eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plBaza orzeczeń KIO2019 › Sygn. akt: KIO 1991/19
rodzaj: POSTANOWIENIE
data dokumentu: 2019-10-18
rok: 2019
sygnatury akt.:

KIO 1991/19

Komisja w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Brzeska Protokolant: Piotr Cegłowski

po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym z udziałem stron postępowania odwoławczego w
dniu
18 października 2019 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 7 października 2019 r. przez wykonawcę ITURRI Poland Sp. z o.o. z
siedzibą w Bielsku-Białej
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Operator
Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S. A. z siedzibą w Warszawie


postanawia:

1.
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2.
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
ITURRI Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej
kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia –
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………..



Sygn. akt: KIO 1991/19
U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Zamawiającego: Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM
S. A. z siedzibą w Warszawie – prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa Odzieży ochronnej, najem,
logistyka, pranie, serwis, impregnacja, znakowanie odzieży dla pracowników Operatora
Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A.
W dniu 7 października 2019 r. wykonawca
ITURRI Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej (zwany dalej: „Odwołującym”) wniósł
odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu i Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:

1. art. 22 ust. 1 pkt 2) Pzp, art. 22 ust. 1b pkt 3 Pzp, art. 22 ust. 1a Pzp, art. 22d ust.1 Pzp w
związku z art. 7 Pzp oraz art. 18 ust.1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2014/2
4/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej
dyrektywę 2004/18/WE oraz art. 18 oraz art. 26 ust.2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej
poprzez sformułowanie warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
techniczne
j i kwalifikacji zawodowej w sposób nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia, a także utrudniający uczciwą konkurencję, w zakresie w jakim Zamawiający
wymaga, by wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
zrealizowali co najmniej dwa zamówienia polegające na dostawie odzieży ochronnej dla co
najmniej 1000 osób w co najmniej 20 lokalizacjach na terenie Polski przez okres nie krótszy
niż dwa lata (sekcja 111. 1.3) ppkt 1) ogłoszenia o zamówieniu oraz rozdział IX ust.3 pkt 1)
SIWZ);
2. art. 22 ust. 1 pkt 2) Pzp, art. 22 ust. 1b pkt 3 Pzp oraz art. 22 ust. la Pzp, art. 22d ust.1
Pzp w związku z art. 7 Pzp oraz art. 18 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej
dyrektywę 2004/18/WE oraz art. 18 oraz art. 26 ust.2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej
poprzez sformułowanie warunków udziału w postępowaniu w zakresie
posiadania wiedzy i doświadczenia w sposób nadmierny i nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia, a także utrudniający uczciwą konkurencję, w zakresie w jakim Zamawiający
wymaga, by wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
zrealizowali co najmniej jedno zamówienie polegające na praniu odzieży ochronnej dla co
najmniej 1000 osób w co najmniej 20 lokalizacjach na terenie Polski przez okres nie krótszy
niż 2 lata (sekcja 111.1.3) ppkt 2) ogłoszenia o zamówieniu oraz rozdział IX ust.3 pkt 2)

SIWZ);
3. art. 29 ust. 1 Pzp oraz art. 14 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp oraz art. 353
1
kodeksu
cywilnego związku poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów oraz w sposób niejednoznaczny i
niewyczerpujący, a także w sposób naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i
uczciwej konkurencji oraz poprzez sporządzenie projektu umowy w sposób naruszający
zasady współżycia społecznego i nie gwarantujący równego traktowania wykonawców i
uczciwej konkurencji w zakresie w jakim w ogłoszeniu o zamówieniu, SIWZ, załączniku nr 1
do SIWZ Opis przedmiotu zamówienia (dalej: „OPZ”):
a)
w pkt 11.2.7) ogłoszenia o zamówieniu oraz w' rozdział VI SIWZ Zamawiający wskazał, że
okres obowiązywania zamówienia wynosi 42 miesiące, natomiast w rozdziale III SIWZ
Zamawiający wskazał, że przedmiot zamówienia będzie realizowany przez okres 36
miesięcy; w załączniku nr 3 do SIWZ we wzorcu umowy Zamawiający w § 9 ust. 7
wskazał na 43 miesiące,
b)
w rozdziale XI pkt 2 ppkt) 14 SIWZ pn. „Wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają
dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w
postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy i usługi wymagań określonych w
specyfikacji” wymaga złożenia przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej
oceniona m.in. próbek kompletu odszytej odzieży zgodnie z projektem opisanym w Karcie
Katalogowej stanowiącej załącznik nr 3 do Wzoru umowy, potwierdzające spełnianie
wym
ogów opisanych w Karcie Katalogowej stanowiącej załącznik nr 3 do Wzoru umowy
w pozycjach 1-
8, w sytuacji, w której Zamawiający w rozdziale XVI SIWZ pn. „Opis
sposobu przygotowania oferty” wskazuje, że „ofertę należy złożyć za pośrednictwem
Portalu Zakupow
ego na Formularzu „ Oferta ” (zgodnie z treścią załącznika nr 2 do SIWZ)
oraz w zakresie próbki należy złożyć ja za
[zdanie urwane, niedokończone - przypis
własny],
c)
w rozdziale XVIII ust.3 SIWZ pn. „Opis sposobu obliczania ceny” Zamawiający określa, że
cen
ę oferty należy rozumieć jako wynagrodzenie ryczałtowe, w sytuacji w której w
załączniku nr 2 do SIWZ „Formularz Oferta” w tabeli nr 1 oraz w tabeli nr 2 Zamawiający
żąda wskazania ceny jednostkowej (miesięcznej) netto za najem 1 sztuki asortymentu
wskazuj
ąc jednocześnie pod każdą z tabel, że wykonawca na etapie realizacji umowy
będzie związany cenami jednostkowymi wskazanymi w ofercie oraz określając w § 9 ust.2
Wzoru umowy, że płatność wynagrodzenia z tytułu wykonywania usług najmu odzieży
ochronnej nastąpi zgodnie ze stawkami określonymi w załączniku nr 2 do umowy.
d)
art. 22 ust.1
a, art. 22d ust.1 Pzp oraz art. 36a ust.2 Pzp w związku z art. 7 ust.1 Pzp
poprzez nieuzasadnione uznanie, że pranie odzieży jest kluczowym elementem

zamówienia i zastrzeżenie przez Zamawiającego osobistego wykonania przez
wykonawcę kluczowej części zamówienia polegającej na praniu odzieży w zakładach
własnych wykonawcy, który utrudnia uczciwą konkurencję i bezzasadnie zawęża krąg
potencjalnych wykonawców mogących złożyć oferty w przedmiotowym Postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego - w rozdziale XXIV ust.2 SIWZ pn. „Podwykonawcy”
Zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego świadczenia kluczowej części zamówienia
polegającej na praniu odzieży w zakładach własnych wykonawcy; w pkt 6 „Formularza
Ofert)'” z kolei Zamawiający zamieścił oświadczenie wykonawcy o treści: zgodnie z rozdz.
XXIV SIWZ ust.2 Zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego świadczenia części
zamówienia
w zakresie prania, które ma odbywać się w zakładach własnych wykonawcy”,
a w § 6 ust. 5 Załącznika nr 3 do SIWZ (Wzór umowy) sprecyzowano zobowiązanie,
zgodnie z którym: „Usługi prania odzieży, które stanowią istotny element realizacji
Przedmiotu Umowy muszą być realizowane przez Wykonawcę i odbywać się w pralniach
własnych Wykonawcy”.
e)
art. 142 ust.1 i 145a Pzp w związku z art. 7 Pzp oraz w związku z art. 353
1
kodeksu
cywilnego oraz art. 139 ust.1 Pzp
poprzez sporządzenie projektu umowy w sposób
naruszający zasady współżycia społecznego i niegwarantujący równego traktowania
wykonawców i uczciwej konkurencji w zakresie, w jakim w § 5 ust.2 załącznika nr 3 do
SIWZ (wzór umowy) Zamawiający zastrzegł sobie prawo do wcześniejszego rozwiązania
Umowy z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia.

Następnie Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania po stronie Zamawiającego
nie z
głosił przystąpienia żaden z wykonawców. Pismem z dnia 17 października 2019 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że w części uwzględnia
zarzuty przedstawione w odwo
łaniu. W pozostałej części w dniu 18 października 2019 r.
Odwołujący cofnął zarzuty nieuwzględnione przez Zamawiającego.

Zgodnie z 186 ust. 3a ustawy Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów. W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w

zakresie uwzględnionych zarzutów. Zgodnie z ust. 6 art. 186 w okolicznościach, o których
mowa w ust. 2 i 3a koszty postępowania odwoławczego znosi się wzajemnie.

Zatem w
obec uwzględnienia w części zarzutów odwołania oraz wycofania
pozostałych zarzutów przez Odwołującego, postępowanie odwoławcze – stosownie do
dyspozycji art. 186 ust. 3a ustawy Pzp
– należało umorzyć. O kosztach postępowania
odwoławczego Izba orzekła na podstawie § 5 ust. 1 pkt 2a Rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238
z późn. zm.) jednocześnie orzekając w tym zakresie o konieczności
dokonania zwrotu Odwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.

Przewodniczący: ……………


Wcześniejsze orzeczenia:

Baza orzeczeń KIO - wyszukiwarka

od: do:

Najnowsze orzeczenia

Dodaj swoje pytanie