eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Ełk › Budowa pełnowymiarowego boiska do gry w piłkę nożną z zapleczem szatniowym na górnej płycie stadionu MOSIR przy ul. Piłsudskiego 29 w Ełku

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2015-06-19

Ełk: Budowa pełnowymiarowego boiska do gry w piłkę nożną z zapleczem szatniowym na górnej płycie stadionu MOSIR przy ul. Piłsudskiego 29 w Ełku
Numer ogłoszenia: 90129 - 2015; data zamieszczenia: 19.06.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Miasto Ełk , ul. M. J. Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 087 73 26 200, faks 087 73 26 230.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.elk.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Budowa pełnowymiarowego boiska do gry w piłkę nożną z zapleczem szatniowym na górnej płycie stadionu MOSIR przy ul. Piłsudskiego 29 w Ełku.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest budowa pełnowymiarowego, oświetlonego i ogrodzonego boiska do gry w piłkę nożną o nawierzchni ze sztucznej trawy, wykonanie drenażu w płycie boiska, systemu zraszania murawy, utwardzonych dojść i dojazdów oraz przebudowa części pomieszczeń Parku Wodnego z przeznaczeniem na zaplecze szatniowe boiska. Prace budowlane będą prowadzone na części terenu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ełku. Obiekt będzie czynny podczas prowadzenia prac. Zakres prac obejmuje: 1) wykonanie drenażu boiska wraz z częściową przebudową kanalizacji deszczowej, 2) wykonanie projektu wykonawczego systemu zraszania boiska wraz z montażem instalacji na płycie boiska zgodnie z wytycznymi projektu, 3) budowę boiska do piłki nożnej na podbudowie kruszywowej o nawierzchni z trawy syntetycznej o pow. 8204m2 i następujących parametrach: - wysokość włókna: min. 60 mm; - ilość pęczków: min. 9400 szt/m2 (min. 16 włókien w pęczku); - ilość włókien: min. 150000 szt/m2; - ciężar włókna: min. 16000 Dtex; - grubość włókna: min. 320 mikronów; - skład chemiczny włókna: 100 % Polietylen; - typ włókna: 100 % monofil prosty z wtopionym rdzeniem wzmacniającym; - kolor nawierzchni: zielony (dwukolorowy); - nawierzchnia musi zostać wykonana w technologii gumowo-piaskowej; - wypełnienie: piasek kwarcowy i granulat z recyklingu EPDM (kolor szary) w ilości wg wytycznych producenta trawy. 4) uzyskanie certyfikatu FIFA 2 Stars - ważność certyfikatu FIFA 2 Stars 1 rok, po roku certyfikowany obiekt automatycznie powinien uzyskać certyfikat FIFA 1 Star ważny przez następne 3 lata. 5) dostawę i montaż wyposażenia boiska oraz małej architektury, tj: - pełnowymiarowe bramki o głębokości 3m - 2 szt.; - zadaszone ławki dla zawodników dla min. 13 osób - 1 szt.; - zadaszone ławki dla sędziów i obsługi medycznej dla min. 6 osób - 2 szt.; - wolnostojące piłkochwyty o wysokości 6m - 2 szt.; - aluminiowe bramki przenośne 7,32x2,44 - 2 szt.; - obciążniki do bramek 7,32x2,44 - 6 szt. ; - aluminiowe bramki przenośne 2x5m - 4 szt. ; - obciążniki do bramek 2x5m - 12 szt.; - aluminiowe bramki 1x1,5m - 4 szt. ; - chorągiewki boiska z tulejami w płycie boiska - 6 szt.; - ławeczka stalowa, podwójna z pylonem do ćwiczeń mięśni brzucha - 1 szt.; - ławki parkowe stalowe z poszyciem z kantówek drewnianych - 4 szt.; - betonowe kosze na śmieci z wkładem stalowym - 5 szt.; - trybuny dwurzędowe mobilne, blokowe na 50-60 miejsc - 2 szt. 6) wykonanie projektu wykonawczego (dobór fundamentów do oferowanych masztów i naświetlaczy oświetleniowych) wraz z montażem instalacji oświetlenia boiska na 6-ciu masztach o wysokości 18m. z naświetlaczami, 7) wykonanie ogrodzenia boiska trawiastego wraz z częściową przebudową istniejącego ogrodzenia od strony ulic, 8) rozbiórkę nawierzchni betonowych wraz z utylizacją, 9) wykonanie utwardzonych dojść i dojazdów z kostki brukowej, na podbudowie kruszywowej, w obrzeżach betonowych, 10) wykonanie wjazdów z kostki brukowej, na podbudowie kruszywowej, w krawężnikach betonowych, 11) przebudowa pomieszczeń parku wodnego na potrzeby zaplecza boiska, w tym 2 szatnie dla zawodników z sanitariatami, pomieszczenie dla sędziów z sanitariatem oraz sala do prowadzenia wstępnej rozgrzewki i pomieszczenie odnowy biologicznej z sauną i stołami do masażu. Łączna pow. użytkowa przebudowywanych pomieszczeń około 217m2, 12) wyposażenie przebudowanych pomieszczeń zgodnie z załączonym projektem, 13) wyposażenie boiska w urządzenia do okresowej konserwacji nawierzchni, tj: a) jednostka napędowa - ciągnik 4 kołowy, o wadze do 700 kg i mocy min. 22 KM, b) współpracujące urządzenia modułowe mocowane do jednostki napędowej: - wirujące urządzenie szczotkujące z odkurzaczem, - urządzenie z twardymi szczotkami z odkurzaczem - urządzenie spulchniające granulat wypełniający trawę składający się ze sprężynowych elementów metalowych, - urządzenie do uzupełnienia piasku lub granulatu gumowego z regulacja ilości zasypki, - urządzenie do czyszczenia nawierzchni syntetycznych poliuretanowych typu tartan, - pług śnieżny do zgarniania śniegu, - urządzenie odśnieżające - dmuchawa do śniegu. UWAGA: Dostawa i uruchomienie na teren boiska MOSiR w Ełku. 14) przeszkolenie minimum 3 operatorów z obsługi dostarczonych urządzeń, 15) założenie i odtworzenie zdewastowanych terenów zielonych po pracach budowlanych. UWAGA: 1. Projekty wykonawcze (po 3 egzemplarze) instalacji systemu zraszania i oświetlenia uzgodnić z Inwestorem i użytkownikiem MOSiR Ełk przed realizacją w formie pisemnej. 2. Do dnia 31-10-2015r Zamawiający wymaga wykonania boiska o nawierzchni ze sztucznej trawy wraz z instalacjami (oświetlenie, zraszanie, drenaż). Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi projekt architektoniczno-budowlany Budowy boiska do piłki nożnej za sztucznej trawy wraz z zapleczem szatniowym, szczegółowe specyfikacje techniczne. Przedmiary robót są przykładowe. Załączony przedmiar robót określa orientacyjny zakres robot przewidzianych do wykonania zamówienia, ułatwiając tym samym skalkulowanie ceny. Wykonawca powinien przeanalizować załączony projekt architektoniczno-budowlany i przygotować ofertę cenową w oparciu o własną analizę. Załączony przedmiar nie stanowi podstawy do późniejszego rozliczenia umowy - umowa jest ryczałtowa tj. jej cena nie podlega zmianie w trakcje realizacji. W cenie oferty należy uwzględnić koszty tyczenia, wykonania inwentaryzacji powykonawczej (3szt.) oraz wykonania ewentualnych robót, które nie zostały ujęte w przedmiarze, a które należy wykonać zgodnie z projektem architektoniczno-budowlany Budowy boiska do piłki nożnej za sztucznej trawy wraz z zapleczem szatniowym. Wyklucza się możliwość roszczeń Wykonawcy z tytułu błędnego skalkulowania ceny lub pominięcia w załączonym przedmiarze robót elementów niezbędnych do wykonania umowy a wynikających z załączonego projektu. Wykonane roboty oraz użyte materiały do wykonania przedmiotu zamówienia muszą spełniać wymogi art. 10 ustawy Prawo Budowlane z późn. zmianami oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych z późn. zmianami. Zawarte ewentualnie nazwy materiałów w projektach i SST podano jako przykładowe i określające ich standard techniczny i estetyczny. W realizacji można stosować materiały innych firm, które odpowiadają standardowi określonemu w projekcie lub ten standard podwyższają. Wszystkie materiały przed ich wbudowaniem należy przedstawić do akceptacji Zamawiającemu. Wykonawca wyłoniony w ramach niniejszego postępowania zobowiązany będzie do przedłożenia Zamawiającemu, przed podpisaniem umowy kosztorysu ofertowego wraz z harmonogramem rzeczowo-finansowym oraz kopię opłaconej polisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę co najmniej 800 000,00 PLN. Gwarancja minimum 36 miesięcy od daty odbioru końcowego..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.21.22.21 - Roboty budowlane związane z obiektami na terenach sportowych 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.45.30.00 - Roboty remontowe i renowacyjne 45.31.00.00 - Roboty instalacyjne elektryczne .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 350.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 40 000,00 PLN (czterdzieści tysięcy zł) przed upływem terminu składania ofert. Wadium może być wniesione w następujących formach: - w pieniądzu - w poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, - w gwarancjach bankowych, - gwarancjach ubezpieczeniowych, - poręczeniach udzielonych przez podmioty, o których mowa w art. 6.b. ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz 275). Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na poniższy rachunek bankowy zamawiającego: 85 1020 4724 0000 3102 0038 8538 (konto Urzędu Miasta Ełku w PKO BP S.A.) Uwaga! Dokumenty dotyczące wadium winne być dołączone do oferty jako kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem, a oryginał w oddzielnej kopercie dołączonej do oferty w sposób umożliwiający jej zwrot wykonawcy bez dekompletowania oferty

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczególnego warunku w tym zakresie. Wykonawca potwierdza spełnianie tego warunku poprzez złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu w trybie art. 22 ust 1. Ocena spełniania warunku wymaganego od wykonawców zostanie dokonana według formuły spełnia / nie spełnia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca wykaże się posiadaniem udokumentowanego doświadczenia z wykonania, w ciągu ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeśli okres działalności jest krótszy, w tym okresie) co najmniej: a) dwóch robót o wartości minimum 200 000,00 PLN brutto (każda) polegających na budowie lub przebudowie budynku, b) jednej roboty, w ramach której wykonano boisko o nawierzchni z trawy syntetycznej o wartości minimum 800 000,00 PLN brutto. Roboty mogą być wykonywane w ramach różnych zamówień. Uwaga: Jeżeli wykazywane roboty będą potwierdzać wysokość tych robót w walucie innej niż PLN, Zamawiający dokona przeliczenia tej wartości na PLN wg średniego kursu NBP z dnia, w którym ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ocena spełniania warunku wymaganego od wykonawców zostanie dokonana według formuły spełnia / nie spełnia.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczególnego warunku w tym zakresie. Wykonawca potwierdza spełnianie tego warunku poprzez złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu w trybie art. 22 ust 1. Ocena spełniania warunku wymaganego od wykonawców zostanie dokonana według formuły spełnia / nie spełnia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi wykazać się posiadaniem do dyspozycji odpowiednio wykwalifikowanego personelu w tym : - osobę do kierowania robotami branży konstrukcyjno-budowlanej, - osobę do kierowania robotami branży sanitarnej, - osobę do kierowania robotami branży elektrycznej. Ocena spełniania warunku wymaganego od wykonawców zostanie dokonana według formuły spełnia / nie spełnia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca musi wykazać się posiadaniem środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości min. 700 000,00 PLN. Uwaga: Jeżeli posiadane środki finansowe lub zdolność kredytowa wykazywana będzie w walucie innej niż PLN, Zamawiający dokona przeliczenia ich na PLN wg średniego kursu NBP z dnia, w którym ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ocena spełniania warunku wymaganego od wykonawców zostanie dokonana według formuły spełnia / nie spełnia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • określenie robót budowlanych, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o robotach budowlanych niewykonanych lub wykonanych nienależycie
    Wykonawca wykaże się posiadaniem udokumentowanego doświadczenia z wykonania, w ciągu ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert (a jeśli okres działalności jest krótszy, w tym okresie) co najmniej: a) dwóch robót o wartości minimum 200 000,00 PLN brutto (każda) polegających na budowie lub przebudowie budynku, b) jednej roboty, w ramach której wykonano boisko o nawierzchni z trawy syntetycznej o wartości minimum 800 000,00 PLN brutto. Roboty mogą być wykonywane w ramach różnych zamówień. Uwaga: Jeżeli wykazywane roboty będą potwierdzać wysokość tych robót w walucie innej niż PLN, Zamawiający dokona przeliczenia tej wartości na PLN wg średniego kursu NBP z dnia, w którym ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych.;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
  • informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert albo składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • inne dokumenty

    1. Dokumenty potwierdzające parametry techniczne nawierzchni z trawy syntetycznej: a) certyfikat FIFA 2 Stars dla obiektu na którym zainstalowano oferowaną trawę syntetyczną, b) kartę techniczną oferowanej nawierzchni, c) atest PZH (lub dokument równoważny) dla oferowanej nawierzchni i wypełnienia EPDM (szary), d) certyfikat lub deklaracja zgodności z normą PN-EN 15330-1.

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Formularz ofertowy (wzór zał. nr 1 do SIWZ) 2. Dokumenty potwierdzające uprawnienia osób podpisujących ofertę, o ile nie wynikają z przepisów prawa lub innych dokumentów rejestrowych.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 94
  • 2 - Gwarancja - 6

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zamawiający dopuszcza zmianę sposobu wykonania przedmiotu zawartej umowy w następujących okolicznościach: a) w przypadku modyfikacji przedmiotu zamówienia w związku z wystąpieniem robót dodatkowych lub zamiennych, których nie można było przewidzieć przed zawarciem umowy, wprowadzonych na wniosek Zamawiającego, b) w przypadku konieczności usunięcia błędów lub wprowadzenie zmian w dokumentacji projektowej lub specyfikacji wykonania i odbioru robót, 2. Zmianę terminu umowy dopuszcza się w przypadku: a) wydłużonego postępowania przetargowego, b) wystąpienia robót dodatkowych lub zamiennych, o których mowa w pkt. 1 lit. a). c) warunków atmosferycznych uniemożliwiających realizację przedmiotu zamówienia zgodnie z procesem technologicznym, d) postojów spowodowanych koniecznością usuwania nieumyślnych uszkodzeń istniejących urządzeń, nie oznakowanych w dokumentacji projektowej, e) wstrzymania robót przez uprawnione organy, z przyczyn nie wynikających z winy którejkolwiek ze stron umowy

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.warmia.mazury.pl/elk_gmina_miejska/zamowienia_publiczne/110/status/rodzaj/wzp/
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta w Ełku, ul. Piłsudskiego 4, 19 - 300 Ełk.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 08.07.2015 godzina 09:00, miejsce: Urząd Miasta w Ełku, ul. Piłsudskiego 4, 19 - 300 Ełk, Pokój nr 114 (sekretariat).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.