eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Chełm › Zorganizowanie i przeprowadzenie kursów oraz warsztatów dla niepełnosprawnych uczestników projektu systemowego pnSTART realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIIPromocja integracji społecznej, Działanie 7.1Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2015-04-17

Chełm: Zorganizowanie i przeprowadzenie kursów oraz warsztatów dla niepełnosprawnych uczestników projektu systemowego pn: START realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1: Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie
Numer ogłoszenia: 87426 - 2015; data zamieszczenia: 17.04.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie , Plac Niepodległości 1, 22-100 Chełm, woj. lubelskie, tel. 82 562 76 51, faks 82 562 76 51.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.powiat.chelm.pl (BIP Starostwa Powiatowego w Chełmie)

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: powiatowa samorządowa jednostka organizacyjna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zorganizowanie i przeprowadzenie kursów oraz warsztatów dla niepełnosprawnych uczestników projektu systemowego pn: START realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1: Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest zorganizowanie i przeprowadzenie kursów oraz warsztatów dla niepełnosprawnych uczestników projektu systemowego pn: START realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chełmie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1: Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Przedmiot zamówienia podlega podziałowi na części: Część nr I: Kurs Bukieciarstwo-Florystyka z elementami techniki decoupage, Część nr II: Kurs komputerowy - poziom podstawowy, Część nr III: Kurs cukiernika, Część nr IV: Kurs wychowawcy kolonijnego, Część nr V: Warsztaty kompetencji życiowych i umiejętności społeczno-zawodowych, 2. Zakres rzeczowy części nr I: 1) Liczba uczestników: 4 osoby niepełnosprawne, 2) Cel kursu: przygotowanie uczestników do wykonywania zawodu florysty, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) sztukę kupowania kwiatów i zieleni, b) przechowywanie i pielęgnację roślin ciętych, c) style kompozycji roślinnych i zasady ich tworzenia, d) wykonywanie kompozycji z zasuszonych roślin, e) stroiki i dekoracje świąteczne, f) wykonywanie wiązanek okolicznościowych, g) zasady tworzenia kompozycji w naczyniach, koszach, h) techniki zdobienia przedmiotów - decoupage (podstawy), 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 48 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie; (1 godzina dydaktyczna =45 min.). 3. Zakres rzeczowy części nr II: 1) Liczba uczestników: 1 osoba niepełnosprawna, 2) Cel kursu: przygotowanie osoby do pracy przy komputerze, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) rozpoznawanie ikon na pulpicie, poruszanie się po menu, b) wykorzystanie podstawowych programów do tworzenia nowego dokumentu, c) tworzenie i formatowanie tabel i wizytówek, adresowanie kopert, wstawianie do dokumentu autokształtów, przygotowanie dokumentu do druku, wstawianie do dokumentu symboli niedostępnych z klawiatury, d) zapisywanie i tworzenie plików, e) skanowanie dokumentów i wysyłanie ich za pomocą poczty internetowej, f) kopiowanie, przenoszenie, wysyłanie zdjęć, g) zrozumienie istoty Internetu, używania przeglądarek, korzystanie z poczty elektronicznej, h) wyszukiwanie informacji, w tym wyszukiwanie aktualnych wiadomości lokalnych, krajowych, dotyczących świadczeń socjalnych, prawa i ustawodawstwa, lokalnej rozrywki, wydarzeń kulturalnych, rozkładów jazdy, szkoleń, kursów, edukacji, ofert rynku pracy, i) potencjalne zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu. 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 40 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.). 4. Zakres rzeczowy części nr III: 1) Liczba uczestników: 2 osoby niepełnosprawne, 2) Cel kursu: zdobycie przez uczestnika kursu podstaw wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie profesjonalnego przygotowania deserów, wyrobów cukierniczych i wszelkiego typu wypieków, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) Wyposażenie stanowiska pracy, organizacja stanowiska pracy; terminologia stosowana w cukiernictwie: narzędzia, maszyny i urządzenia wykorzystywane w pracy. b) Podstawowe zagadnienia z zakresu bhp, ppoż. oraz pierwszej pomocy. c) Wymogi systemu HACCP w gastronomii. d) Procesy technologiczne stosowane w produkcji żywności. -prawidłowa obróbka wstępna i termiczna produktów spożywczych dla zachowania ich walorów smakowych i bezpiecznego przechowywania, -zasady racjonalnego doboru surowców i ich maksymalnego wykorzystania w kuchni, -techniki rozpoznawania przydatności surowców do produkcji. e) Surowce i materiały pomocnicze stosowane w cukiernictwie - sposoby doboru surowców do poszczególnych wyrobów. f) Kruche ciasta: -podstawowe i słone, -ciasto półkruche, -kruche ciasteczka, -do spodów, serników, szarlotek, babeczek i lekkich tart . g) Ciasta ucierane. h) Ciasta biszkoptowe: -biszkopty jako podstawy do innych ciast, ciastka korpusowe, -wykorzystanie ciasta biszkoptowego do produkcji różnych wyrobów: m.in. rolad, keksów, krajanek tortowych. i) Kremy, pianki, musy, mleczka oraz panna cotta: sekrety udanych kremów j) Serniki: -sernik tradycyjny, -sernik na zimno. k) Przygotowanie i praca z karmelem . l) Czekolada: tajniki i techniki pracy z czekoladą, polewy i ozdoby czekoladowe. m) Torty na bazie ciast biszkoptowych + dekoracja. n) Cupcake, muffiny + dekoracja. o) Pierniki, pierniczki i keksy. p) Dekorowanie: -wykorzystanie barwników, masy marcepanowej, lukrów plastycznych i innych -dekorowanie, m.in. kremami, czekoladą, lukrem plastycznym, -informacje o różnych rodzajach mas plastycznych, -użycie barwników spożywczych z lukrem i masą cukrową, -użycie dekoracji i tworzenie tortów piętowych q) Beza. r) Faworki i pączki. s) Ciasta drożdżowe, makowce, strudle. t) Najnowsze trendy w wyrobach cukierniczych: ekspozycja i aranżacja. 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 100 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.). 5. Zakres rzeczowy części nr IV: 1) Liczba uczestników: 1 osoba niepełnosprawna, 2) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) Organizację wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej: -koordynacyjna rola władz oświatowych, -obowiązujące przepisy, -elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnymi, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. b) Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej: -opracowanie planu wychowawczego grupy, -metody i formy realizacji planów wychowawczych, -dokumentacja wychowawcy, -obowiązki wychowawcy grupy. c) Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej: -opracowanie planu wychowawczego grupy, -metody i formy realizacji planów wychowawczych, -dokumentacja wychowawcy, -obowiązki wychowawcy grupy. d) Ruch i rekreacja: cele i zadania wychowania fizycznego -metody nauki techniki pływania -gry i zabawy ruchowe -zajęcia z gier zespołowych -lekkoatletyka , olimpiady sportowe , sport -organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych , niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. e) Turystyka i krajoznawstwo: -cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej wypoczynku, -organizacja wycieczek, -organizacja biwaków, -gry terenowe. f) Zajęcia kulturalno-oświatowe: -cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych: -organizacja zajęć kulturalno-oświatowych, -elementy kulturalne w programie dnia, -gry i zabawy świetlicowe, -konkursy, wystawy, dyskusje, -śpiew, muzyka, zabawa ze śpiewem organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk prowadzenie kroniki. g) Zajęcia praktyczno-techniczne: -cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych, -formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych prace dekoracyjne i zdobnicze, -indywidualne zainteresowania uczestników, -rozwój zainteresowań uczestników. h) Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku: -przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów, -przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku, -abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy. 3) Liczba godzin dydaktycznych min. 30 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.). 6. Zakres rzeczowy części nr V: 1) Liczba uczestników: 6 osób niepełnosprawnych, w tym jedna osoba poruszająca się na wózku. 2) Cel warsztatów: nabycie umiejętności efektywnego planowania i zarządzania czasem oraz umiejętności określania priorytetów zadań w czasie pracy. 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) proces planowania i organizacji, b) diagnozę własnych trudności w wykorzystywaniu czasu i planowaniu zadań, c) opracowanie indywidualnej metody planowania czasu i realizacji zadań, d) analizę własnych priorytetów podczas planowania, symulację rozmów kwalifikacyjnych. 4) Metody pracy: wykład, dyskusja, ćwiczenia grupowe i indywidualne, praca w parach, prezentacja trenerska, 5) Liczba godzin dydaktycznych min. 10 godz. w wymiarze 4-6 godz. dziennie (1 godzina dydaktyczna =45 min.). 7. W przypadku części nr I, części nr II, części nr III, części nr IV oraz części nr V, w ramach realizacji zamówienia, Wykonawca zobowiązany jest do: 1) Zwrotu kosztów dojazdu w kwocie 10 zł dziennie/osoba. 2) Realizacji kursu i warsztatów na terenie miasta Chełm. 3) Realizacji kursu i warsztatów od poniedziałku do piątku w między godziną 800 a 1800 (w przypadku części nr I, nr III, nr IV, nr V). W przypadku części nr II kurs może być realizowany do godz. 1900 oraz w soboty. Godziny przeprowadzania kursów należy dostosować do uczestników. 4) Dostarczenia Zamawiającemu przed podpisaniem umowy listy osób, które będą prowadziły kurs i warsztaty wraz z oświadczeniem, że osoby te spełniają warunki do przeprowadzenia kursów i warsztatów zgodnie z obowiązującymi przepisami. 5) Zapewnienia uczestnikom kursu i warsztatów bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki. Części teoretyczne kursu i warsztatów powinny być realizowane w salach o powierzchni nie mniejszej niż 2,5m2 na 1 uczestnika, z dostępem do toalet. W tym zapewnienia każdemu uczestnikowi kursu odrębnego stanowiska szkoleniowego. W przypadku części nr V budynek i sala, w której będą odbywały się warsztaty powinny być dostosowane dla potrzeb osoby niepełnosprawnej - poruszającej się na wózku. 6) Zapewnienia obiadu (drugie danie z surówką oraz kompot) dla uczestników w każdym dniu kursu/warsztatów bez względu na liczbę godzin szkoleniowych w danym dniu oraz dodatkowo serwisu kawowego z poczęstunkiem (kawa, herbata, sok, ciastka, woda gazowana i niegazowana, cukier) w każdym dniu kursu/warsztatów. 7) Zapewnienia niezbędnych materiałów szkoleniowych, skryptów do przeprowadzenia zajęć oraz: a) w przypadku części nr I: zakup i przekazanie każdemu uczestnikowi zestawu startowego do decoupage zawierającego: 2 farby akrylowe o kontrastujących kolorach (60 ml każda),medium do spękań (krakelura) 60ml, klej (60 ml),werniks z połyskiem do zabezpieczenia przed zabrudzeniem i wilgocią oraz nadania końcowego efektu (60 ml),pędzel uniwersalny (do kleju i nakładania farb),2 kolczyki ze sklejki, zakładkę do książki ze sklejki, chusteczkę z wzorkami, instrukcję dla początkujących wraz z poradami. Ww. zestaw zostanie przekazany uczestnikom po zakończeniu szklenia i nie będzie wykorzystywany przez uczestników podczas zajęć; b) w przypadku części nr II: zakup i przekazanie każdemu uczestnikowi poradnika dotyczący obsługi komputera oraz pendrive o poj. 8 GB; c) w przypadku części nr III: zakup i przekazanie każdemu uczestnikowi pozycji książkowej nt. wypieków domowych; d) w przypadku części nr IV: zakup i przekazanie każdemu uczestnikowi pozycji książkowej dotyczącej udzielania pierwszej pomocy; e) w przypadku części nr V: zakup i przekazanie każdemu uczestnikowi pozycji książkowej dotyczącej asertywności lub ćwiczenia woli; Wykonawca przedstawi Zamawiającemu przed podpisaniem umowy wzór materiałów szkoleniowych. 8) Ubezpieczenia uczestników od NNW na czas trwania kursu/warsztatów. Polisa (kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) zostanie dostarczona Zamawiającemu najpóźniej 3 dni przed rozpoczęciem kursu/warsztatów. 9) Przygotowania szczegółowego programu oraz harmonogramu kursu/ warsztatów. Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do akceptacji przed podpisaniem umowy program i harmonogram kursu/warsztatów. 10) Realizacji kursu/warsztatów zgodnie z zaakceptowanym przez Zamawiającego programem i harmonogramem kursu/warsztatów. 11) Prowadzenia kursu/warsztatów z wykorzystaniem form wykładowych oraz ćwiczeń praktycznych z użyciem odpowiednich materiałów, produktów i urządzeń zgodnych z tematyką kursu/warsztatów. 12) Zapoznania uczestników kursu/warsztatów przed rozpoczęciem kursu/warsztatów ze szczegółowym programem i przekazania harmonogramu kursu/warsztatu, 13) Zapewnienia Zamawiającemu wglądu do dokumentacji związanej z realizacją kursu/warsztatów, w tym dokumentów finansowych. 14) Sporządzenia wewnętrznych testów (egzaminu) po zakończeniu kursu. 15) Przeprowadzenia ewaluacji kursu/ warsztatu - dokonanie oceny kursu/warsztatów za pomocą ankiet ewaluacyjnych. Wzór ankiety Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do akceptacji nie później, niż 3 dni przed terminem rozpoczęcia kursu/warsztatów. 16) Przygotowania raportu poszkoleniowego w wersji papierowej i elektronicznej. 17) Wydania po ukończeniu kursu/warsztatów zaświadczenia, świadectwa lub certyfikatu zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa tj. (1 egz.) uczestnikowi i (1 egz.) Zamawiającemu. Dokument musi zawierać min. szczegółowy wykaz przedmiotów i ilość godzin trwania kursu/warsztatów. Wzór zaświadczenia, świadectwa lub certyfikatu Wykonawca przedstawi zamawiającemu do akceptacji przed podpisaniem umowy. 18) Zapewnienia niezbędnej obsługi administracyjnej bezpośrednio związanej z kursem/ warsztatem - (koordynacja kursu/warsztatów), polegającej na przygotowaniu kursu/warsztatu, potwierdzeniu obecności uczestników oraz prowadzeniu dokumentacji obejmującej: indywidualne listy obecności uczestników, dziennik zajęć obejmujący: wymiar godzin i tematy zajęć, rejestr wydanych zaświadczeń, świadectw lub certyfikatów potwierdzających ukończenie kursu/warsztatów, list potwierdzających wydanie obiadów, zwrot kosztów dojazdu, wydanie materiałów szkoleniowych, pomocy naukowych (np. pendrive) itp. 19) Oznakowania pomieszczeń, w których będą odbywały się zajęcia, materiałów szkoleniowych oraz wszelkich innych dokumentów (w tym certyfikatów/ zaświadczeń) wymaganych przy realizacji kursu logotypem UE, EFS i PO KL, zgodnie z obowiązującymi Wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz informacją: Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, dostępnym na stronie internetowej www. wup.lublin.pl. 20) Przetwarzania danych osobowych uczestników wyłącznie w zakresie realizacji danego kursu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (t. j. z 2002 roku Nr 101 poz. 926 ze zm.). 6. Zamawiający dopuszcza udział uczestników kursu/warsztatów w grupach łączonych z innymi uczestnikami kursu/warsztatów, jednakże warunkiem bezwzględnym jest uczestnictwo w zajęciach łączonych od początku trwania kursu/warsztatów, zapewnienie niedyskryminujących warunków udziału w kursie/warsztatach oraz zgoda Zamawiającego na udział w zajęciach łączonych. 7. Zamawiający nie przewiduje udzielania zaliczek na poczet wykonania zamówienia. 8. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia Podwykonawcy. Wykonawca wskaże w ofercie, część zamówienia, której wykonanie powierzy Podwykonawcy..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4, 80.53.32.00-1, 80.53.00.00-8.

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 5.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 15.06.2015.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda od Wykonawców wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania. Ocena spełniania przez Wykonawców wymienionego warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana według formuły spełnia/nie spełnia wymagany warunek na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2 do SIWZ). Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia spełnią ten warunek, jeżeli zostanie on spełniony łącznie.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący posiadania wiedzy i doświadczenia. Ocena spełniania przez Wykonawców wymienionego warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana według formuły spełnia/nie spełnia wymagany warunek na podstawie: a) oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2 do SIWZ) odpowiednio dla części nr I, części nr II, części nr III, części nr IV oraz części nr V, b) wykazu wykonanych głównych usług w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane należycie (załącznik nr 4 do SIWZ) odpowiednio dla części nr I, części nr II, części nr III, części nr IV oraz części nr V, c) przedłożony wykaz powinien zawierać co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu szkolenia, w tym: -w przypadku części nr I: co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu kursu bukieciarstwa/florystyki obejmującego co najmniej 25 godzin zajęć; -w przypadku części nr II: co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu kursu komputerowego obejmującego co najmniej 20 godzin zajęć; -w przypadku części nr III: co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu kursu cukiernika obejmującego co najmniej 50 godzin zajęć; -w przypadku części nr IV: co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu kursu wychowawcy kolonijnego obejmującego co najmniej 15 godzin zajęć; -w przypadku części nr V: co najmniej jedną usługę polegającą na przeprowadzeniu warsztatów kompetencji życiowych lub warsztatów umiejętności społeczno-zawodowych, obejmujących co najmniej 10 godzin zajęć. Zamawiający przy ocenie spełniania tego warunku przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia weźmie pod uwagę łączne doświadczenie Wykonawców.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym. Ocena spełniania przez Wykonawców wymienionego warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana według formuły spełnia/nie spełnia wymagany warunek na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2 do SIWZ). Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia spełnią ten warunek, jeżeli zostanie on spełniony łącznie.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Ocena spełniania przez Wykonawców wymienionego warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana według formuły spełnia/nie spełnia wymagany warunek na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2 do SIWZ). Zamawiający przy ocenie spełniania tego warunku przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia weźmie pod uwagę łączny potencjał kadrowy Wykonawców.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej i finansowej. Ocena spełniania przez Wykonawców wymienionego warunku udziału w postępowaniu będzie dokonana według formuły spełnia/nie spełnia wymagany warunek na podstawie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 2 do SIWZ). Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia spełnią ten warunek, jeżeli zostanie on spełniony łącznie.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia, zdolnościach finansowych lub ekonomicznych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował tymi zasobami w trakcie realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby wykonania zamówienia. Zobowiązanie podmiotu trzeciego powinno posiadać formę pisemną opatrzoną własnoręcznym podpisem. Nie jest dopuszczalna inna forma, w tym kopia dokumentu potwierdzona za zgodność z oryginałem. 2. Podmiot, który zobowiązał się do udostępnienia zasobów zgodnie z pkt. 1, odpowiada solidarnie z Wykonawcą za szkodę Zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów, chyba że za nieudostępnienie zasobów nie ponosi winy. 3. Jeżeli Wykonawca wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy, Zamawiający, w celu oceny, czy Wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek łączący Wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów, żąda dokumentów dotyczących w szczególności: 1) zakresu dostępnych wykonawcy zasobów innego podmiotu; 2) sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia; 3) charakteru stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z innym podmiotem; 4) zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. 4. Wykonawca reprezentowany przez pełnomocnika winien złożyć wraz z ofertą stosowny dokument pełnomocnictwa w oryginale (ewentualnie notarialnie poświadczoną kopię pełnomocnictwa). 5. Jeżeli najkorzystniejszą ofertę złożą Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego złożą umowę regulującą współpracę tych Wykonawców (art. 23 ust.4 ustawy Prawo zamówień publicznych).

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 80
  • 2 - Doświadczenie Wykonawcy - 20

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający dopuszcza możliwość dokonania istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie, której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku wystąpienia niżej wymienionych okoliczności z uwzględnieniem podanych warunków ich wprowadzenia: 1) zmiana terminu wykonania przedmiotu umowy spowodowana: a) zaistnieniem siły wyższej mającej wpływ na termin wykonania umowy; b) innymi przyczynami zewnętrznymi (np. dotyczącymi uczestników kursu/warsztatu) niezależnymi od Zamawiającego oraz Wykonawcy skutkującymi niemożliwością wykonania umowy w terminie. W przypadku wystąpienia którejkolwiek z w/w okoliczności termin wykonania umowy może ulec odpowiedniemu przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia wykonywania jej przedmiotu w sposób należyty, nie dłużej jednak niż o okres trwania tych okoliczności. 2) zmiany osobowe, w przypadku gdy z uwagi na niezależne od stron okoliczności (tj. choroba, wypadki losowe, nieprzewidziane zmiany organizacyjne nastąpiła lub powinna nastąpić zmiana osób, przy pomocy których Wykonawca realizuje przedmiot umowy. W przypadku wystąpienia w/w okoliczności zmiana osób będzie wymagała pisemnego zaakceptowania przez Zamawiającego. 3) zmiana wysokości wynagrodzenia Wykonawcy wynikająca ze zmiany ilości osób biorących udział w kursie/warsztacie. W przypadku wystąpienia w/w okoliczności wysokość wynagrodzenia Wykonawcy może ulec zmianie o odpowiednią kwotę.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.powiat.chelm.pl (BIP Starostwa Powiatowego w Chełmie)
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, 22 - 100 Chełm, Plac Niepodległości 1, pok. nr 149..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 27.04.2015 godzina 08:30, miejsce: miejsce: siedziba Zamawiającego Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, 22 - 100 Chełm, Plac Niepodległości 1, pok. nr 147 lub za pośrednictwem poczty.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt systemowy pn: START współfinansowany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1: Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Kurs Bukieciarstwo-Florystyka z elementami techniki decoupage.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy części nr I: 1) Liczba uczestników: 4 osoby niepełnosprawne, 2) Cel kursu: przygotowanie uczestników do wykonywania zawodu florysty, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) sztukę kupowania kwiatów i zieleni, b) przechowywanie i pielęgnację roślin ciętych, c) style kompozycji roślinnych i zasady ich tworzenia, d) wykonywanie kompozycji z zasuszonych roślin, e) stroiki i dekoracje świąteczne, f) wykonywanie wiązanek okolicznościowych, g) zasady tworzenia kompozycji w naczyniach, koszach, h) techniki zdobienia przedmiotów - decoupage (podstawy), 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 48 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie; (1 godzina dydaktyczna =45 min.)..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4, 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.06.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

    • 1. Cena - 80
    • 2. Doświadczenie Wykonawcy - 20

CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Kurs komputerowy - poziom podstawowy.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy części nr II: 1) Liczba uczestników: 1 osoba niepełnosprawna, 2) Cel kursu: przygotowanie osoby do pracy przy komputerze, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) rozpoznawanie ikon na pulpicie, poruszanie się po menu, b) wykorzystanie podstawowych programów do tworzenia nowego dokumentu, c) tworzenie i formatowanie tabel i wizytówek, adresowanie kopert, wstawianie do dokumentu autokształtów, przygotowanie dokumentu do druku, wstawianie do dokumentu symboli niedostępnych z klawiatury, d) zapisywanie i tworzenie plików, e) skanowanie dokumentów i wysyłanie ich za pomocą poczty internetowej, f) kopiowanie, przenoszenie, wysyłanie zdjęć, g) zrozumienie istoty Internetu, używania przeglądarek, korzystanie z poczty elektronicznej, h) wyszukiwanie informacji, w tym wyszukiwanie aktualnych wiadomości lokalnych, krajowych, dotyczących świadczeń socjalnych, prawa i ustawodawstwa, lokalnej rozrywki, wydarzeń kulturalnych, rozkładów jazdy, szkoleń, kursów, edukacji, ofert rynku pracy, i) potencjalne zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu. 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 40 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.)..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4, 80.53.32.00-1.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.06.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

    • 1. Cena - 80
    • 2. Doświadczenie Wykonawcy - 20

CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Kurs cukiernika.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy części nr III: 1) Liczba uczestników: 2 osoby niepełnosprawne, 2) Cel kursu: zdobycie przez uczestnika kursu podstaw wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie profesjonalnego przygotowania deserów, wyrobów cukierniczych i wszelkiego typu wypieków, 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) Wyposażenie stanowiska pracy, organizacja stanowiska pracy; terminologia stosowana w cukiernictwie: narzędzia, maszyny i urządzenia wykorzystywane w pracy. b) Podstawowe zagadnienia z zakresu bhp, ppoż. oraz pierwszej pomocy. c) Wymogi systemu HACCP w gastronomii. d) Procesy technologiczne stosowane w produkcji żywności. -prawidłowa obróbka wstępna i termiczna produktów spożywczych dla zachowania ich walorów smakowych i bezpiecznego przechowywania, -zasady racjonalnego doboru surowców i ich maksymalnego wykorzystania w kuchni, -techniki rozpoznawania przydatności surowców do produkcji. e) Surowce i materiały pomocnicze stosowane w cukiernictwie - sposoby doboru surowców do poszczególnych wyrobów. f) Kruche ciasta: -podstawowe i słone, -ciasto półkruche, -kruche ciasteczka, -do spodów, serników, szarlotek, babeczek i lekkich tart . g) Ciasta ucierane. h) Ciasta biszkoptowe: -biszkopty jako podstawy do innych ciast, ciastka korpusowe, -wykorzystanie ciasta biszkoptowego do produkcji różnych wyrobów: m.in. rolad, keksów, krajanek tortowych. i) Kremy, pianki, musy, mleczka oraz panna cotta: sekrety udanych kremów j) Serniki: -sernik tradycyjny, -sernik na zimno. k) Przygotowanie i praca z karmelem . l) Czekolada: tajniki i techniki pracy z czekoladą, polewy i ozdoby czekoladowe. m) Torty na bazie ciast biszkoptowych + dekoracja. n) Cupcake, muffiny + dekoracja. o) Pierniki, pierniczki i keksy. p) Dekorowanie: -wykorzystanie barwników, masy marcepanowej, lukrów plastycznych i innych -dekorowanie, m.in. kremami, czekoladą, lukrem plastycznym, -informacje o różnych rodzajach mas plastycznych, -użycie barwników spożywczych z lukrem i masą cukrową, -użycie dekoracji i tworzenie tortów piętowych q) Beza. r) Faworki i pączki. s) Ciasta drożdżowe, makowce, strudle. t) Najnowsze trendy w wyrobach cukierniczych: ekspozycja i aranżacja. 4) Liczba godzin dydaktycznych min. 100 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.)..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4, 80.53.00.00-8.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.06.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

    • 1. Cena - 80
    • 2. Doświadczenie Wykonawcy - 20

CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: Kurs wychowawcy kolonijnego.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy części nr IV: 1) Liczba uczestników: 1 osoba niepełnosprawna, 2) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) Organizację wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej: -koordynacyjna rola władz oświatowych, -obowiązujące przepisy, -elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnymi, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. b) Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej: -opracowanie planu wychowawczego grupy, -metody i formy realizacji planów wychowawczych, -dokumentacja wychowawcy, -obowiązki wychowawcy grupy. c) Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej: -opracowanie planu wychowawczego grupy, -metody i formy realizacji planów wychowawczych, -dokumentacja wychowawcy, -obowiązki wychowawcy grupy. d) Ruch i rekreacja: cele i zadania wychowania fizycznego -metody nauki techniki pływania -gry i zabawy ruchowe -zajęcia z gier zespołowych -lekkoatletyka , olimpiady sportowe , sport -organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych , niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. e) Turystyka i krajoznawstwo: -cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej wypoczynku, -organizacja wycieczek, -organizacja biwaków, -gry terenowe. f) Zajęcia kulturalno-oświatowe: -cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych: -organizacja zajęć kulturalno-oświatowych, -elementy kulturalne w programie dnia, -gry i zabawy świetlicowe, -konkursy, wystawy, dyskusje, -śpiew, muzyka, zabawa ze śpiewem organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk prowadzenie kroniki. g) Zajęcia praktyczno-techniczne: -cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych, -formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych prace dekoracyjne i zdobnicze, -indywidualne zainteresowania uczestników, -rozwój zainteresowań uczestników. h) Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku: -przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów, -przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku, -abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy. 3) Liczba godzin dydaktycznych min. 30 godz. w wymiarze do 6 godz. dziennie. (1 godzina dydaktyczna =45 min.)..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.06.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

    • 1. Cena - 80
    • 2. Doświadczenie Wykonawcy - 20

CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: Warsztaty kompetencji życiowych i umiejętności społeczno-zawodowych.

  • 1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia: Zakres rzeczowy części nr V: 1) Liczba uczestników: 6 osób niepełnosprawnych, w tym jedna osoba poruszająca się na wózku. 2) Cel warsztatów: nabycie umiejętności efektywnego planowania i zarządzania czasem oraz umiejętności określania priorytetów zadań w czasie pracy. 3) Obszar tematyczny obejmuje m.in.: a) proces planowania i organizacji, b) diagnozę własnych trudności w wykorzystywaniu czasu i planowaniu zadań, c) opracowanie indywidualnej metody planowania czasu i realizacji zadań, d) analizę własnych priorytetów podczas planowania, symulację rozmów kwalifikacyjnych. 4) Metody pracy: wykład, dyskusja, ćwiczenia grupowe i indywidualne, praca w parach, prezentacja trenerska, 5) Liczba godzin dydaktycznych min. 10 godz. w wymiarze 4-6 godz. dziennie (1 godzina dydaktyczna =45 min.)..

  • 2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.00.00.00-4.

  • 3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.06.2015.
  • 4) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

    • 1. Cena - 80
    • 2. Doświadczenie Wykonawcy - 20

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.