Ogłoszenie nr 596562-N-2020 z dnia 2020-10-13 r.
Gmina Kościan: Montaż instalacji fotowoltaicznych w świetlicach wiejskich w: Pianowie, Wyskoci i Widziszewie oraz w budynku szatniowym przy kompleksie boisk sportowych ORLIK w Racocie
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU -
Dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia: Zamieszczanie obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy: Zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Tak
Nazwa projektu lub programu
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych
Nie
Należy podać minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp, nie mniejszy niż 30%, osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki (w %)
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
Nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowaniaNie
Informacje na temat podmiotu któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
Nie
Jeżeli tak, należy wymienić zamawiających, którzy wspólnie przeprowadzają postępowanie oraz podać adresy ich siedzib, krajowe numery identyfikacyjne oraz osoby do kontaktów wraz z danymi do kontaktów:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
Nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej - mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Kościan, krajowy numer identyfikacyjny
41105058600000, ul.
ul. Młyńska
15
,
64-000
Kościan, woj.
wielkopolskie, państwo
Polska, tel.
655 121 001, e-mail
agnieszkamackowiak@gminakoscian.pl, faks
655 120 315.
Adres strony internetowej (URL): www.gminakoscian.pl
Adres profilu nabywcy:
Adres strony internetowej pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym
w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):
I.4) KOMUNIKACJA:
Nieograniczony, pełny i bezpośredni dostęp do dokumentów z postępowania można uzyskać pod adresem (URL)
Nie
Adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Tak
www.bip.gminakoscian.pl
Dostęp do dokumentów z postępowania jest ograniczony - więcej informacji można uzyskać pod adresem
Nie
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy przesyłać:
Elektronicznie
Tak
adres
za pośrednictwem Formularza do złożenia, zmiany, wycofania oferty lub wniosku dostępnego naePUAP i udostępnionego również na miniPortalu. Adres skrzynki epuap - /UGKoscian/SkrytkaESP
Dopuszczone jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób:
Tak
Inny sposób:
w formie pisemnej, Adres: Urząd Gminy Kościan, ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan
Wymagane jest przesłanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w inny sposób:
Nie
Inny sposób:
Adres:
Komunikacja elektroniczna wymaga korzystania z narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne
Nie
Nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp do tych narzędzi można uzyskać pod adresem: (URL)
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Montaż instalacji fotowoltaicznych w świetlicach wiejskich w: Pianowie, Wyskoci i Widziszewie oraz w budynku szatniowym przy kompleksie boisk sportowych ORLIK w Racocie
Numer referencyjny:
ZP.272.09.2020
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia przeprowadzono dialog techniczny
Nie
II.2) Rodzaj zamówienia: Dostawy
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych
Zamówienie podzielone jest na części:
Tak
Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać w odniesieniu do:
wszystkich części
nie zastrzega
Maksymalna liczba części zamówienia, na które może zostać udzielone zamówienie jednemu wykonawcy:
wszystkie części
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane: Zadanie podzielone jest na cztery części: Część I pn. "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 9 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Pianowie" Część II pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 12 kW na dachu budynku szatniowego przy kompleksie boisk sportowych Orlik w Racocie" Część III pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 7 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Widziszewie" Część IV pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 25 kW na dachu świetlicy wiejskiej w Wyskoci" 1.1. Część I pn. "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 9 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Pianowie": Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 25 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Wyskoci, obejmuje następujący zakres prac: 1) Montaż konstrukcji wsporczych paneli fotowoltaicznych, 2) Montaż paneli fotowoltaicznych, 3) Instalacja przewodów AC i DC, 4) Instalacja rozdzielnicy DC, 5) Montaż falownika, 6) Ochrona odgromowa 1.2. Część II pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 12 kW na dachu budynku szatniowego przy kompleksie boisk sportowych Orlik w Racocie": Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 12 kW na dachu budynku szatniowego przy kompleksie boisk sportowych ORLIK 2012 w Racocie, obejmuje następujący zakres prac: 1) Montaż konstrukcji wsporczych paneli fotowoltaicznych, 2) Montaż paneli fotowoltaicznych, 3) Instalacja przewodów AC i DC, 4) Instalacja rozdzielnicy DC, 5) Montaż falownika, 6) Ochrona odgromowa 1.3. Część III pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 7 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Widziszewie": Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 7 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Widziszewie, obejmuje następujący zakres prac: 1) Montaż konstrukcji wsporczych paneli fotowoltaicznych, 2) Montaż paneli fotowoltaicznych, 3) Instalacja przewodów AC i DC, 4) Instalacja rozdzielnicy DC, 5) Montaż falownika, 6) Ochrona odgromowa 1.4. Część IV pn.: "Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 25 kW na dachu świetlicy wiejskiej w Wyskoci": Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 25 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Wyskoci, obejmuje następujący zakres prac: 1) Montaż konstrukcji wsporczych paneli fotowoltaicznych, 2) Montaż paneli fotowoltaicznych, 3) Instalacja przewodów AC i DC, 4) Instalacja rozdzielnicy DC, 5) Montaż falownika, 6) Ochrona odgromowa
II.5) Główny kod CPV: 09331200-0
Dodatkowe kody CPV:
Kod CPV |
45311000-0 |
45223810-7 |
II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
(w przypadku umów ramowych lub dynamicznego systemu zakupów - szacunkowa całkowita maksymalna wartość w całym okresie obowiązywania umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów)
II.7) Czy przewiduje się udzielenie zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp: Nie
Określenie przedmiotu, wielkości lub zakresu oraz warunków na jakich zostaną udzielone zamówienia, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 lub w art. 134 ust. 6 pkt 3 ustawy Pzp:
II.8) Okres, w którym realizowane będzie zamówienie lub okres, na który została zawarta umowa ramowa lub okres, na który został ustanowiony dynamiczny system zakupów:
miesiącach: lub dniach:
lub
data rozpoczęcia: lub zakończenia:
Okres w miesiącach | Okres w dniach | Data rozpoczęcia | Data zakończenia |
30 |
II.9) Informacje dodatkowe: Powyżej wskazany termin dot. każdej z części zamówienia
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów
Określenie warunków:
Informacje dodatkowe
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna
Określenie warunków:
Informacje dodatkowe
III.1.3) Zdolność techniczna lub zawodowa
Określenie warunków:
W przypadku składania oferty na część I zamówienia:
a) Wykonawcy
Minimalne warunki dotyczące doświadczenia Wykonawcy:
Zamawiający uzna, że Wykonawca zdolny do należytego wykonania udzielanego zamówienia to taki, który wykaże, że w okresie ostatnich pięciu (5) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował minimum 2 dostawy wraz z montażem, każda z nich polegająca na dostawie wraz z montażem instalacji fotowoltaicznej o mocy minimum 6 kW i wartości minimum 30.000,00 zł brutto.
Zamawiający będzie brał pod uwagę wyłącznie dostawy wykonane w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, które zostaną poparte dowodami określającymi, że te dostawy zostały wykonane należycie.
Wykonawcy mogą wykazać się doświadczeniem także wówczas, jeżeli realizowali wymagane zamówienie w formule robót budowlanych, a nie w formule dostaw z montażem
W wartości ww. dostaw wraz z montażem mogą być ujęte także koszty wykonania niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej, jeżeli były wykonywane.
b) Osób
Minimalne warunki dotyczące kwalifikacji osób skierowanych do realizacji zamówienia:
Wykonawca musi wykazać dysponowanie minimum jedną osobą mogącą wykonywać samodzielną funkcję techniczną w budownictwie polegającą na kierowaniu budową (w branży elektrycznej).
W związku z powyższym osoba/osoby ta/te zobowiązana/e jest/są posiadać uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm.) w specjalności:
- instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (bez ograniczeń lub w ograniczonym zakresie);
lub odpowiadające im, ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa;
lub być osobą/osobami mogącą/ymi pełnić samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, o której mowa powyżej na zasadach określonych w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm).
Ponadto osoba/y ta/te powinna/y zostać skierowana do realizacji zamówienia.
Przede wszystkim przez odpowiedniości uprawnień wydawanych niegdyś i obecnie, należy rozumieć możliwość stwierdzenie że uprawnienia te umożliwiają pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, o której mowa powyżej podczas wykonywania prac stanowiących przedmiot zamówienia.
V.7.2. W przypadku składania oferty na część II zamówienia:
a) Wykonawcy
Minimalne warunki dotyczące doświadczenia Wykonawcy:
Zamawiający uzna, że Wykonawca zdolny do należytego wykonania udzielanego zamówienia to taki, który wykaże, że w okresie ostatnich pięciu (5) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował minimum 2 dostawy wraz z montażem, każda z nich polegająca na dostawie wraz z montażem instalacji fotowoltaicznej o mocy minimum 10 kW i wartości minimum 40.000,00 zł brutto
Zamawiający będzie brał pod uwagę wyłącznie dostawy wykonane w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, które zostaną poparte dowodami określającymi, że te dostawy zostały wykonane należycie.
Wykonawcy mogą wykazać się doświadczeniem także wówczas, jeżeli realizowali wymagane zamówienie w formule robót budowlanych, a nie w formule dostaw z montażem
W wartości ww. dostaw wraz z montażem mogą być ujęte także koszty wykonania niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej, jeżeli były wykonywane.
b) Osób
Minimalne warunki dotyczące kwalifikacji osób skierowanych do realizacji zamówienia:
Wykonawca musi wykazać dysponowanie minimum jedną osobą mogącą wykonywać samodzielną funkcję techniczną w budownictwie polegającą na kierowaniu budową (w branży elektrycznej).
W związku z powyższym osoba/osoby ta/te zobowiązana/e jest/są posiadać uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm.) w specjalności:
- instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (bez ograniczeń lub w ograniczonym zakresie);
lub odpowiadające im, ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa;
lub być osobą/osobami mogącą/ymi pełnić samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, o której mowa powyżej na zasadach określonych w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm).
Ponadto osoba/y ta/te powinna/y zostać skierowana do realizacji zamówienia.
Przede wszystkim przez odpowiedniości uprawnień wydawanych niegdyś i obecnie, należy rozumieć możliwość stwierdzenie że uprawnienia te umożliwiają pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, o której mowa powyżej podczas wykonywania prac stanowiących przedmiot zamówienia.
V.7.3. W przypadku składania oferty na część III zamówienia:
a) Wykonawcy
Minimalne warunki dotyczące doświadczenia Wykonawcy:
Zamawiający uzna, że Wykonawca zdolny do należytego wykonania udzielanego zamówienia to taki, który wykaże, że w okresie ostatnich pięciu (5) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował minimum 2 dostawy wraz z montażem, każda z nich polegająca na dostawie wraz z montażem instalacji fotowoltaicznej o mocy minimum 5 kW i wartości minimum 30.000,00 zł brutto
Zamawiający będzie brał pod uwagę wyłącznie dostawy wykonane w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, które zostaną poparte dowodami określającymi, że te dostawy zostały wykonane należycie.
Wykonawcy mogą wykazać się doświadczeniem także wówczas, jeżeli realizowali wymagane zamówienie w formule robót budowlanych, a nie w formule dostaw z montażem.
W wartości ww. dostaw wraz z montażem mogą być ujęte także koszty wykonania niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej, jeżeli były wykonywane.
b) Osób
Minimalne warunki dotyczące kwalifikacji osób skierowanych do realizacji zamówienia:
Wykonawca musi wykazać dysponowanie minimum jedną osobą mogącą wykonywać samodzielną funkcję techniczną w budownictwie polegającą na kierowaniu budową (w branży elektrycznej).
W związku z powyższym osoba/osoby ta/te zobowiązana/e jest/są posiadać uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm.) w specjalności:
- instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (bez ograniczeń);
lub odpowiadające im, ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa;
lub być osobą/osobami mogącą/ymi pełnić samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, o której mowa powyżej na zasadach określonych w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm).
Ponadto osoba/y ta/te powinna/y zostać skierowana do realizacji zamówienia.
Przede wszystkim przez odpowiedniości uprawnień wydawanych niegdyś i obecnie, należy rozumieć możliwość stwierdzenie że uprawnienia te umożliwiają pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, o której mowa powyżej podczas wykonywania prac stanowiących przedmiot zamówienia.
V.7.4. W przypadku składania oferty na część IV zamówienia:
a) Wykonawcy
Minimalne warunki dotyczące doświadczenia Wykonawcy:
Zamawiający uzna, że Wykonawca zdolny do należytego wykonania udzielanego zamówienia to taki, który wykaże, że w okresie ostatnich pięciu (5) lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zrealizował minimum 2 dostawy wraz z montażem, każda z nich polegająca na dostawie wraz z montażem instalacji fotowoltaicznej o mocy minimum 20 kW i wartości minimum 90.000,00 zł brutto
Zamawiający będzie brał pod uwagę wyłącznie dostawy wykonane w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, które zostaną poparte dowodami określającymi, że te dostawy zostały wykonane należycie.
Wykonawcy mogą wykazać się doświadczeniem także wówczas, jeżeli realizowali wymagane zamówienie w formule robót budowlanych, a nie w formule dostaw z montażem.
W wartości ww. dostaw wraz z montażem mogą być ujęte także koszty wykonania niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej, jeżeli były wykonywane.
b) Osób
Minimalne warunki dotyczące kwalifikacji osób skierowanych do realizacji zamówienia:
Wykonawca musi wykazać dysponowanie minimum jedną osobą mogącą wykonywać samodzielną funkcję techniczną w budownictwie polegającą na kierowaniu budową (w branży elektrycznej).
W związku z powyższym osoba/osoby ta/te zobowiązana/e jest/są posiadać uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm.) w specjalności:
- instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych (bez ograniczeń lub w ograniczonym zakresie);
lub odpowiadające im, ważne uprawnienia, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów prawa;
lub być osobą/osobami mogącą/ymi pełnić samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, o której mowa powyżej na zasadach określonych w art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz 1333 z późn. zm).
Ponadto osoba/y ta/te powinna/y zostać skierowana do realizacji zamówienia.
Przede wszystkim przez odpowiedniości uprawnień wydawanych niegdyś i obecnie, należy rozumieć możliwość stwierdzenie że uprawnienia te umożliwiają pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, o której mowa powyżej podczas wykonywania prac stanowiących przedmiot zamówienia.
UWAGA: W celu wykazania spełnienia powyższych warunków Wykonawca może wskazać te/tą same/ą osoby/osobę zarówno na część I, II, III jak i IV zamówienia. Tak samo, w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu (w zakresie zdolności technicznych i zawodowych wykonawcy) wykonawca może wykazać tą/te samą/e dostawę na część I, II, III jak i IV jeżeli wpisuje się ona w warunki udziału zarówno odpowiednio w części I, II, III i IV zamówienia.
Zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób:
Informacje dodatkowe:
III.2.1) Podstawy wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp
III.2.2) Zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp
Nie
Zamawiający przewiduje następujące fakultatywne podstawy wykluczenia:
Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
Tak
Oświadczenie o spełnianiu kryteriów selekcji
Nie
III.5) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP
III.5.1) W ZAKRESIE SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:
na potwierdzenie spełniania warunku w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej [pkt V.7.1.3), V.7.2.3), V.7.3.3), V.7.4.3) SIWZ; sekcja III.1.3) ogłoszenia] Zamawiający wezwie wykonawcę do złożenia aktualnego na dzień złożenia (dotyczy wykonawców składających oferty na części I i/lub II i/lub III i/lub IV zamówienia):
- wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi były wykonywane, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy; w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu - zgodnie z załącznikiem nr 6 do SIWZ;
- wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami - zgodnie z załącznikiem nr 4 do SIWZ
III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI:
III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6)
1. Formularz ofertowy 2. Pełnomocnictwo, o którym mowa w art. 23 ust 2 ustawy PZP (jeżeli dotyczy)3. Pełnomocnictwo do podpisania oferty, względnie do podpisania innych oświadczeń lub dokumentów składanych wraz z ofertą (jeżeli dotyczy) 4. Wykonawca, w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa wart. 86 ust. 5, przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp. Wraz ze złożeniem oświadczenia,Wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym Wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 5.Zobowiązanie/dowód, w przypadku gdy Wykonawca polega na zdolnościach innych podmiotów w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu(jeżeli dotyczy)
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) OPIS
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Przetarg nieograniczony
IV.1.2) Zamawiający żąda wniesienia wadium:
Nie
Informacja na temat wadium
IV.1.3) Przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia:
Nie
Należy podać informacje na temat udzielania zaliczek:
IV.1.4) Wymaga się złożenia ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Dopuszcza się złożenie ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia do ofert katalogów elektronicznych:
Nie
Informacje dodatkowe:
IV.1.5.) Wymaga się złożenia oferty wariantowej:
Nie
Dopuszcza się złożenie oferty wariantowej
Nie
Złożenie oferty wariantowej dopuszcza się tylko z jednoczesnym złożeniem oferty zasadniczej:
Nie
IV.1.6) Przewidywana liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w postępowaniu
(przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne)
Liczba wykonawców
Przewidywana minimalna liczba wykonawców
Maksymalna liczba wykonawców
Kryteria selekcji wykonawców:
IV.1.7) Informacje na temat umowy ramowej lub dynamicznego systemu zakupów:
Umowa ramowa będzie zawarta:
Czy przewiduje się ograniczenie liczby uczestników umowy ramowej:
Przewidziana maksymalna liczba uczestników umowy ramowej:
Informacje dodatkowe:
Zamówienie obejmuje ustanowienie dynamicznego systemu zakupów:
Nie
Adres strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów:
Informacje dodatkowe:
W ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów dopuszcza się złożenie ofert w formie katalogów elektronicznych:
Przewiduje się pobranie ze złożonych katalogów elektronicznych informacji potrzebnych do sporządzenia ofert w ramach umowy ramowej/dynamicznego systemu zakupów:
IV.1.8) Aukcja elektroniczna
Przewidziane jest przeprowadzenie aukcji elektronicznej (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem) Nie
Należy podać adres strony internetowej, na której aukcja będzie prowadzona:
Należy wskazać elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej:
Przewiduje się ograniczenia co do przedstawionych wartości, wynikające z opisu przedmiotu zamówienia:
Należy podać, które informacje zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej oraz jaki będzie termin ich udostępnienia:
Informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej:
Jaki jest przewidziany sposób postępowania w toku aukcji elektronicznej i jakie będą warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować (minimalne wysokości postąpień):
Informacje dotyczące wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń:
Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców w aukcji elektronicznej:
Informacje o liczbie etapów aukcji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Czy wykonawcy, którzy nie złożyli nowych postąpień, zostaną zakwalifikowani do następnego etapu:
Warunki zamknięcia aukcji elektronicznej:
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
IV.2.2) Kryteria
Kryteria | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
Przedłużony okres rękojmi za wady i gwarancji | 40,00 |
IV.2.3) Zastosowanie procedury, o której mowa w art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp (przetarg nieograniczony)
Tak
IV.3) Negocjacje z ogłoszeniem, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne
IV.3.1) Informacje na temat negocjacji z ogłoszeniem
Minimalne wymagania, które muszą spełniać wszystkie oferty:
Przewidziane jest zastrzeżenie prawa do udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez przeprowadzenia negocjacji
Przewidziany jest podział negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert:
Należy podać informacje na temat etapów negocjacji (w tym liczbę etapów):
Informacje dodatkowe
IV.3.2) Informacje na temat dialogu konkurencyjnego
Opis potrzeb i wymagań zamawiającego lub informacja o sposobie uzyskania tego opisu:
Informacja o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu konkurencyjnego przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody:
Wstępny harmonogram postępowania:
Podział dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań:
Należy podać informacje na temat etapów dialogu:
Informacje dodatkowe:
IV.3.3) Informacje na temat partnerstwa innowacyjnego
Elementy opisu przedmiotu zamówienia definiujące minimalne wymagania, którym muszą odpowiadać wszystkie oferty:
Podział negocjacji na etapy w celu ograniczeniu liczby ofert podlegających negocjacjom poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
Informacje dodatkowe:
IV.4) Licytacja elektroniczna
Adres strony internetowej, na której będzie prowadzona licytacja elektroniczna:
Adres strony internetowej, na której jest dostępny opis przedmiotu zamówienia w licytacji elektronicznej:
Wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców w licytacji elektronicznej, w tym wymagania techniczne urządzeń informatycznych:
Sposób postępowania w toku licytacji elektronicznej, w tym określenie minimalnych wysokości postąpień:
Informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania:
Czas trwania:
Wykonawcy, którzy nie złożyli nowych postąpień, zostaną zakwalifikowani do następnego etapu:
Data: godzina:
Termin otwarcia licytacji elektronicznej:
Termin i warunki zamknięcia licytacji elektronicznej:
Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, albo ogólne warunki umowy, albo wzór umowy:
Wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy:
Informacje dodatkowe:
IV.5) ZMIANA UMOWY
Przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: Tak
Należy wskazać zakres, charakter zmian oraz warunki wprowadzenia zmian:
Szczegóły zawarte są w SIWZ - załącznik nr 5 (wzór umowy)
IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.6.1) Sposób udostępniania informacji o charakterze poufnym (jeżeli dotyczy):
Środki służące ochronie informacji o charakterze poufnym
IV.6.2) Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu:
Data: 2020-10-28, godzina: 10:00,
Skrócenie terminu składania wniosków, ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia (przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem):
Nie
Wskazać powody:
Język lub języki, w jakich mogą być sporządzane oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
> polski
IV.6.3) Termin związania ofertą: do: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)
IV.6.4) Przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków, które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: Nie
IV.6.5) Informacje dodatkowe:
Informacja RODO Zgodnie z art. 13 ust.1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)(Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej "RODO", informuję, że: ? administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wójt Gminy Kościan, ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan; Można się z nami kontaktować w następujący sposób: 1. listownie: na adres Urząd Gminy Kościan, ul. Młyńska 15, 64-000 Kościan, 2. drogą elektroniczną na adres e-mail: sekretariat@gminakoscian.pl 3. telefonicznie pod numerem: 65 5121001 ? w sprawach związanych z Pana/Pani danymi można się również kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych pod adresem e-mail iod@comp-net.pl; ? Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu związanym z postępowaniem o udzielenie zamówienia pn.: "Montaż instalacji fotowoltaicznych w świetlicach wiejskich w: Pianowie, Wyskoci i Widziszewie oraz w budynku szatniowym przy kompleksie boisk sportowych ORLIK w Racocie" ? odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu o art. 8 oraz art. 96 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz.1843 ze zm.), dalej "ustawa Pzp" - art. 139 ust. 3 ustawy Pzp, - przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm. ), - przepisy właściwe dla instytucji kontrolnych wobec zamawiającego. ? Dane osobowe będą przechowywane przez okres obowiązywania umowy a następnie przez 5 lat, albo 10 lat w przypadku zamówień współfinansowanych ze środków UE, począwszy od 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po zakończeniu okresu obowiązywania umowy, chyba że niezbędny będzie dłuższy okres przetwarzania, np. z uwagi na obowiązki archiwizacyjne, dochodzenie roszczeń lub inny obowiązek wymagany przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Okresy te dotyczą również Wykonawców, którzy złożyli oferty i nie zostały one uznane, jako najkorzystniejsze (nie zawarto z tymi Wykonawcami umowy) ? obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawy Pzp, związanym z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania określonych danych wynikają z ustawy Pzp; ? w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO; ? posiada Pani/Pan: - na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących; W przypadku gdy wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 rozporządzenia 2016/679, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, zamawiający może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających w szczególności na celu sprecyzowanie nazwy lub daty zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia - na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych Skorzystanie przez osobę, której dane dotyczą, z uprawnienia do sprostowania lub uzupełnienia, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia 2016/679, nie może naruszać integralności protokołu oraz jego załączników Skorzystanie przez osobę, której dane dotyczą, z uprawnienia do sprostowania lub uzupełnienia danych osobowych, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia 2016/679, nie może skutkować zmianą wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu ani zmianą postanowień umowy w zakresie niezgodnym z ustawą - na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO Od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku gdy wniesienie żądania, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, spowoduje ograniczenie przetwarzania danych osobowych zawartych w protokole i załącznikach do protokołu, zamawiający nie udostępnia tych danych zawartych w protokole i w załącznikach do protokołu, chyba że zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia 2016/679 Wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu Prawo do ograniczenia przetwarzania nie ma zastosowania w odniesieniu do przechowywania, w celu zapewnienia korzystania ze środków ochrony prawnej lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego. -prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO; ? nie przysługuje Pani/Panu: - w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych; - prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO; -na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO. Zgodnie z art. 8a. ust. 5 ustawy Pzp. zamawiający informuje o następujących ograniczeniach opisanych w przedmiotowej ustawie a wynikających z art. 8a ust. 2 i 4 oraz art. 97 ust. 1a ustawy Pzp.: Art. 8a ust. 2. W przypadku gdy wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 rozporządzenia 2016/679, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, zamawiający może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających na celu sprecyzowanie żądania, w szczególności podania nazwy lub daty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu. Art. 8 a ust. 4 Wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, nie ogranicza przetwarzania danych osobowych do czasu zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu. Art. 97 ust. 1 a W przypadku gdy wykonanie obowiązków, o których mowa w art. 15 ust. 1-3 rozporządzenia 2016/679, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku, zamawiający może żądać od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji mających w szczególności na celu sprecyzowanie nazwy lub daty zakończonego postępowania o udzielenie zamówienia.
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
Część nr: | 1 | Nazwa: | Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 9 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Pianowie |
2) Wspólny Słownik Zamówień(CPV): 09331200-0, 45311000-0, 45223810-7
3) Wartość części zamówienia(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesiącach:
okres w dniach: 30
data rozpoczęcia:
data zakończenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
Przedłużony okres rękojmi za wady i gwarancji | 40,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Część nr: | 2 | Nazwa: | Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 12 kW na dachu budynku szatniowego przy kompleksie boisk sportowych Orlik w Racocie |
2) Wspólny Słownik Zamówień(CPV): 09331200-0, 45311000-0, 45223810-7
3) Wartość części zamówienia(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesiącach:
okres w dniach: 30
data rozpoczęcia:
data zakończenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Część nr: | 3 | Nazwa: | Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 7 kW na dachu budynku świetlicy wiejskiej w Widziszewie |
2) Wspólny Słownik Zamówień(CPV): 09331200-0, 45311000-0, 45223810-7
3) Wartość części zamówienia(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesiącach:
okres w dniach: 30
data rozpoczęcia:
data zakończenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
Przedłużony okres rękojmi za wady i gwarancji | 40,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
Część nr: | 4 | Nazwa: | Instalacja fotowoltaiczna o mocy przyłączeniowej 25 kW na dachu świetlicy wiejskiej w Wyskoci |
2) Wspólny Słownik Zamówień(CPV): 09331200-0, 45311000-0, 45223810-7
3) Wartość części zamówienia(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
4) Czas trwania lub termin wykonania:
okres w miesiącach:
okres w dniach: 30
data rozpoczęcia:
data zakończenia:
5) Kryteria oceny ofert:
Kryterium | Znaczenie |
Cena | 60,00 |
Przedłużony okres rękojmi za wady i gwarancji | 40,00 |
6) INFORMACJE DODATKOWE:
INNE PRZETARGI Z KOŚCIANA
- Montaż systemu sygnalizacji pożaru w budynku administracyjnym położonym przy Al. Kościuszki 22 w Kościanie.
- ZAKUP OPROGRAMOWANIA DO ELEKTRONICZNEGO OBIEGU DOKUMENTÓW (EOD), W TYM PORTAL PRACOWNICZY I ELEKTRONICZNA AKCEPTACJA FAKTUR (EAF)
- Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Mikoszki
więcej: przetargi w Kościanie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Przebudowa i rozbudowa targowiska w Lututowie.
- P-35/2024 Usprawnienie uzyskiwania wyników badań laboratoryjnych poprzez budowę systemu poczty pneumatycznej w ramach zadania p.n. "Modernizacja i doposażenie (.......) i bezpieczeństwa pacjentów"
- Wykonanie opracowania projektowego wymiany oświetlenia na energooszczędne typu LED i wykonanie opracowania projektowego montażu Systemu Zarządzania Budynkami wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego
- Budowa szatni dla LKS w Karłowicach
- Poprawa efektywności energetycznej obiektów Powiatu Poznańskiego: Etap I - Projekt i budowa 3 mikro instalacji PV. Etap II - Instalacja pomp ciepła.
- Modernizacja energetyczna budynków PUK w Kolnie Sp. z o. o.
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.