eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Istebna › Zabudowa sito - piaskownika na oczyszczalni ścieków Tartak w Istebnej

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2015-06-30

Istebna: Zabudowa sito - piaskownika na oczyszczalni ścieków Tartak w Istebnej
Numer ogłoszenia: 96929 - 2015; data zamieszczenia: 30.06.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Gminy w Istebnej , Istebna 1000, 43-470 Istebna, woj. śląskie, tel. 033 8556500 w. 39.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.ug.istebna.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zabudowa sito - piaskownika na oczyszczalni ścieków Tartak w Istebnej.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia polega na wykonaniu robót budowlanych pn: Zabudowa sito - piaskownika na oczyszczalni ścieków Tartak w Istebnej. Zakres robót do wykonania: Roboty Konstrukcyjne: Istniejący budynek krat i flotownika zostanie przebudowany na budynek sito-piaskownika. W ramach przebudowy oraz z uwagi na zawilgocenie należy wykonać następujące prace rozbiórkowe i wyburzeniowe: rozebrać przykrycia zbiorników i kanały kraty, wyburzyć ścianę środkową grubości 40 cm do poziomu około 20 cm ponad płytę denną, wyburzyć studzienkę rozdziału w zakresie określonym na rysunku, skuć tynki ścienne zewnętrzne i wewnętrzne, usunąć płytki ceramiczne ze ścian, rozebrać ściankę dociskową wraz z izolacją termiczną styropian grubości 40 mm do głębokości 1,2m poniżej terenu, rozebrać izolację termiczną stropu styropian 40 mm wraz z izolacją przeciwwilgociowa z 1 warstwą folii PCV, w płycie stropowej wyciąć otwór o wym. 60x60cm pod właz. Część podziemna: W podziemiu należy wykonać ścianę działową grubości 20 cm z betonu klasy minimum C20 C25 zbrojoną podwójnie krzyżowo prętami o średnicy 12mm ze stali A-IIIN w rozstawie co 12,5cm. Pręty zbrojeniowe wkleić w płytę denną oraz ściany zewnętrzne. W części przeznaczonej na ustawienie sito-piaskownika wykonać posadzkę grubości 4÷6cm z betonu klasy minimum C20 C25 zatartego na gładko. Spadki posadzki do odwodnienia liniowego, którego elementy zestawiono w projekcie technologicznym. Posadzkę wykonać na podkładzie grubości 20cm z betonu C20 C25 zbrojonego przeciwskurczowo włóknami polipropylenowymi. Pod podkładem zagęszczona podsypka z piasku stabilizowanego cementem w ilości 50 kg/m3. Pozostałą część podziemia zasypać gruntem piaszczystym z zagęszczeniem mechanicznym. Istniejące ściany w kanale sito-piaskownika oczyścić za pomocą hydropiaskowania, a następnie: widoczne zbrojenie zabezpieczyć antykorozyjnie, ubytki betonu uzupełnić zaprawą mineralną, wszystkie ściany łącznie z nową przetrzeć zaprawą mineralną. Parter budynku: Zagłębienie dla sito-piaskownika przykryć częściowo pokrywami z blachy żebrowanej grubości 5mm wzmocnionej kątownikami i płaskownikami, a nad częścią pozostałą płyta żelbetowa grubości 8cm wsparta na żebrze 20x25cm oraz wsporniku z kątownika kotwionego do istniejącej ściany. Konstrukcje żelbetowe wykonać z betonu klasy minimum C20 C25. W całym pomieszczeniu poza kanałem sito-piaskownika posadzka z płytek przemysłowych np. gress. Płytki układać na kleju żywicznym. W części zasypanej podkład pod posadzkę grubości 18÷20 cm z betonu klasy minimum C20 C25 wylany na warstwie betonu C8 C10 grubości min. 5 cm. Podkład wykonać ze spadkami do odwodnienia liniowego, którego elementy zestawiono w projekcie technologicznym. Ściany parteru po osuszeniu zdezynfekować mlekiem wapiennym, a następnie w całości wyłożyć płytkami ceramicznymi ściennymi w kolorze jasnym na kleju żywicznym epoksydowym. Żelbetową płytę poddasza po wyschnięciu dokładnie oczyścić od dołu i pomalować farbą żeliwo krzemianową. Stolarka: Istniejące drzwi i okna należy zdemontować. Wymiary nowej stolarki powinny być dostosowane do wymiarów istniejących otworów. Wielkości otworów podane w zestawieniu stolarki przyjęto z projektu istniejącego budynku. Przed zamówieniem stolarki należy dokonać pomiarów istniejących otworów. Projekt przewiduje montaż okien PVC minimum 5 komorowe. Drzwi brama zewnętrzna skrzydło drzwiowe wykonane z dwóch tłoczonych, ocynkowanych blach stalowych o gr. min. 0,8 mm, ościeżnica kątowa, gięta, blacha o grubości min. 1,5-2,25 mm, zawiasy ze stali nierdzewnej z regulacją, ocynkowana, malowana proszkowo, wypełnienie - twarda wełna mineralna przyklejona do lach klejem, skrzydła i ościeżnice malowane proszkowo - proponowany kolor RAL 9007. Izolacja termiczna: Istniejącą izolację termiczną ścian podziemia ze styropianu należy do głębokości 1,2 m poniżej terenu usunąć łącznie ze ścianką dociskową. Ścianę oczyścić z istniejących izolacji i pozostawić do wyschnięcia. Po osuszeniu, na ścianach podziemia oraz cokole, do wysokości min. 30 cm, ponad teren należy nałożyć pastę z wysokiej jakości bitumu grubości 4mm. Po wyschnięciu pasty na całej powierzchni do poziomu cokołu izolacja z polistyrenu ekstrudowanego grubości 12 cm. Na cokole do wysokości 0,5 m ponad teren izolacja grubości 10 cm z polistyrenu ekstrudowanego. Przed zasypaniem izolacje zabezpieczyć folią guzkowatą lub geowłókniną nienasiąkliwą. Powyżej terenu do wysokości 0,3 m izolację zabezpieczyć płytami chodnikowymi 50x50x7cm układanymi na sztorc. Płyty ustawiać na podsypce z piasku stabilizowanego cementem wykonanie analogiczne do wykonania obrzeży chodnikowych. Między płytami chodnikowymi, a polistyrenem ekstradowanym należy dać przekładkę z geowłókniny nienasiąkliwej. Powyżej 0,5m do pełnej wysokości ścian izolacja grubości 10 cm z wełny mineralnej dobrej jakości o współczynniku lambda lambda mniejszy lub równy 0,036 z welonem szklanym. Na izolacji tynk mineralny na siatce w systemie z wełną mineralną. Na płycie żelbetowej poddasza izolacja termiczna grubości 15cm z wełny mineralnej. Zabezpieczenia antykorozyjne: Elementy stalowe po wykonaniu oczyścić, ocynkować, a następnie pomalować farbami do ocynku. Roboty technologiczne: Opracowany projekt obejmuje wymianę montaż nowych urządzeń technologicznych wewnątrz istniejącego budynku krat na oczyszczalni ścieków w Istebnej wraz z przynależnymi instalacjami stanowiących niezbędne wyposażenie układu mechanicznego oczyszczania ścieków w tym: - demontaż istniejących wyeksploatowanych urządzeń do mechanicznego oczyszczania ścieków: krata, piaskownik, flotator, instalacje wentylacyjne, instalacje elektryczne, kanał dopływowy, - instalacja nowego sito-piaskownika w istniejącym budynku krat na oczyszczalni ścieków, - budowa nowego odcinka kanału dopływowego grawitacyjnego Ks200, L = 73,0 m, - budowa nowych instalacji elektrycznych wewnętrznych w budynku krat, - budowa linii elektrycznej zewnętrznej zasilającej budynek krat, - budowa rurociągu tłocznego zewnętrznego osadu wyflotowanego, L = 13,5 m, - instalacja turbiny napowietrzającej w istniejącym zbiorniku osadu, - remont ścian i stolarki budynku krat, - instalacja wentylacji w budynku krat. Opis projektowanej instalacji do mechanicznego oczyszczania ścieków: Po zainstalowaniu w istniejącym budynku oczyszczalni kompaktowego sito-piaskownika z wydzieloną komorą flotacyjną do separacji osadu pływającego proces separacji piasku i skratek będzie w pełni zautomatyzowany. Wyeliminowane zostaną otwarte kanały i zbiorniki ścieków i osadów. Wszystkie instalacje poprowadzone zostaną w sposób hermetyczny. Wykonana zostanie instalacja wentylacyjna mechaniczna nawiewna i wywiewna ogólna pomieszczenia budynku. W budynku zostanie wykonana izolacja termiczna i zainstalowane zostaną grzejniki utrzymujące dodatnia temperaturę powietrza w okresie zimowym. Wstępna dokładna separacja piasku i skratek połączona z flotacją osadu pływającego zapewni dobre warunki pracy biologicznej części oczyszczalni. Budowa nowego odcinka kanału grawitacyjnego dopływowego Ks250/Ks200: W celu umożliwienia realizacji grawitacyjnego dopływu ścieków zewnętrzną kanalizacją do projektowanego w istniejącym budynku krat sito-piaskownika, projektuje się wypłycenie istniejącego końcowego odcinka kanału dopływowego ścieków do oczyszczalni o długości 73 m. Układ wysokościowy projektowanego odcinka kanału zapewnia odpowiedni jego spadek i jednocześnie pozwala na usytuowanie sito-piaskownika w budynku krat na dolnym poziomie posadzki wykorzystanego budynku po jego odpowiedniej adaptacji. Odcinek wypłyconego kanału grawitacyjnego Ks200/Ks250 pomiędzy budynkiem krat i studnią S-4 należy wykonać z rur PE preizolowanych. Usytuowanie projektowanego wypłyconego odcinka kanału grawitacyjnego po istniejącej trasie kanału. Istniejący kanał ks200 pomiędzy budynkiem krat i studnią S-4 o długości L = 73 m do demontażu. Projektowana studnia rewizyjna S-1 Studnia żelbetowa D1200 na załamaniu trasy kanału dopływowego. W studni wpięcie istniejącego kanału przelewowego D250 Projektowana studnia rewizyjna S-2 Studnia żelbetowa D1200 przelotowa. W studni wpięcie istniejącego rurociągu tłocznego Ks90 ścieków ze zbiornika retencyjnego i przyłącza Ks160 z kontenerowej stacji zlewczej ścieków dowożonych Studnia rewizyjna S-3 Istniejąca studnia żelbetowa D1200 przelotowa, po adaptacji polegającej na wypłyceniu dna wykorzystana zostanie jako studnia rewizyjna. Studnia rewizyjna S-4 Istniejąca studnia żelbetowa D1200 przelotowa bez zmian wykorzystana zostanie jako studnia rewizyjna. Instalowanie sito piaskownika: Ścieki surowe z kanalizacji grawitacyjnej dopływać będą nowym odcinkiem kanału grawitacyjnego do komory dopływowej sito-piaskownika, skąd nadal grawitacyjnie przepływać będą do istniejącego reaktora biologicznego. Projektuje się instalacje nowego urządzenia sito-piaskownika poziomego z wydzieloną komorą do separacji osadu pływającego w wykonaniu standardowym w dostosowaniu do wymiarów adaptowanego pomieszczenia. Taki układ instalacji urządzenia umożliwi przepływ ścieków bez konieczności ich dodatkowego pośredniego pompowania. Sito-piaskownik służy do odseparowywania ciał stałych (skratek) oraz piasku ze ścieków komunalnych. Urządzenie zainstalowane będzie na poziomie dolnej posadzki zaadoptowanego pomieszczenia wewnątrz budynku krat oczyszczalni ścieków. Takie rozwiązanie umożliwia instalacje nowego urządzenia bez potrzeby rozbudowy budynku oczyszczalni na potrzeby montażu w/w urządzenia. zasada działania urządzenia: Wpływające do zbiornika sito - piaskownika ścieki wstępnie trafiają na sito spiralne, gdzie następuje proces odseparowywania ciał stałych (skratek). W następnej kolejności ścieki wpływają do piaskownika, w którym następuje sedymentacja piasku. Skutkiem tego jest osadzanie się na dnie zbiornika piasku, który jest transportowany pod prąd, z pomocą poziomego wału ślimakowego. Ostatecznie piasek trafia do komory zbiorczej, skąd jest ewakuowany na zewnątrz do pojemnika za pomocą przenośnika ślimakowego. Oczyszczone ścieki trafiają do rurociągu odpływowego grawitacyjnego D 250 do reaktora biologicznego. dane techniczne sito-piaskownika: - Długość - nie mniejsza niż L = 3100 mm, - Szerokość - nie mniejsza niż B = 900 mm, - Wysokość całkowita - H = do ustalenia, - Wykonanie materiałowe - stal nie gorsza niż OH18N9, - Przepustowość docelowa min. - Q = 15 l/s, - Średnica króćca dopływowego d 250 mm, - Średnica króćca odpływowego (wylotowego) Dn = 250 mm, - Parametry napędów, - sito spiralne - moc silnika min.: P = 0,75 [kW], - szczeliny sita (perforacja) 3 mm, - napęd poziomy wału ślimakowego w piaskowniku - moc silnika min.: P = 0,75 [kW], - napęd przenośnika ślimakowego wyrzucającego piasek - moc silnika min.: P = 0,75 [kW], Sito - piaskownik sterowany jest z szafki zasilająco sterowniczej. Sterowanie urządzenia oparte o sterownik. Urządzenie pracuje bez obsługowo. Posiada możliwość pracy w dwóch trybach: - ręcznym - wszystkie napędy załączane i wyłączane są ręcznie, - automatycznym - sito - piaskownik pracuje w zależności od parametrów ustawionych w programie sterownika. Zrzut odseparowanych skratek i piasku z urządzenia hermetycznymi rynnami do pojemników ustawionych na poziomie posadzki pomieszczenia. Urządzenie wyposażone jest w przelew awaryjny. Sito piaskownik wyposażony w wydzieloną komorę do separacji osadu pływającego. W komorze zainstalowany ruszt napowietrzający przepływające ścieki. Osad wyflotowany cyklicznie zgarniany jest do zbiornika zrzutowego sito-piaskownika skąd przepompowywany jest na zewnątrz do pojemników lub istniejącego zbiornika osadów. Wyposażenie dodatkowe sito-piaskownika: - dmuchawa napowietrzająca ścieki- wyposażenie sito-piaskownika; - pompa osadu pływającego- wyposażenie sito-piaskownika; - króciec wentylacyjny D150 do przyłączenia wentylacji mechanicznej wywiewnej; - króciec D40 w strefie separacji skratek do przyłączenia rurociągu tłocznego wyflotowanego osadu pływającego; - kanał przelewowy z komory wlotowej do sito-piaskownika omijający urządzenie , D200PE, L=5,0m; - kanał odpływowy z sito-piaskownika D250 PE, L =4,0 m; - zasuwa kanałowa kołnierzowa nożowa z napędem ręcznym d250 na dopływie do sito-piaskownika; - pojemniki do odbioru wyseparowanych skratek i piasku. Instalacja do odbioru wyflotowanego osadu pływającego: Osad pływający wyflotowany w wydzielonej komorze sito-piaskownika przetłaczany będzie według kilku możliwych rozwiązań wynikających z zaprojektowanego układu instalacyjnego; a. przetłaczanie osadu do króćca na obudowie przenośnika śrubowego skratek. Rurociąg tłoczny osadu D40 od pompy osadu PO-1 połączony z obudową przenośnika śrubowego wyseparowanych skratek na sito-piaskowniku. Osad wraz ze skratkami mieszany i odwadniany jest w rurze przenośnika skąd wypada do szczelnego pojemnika. Odwodnione skratki zmieszane z osadem w postaci odpadu wywożone są poza oczyszczalnię ścieków. Pompa osadu PO-1 stanowi wyposażenie sito-piaskownika; b. przetłaczanie osadu do pojemnika w budynku sito-piaskownika Osad wyflotowany przetłaczany jest rurociągiem tłocznym osadu D63 PE od pompy osadu PO-2 zainstalowanej na dolnym poziomie budynku do pojemnika umieszczonego wewnątrz budynku. Pojemnik ustawiony jest na tacy ociekowej na górnym poziomie posadzki budynku. Osad w postaci odpadu wywożony jest w wymiennych pojemnikach poza oczyszczalnię ścieków. Objętość pojemnika na osad ok. - 100 dm3. Korzystanie z tego rozwiązania może być zalecane w okresie zimowym kiedy korzystanie z instalacji zewnętrznej do gromadzenia osadu jest niewskazane ze względu na niskie temperatury; c. przetłaczanie osadu do paleto-pojemnika zewnętrznego: Osad wyflotowany przetłaczany jest rurociągiem tłocznym osadu D63 PE od pompy osadu PO-2 zainstalowanej na dolnym poziomie budynku do paleto-pojemnika umieszczonego na zewnątrz budynku. Paleto-pojemnik ustawiony jest na żelbetowej wannie ociekowej na poziomie betonowego placu przed budynkiem. Osad w postaci odpadu wywożony jest w wymiennych paleto-pojemnikach poza oczyszczalnię ścieków. Objętość pojemnika na osad ok.- 1,00 m3. Korzystanie z tego rozwiązania może być zalecane w okresie letnim. d. przetłaczanie osadu do istniejącego zbiornika osadu biologicznego nadmiernego: Osad wyflotowany przetłaczany jest rurociągiem tłocznym osadu D63 PE od pompy osadu PO-2 zainstalowanej na dolnym poziomie budynku do istniejącego zbiornika osadu. W zbiorniku osad wyflotowany mieszany jest i napowietrzany przy pomocy projektowanej turbiny zatapialnej. Wymieszane i ustabilizowane osady w zbiorniku przetłaczane są cyklicznie na instalację prasy taśmowej do mechanicznego odwadniania. Korzystanie z tego rozwiązania może być realizowane po zainstalowaniu w istniejącym zbiorniku osadu turbiny mieszająco - napowietrzającej. Instalacja pompy osadu PO-2: Pompa PO-2 stanowi dodatkowe wyposażenie sito-piaskownika z wydzieloną komorą do separacji osadu pływającego. Instalacja tej pompy umożliwia przetłaczanie gęstego osadu do wydzielonych pojemników lub zbiornika osadu oddalonego od sito-piaskownika. Całkowita długość rurociągów tłocznych osadu: - D 63 PE preizolowany zewnętrzny, L = 15 m, - D 63 PE wewnętrzny, L = ok.10 m, - D 40 PE preizolowany zewnętrzny, L = 1,5 m, - zawory kulowe ręczne Dn 50 - 3 szt. - zawory kulowe ręczne Dn 32 - 3 szt. Parametry pompy osadu PO-2: - Typ pompy np.- pompa membranowa, - Instalacja pompy na dolnym poziomie budynku, - P = min. 1,1 kW, - Q = min. 80 dm3/min, - H = min. 10 m. Instalacja turbiny napowietrzającej w istniejącym zbiorniku osadu: W istniejącym zbiorniku osadu projektowana jest instalacja turbiny mieszająco-napowietrzającej. Obecnie zbiornik służy jako magazyn osadu biologicznego nadmiernego pochodzącego z procesu oczyszczania ścieków osadem czynnym. Osad ze zbiornika przetłaczany jest na instalację do mechanicznego odwadniania na prasie taśmowej. Po zainstalowaniu zatapialnej turbiny zbiornik ten pełnić będzie funkcję równocześnie komory stabilizacji tlenowej osadu i zbiornika czerpalnego osadu na prasę do czasu wybudowania nowej komory stabilizacji osadu dla całej oczyszczalni ścieków obejmującej istniejący i projektowany reaktor biologiczny. - zbiornik okrągły z polietylenu o średnicy d = 2,7 m, - głębokość czynna zbiornika Hcz = 5,0 m; - pojemność czynna zbiornika v cz = 28,6 m3, Ze względu na dużą głębokość zbiornika projektowana turbina współpracować będzie z dmuchawą zainstalowaną w budynku sito-piaskownika wspomagającą układ napowietrzania osadów przez turbinę. System składać się będzie zatem z turbiny, dmuchawy i rurociągu sprężonego powietrza. Taki układ instalacyjny zapewnia wysoką sprawność napowietrzania osadów gwarantowaną przez producenta. Turbina instalowana będzie z wykorzystaniem istniejącego okrągłego włazu za pomocą prowadnic mocujących ją w centralnym miejscu zbiornika. Montaż turbiny ze względu na trudne warunki techniczne wynikające z budowy istniejącego zbiornika wyłącznie pod nadzorem dostawcy urządzenia. Powietrze wtłaczane do komory mieszającej turbiny będzie rurociągiem podziemnym D 32. Instalacja wentylacji: W budynku sito-piaskownika zainstalowana zostanie wentylacja grawitacyjna i wentylacja mechaniczna: - wentylacja grawitacyjna: kanał z kratką nawiewną 20cm x 20cm z żaluzją zlokalizowany 30 cm nad posadzką poziomu górnego, - wentylacja mechaniczna wywiewna dla urządzenia sito-piaskownika: w pokrywie sito-piaskownika należy przewidzieć króciec Dn150 do podłączenia instalacji wentylacyjnej wywiewnej. Instalacja ta odprowadza powietrze z przestrzeni wewnętrznej obudowy komory wlotowej sito-piaskownika oraz komory napowietrzania ścieków w strefie flotatora. Do odprowadzania powietrza zainstalowany zostanie wentylator kanałowy o parametrach; a. V = min. 400 m3/h; b. N = min. 0,25 kW; c. kanał wywiewny d160 zakończony kratką wywiewna z żaluzją d. wentylacja mechaniczna wywiewna dla pomieszczenia dolnego i górnego budynku. Powietrze z przestrzeni dolnej (pod posadzką) odprowadzane będzie kanałem wentylacyjnym wywiewnym d150 wspólnym z kanałem wywiewnym z przestrzeni górnej pomieszczenia. Na kanale wywiewnym zainstalowana zostanie przepustnica regulacyjna umożliwiająca podział ilości czerpanego powietrza na dwie strugi o porównywalnej objętości v= min. 200 m3/h; Odwodnienie posadzki: W budynku sito-piaskownika zarówno na poziomie dolnym jak i górnym posadzki zainstalowane zostanie odwodnienie liniowe. - poziom górny- drenaż liniowy L = 2,8 m z odprowadzeniem d110 PVC do studzienki na poziomie dolnym; - poziom dolny- drenaż liniowy L = 5,0 m z odprowadzeniem bezpośrednio do studzienki na tym samym poziomie dolnym; Kratki drenaży w wykonaniu ze stali nierdzewnej typu lekkiego. - pompka odwadniająca zatapialna z własnym pływakiem sterującym włącznie i wyłączanie pompy w zależności od poziomu wody w studzience. Rurociąg tłoczny dla pompki odwadniającej D40PE, L = 7,0 m z odprowadzeniem wody do studzienki zewnętrznej na kanale odpływowym z sito-piaskownika. Ogrzewanie: W pomieszczeniu sito-piaskownika projektuje się instalację 2 grzejników elektrycznych z termostatem zapewniającego minimalna temperaturę w pomieszczeniu w okresie zimowym +50C. Moc każdego grzejnika min. 2000W. Opis projektowanych rozwiązań: W związku z zabudową sito - piaskownika planuje się przebudowę istniejącego budynku kraty, który po przebudowie będzie budynkiem sito - piaskownika. W przebudowanym budynku sito - piaskownika planuje się demontaż wszystkich instalacji elektrycznych wewnątrz budynku, łącznie z istniejącą rozdzielnicą modułową RS, którą ma zastąpić nowo projektowana szafa RS. Należy, wewnątrz budynku, zabudować nową projektowaną rozdzielnicę RS. Z rozdzielnicy tej zasilone będą projektowane urządzenia technologiczne, własna szafa zasilająco - sterownicza sito - piaskownika dostarczona wraz z sito - piaskownikiem oraz instalacje ogólne takie jak gniazda, oświetlenie, wentylacja i ogrzewanie. Z rozdzielnicy tej wyprowadzony będzie również obwód zasilania dla aeratora napowietrzającego zlokalizowanego na zewnątrz budynku w komorze stabilizacji osadów. Wraz z liniami kablowymi do zbiornika planuje się rozprowadzić połączenia uziemiające i wyrównawcze taśmą FeZn30x4mm, którą należy układać wraz z kablami. Instalację uziemiającą wyprowadzić od uziomu otokowego budynku sito - piaskownika, a z drugiej strony połączyć z instalacją uziemiającą zbiornika. Zasilanie dla projektowanej rozdzielnicy RS planuje się wyprowadzić z istniejącej rozdzielnicy RGnN z pomieszczenia rozdzielni z istniejącego obwodu zasilającego istniejąca rozdzielnicę modułową RS, która będzie zdemontowana. W tym celu w miejsce kabla zasilającego istniejąca rozdzielnicę należy podłączyć kabel zasilający projektowana rozdzielnicę RS. Następnie kabel wyprowadzić na zewnątrz budynku i prowadząc w ziemi, w miejscach skrzyżowań z istniejącym uzbrojeniem terenu w rurach osłonowych, doprowadzić do budynku sito - piaskownika. Wewnątrz budynku sito - piaskownika planuje się wykonać połączenia wyrównawcze wyprowadzone z istniejącego uziomu otokowego budynku poprzez zaciski kontrolne. Instalacja elektryczna: Rozdzielnica RS o wymiarach szer. min. 800mm x głęb. min. 300 mm x wys. min. 1000mm, z drzwiami pełnymi oraz płytą montażową, montaż naścienny. Wprowadzenia kabli do szafy wykonywać poprzez dławiki od dołu. Wewnątrz szafy zabudowana będzie aparatura elektryczna oraz sterownicza, w celu zasilania i sterowania wszystkimi projektowanymi urządzeniami oraz instalacjami ogólnymi. Dla napędu zlokalizowanego na zewnątrz budynku zaprojektowano sterowanie lokalne, a dla napędów wewnątrz budynku przyciski i lampki na drzwiach szafy RS. W szafce sterowania lokalnego zabudowany będzie wyłącznik remontowy. Dla wentylatorów przewidziano kasety sterujące oraz w pobliżu wentylatorów wyłączniki remontowe. Pracą wentylatorów sterować będzie można również z Centralnego Systemu Sterowania. W pobliżu napędu na zewnątrz budynku zlokalizowany będzie również przycisk bezpieczeństwa. W rozdzielnicy RS zastosowano ochronę przeciwprzepięciową klasy D. Sieci elektryczne zewnętrzne Kable zasilające i sterownicze na zewnątrz należy układać w ziemi. W miejscach skrzyżowań z istniejącym uzbrojeniem terenu chronić rurami osłonowymi. Głębokość ułożenia kabli mierzona od górnej powierzchni kabla powinna wynosić, co najmniej 0,7 m. a pod drogami 1,1 m. Po ułożeniu danych odcinków sieci zewnętrznych i zasypaniu 30 cm warstwą gruntu, przykryć kable taśmami ostrzegawczymi koloru niebieskiego. Wykonawca zobowiązany jest przeprowadzić pomiary rezystancji izolacji i skuteczności ochrony przeciwporażeniowej obwodów elektrycznych i dostarczyć stosowne protokoły. Wraz z kablami na niektórych odcinkach układać taśmę FeZn30x4mm. Wykonać pomiary rezystancji uziemienia. Instalacje elektryczne ogólne dla budynku sito-piaskownika. W budynku sito - piaskownika występują instalacje siłowe w postaci gniazd remontowych oraz instalacje oświetlenia i ogrzewania 230V. Instalacje wykonać przewodami YDYżo o izolacji 450/750V. Ze względu na to iż pomieszczenia są wilgotne należy zastosować osprzęt hermetyczny. Połączenia przewodów wykonywać w puszkach instalacyjnych natynkowych. Wewnętrzną instalację elektryczną wykonać przewodami: - świetlenia przewodem YDYżo 4x1,5 moduły awaryjne podłączyć bezpośrednio z fazy zasilającej sprzed łącznika, - ogrzewania YDYżo 3x2,5. Warunki ogólne dla zadania 1.Wykonawca zobowiązany jest udzielić gwarancji i rękojmi na roboty objęte zamówieniem minimum - 36 miesięcy, 2.Rozliczenie finansowe należy prowadzić na podstawie kosztorysu powykonawczego, 3.Inwestor wymaga ciągłego nadzoru na zadaniu przez uprawnionego kierownika budowy,4.Koszty związane z kompleksową obsługą geodezyjną wytyczenie + inwentaryzacja powykonawcza ponosi Wykonawca. 5. Szczegółowy zakres robót do wykonania określa dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę 45.11.10.00 - Roboty w zakresie burzenia, roboty ziemne 45.22.30.00 - Roboty budowlane w zakresie konstrukcji 45.11.11.00 - Roboty w zakresie burzenia 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych 45.25.22.00 - Wyposażenie oczyszczalni ścieków 45.31.00.00 - Roboty instalacyjne elektryczne 45.45.00.00 - Roboty budowlane wykończeniowe, pozostałe .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 16.10.2015.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga złożenia wadium w wysokości: 10.000,00 zł. (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100).

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do SIWZ,

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawcy muszą wskazać, że wykonali roboty w sposób należyty, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończyli w ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej 1 robotę budowlaną o wartości nie mniejszej niż 300.000,00 zł. brutto, polegającą na zabudowie sito-piaskownika na oczyszczalni ścieków, oraz załączyć dokumenty potwierdzające, że roboty te zostały wykonane w sposób należyty, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone - załącznik nr 5. Ocena spełnienia warunku zostanie przeprowadzona na podstawie załącznika nr 5 do SIWZ - wykaz najważniejszych robót budowlanych oraz dowodów, że roboty te zostały wykonane należycie, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. W przypadku inwestycji, których wartość została wyrażona w umowie w innej walucie niż PLN należy dokonać przeliczenia tej kwoty na PLN przy zastosowaniu średniego kursu NBP na dzień zakończenia inwestycji

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do SIWZ,

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi wykazać że dysponuje lub będzie dysponował osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, to znaczy: Kierownikiem budowy branży instalacyjno-inżynieryjnej w zakresie sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych, Ocena spełniania warunków zostanie przeprowadzona na podstawie załącznika nr 6 do SIWZ - wykaz osób. Wskazane powyżej uprawnienia budowlane muszą być zgodne z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409) oraz Rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (tj Dz.U Nr 83, poz. 578 z późn. zm.) lub odpowiadającym im ważnym uprawnieniom budowlanym, wydanym na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów prawa lub odpowiednich przepisów obowiązujących na terenie kraju, z którego pochodzi dana osoba, które w zakresie objętym zamówieniem pozwalać będą na pełnienie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w w/w specjalności

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie precyzuje w tym zakresie żadnych wymagań, których spełnianie Wykonawca zobowiązany jest wykazać w sposób szczególny. Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do SIWZ,

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1) formularz ofertowy - załącznik nr 1 do SIWZ (wskazana data podpisania), 2) pełnomocnictwo do reprezentowania Wykonawcy - jeżeli zostało ustanowione bądź do reprezentowania Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie przedłożone w formie oryginału lub kopii poświadczonej przez notariusza (dotyczy również spółki cywilnej) o ile nie wynika z pozostałych dokumentów dostarczonych przez Wykonawcę. 3) pisemne zobowiązanie innych podmiotów, do oddania do dyspozycji Wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia, wymagane w przypadku, gdy Wykonawca polega na ich zasobach na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy - załącznik nr 8 do SIWZ; 4) dowód wniesienia Wadium, 5) oświadczeniem o tajemnicy przedsiębiorstwa o treści - załącznik nr 9 do SIWZ; 6) kosztorysy ofertowe wykonane metodą uproszczoną, polegającą na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem jako sumy iloczynów ilości jednostek przedmiarowych robót i ich cen jednostkowych bez podatku od towarów i usług - załącznik nr 10 do SIWZ;

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Gwarancja i rękojmia - 10

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Na podstawie art. 144 ust. 1 Ustawy Pzp. Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany treści umowy w stosunku do oferty, w następujących przypadkach i na następujących zasadach, za obopólną zgodą stron: Zamawiający określa następujące warunki, w jakich przewiduje możliwość dokonania zmian zawartej umowy: a. konieczność przedłużenia (zmiany) terminu umownego z powodu: - działania siły wyższej, tj. wyjątkowego zdarzenia lub okoliczności, - wyjątkowo niesprzyjających warunków fizycznych, bądź atmosferycznych, - nadzwyczajnych zdarzeń gospodarczych niezależnych od Zamawiającego, których Zamawiający nie mógł przewidzieć w chwili zawarcia umowy, - decyzji Nadzoru budowlanego mających wpływ na przesunięcie terminu realizacji robót takich jak wstrzymanie budowy, - wystąpienia zamówień dodatkowych w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych, niezbędnych do prawidłowego wykonania realizowanego zamówienia podstawowego, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, - wprowadzenie zmian w dokumentacji projektowej w szczególności tych, które wynikają z błędów projektowych lub niedostosowania projektu do faktycznych warunków terenowych, a także zmian powodujących poprawę efektywności ekonomicznej inwestycji. - zmian będących następstwem okoliczności leżących po stronie Zamawiającego, w szczególności wstrzymanie robót przez Zamawiającego, - zmian wynikających z konieczności wykonania robót niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem umowy i nieprzewidywalnych, których brak wykonania uniemożliwia lub utrudnia prawidłowe wykonanie przedmiotu umowy, - odmiennych od przyjętych w dokumentacji projektowej warunków terenowych, w szczególności istnienia niezinwentaryzowanych obiektów budowlanych, sieci lub instalacji, - wydłużenia terminu realizacji przedmiotu umowy - na wniosek Wykonawcy, b. rezygnacja z wykonania części robót - ograniczenie zakresu robót wynikające z wprowadzenia zmian istotnych lub nieistotnych w dokumentacji projektowej, wad w dokumentacji projektowej, które wynikły w trakcie realizacji robót i były konieczne w celu prawidłowej realizacji przedmiotu umowy lub z przyczyn niezależnych od Zamawiającego wraz z obniżeniem wynagrodzenia umownego o zakres z którego Zamawiający rezygnuje, c. zmiana przedstawicieli uczestników procesu inwestycyjnego w przypadku: - zmiany kierownika budowy w przypadku wystąpienia o zmianę na wniosek Zamawiającego lub Wykonawcy, pod warunkiem przedstawienia w ich zastępstwie osoby/osób posiadającej/posiadających odpowiednie uprawnienia budowlane oraz doświadczenie zawodowe, zgodnie z warunkami określonymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, sporządzonej na potrzeby postępowania, - zmiany przedstawicieli Zamawiającego na wniosek Zamawiającego, d. wprowadzenie lub zmiana podwykonawcy dot. zakresu robót przeznaczonych do wykonania przez podwykonawcę w tym również zmiany podwykonawcy, będącego jednocześnie podmiotem trzecim, na którego zasoby Wykonawca powołuje się na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b, w celu wskazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp, pomimo, że w ofercie sporządzonej na potrzeby postępowania o udzielenie zamówienia, Wykonawca nie przedstawił zakresu robót, który powierzy podwykonawcom, w przypadku wystąpienia zmian w tym zakresie - na wniosek Zamawiającego lub Wykonawcy, e. zawieszenie przez Zamawiającego wykonania części lub całości robót na czas trwania przeszkody w przypadku: - wystąpienia konieczności wykonania robót niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem umowy i nie przewidywanych, których brak wykonania uniemożliwia lub utrudnia prawidłowe wykonanie przedmiotu umowy, - braku lub wad w dokumentacji projektowej lub innych dokumentach budowy. f. zmiana technologii wykonania robót, lub zmiana materiałów, jeżeli nowe rozwiązania będą korzystne dla Zamawiającego, przy zachowaniu niepogorszonych standardów jakościowych. Wniosek o ewentualne zmiany postanowień umowy Wykonawca winien dostarczyć do Zamawiającego w terminie nie później niż 14 dni przed upływem terminu umownego. W przeciwnym wypadku Zamawiający może pozostawić wniosek bez biegu. Określa się następujący tryb dokonywania zmian postanowień umowy: Sposób inicjowania zmian: a) Wykonawca wnioskuje do Zamawiającego w sprawie możliwości dokonania wskazanej zmiany, b) Zamawiający wnioskuje do Wykonawcy w sprawie możliwości dokonania wskazanej zmiany.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://e-bip.pl/Start/23464/PublicOrders
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Istebna 43-470 Istebna 1000 pok. 202 tel. 033 855-65-00 wew. 46.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 15.07.2015 godzina 10:00, miejsce: Urząd Gminy Istebna 43-470 Istebna 1000 pok. 102 (sekretariat).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.