

II.1.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): Oryginalny kod CPV: 45.24.64.00 - Roboty w zakresie ochrony przeciwpowodziowej Kod CPV wg słownika 2008: 45.24.64.00 - Roboty w zakresie ochrony przeciwpowodziowej .

II.1.5) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: Nie.

II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: Nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: okres w dniach: 150.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WARUNKI DOTYCZĄCE ZAMÓWIENIA


III.2) WARUNKI UDZIAŁU

  • Opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków: Spełnianie warunków określonych przepisem art. 22 ust. 1 ustawy Pzp.: 1.posiadanie uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia // 2.posiadanie niezbędnej wiedzy i doświadczenia oraz dysponowanie potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, tj. a. posiadanie doświadczenia w wykonywaniu inwestycji: w zakresie budowy i odbudowy wałów, koryta rzek i zapór ziemnych oraz posiadanie doświadczenia w zakresie projektowania lub dysponowanie potencjałem ludzkim posiadającym takowe doświadczenie, // b. dysponowanie potencjałem ludzkim posiadającym uprawnienia niezbędne do projektowania i wykonywania robót specjalności konstrukcyjno-budowlanej w specjalizacji budowle hydrotechniczne lub obiekty budowlane melioracji wodnych lub ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, a które uprawniają do projektowania i wykonywania robót w zakresie melioracji wodnych lub budowli hydrotechnicznych. // 3.znajdowanie się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia. // 4.nie podleganie wykluczeniu na podstawie art. 24 ustawy Pzp. // Warunki zostaną uznane za spełnione, jeżeli wykonawca złoży dokumenty, o których mowa w punkcie 10 SIWZ.
  • Informacja o oświadczeniach i dokumentach, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu: - aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert (w przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie niniejszego zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców w ofercie muszą być złożone przedmiotowe dokumenty dla każdego z nich); /// - Oświadczenie wykonawcy, o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1-4 ustawy Pzp. Dla Wykonawców występujących samodzielnie według zał. nr 3 SIWZ. W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie składają oni oświadczenia według zał. nr 3a i 3b. Oświadczenie według zał. nr 3a Wykonawcy składają wspólnie, natomiast oświadczenie według zał. nr 3b - każdy z Wykonawców musi złożyć oddzielnie. Oświadczenia złożone wspólnie winny być podpisane również przez pełnomocnika ustanowionego przez Wykonawców. /// - wykaz wykonanych robót budowlanych z zakresu odbudowa (modernizacja) wałów przeciwpowodziowych odpowiadających swoim rodzajem i zakresem rzeczowym przedmiotowi zamówienia, zawierający zakres, datę rozpoczęcia i odbioru prac, nazwę inwestora oraz jego adres i telefon; // - dokumenty potwierdzające, że ww. roboty zostały wykonane należycie, np. referencje; // Dopuszcza się referencje dla Wykonawcy - projektowanie z wykonawstwem; - wykonawstwo bez projektowania, w przypadku, gdy Wykonawca dysponuje referencjami bez projektowania ani nie może wykazać doświadczenia w opracowywaniu dokumentacji projektowej w zakresie odpowiadającym swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, należy wykazać doświadczenie projektantów wskazanych do wykonania zadania tj. należy załączyć wykaz prac projektowych ww. projektantów z zakresu odbudowa (modernizacja) wałów przeciwpowodziowych odpowiadających swoim rodzajem i zakresem rzeczowym przedmiotowi zamówienia, zawierający zakres, datę rozpoczęcia i odbioru prac, nazwę inwestora oraz jego adres i telefon, oraz dokumenty potwierdzające, że ww. roboty zostały wykonane należycie, np. referencje; /// -imię i nazwisko osoby, które będzie pełnić funkcję kierownika budowy; // -uprawnienia konstrukcyjno - budowlane dla osoby, które będzie pełnić funkcję kierownika budowy, w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia, tj. w specjalności konstrukcyjno - budowlanej w specjalizacji budowle hydrotechniczne lub obiekty budowlane melioracji wodnych uprawniające do kierowania robotami budowlanymi, lub ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, a które uprawniają do kierowania robotami budowlanymi w zakresie melioracji wodnych lub budowli hydrotechnicznych; // -imię i nazwisko 2 osób, które będą pełnić funkcję projektantów; // -uprawnienia konstrukcyjno - budowlane dla osób, które będą pełnić funkcję projektanta, w zakresie odpowiadającym przedmiotowi zamówienia, tj. w specjalności konstrukcyjno - budowlanej w specjalizacji budowle hydrotechniczne lub obiekty budowlane melioracji wodnych, lub ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, a które uprawniają do projektowania w zakresie melioracji wodnych lub budowli hydrotechnicznych; // -zaświadczenia z właściwej izby samorządu zawodowego osoby, która będzie pełnić funkcję kierownika budowy oraz dla osób, które będą pełnić funkcję projektanta, potwierdzające ich przynależność do izby oraz posiadanie wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na dzień składania ofert lub innego dokumentu, z którego wynika przynależność do ww. izby i posiadanie ww. ubezpieczenia. /// -Polisa lub inny dokument ubezpieczenia potwierdzający, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej na kwotę 100.000, 00 zł. W przypadku składania oferty przez podmioty występujące wspólnie w/w warunki Wykonawcy mogą spełniać wspólnie. // -Aktualne zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o nie zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat lub zaświadczenie, że Wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu / za aktualne uważa się zaświadczenie wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert /. W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie niniejszego zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców w ofercie muszą być złożone przedmiotowe dokumenty dla każdego z nich. // -Aktualne Zaświadczenie z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o nie zaleganiu z opłatami składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne lub zaświadczenie, że Wykonawca uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu / za aktualne uważa się zaświadczenie wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert /. W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie niniejszego zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców w ofercie muszą być złożone przedmiotowe dokumenty dla każdego z nich. /// - Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 p. 4-8 ustawy Prawo zamówień publicznych / brak prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego lub przekupstwa bądź za jakiekolwiek inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych /. Za aktualną uważa się informację wystawioną nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu składania ofert. W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie, właściwe dokumenty muszą być złożone przez każdego Wykonawcę. // - Aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych o braku zakazu ubiegania się o zamówienie przez podmioty zbiorowe. Za aktualną uważa się informację wystawioną nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu składania ofert. W przypadku składania oferty przez Wykonawców występujących wspólnie, właściwe dokumenty muszą być złożone przez każdego Wykonawcę. // e)Wypełniony druk Oferta stanowiący załącznik 1 do niniejszej specyfikacji /// Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: 1)zamiast dokumentów: aktualnego odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, aktualnego zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego, aktualnego zaświadczenia z właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych, składa dokument lub dokumenty, wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że: a)nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości b)nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie c)nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne albo, ze uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu 2)zamiast aktualnej informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 p. 4-8, składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia lub zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt. 4-8 ustawy. 3)Dokumenty, o których mowa w podpunkcie 1) a i b oraz 2) powinny być wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. Dokument, o którym mowa w podpunkcie 1) c powinien być wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert. 4) Jeżeli w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania nie wydaje się dokumentów, o których mowa wyżej, można je zastąpić dokumentem zawierającym oświadczenie Wykonawcy złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego kraju, w którym dana osoba ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. Dokumenty, o których mowa wyżej, powinny być złożone w języku polskim. Wszelkie dokumenty dołączone w języku innym niż język polski powinny być załączane wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonym przez Wykonawcę.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.2.2) Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: Nie.


IV.3) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.3.1) Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.zzmiuw.pl

Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: ZACHODNIOPOMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH W SZCZECINIE, Aleja Papieża Jana Pawła II nr 42, 70-415 Szczecin, pok. nr 8.

IV.3.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 19.06.2008 godzina 10:00, miejsce: ZACHODNIOPOMORSKI ZARZĄD MELIORACJI I URZĄDZEŃ WODNYCH W SZCZECINIE, Aleja Papieża Jana Pawła II nr 42, 70-415 Szczecin, pok. nr 1.

IV.3.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.