Ogłoszenie z dnia 2020-05-07
Ogłoszenie nr 550077894-N-2020 z dnia 07-05-2020 r.
Ostrów Mazowiecka: Odbiór i zagospodarowanie frakcji nadsitowej OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
Informacje dodatkowe:
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Zakład Gospodarki Komunalnej w Ostrowi Mazowieckiej Sp. z o.o., Krajowy numer identyfikacyjny 55073367900000,
ul. ul. Bolesława Prusa
66,
07-300
Ostrów Mazowiecka, woj.
mazowieckie, państwo
Polska, tel.
296 457 301, e-mail
log@gkostrow.pl, faks
29 6457302, 6457323.
Adres strony internetowej (url): www.gkostrow.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Sp. z o.o.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór i zagospodarowanie frakcji nadsitowej
Numer referencyjny
DLiUT.260.20.2020
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamówienia
Usługi
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia:
Odbiór i zagospodarowanie nadwyżki frakcji nadsitowej powstałej na skutek większego napływu odpadów komunalnych - sytuacja związana z kwarantanna przeciwdziałającą COVID -19 w związku z nadilością odpadów produkowanych przez poszczególne gospodarstwa domowe
II.5) Główny Kod CPV:
90.51.40.00 - Usługi recyklingu odpadów
II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
147500
Waluta:
pln
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Zakład Gospodarki Komunalnej w Ostrowi Mazowieckiej, dalej "Zamawiający", "ZGK" bądź "Zakład", świadczy usługi m. in. w zakresie transportu publicznego, odbioru i oczyszczania ścieków, dostarczania czystej wody oraz odbioru odpadów komunalnych z terenu Miasta oraz Gminy. Odpady te dostarczane są do Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych zlokalizowanego przy ulicy Łomżyńskiej w Starym Lubiejewie. Dalszym procesem mającym na celu unieszkodliwianie odbieranych odpadów jest wyselekcjonowanie z nich poszczególnych frakcji. Należy rozróżnić główny podział na frakcję nadsitową, podsitową oraz pozostałą. Frakcja podsitowa i nadsitowa, na mocy zawartych umów, odbierana jest przez Wykonawców w celu dalszego zagospodarowania. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż frakcja nadsitowa stanowi zaczną część całości odpadów. Zamawiający mając na uwadze zapewnienie czystości oraz wywiązanie się z obowiązków nałożonych przepisami przeciwpożarowymi w zakresie funkcjonowania ZUOK, z wyprzedzeniem, przeprowadził, w trybie przetargu nieograniczonego, stosownie do wartości zamówienia, postępowanie przetargowe mające na celu pełnoprawne przekazywanie wyselekcjonowanych frakcji Odbiorcom w ilości ok. 444MG (+/-10%) miesięcznie.
Początek roku 2020 jest okresem, w którym, ze względów bezpieczeństwa i zapobiegania przed rozprzestrzenianiem się COVID-19, wprowadzono kwarantannę. Jej skutkiem jest większa produkcja przez poszczególne jednostki gospodarstwa domowego odpadów komunalnych. Równolegle, do zaistniałem sytuacji, zgodnie z nakazami Ministerstwa Zdrowia Zakład ograniczył odbiór odpadów do ilości zakontraktowanych. Z dniem 4 maja bieżącego roku obostrzenia nałożone przez Ministerstwo uległy modyfikacji, umożliwiły przemieszczanie się, a co za tym idzie wykonywanie działalności gospodarczych w zakresie sprzed kwarantanny. Od wymienionej daty do Zamawiającego wpłynęły od Wytwórców odpadów wnioski o zwiększony odbiór powstających nieczystości. Dotychczasowa umowa na odbiór i zagospodarowanie frakcji nadsitowej swoim zakresem nie obejmuje nadilości odpadów.
W związku z powyższym ZGK, ze względu na wartość zamówienia oraz pilność jego wykonania zdecydował się zastosować przesłanki wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki - na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 3) ustawy Pzp stanowiący, iż Zamawiający może udzielić zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, gdy ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on wcześniej przewidzieć wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Możliwość skorzystania z trybu z wolnej ręki wymaga łącznego spełniania wskazanych warunków, przy czym należy podkreślić że ich interpretacji należy dokonywać z uwzględnieniem art. 31 Dyrektywy 2004/18/WE. 1. wystąpienie wyjątkowych okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć i które nie wynikają z przyczyn zależnych od Zamawiającego. Na gruncie prawa cywilnego, w szczególności przepisów art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. Mała klauzula rebus sic stantibus) okoliczności, których nie można było przewidzieć to takie zdarzenia, których strony, działając rozsądnie i profesjonalnie nie zakładały i nie planowały. Zdarzenia te mogą mieć charakter losowy, społeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji której nie można było przewidzieć nie można utożsamiać ze zdarzeniami, których wystąpienie strony uznały za nieprawdopodobne lub wręcz niemożliwe, lecz z takimi które strony działając zgodnie z przyjętym miernikiem staranności w obrocie nie zakładały i nie planowały. Tak więc, przesłanka ta odnosi się do sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Nie ulega wątpliwości że nieprzewidywalność okoliczności powinna być zawsze oceniana indywidualnie - w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalności określonych okoliczności można mówić w sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuacja sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych (ponadstandardowych) okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Sam fakt przewidzenia w dokumentach kontraktowych możliwości zakontraktowania zbyt dużej ilości do odbioru frakcji nadsitowej skutkowałby przeszacowaniem kwoty przeznaczonej na realizację przedmiotowego zamówienia oraz nierentowność zamowienia dla Wykonawców, kalkulujących oferty według ilości maksymalnych. Wprowadzenie bowiem do kontraktu zapisów uprawniających Zamawiającego do aneksowania umowy z powodów wymienionych był niemożliwy, a na etapie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego irracjonalny. Zamawiający, zatem, zmuszony jest do podjęcia kroków prawnych mających na celu ochronę interesu publicznego na wypadek wystąpienia zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego poszczególnych domostw, jak również złamania przepisów przeciwpożarowych na terenie ZUOK oraz związanych z ewentualnym niedochowaniem terminów i innych warunków umów z Klientami, co stanowiłoby dalece idącą niedbałość o realizację ogólnie przyjętych zasad. Należy podkreślić, iż niemożliwym jest udzielenie zamówienia w trybie art. 4 p. 8 Ustawy Pzp, gdyż zastosowanie niniejszego trybu Zamawiający zarezerwował dla realizacji zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu frakcji podsitowej.
Mając na uwadze rzetelność, gospodarność i uczciwe traktowanie Wykonawców, Zamawiający zwrócił się z zapytaniem dotyczącym ewentualnej możliwości odbioru dodatkowej ilości frakcji do uczestników postępowania prowadzonego w trybie konkurencyjnym.
Za tymże działaniem przemawia konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia. W doktrynie prawa zamówień publicznych podkreśla się, że z sytuacją, w której występuje konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia mamy do czynienia wówczas, gdy zamawiający zmuszony jest udzielić zamówienia publicznego bez zbędnej zwłoki, a samo zamówienie winno być zrealizowane natychmiastowo. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę, natychmiastowa konieczność wykonania zamówienia oznacza konieczność jego realizacji szybciej niż pilnie, czyli właściwie z dnia na dzień. Dodatkowo, konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia powinna być podyktowana koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwłocznego podjęcia działań. Na potrzeby badania okoliczności powodujących natychmiastową konieczność wykonania zamówienia należy brać pod uwagę względy związane z interesem publicznym. Oceniając zaistniały stan faktyczny, nie ulega wątpliwości, że zagrożenie związane z możliwością poniesienia strat materialnych w mieniu Zamawiającego, wynikające z nadtonażowego gromadzenia wyselekcjonowanych odpadów jest naruszeniem w zakresie ochrony osób i mienia na placu Zakładu, co stanowi przesłankę konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia. Zaniechanie udzielenia zamówienia i jego wykonywania w trybie natychmiastowym spowodowałoby narażenie przez Zamawiającego na straty w mieniu publicznym.
Brak możliwości dochowania terminów przewidzianych dla innych trybów. Każdy z trybów przewidzianych w ustawie Pzp wiąże się z określonymi prawami i obowiązkami po stronie Zamawiającego oraz Wykonawców. Opierając się na danych historycznych i doświadczeniach Zamawiającego w zakresie przeciętnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego, w roku 2019, przy niewielkim zainteresowaniu Wykonawców sfinalizowanie procedury przetargowej zajmuje ok 30 dni.
Oczywistym zatem jest, iż z uwagi na okoliczności konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia świadczenia usług odbioru zwiększonej ilości odpadów od ich Wytwórców koniecznym jest zwiększenie ilości ich przekazywania celem zagospodarowania przez upoważnionych Wykonawców. Należy wskazać, iż konieczność realizacji usług odbioru odpadów ma termin realizacji szybszy niż pilnie, czyli właściwie z dnia na dzień, co stwarza niemożność zachowania terminów dla innych trybów niekonkurencyjnych np. takich jak negocjacje bez ogłoszenia. Dlatego też pomimo potencjalnej możliwości uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postępowania w innych niż wolna ręka trybach należy mieć na uwadze konieczność zachowania podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iż pomimo wszczęcia postępowania w innym niż wolna ręka trybie, Zamawiający dążąc do maksymalnego skrócenia czasu trwania procedury jednocześnie realizował by postępowanie z pogwałceniem w/w zasad i praw wykonawców.
Podsumowując, przeprowadzona ocena stanu prawnego oraz faktycznego, tj. w szczególności: a) okoliczności przeprowadzenia postępowania przetargowego zakończonego zawarciem umowy; b) wskazanych w Ustawie Pzp przesłanek skorzystania z trybu z wolnej ręki; c) ważnego interesu publicznego - prowadzi do wniosku, iż wybór wykonawcy Prospereco Polska Sp. z o. o. z siedzibą przy ulicy Starosty Kosa 4 z siedzibą w Ostrołęce (07-410) w trybie z wolnej ręki jest uzasadniony.
SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
INNE PRZETARGI Z OSTROWI MAZOWIECKIEJ
- Zakup sprzętu i odzieży ochronnej w ramach Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026
- Zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz zasilania awaryjnego w ramach projektu pt. "Cyberbezpieczny Samorząd w Gminie Ostrów Mazowiecka"
- Kompleksowe wykonanie instalacji stałych urządzeń gaśniczych zraszaczowych w obiektach Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w Starym Lubiejewie
- Modernizacja boiska wielofunkcyjnego przy Szkole Podstawowej Nr 1 (Drugie postępowanie)
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie gminy Winnica, na których zamieszkują mieszkańcy i powstają odpady komunalne w roku 2026
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Słupia
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Policzna oraz z PSZOK w Policznie
- Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Jabłonna Lacka w okresie od 01.01.2026r. do dnia 31.12.2026r.
- "Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Gminy Dzwola"
- Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Nieszawa
więcej: Usługi recyklingu odpadów »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.





