Og³oszenie z dnia 2025-01-20
Powi±zane og³oszenia:
- 2025/BZP 00139972/01 - Wynik z dnia 2025-03-11
Og³oszenie o zamówieniu
Dostawy
Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy jednostek organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2025
SEKCJA I - ZAMAWIAJ¡CY
1.1.) Rola zamawiaj±cego
Postêpowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiaj±cego
1.2.) Nazwa zamawiaj±cego: GMINA SZASTARKA
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 830409650
1.5) Adres zamawiaj±cego
1.5.1.) Ulica: Lubelska 17
1.5.2.) Miejscowo¶æ: Szastarka
1.5.3.) Kod pocztowy: 23-225
1.5.4.) Województwo: lubelskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL815 - Pu³awski
1.5.7.) Numer telefonu: +48 158714130
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: inwestycje@gminaszastarka.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiaj±cego: https://ugszastarka.e-biuletyn.pl/
1.6.) Rodzaj zamawiaj±cego: Zamawiaj±cy publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorz±du terytorialnego
1.7.) Przedmiot dzia³alno¶ci zamawiaj±cego: Ogólne us³ugi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Og³oszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Og³oszenie dotyczy us³ug spo³ecznych i innych szczególnych us³ug: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy jednostek organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2025
2.4.) Identyfikator postêpowania: ocds-148610-d7312c1d-6db9-4810-8f9d-32edcf31f6fb
2.5.) Numer og³oszenia: 2025/BZP 00048364
2.6.) Wersja og³oszenia: 01
2.7.) Data og³oszenia: 2025-01-20
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zosta³y ujête w planie postêpowañ: Tak
2.9.) Numer planu postêpowañ w BZP: 2025/BZP 00047676/01/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postêpowañ:
1.2.1 Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy jednostek organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2025”
2.11.) O udzielenie zamówienia mog± ubiegaæ siê wy³±cznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu wspó³finansowanego ze ¶rodków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstaw± prawn±
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTÊPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postêpowania
https://gminaszastarka.ezamawiajacy.pl3.2.) Zamawiaj±cy zastrzega dostêp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowi±zani s± do sk³adania ofert, wniosków o dopuszczenie do udzia³u w postêpowaniu, o¶wiadczeñ oraz innych dokumentów wy³±cznie przy u¿yciu ¶rodków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o ¶rodkach komunikacji elektronicznej, przy u¿yciu których zamawiaj±cy bêdzie komunikowa³ siê z wykonawcami - adres strony internetowej: https://gminaszastarka.ezamawiajacy.pl
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotycz±ce korespondencji elektronicznej: 2. Ofertê sk³ada siê, pod rygorem
niewa¿no¶ci, w formie elektronicznej lub
w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym w formatach danych okre¶lonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji dzia³alno¶ci podmiotów realizuj±cych zadania
publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), z zastrze¿eniem formatów, o których mowa w art. 66 ust. 1 ustawy Pzp,
z uwzglêdnieniem rodzaju przekazywanych danych i z³o¿ona pod rygorem niewa¿no¶ci w postaci elektronicznej za po¶rednictwem
Platformy dostêpnej pod adresem https://gminaszastarka.ezamawiajacy.pl/.
11 Zamawiaj±cy okre¶la dopuszczalny format podpisu elektronicznego, jako:
11.1 dokumenty w formacie „pdf" zaleca siê podpisywaæ formatem PAdES,
11.2 dopuszcza siê podpisanie dokumentów w formacie innym ni¿ „pdf", wtedy bêdzie wymagany oddzielny plik z podpisem. W
zwi±zku z tym Wykonawca bêdzie zobowi±zany za³±czyæ, prócz podpisanego dokumentu, oddzielny plik z podpisem.
12 Zamawiaj±cy okre¶la niezbêdne wymagania sprzêtowo- aplikacyjne umo¿liwiaj±ce pracê na Platformie Zakupowej tj.:
12.1 Sta³y dostêp do sieci Internet o gwarantowanej przepustowo¶ci nie mniejszej ni¿ 512 kb/s;
12.2 Komputer klasy PC lub MAC spe³niaj±cy wymagania zainstalowanego systemu operacyjnego oraz wymagania u¿ywanej
przegl±darki internetowej;
12.3 Zainstalowana dowolna przegl±darka internetowa w wersji wspieranej przez producenta obs³uguj±ca TLS 1.2;
12.4 Zainstalowany program Acrobat Reader lub inny obs³uguj±cy pliki w formacie .pdf.
13 Zamawiaj±cy okre¶la dopuszczalne formaty przesy³anych danych tj. plików o wielko¶ci do 100 MB w txt, rtf, pdf ,xps, odt, ods,
odp, doc, xls, ppt, docx, xlsx, pptx, csv, jpg, jpeg, tif, tiff, geotiff, png, svg, wav, mp3, avi, mpg, mpeg, mp4, m4a, mpeg4, ogg, ogv,
zip, tar, gz, gzip, 7z, html, xhtml, css, xml, xsd, gml, rng, xsl, xslt, TSL, XMLsig, XAdES, CAdES, ASIC, XMLenc.
3.7.) Adres strony internetowej, pod którym s± dostêpne narzêdzia, urz±dzenia lub formaty plików, które nie s± ogólnie dostêpne: https://gminaszastarka.ezamawiajacy.pl
3.8.) Zamawiaj±cy wymaga sporz±dzenia i przedstawienia ofert przy u¿yciu narzêdzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzêdzi, które nie s± ogólnie dostêpne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Jêzyki, w jakich mog± byæ sporz±dzane dokumenty sk³adane w postêpowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowi±zek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi±zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przep³ywu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz±dzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1),
dalej „RODO” ,Zamawiaj±cy
informuje, ¿e:
1) Jest administratorem danych osobowych Wykonawcy oraz osób, których dane Wykonawca przekaza³ w niniejszym postêpowaniu;
2) dane osobowe Wykonawcy przetwarzane bêd± na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu zwi±zanym z postêpowaniem o
udzielenie zamówienia publicznego na zadanie pn.: „Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy i jednostek
organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2024” prowadzonym w trybie podstawowym;
3) odbiorcami danych osobowych Wykonawcy bêd± osoby lub podmioty, którym udostêpniona zostanie dokumentacja postêpowania
w oparciu o art. 18 oraz art. 74 ustawy z dnia 11 wrze¶nia 2019 r. Prawo zamówieñ publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 z pó¼n.
zm.), dalej „ustawa Pzp”;
4) dane osobowe Wykonawcy bêd± przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakoñczenia
postêpowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantuj±cy jego nienaruszalno¶æ.
5) obowi±zek podania przez Wykonawcê danych osobowych bezpo¶rednio go dotycz±cych jest wymogiem ustawowym okre¶lonym
w przepisach ustawy Pzp, zwi±zanym z udzia³em w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania
okre¶lonych danych wynikaj± z ustawy Pzp;
6) w odniesieniu do danych osobowych Wykonawcy decyzje nie bêd± podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art.
22 RODO;
7) Wykonawca posiada:
− na podstawie art. 15 RODO prawo dostêpu do danych osobowych dotycz±cych Wykonawcy;
− na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania danych osobowych, o ile ich zmiana nie skutkuje zmian± wyniku postêpowania
o udzielenie zamówienia publicznego ani zmian± postanowieñ umowy w zakresie niezgodnym z ustaw± Pzp oraz nie narusza
integralno¶ci protoko³u oraz jego za³±czników;
− na podstawie art. 18 RODO prawo ¿±dania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrze¿eniem
przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO;
− prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzêdu Ochrony Danych Osobowych, gdy Wykonawca uzna, ¿e przetwarzanie jego
danych osobowych narusza przepisy RODO;
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): 8) Wykonawcy nie przys³uguje:
− w zwi±zku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usuniêcia danych osobowych;
− prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
− na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdy¿ podstaw± prawn± przetwarzania
danych osobowych Wykonawcy jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczêciem postêpowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZPI.271.1.1.2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiaj±cy udziela zamówienia w czê¶ciach, z których ka¿da stanowi przedmiot odrêbnego postêpowania: Nie
4.1.8.) Mo¿liwe jest sk³adanie ofert czê¶ciowych: Nie
4.1.13.) Zamawiaj±cy uwzglêdnia aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegó³owe odnosz±ce siê do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy jednostek organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2025
Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla Gminy jednostek organizacyjnych Zamawiaj±cego w roku 2025
4.2.6.) G³ówny kod CPV: 09135100-5 - Olej opa³owy
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
09135100-5 - Olej opa³owy
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesi±ce
4.2.11.) Zamawiaj±cy przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówieñ na podobne us³ugi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób okre¶lania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wy³±cznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiaj±cy okre¶la aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe lub innowacyjne, ¿±da etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu ¿ycia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiaj±cy przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udzia³u w postêpowaniu: Nie
5.5.) Zamawiaj±cy wymaga z³o¿enia o¶wiadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Zamawiaj±cy nie wymaga
z³o¿enia przez Wykonawcê podmiotowych ¶rodków dowodowych w tym zakresie
5.7.) Wykaz podmiotowych ¶rodków dowodowych na potwierdzenie spe³niania warunków udzia³u w postêpowaniu: Zamawiaj±cy nie wymaga
z³o¿enia przez Wykonawcê podmiotowych ¶rodków dowodowych w tym zakresie
5.8.) Wykaz przedmiotowych ¶rodków dowodowych:
Zamawiaj±cy nie wymaga z³o¿enia przez Wykonawcê przedmiotowych ¶rodków dowodowych w tym zakresie5.9.) Zamawiaj±cy przewiduje uzupe³nienie przedmiotowych ¶rodków dowodowych: Nie
5.11.) Wykaz innych wymaganych o¶wiadczeñ lub dokumentów:
1) Formularz ofertowy - do wykorzystania wzór (druk), stanowi±cy Za³±cznik nr 1 do SWZ (przy czym Wykonawca mo¿e sporz±dziæ ofertê wg innego wzorca, powinna ona wówczas obejmowaæ dane wymagane dla ofertyw SWZ i za³±cznikach).
2) O¶wiadczenie, o którym mowa w rozdziale 8 pkt 1 SWZ;
3) Potwierdzenie umocowania do dzia³ania w imieniu Wykonawcy:
a) zamawiaj±cy w celu potwierdzenia, ¿e osoba dzia³aj±ca w imieniu wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania,
¿±da z³o¿enia wraz z ofert± odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru S±dowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o
Dzia³alno¶ci Gospodarczej lub innego w³a¶ciwego rejestru;
b) wykonawca nie jest zobowi±zany do z³o¿enia dokumentów, o których mowa w lit a), je¿eli zamawiaj±cy mo¿e je uzyskaæ
za pomoc± bezp³atnych i ogólnodostêpnych baz danych, o ile wykonawca wskaza³ dane umo¿liwiaj±ce dostêp do tych
dokumentów.
c) je¿eli w imieniu wykonawcy dzia³a osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z dokumentów, o
których mowa w lit a), zamawiaj±cy ¿±da od wykonawcy z³o¿enia wraz z ofert± pe³nomocnictwa lub innego dokumentu
potwierdzaj±cego umocowanie do reprezentowania wykonawcy.
4) Pe³nomocnictwo do reprezentowania wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia w postêpowaniu o
udzielenie zamówienia albo do reprezentowania ich w postêpowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
(je¿eli dotyczy).
4. Pe³nomocnictwo, o którym mowa w rozdziale 13 pkt 3 ppkt 4) SWZ sk³ada siê przekazuje siê w postaci elektronicznej i
opatruje siê kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. W przypadku gdy
pe³nomocnictwo zosta³o sporz±dzone jako dokument w postaci papierowej i opatrzone w³asnorêcznym podpisem,
przekazuje siê cyfrowe odwzorowanie tego dokumentu opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym lub podpisem osobistym, po¶wiadczaj±cym zgodno¶æ cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci
papierowej. Po¶wiadczenia zgodno¶ci cyfrowego odwzorowania z dokumentem w postaci papierowej dokonuje mocodawca.
Po¶wiadczenia zgodno¶ci cyfrowego odwzorowania pe³nomocnictwa z dokumentem w postaci papierowej mo¿e dokonaæ
równie¿ notariusz.
5. Wykonawca w ofercie mo¿e zastrzec informacje stanowi±ce tajemnicê przedsiêbiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 1913, ze zm.). Nie ujawnia siê informacji
stanowi±cych tajemnicê przedsiêbiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1010 i 1649), je¿eli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji,
zastrzeg³, ¿e nie mog± byæ one udostêpniane oraz wykaza³, ¿e zastrze¿one informacje stanowi± tajemnicê
przedsiêbiorstwa.
6. Wykonawca nie mo¿e zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5 ustawy Pzp.
7. Wykonawca w szczególno¶ci nie mo¿e zastrzec w ofercie informacji:
1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej dzia³alno¶ci gospodarczej albo
miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zosta³y otwarte;
2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach.
8. Wszelkie informacje stanowi±ce tajemnicê przedsiêbiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. z 2020 r. poz. 1913 ze zm.), które Wykonawca zastrze¿e jako tajemnicê
przedsiêbiorstwa, powinny zostaæ z³o¿one w odpowiednio wydzielonym i oznaczonym pliku.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiaj±cy wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiaj±cy przewiduje aukcjê elektroniczn±: Nie
6.4.) Zamawiaj±cy wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiaj±cy wymaga zabezpieczenia nale¿ytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotycz±ce sk³adania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia:
1. Wykonawcy mog± wspólnie ubiegaæ siê o udzielenie zamówienia. W takim przypadku, Wykonawcy ustanawiaj±pe³nomocnika do reprezentowania ich
w postêpowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania
w postêpowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
2. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia: o¶wiadczenie, o którym mowa w
rozdziale 8 pkt 1 SWZ sk³ada z ofert± ka¿dy z Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o zamówienie. O¶wiadczenie to
potwierdza brak podstaw wykluczenia w zakresie, w jakim ka¿dy z Wykonawców wykazuje brak podstaw wykluczenia w
postêpowaniu.
3. Je¿eli zosta³a wybrana oferta Wykonawców wspólnie ubiegaj±cych siê o udzielenie zamówienia, Zamawiaj±cy mo¿e
¿±daæ przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego kopii umowy reguluj±cej wspó³pracê tych Wykonawców.
6.7.) Zamawiaj±cy przewiduje uniewa¿nienie postêpowania, je¶li ¶rodki publiczne, które zamierza³ przeznaczyæ na sfinansowanie ca³o¶ci lub czê¶ci zamówienia nie zosta³y przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiaj±cy przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiaj±cy przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zamawiaj±cy przewiduje mo¿liwo¶ci wprowadzenia zmian do zawartej umowy, na podstawie art. 454-455 ustawy Pzporaz postanowieñ Projektu Umowy.
7.5.) Zamawiaj±cy uwzglêdni³ aspekty spo³eczne, ¶rodowiskowe, innowacyjne lub etykiety zwi±zane z realizacj± zamówienia: Tak
7.6.) Zamawiaj±cy przewiduje nastêpuj±ce wymagania zwi±zane z realizacj± zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okoliczno¶ciach, o których mowa w art. 95 ustawy
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin sk³adania ofert: 2025-01-28 10:00
8.2.) Miejsce sk³adania ofert: https://gminaszastarka.ezamawiajacy.pl
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-01-28 11:00
8.4.) Termin zwi±zania ofert±: do 2025-02-26
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Dostawa oleju opa³owego dla Domu Pomocy Spo³ecznej w Chlebnie 2025/2026
- "Dostawa oleju opa³owego lekkiego do kot³owni Szko³y Podstawowej w Pasymiu"
- DOSTAWA OLEJU OPA£OWEGO DO OBIEKTÓW GMINY D¡BROWA BISKUPIA.
- Dostawa paliw p³ynnych dla Miejskiego Ogrodu Zoologicznego im. Antoniny i Jana ¯abiñskich w Warszawie
- Sukcesywna dostawa oleju opa³owego lekkiego dla potrzeb Szko³y Podstawowej im. ¦w. Franciszka w Trzciannem na sezon grzewczy 2025/2026.
- DOSTAWA OLEJU OPA£OWEGO DLA WIO¦ KATOWICE
wiêcej: Olej opa³owy »
Uwaga: podstaw± prezentowanych tutaj informacji s± dane publikowane przez Urz±d Zamówieñ Publicznych w Biuletynie Zamówieñ Publicznych. Tre¶æ og³oszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z tre¶ci± tego¿ og³oszenia dostêpn± w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dok³ada wszelkich starañ, aby zamieszczone tutaj informacje by³y kompletne i zgodne z prawd±. Nie mo¿e jednak zagwarantowaæ ich poprawno¶ci i nie ponosi ¿adnej odpowiedzialno¶ci za jakiekolwiek szkody powsta³e w wyniku korzystania z nich.





