Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2020-12-29
Ogłoszenie nr 773205-N-2020 z dnia 2020-12-29 r.
Utrzymanie i konserwacja terenów zieleni na terenie Gminy Świeradów-Zdrój
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - Usługi
Minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, nie mniejszy niż 30%, osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (w %): 0%
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania: Nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających: Nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: Nie
telefon: 757 816 471
faks: 757 816 585
e-mail: zp@swieradowzdroj.pl
www: http://bip.umswieradowzdroj.nv.pl
Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów z postępowania można uzyskać pod adresem (URL): Tak, http://bip.umswieradowzdroj.nv.pl
Adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia: Tak, http://bip.umswieradowzdroj.nv.pl
Dostęp do dokumentów z postępowania jest ograniczony - więcej informacji można uzyskać pod adresem: Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy przesyłać:
Elektronicznie: Nie
Dopuszczone jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób: Nie
Wymagane jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób: Tak
Inny sposób: Ofertę należy złożyć w formie pisemnej lub przesłać na poniższy adres. W wypadku przesłania oferty będzie się liczyła data jej wpłynięcia do siedziby zamawiającego.
Adres: Urząd Miasta Świeradów-Zdrój ul. 11 Listopada 35, 59-850 Świeradów-Zdrój
Komunikacja elektroniczna wymaga korzystania z narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne: Nie
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
Numer referencyjny: GMiI.271.15/20
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny: Nie
II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych
Zamówienie podzielone jest na części: Tak
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem zamówienia jest realizacja zadania pn.: „Utrzymanie i konserwacja terenów zieleni na terenie Gminy Świeradów-Zdrój” Zadanie I - zakres zadania obejmuje m.in. utrzymanie: a) parku w Świeradowie-Zdroju 7,5690 ha w tym:
- krzewy liściaste 1601,1 m2
- krzewy iglaste – 117 m2
- rośliny okrywowe 1371,9 m2
- trawniki wraz z pielęgnacją – 6000 m2
- Taras zdrojowy – 1197 m2
- zbiorniki wodne, kaskady, strumienie – 1500 m2
- stałe utrzymanie porządku,
- odchwaszczanie nawierzchni ciągów pieszych.
b) parku w „Czerniawie” 4,4675 ha
- trawniki wraz z pielęgnacją,
- stałe utrzymanie porządku.
Zadanie II - zakres zadania m.in. obejmuje:
a) pielęgnacja i utrzymanie istniejących kwietników, rabat bylinowych lub mieszanych
a1) kwietniki:
- 4 szt. konstrukcji kwietnikowych – wież kwiatowych Terra dużych półokrągłych,
- 8 szt. konstrukcji kwietnikowych – wież kwiatowych Terra dużych okrągłych,
- 2 szt. konstrukcji kwietnikowych - wież kwiatowych Terra małych okrągłych
- 28 szt. skrzynek kwiatowych rozstawionych w różnych częściach miasta.
a2) rabaty – 1634 m2
b) pielęgnacja trawników będących pasem drogowym – 9284 m2
c) pielęgnacja pozostałej zieleni gminnej - 5.550 m2,
d) pielęgnacja zieleni na placach zabaw o powierzchni 16588 m2.
3.1 Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określają specyfikacje techniczne wykonania usługi z podziałem na Zadanie I i Zadanie II
II.5) Główny kod CPV: 77.31.00.00
II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT: 0,00
(w przypadku umów ramowych lub dynamicznego systemu zakupów - szacunkowa całkowita maksymalna wartość w całym okresie obowiązywania umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów)
II.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Tak
Określenie przedmiotu, wielkości lub zakresu oraz warunków na jakich zostaną udzielone zamówienia, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych o wartości do 50% zamówienia podstawowego obejmujące w szczególności zwiększenie ilości prac lub prace wykraczające poza zakres przedmiotu zamówienia.
II.8) Okres, w którym realizowane będzie zamówienie lub okres, na który została zawarta umowa ramowa lub okres, na który został ustanowiony dynamiczny system zakupów:
data zakończenia: 15.11.2022
II.9) Informacje dodatkowe:
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
Określenie warunków:
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Określenie warunków:
III.1.3) Zdolność techniczna lub zawodowa
Określenie warunków: 5.2 Posiadanie wiedzy i doświadczenia niezbędnego do wykonania przedmiotu zamówienia, tj. udokumentowanie wykonania, tj. zakończenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie:
a) zadanie 1 - co najmniej jednej usługi polegającej na utrzymaniu i konserwacji zieleni urządzonej oraz elementów małej architektury, wykonanych na terenach zieleni wpisanych do rejestru zabytków o łącznej powierzchni terenów zieleni nie mniejszej niż 5 ha, której czas trwania wynosił nie mniej niż 6 miesięcy.
b) Zadanie 2 - co najmniej jednej usługi polegającej na utrzymaniu i konserwacji zieleni niskiej oraz elementów małej architektury, wykonanych na terenach zieleni o łącznej powierzchni terenów zieleni nie mniejszej niż 5 ha, której czas trwania wynosił nie mniej niż 6 miesięcy.
Zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób: Nie
III.2) PODSTAWY WYKLUCZENIA
III.2.2) Zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp: Tak
Zamawiający przewiduje następujące fakultatywne podstawy wykluczenia:
- podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp - TAK
- podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp - TAK
III.3) WYKAZ OŚWIADCZEŃ SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W CELU WSTĘPNEGO POTWIERDZENIA, ŻE NIE PODLEGA ON WYKLUCZENIU ORAZ SPEŁNIA WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ SPEŁNIA KRYTERIA SELEKCJI
Oświadczenie o spełnianiu kryteriów selekcji: Nie
III.4) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW, SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 3 USTAWY PZP:
III.5) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP
Wykaz usług, zgodny ze wzorem zamieszczonym w załączniku nr 3 do SIWZ, spełniających wymagania określone w punkcie 5.2. SIWZ wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych,w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert.
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:
III.6) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 2 USTAWY PZP
III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: Przetarg nieograniczony
IV.1.2) Zamawiający żąda wniesienia wadium: Nie
IV.1.3) Przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: Nie
IV.1.4) Wymaga się złożenia ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia do ofert katalogów elektronicznych: Nie
IV.1.5.) Wymaga się złożenia oferty wariantowej: brak danych
Złożenie oferty wariantowej dopuszcza się tylko z jednoczesnym złożeniem oferty zasadniczej: brak danych
IV.1.6) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu
(przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne)
Przewidywana minimalna liczba wykonawców:
Maksymalna liczba wykonawców:
Kryteria selekcji wykonawców:
IV.1.7) Informacje na temat umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów:
Czy przewiduje się ograniczenie liczby uczestników umowy ramowej: brak danych
Zamówienie obejmuje ustanowienie dynamicznego systemu zakupów: brak danych
W ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów dopuszcza się złożenie ofert w formie katalogów elektronicznych: brak danych
Przewiduje się pobranie ze złożonych katalogów elektronicznych informacji potrzebnych do sporządzenia ofert w ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów: brak danych
IV.1.8) Aukcja elektroniczna
Przewidziane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem): Tak
Przewiduje się ograniczenia co do przedstawionych wartości, wynikające z opisu przedmiotu zamówienia: brak danych
Informacje, które zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej oraz termin ich udostępnienia:
Informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej:
Jaki jest przewidziany sposób postępowania w toku aukcji elektronicznej i jakie będą warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować (minimalne wysokości postąpień):
Informacje dotyczące wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń:
Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców w aukcji elektronicznej:
Informacje o liczbie etapów aukcji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Czy wykonawcy, którzy nie złożyli nowych postąpień, zostaną zakwalifikowani do następnego etapu: brak danych
Warunki zamknięcia aukcji elektronicznej:
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
IV.2.2) Kryteria
Kryteria | Znaczenie |
---|---|
cena ryczałtowa brutto: | 60,00 |
aspekty społeczne- realizacja przedmiotu zamówienia za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę: | 40,00 |
IV.2.3) Zastosowanie procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (przetarg nieograniczony): Tak
IV.3) Negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne
IV.3.1) Informacje na temat negocjacji z ogłoszeniem
Minimalne wymagania, które muszą spełniać wszystkie oferty:
Przewidziane jest zastrzeżenie prawa do udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzenia negocjacji: brak danych
Przewidziany jest podział negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert: brak danych
IV.3.2) Informacje na temat dialogu konkurencyjnego
Opis potrzeb i wymagań zamawiającego lub informacja o sposobie uzyskania tego opisu:
Informacja o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu konkurencyjnego przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody:
Wstępny harmonogram postępowania:
Podział dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań: brak danych
Informacje na temat etapów dialogu:
Informacje dodatkowe:
IV.3.3) Informacje na temat partnerstwa innowacyjnego
Elementy opisu przedmiotu zamówienia definiujące minimalne wymagania, którym muszą odpowiadać wszystkie oferty:
Podział negocjacji na etapy w celu ograniczeniu liczby ofert podlegających negocjacjom poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia: brak danych
Informacje dodatkowe:
IV.5) ZMIANA UMOWY
Przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: Tak
Zakres, charakter zmian oraz warunki wprowadzenia zmian:
1.Zmiany umowy mogą nastąpić w przypadku wystąpienia jednej z poniższych okoliczności: a) z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, wynikających ze zmiany stosunków społeczno - gospodarczych lub z innych powodów wystąpi konieczność zmiany terminu, zakresu, bądź innych zapisów, bez zmiany których realizacja umowy będzie utrudniona, niemożliwa lub narazi Zamawiającego na szkodę, b)zmiana postanowień niniejszej umowy na skutek zmiany powszechnie obowiązującego prawa, c) z powodu uzasadnionych zamian w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia proponowanych przez Zamawiającego lub Wykonawcę, jeżeli zmiany te są korzystne dla Zmawiającego, d) z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron , e) zmiany siedziby stron, f) nastąpi zmiana konta, g) nastąpi zmiana osób wyznaczonych do kontaktów, zmiany numerów, zmiany adresów środków komunikacji z Zamawiającym, h) zwiększenia powierzchni i zakresu prac powyżej 2%. 2. Dokonanie zmiany umowy na wniosek Wykonawcy dokonuje się poprzez złożenie pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem. Po wyrażeniu zgody przez Zamawiającego strony mogą podpisać stosowny aneks do umowy. 3.W przypadku zmian dokonywanych przez Zamawiającego, Zamawiający zobowiązany jest poinformować pisemnie Wykonawcę o dokonanej zmianie i podpisać stosowny aneks w terminie wskazanym przez Zamawiającego. Odmowa podpisania aneksu ze strony Wykonawcy nie wstrzymuje obowiązku jego realizacji
IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.6.1) Sposób udostępniania informacji o charakterze poufnym (jeżeli dotyczy):
Środki służące ochronie informacji o charakterze poufnym:
IV.6.2) Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:
Data: 15.01.2021, godzina: 09:00
Skrócenie terminu składania wniosków, ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem): Nie
Język lub języki, w jakich mogą być sporządzane oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: polski
IV.6.3) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)
IV.6.4) Przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków, które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: Nie
IV.6.5) Informacje dodatkowe:
ZAŁĄCZNIKI
Nazwa: Utrzymanie i konserwacja Parków Uzdrowiskowych w Świeradowie-Zdroju
1) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Zadanie I - zakres zadania obejmuje m.in. utrzymanie:
a) parku w Świeradowie-Zdroju 7,5690 ha w tym:
- krzewy liściaste 1601,1 m2
- krzewy iglaste – 117 m2
- rośliny okrywowe 1371,9 m2
- trawniki wraz z pielęgnacją – 6000 m2
- Taras zdrojowy – 1197 m2
- zbiorniki wodne, kaskady, strumienie – 1500 m2
- stałe utrzymanie porządku,
- odchwaszczanie nawierzchni ciągów pieszych.
b) parku w „Czerniawie” 4,4675 ha
- trawniki wraz z pielęgnacją,
- stałe utrzymanie porządku.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 77310000-6
3) Wartość części zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT: 0,00
4) Czas trwania lub termin wykonania:
data zakończenia: 15.11.2022
5) Kryteria oceny ofert:
Kryteria | Znaczenie |
---|---|
cena ryczałtowa brutto: | 60,00 |
aspekty społeczne- realizacja przedmiotu zamówienia za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę: | 40,00 |
Nazwa: Zadanie II – Utrzymanie i konserwacja obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz terenów zieleni w Gminie Świeradów- Zdrój
1) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Zadanie II - zakres zadania m.in. obejmuje:
a) pielęgnacja i utrzymanie istniejących kwietników, rabat bylinowych lub mieszanych
a1) kwietniki:
- 4 szt. konstrukcji kwietnikowych – wież kwiatowych Terra dużych półokrągłych,
- 8 szt. konstrukcji kwietnikowych – wież kwiatowych Terra dużych okrągłych,
- 2 szt. konstrukcji kwietnikowych - wież kwiatowych Terra małych okrągłych
- 28 szt. skrzynek kwiatowych rozstawionych w różnych częściach miasta.
a2) rabaty – 1634 m2
b) pielęgnacja trawników będących pasem drogowym – 9284 m2
c) pielęgnacja pozostałej zieleni gminnej - 5.550 m2,
d) pielęgnacja zieleni na placach zabaw o powierzchni 16588 m2.
3.1 Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określają specyfikacje techniczne wykonania usługi
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 77310000-6
3) Wartość części zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT: 0,00
4) Czas trwania lub termin wykonania:
data zakończenia: 15.11.2022
5) Kryteria oceny ofert:
Kryteria | Znaczenie |
---|---|
cena ryczałtowa brutto: | 60,00 |
aspekty społeczne- realizacja przedmiotu zamówienia za pomocą osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę: | 40,00 |
INNE PRZETARGI ŚWIERADÓW-ZDRÓJ
więcej: przetargi ŚWIERADÓW-ZDRÓJ »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Rozszczelnienie nawierzchni Placu Baczyńskiego w Tychach
- Założenie i pielęgnacja kwietników zlokalizowanych na terenie miasta Opola w ramach zakładania i utrzymania terenów zieleni.
- "Ogród sensomotoryczny dla najmłodszego chełmianina - budowa w ramach budżetu obywatelskiego"
- Wykonywanie usług z zakresu obsługi Ośrodka Szkoleniowo - Wypoczynkowego "Bażyna" w Pogorzelicy w latach 2024 - 2025
- "Magiczny Ogród Sensoryczny przy Przedszkolu Miejskim Nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie - budowa w ramach budżetu obywatelskiego"
- "Utrzymanie terenów zieleni urządzonej na terenie Gminy Czechowice-Dziedzice" - z podziałem na zadania ZADANIE II
więcej: Usługi sadzenia roślin oraz utrzymania terenów zielonych »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.