eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Grodzisk Mazowiecki › Odtworzenie nasadzeń roślin w Grodzisk Mazowiecki

To jest wynik przetargu. Zobacz także treść przetargu, którego dotyczy to ogłoszenie



Ogłoszenie z dnia 2019-10-30

Ogłoszenie nr 510233467-N-2019 z dnia 30-10-2019 r.

Gmina Grodzisk Mazowiecki: Odtworzenie nasadzeń roślin w Grodzisk Mazowiecki

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia:

obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:

zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:

tak
Numer ogłoszenia: 550187549-N-2019

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:

nie


SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:

Gmina Grodzisk Mazowiecki, Krajowy numer identyfikacyjny 52478900000000, ul. ul. Kościuszki 32A , 05-825 Grodzisk Mazowiecki, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. 227 555 146, e-mail urzad@grodzisk.pl, faks 227 555 327.
Adres strony internetowej (url): www.bip.grodzisk.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Odtworzenie nasadzeń roślin w Grodzisk Mazowiecki

Numer referencyjny(jeżeli dotyczy):

ZP.271.110.2019

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest: Zadanie nr 1: wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych w gruncie w rejonie ulicy Nadarzyńskiej - Królewskiej Zadanie nr 2: Wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych w gruncie w rejonie ul. Bałtycka Zadanie nr 3: wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych przy ulicy Traugutta, ulicy Teligi, ulicy Orzeszkowej Zadanie nr 4: obsadzenie roślinami ozdobnymi 8 sztuk donic Zadanie nr5: pielęgnacja zieleni wykonanej w Zadaniu 1, 2, 3 i 4 do końca grudnia 2019 r. 2. Podstawowe warunki i wymagania dotyczące realizacji robót: Zadanie 1: wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych w gruncie w rejonie ulicy Nadarzyńskiej - Królewskiej Zadania 1a) Nadarzyńska - Królewska 1) Wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych na powierzchni 200 m2. 1) Wymiana gruntu na głębokość 20 cm, dowiezienie i rozplantowanie brakującej warstwy ziemi urodzajnej. Oczyszczenie podłoża z zanieczyszczeń, spulchnienie i rozplantowanie gruntu, dodanie do podłoża nawozu wieloskładnikowego i hydrożelu, przemieszanie z ziemią (ilość nawozu i hydrożelu zgodnie z zaleceniami producenta) (materiały Wykonawcy) 1) rozłożenie włókniny (150 m2) i obrzegowania ekobord (20 mb), zamocowanie ww. materiałów (materiał powierzony przez Zamawiającego) 2) rozstawienie roślin; 3) przygotowanie odpowiednich dołów do posadzenia roślin, zaprawienie dołów ziemią ogrodową, posadzenie 400 szt. krzewów ozdobnych (materiał powierzony przez Zamawiającego) i dwóch drzew ozdobnych (zakupione przez Wykonawcę), wyściółkowanie materiałem kamiennym i przekompostowaną korą (materiał Wykonawcy) 4) opielenie chodników w sąsiedztwie nasadzeń i skoszenie trawników w obrębie nasadzeń 5) rekultywacja trawników (wertykulacja, dosiewka nasion mieszanki trawnikowej) w sąsiedztwie nasadzeń- około 100 m2 6) podlanie nasadzeń; 7) odbiór i przekazanie do utylizacji wszelkich odpadów wytworzonych podczas przedmiotowych prac; Zadanie 1 b) Królewska, 1 Maja - nasadzenia z róż okrywowych na włókninie w lokalizacjach: przy skrzyżowaniu ul. Królewskiej z ul. Okulickiego: powierzchnia terenu do zagospodarowania 114m2, przy skrzyżowaniu ul. Królewskiej z ul. Grabową i fragment wzdłuż ul. Królewskiej 45 m2, przy ul. 1 Maja - uzupełnienie nasadzeń - 8 m2. 2) Wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych na powierzchni 167 m2. 3) Zebranie materiałów kamiennych i nadmiaru ziemi z poprzednich nasadzeń 4) Wymiana gruntu na głębokości 20 cm, dowiezienie i rozplantowanie brakującej warstwy ziemi urodzajnej. Oczyszczenie podłoża z zanieczyszczeń, spulchnienie i rozplantowanie gruntu, dodanie do podłoża odpowiedniego nawozu wieloskładnikowego i przemieszanie z ziemią (ilość nawozu zgodnie z zaleceniami producenta), rozłożenie i zamocowanie włókniny (167 m2) 5) rozstawienie roślin; 6) przygotowanie odpowiednich dołów do posadzenia roślin (materiał roślinny Zamawiającego), zaprawienie dołów ziemią ogrodową, posadzenie 760 szt. krzewów ozdobnych, wyściółkowanie materiałem kamiennym (materiał wykonawcy) 7) podlanie nasadzeń; 8) odbiór i przekazanie do utylizacji wszelkich odpadów wytworzonych podczas przedmiotowych prac; Zadanie nr 2 Wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych w gruncie w rejonie ul. Bałtycka 1) Oczyszczenie podłoża z zanieczyszczeń, spulchnienie i rozplantowanie gruntu, dodanie do podłoża nawozu wieloskładnikowego i przemieszanie z ziemią (ilość nawozu zgodnie z zaleceniami producenta) (materiał Wykonawcy) 2) Wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych na powierzchni 200 m2, na włókninie: 3) rozłożenie włókniny (200 m2) i obrzegowania ekobord (160 mb), zamocowanie ww. materiałów (materiał powierzony przez Zamawiającego) 4) rozstawienie roślin 1000 szt; 5) przygotowanie odpowiednich dołów do posadzenia roślin, zaprawienie dołów ziemią ogrodową, posadzenie 1000 szt. krzewów oraz bylin ozdobnych, wyściółkowanie przekompostowaną korą (materiał powierzony przez Zamawiającego) 6) wykonanie trawnika siewem na powierzchni 50 m2 (materiał powierzony przez Zamawiającego) 7) podlanie nasadzeń; 8) odbiór i przekazanie do utylizacji wszelkich odpadów wytworzonych podczas przedmiotowych prac; Zadanie nr 3 wykonanie nasadzeń z roślin ozdobnych przy ulicy Traugutta, ulicy Teligi, ulicy Orzeszkowej 1) wykonanie nasadzeń z krzewów/bylin ozdobnych na powierzchni 110 m2. 2) Wytyczenie miejsc pod nasadzenia 3) Wymiana gruntu na głębokości 20 cm, dowiezienie i rozplantowanie brakującej warstwy ziemi urodzajnej. Oczyszczenie podłoża z zanieczyszczeń, spulchnienie i rozplantowanie gruntu, dodanie do podłoża nawozu wieloskładnikowego i przemieszanie z ziemią (ilość nawozu zgodnie z zaleceniami producenta) - (materiał Wykonawcy) 4) Zamocowanie włókniny 90 m2 i obrzegowania ekobord 18 mb- (materiał Wykonawcy) 5) Rozstawienie roślin 6) przygotowanie odpowiednich dołów do posadzenia roślin, zaprawienie dołów ziemią ogrodową, posadzenie 440 szt. krzewów ozdobnych, wyściółkowanie materiałem (materiał Wykonawcy) 7) rekultywacja trawnika w sąsiedztwie nasadzeń (wertykulacja, dosiewka nasion mieszanki trawnikowej) 8) podlanie nasadzeń; 9) odbiór i przekazanie do utylizacji wszelkich odpadów wytworzonych podczas przedmiotowych prac; Zadanie nr 4 obsadzenie roślinami ozdobnymi 8 sztuk donic Obsadzenie 8 szt. donic 5 szt.- 65 l, 1 szt.- 12l, 1 szt.- 20l, 1 szt.-5 l Materiał zakupiony przez Wykonawcę: Ziemia ogrodowa z hydrożelem i nawozem wieloskładnikowym Keramzyt do zdrenowania donic/wkładów rośliny ozdobne: 50 sztuk roślin ozdobnych (krzewy, byliny, rośliny jednoroczne), Wypełnienie donic podłożem, posadzenie roślin, transport na miejsce, rozstawienie zgodnie z wytycznymi. Zadanie nr 5 pielęgnacja zieleni wykonanej w Zadaniu 1, 2, 3 i 4 do końca grudnia 2019 r. Podlewanie 587 m2, pielenie 587 m2, koszenie trawników 150 m2, w razie potrzeby oprysk środkami ochrony roślin. Nawożenie jesienne, uzupełnianie wyściółki (kora/kamień), usuwanie obumarłych części roślin, wymiana martwego materiału roślinnego. Obsada zimowa 8 sztuk donic wraz z dekoracjami świątecznymi

II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV: 77310000-6


Dodatkowe kody CPV: 77300000-3, 45111291-4

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 01/10/2019
IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT 60300.00
Waluta PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH

Liczba otrzymanych ofert: 1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:

nie


Nazwa wykonawcy: Zakład Gospodarki Komunalnej w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o. , , Chrzanów Duży 15 lok. A , 05-825, Grodzisk Mazowiecki
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Chrzanów Duży 15 lok. A
Kod pocztowy: 05-825
Miejscowość: Grodzisk Mazowiecki
Kraj/woj.: mazowieckie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:

tak

Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:

nie

Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:

nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM

Cena wybranej oferty/wartość umowy 65124.00
Oferta z najniższą ceną/kosztem 65124.00
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 65124.00
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom

nie


Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt12 ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Podstawa prawna i uzasadnienie wyboru trybu z wolnej ręki określonego w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem wysokości wskaźnika z art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b) ww. ustawy. 1. Podstawa prawna art. Art. 66 i 67 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.), dalej w skrócie "PZP". 2. Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych w art. 67 ust. 1 pkt 12-15 PZP rozszerzyła katalog przesłanek pozwalających na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, wprowadzając tryb udzielenia zamówienia publicznego potocznie zwanego "in house". Powołując się na art. 67 ust. 1 pkt 12 PZP zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zamówienie udzielane jest przez zamawiającego, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a PZP, osobie prawnej, jeżeli: 1) Zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami , polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana przez zamawiającego w taki sam sposób, 2) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w pkt 1), 3) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego. Możliwość skorzystania z trybu z wolnej ręki tzw. ,,in house" wymaga łącznego spełnienia wskazanych wyżej przesłanek. Ocena stanu faktycznego pod względem spełnienia ww. warunków: 1) Zakład Gospodarki Komunalnej w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o. jest osobą prawną, nad którą Gmina Grodzisk Mazowiecki sprawuje kontrolę, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. a PZP, tj. Gmina Grodzisk Mazowiecki jest jedynym udziałowcem Spółki, posiada 29 280 (słownie: dwadzieścia dziewięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt) udziałów o łącznej wartości 14.640.00 zł (słownie : czternaście milionów sześćset czterdzieści tysi ęcy złotych) - co stanowi 100% kapitału zakładowego Spółki. Rada Nadzorcza Spółki, jako obligatoryjny organ w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego (zgodnie z art. 10a ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej Dz.U.2017.827 t.j. z dnia 2017.04.25 ), składa się z 3 członków, wszyscy członkowie rady nadzorczej Spółki zostali powołani przez Gminę Grodzisk Mazowiecki. Zgromadzenie wspólników Spółki jest uprawnione do powoływania i odwoływani a członków Rady Nadzorczej. Rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki zgodni e z przepisami powszechnie obowiązującego prawa oraz postanowieniami aktu założycielskiego Spółki. Zgodni e z art. 10a ust. 6 ustawy o gospodarce komunalnej członków zarząd u spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego powołuje i odwołuje rada nadzorcza. Zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o gospodarce komunalnej, w jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników pełnią organy wykonawcze tych jednostek. Burmistrz Grodziska Mazowieckiego reprezentujący jedynego wspólnika posiada uprawnienia przewidziane powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a ponadto zgodnie z aktem założycielskim spółki posiada w szczególności prawo do: uchwalania wieloletnich planów ekonomiczno-finansowych Spółki oraz podejmowania uchwal w innych istotnych sprawach dotyczących działalności Spółki oraz przekazywania Radzie Nadzorczej kompetencji do uszczegółowienia celów zarządczych członków Zarządu, wag tych celów, a także obiektywnych i mierzalnych kryteriów ich realizacji o rozliczania. 2) W celu spełnienia przesłanki wynikającej z art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b PZP nastąpiła reorganizacja Spółki, w efekcie czego nastąpi zmiana aktu założycielskiego , a także zmiana zakresu prowadzonej działalności. Wiarygodne prognozy handlowe wskazują, że w okresie trzech lat tj. 2019-2022 ponad 90% działalności Spółki będą stanowiły zadania powierzone jej przez zamawiającego, tj. Gminę Grodzisk Mazowiecki. Spółka od początku istnienia realizuje zadania własne Gminy Grodzisk Mazowiecki z zakresu gospodarki komunalnej, a od 1 stycznia 2017 r. w związku z zawarciem ze Spółką umów na obsługę Gminy Grodzisk Mazowiecki , zadania z zakresu gospodarki komunalnej Spółka wykonuje zasadniczo w przewarzającej mierzenie na rzecz jedynego wspólnika . Ponieważ wskaźnik, o którym stanowi art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. b) w zw. z art. 67 ust. 8 PZP za lata od 1 stycznia 2016 do 31 grudnia 2018 r. (tj. za trzy lata poprzedzające zamówienie) wyniósł 82 % Spółka przystąpiła do reorganizacji, o której mowa w art. 67 ust. 9 PZP. Zgodnie z tym przepisem "W przypadku gdy ze względu na dzień utworzenia lub rozpoczęcia działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację ich działalności dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia są niedostępne lub nieadekwatne, procent działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 12 lit. b, pkt 13 lit. b, pkt 14 lit. b i pkt 15 lit. c, ustala się za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych". Po pierwsze, od listopada 2018 r. Spółka nie przyjmuje odpadów na składowisko w Kraśniczej Woli, które to składowisko stanowi przedmiot wieczystego użytkowani a. Z tytułu przyjmowania odpadów na składowisko w latach 2016-2018 Spółka osiągnę/a przychód w wysokości 2.102.116,05 z/, co stanowi 5% ogółu przychodu osiągniętego przez Spółkę w tych latach. Po drugie, w maju 2018 r. Spółka zaprzestała świadczenia usług dla podmiotów zewnętrznych polegających na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Z tytułu świadczenia tych usług w latach 2016 -2018 Spółka osiągnę/a przychód w wysokości 494.840,1O zł, co stanowi 1% ogółu przychodu osiągniętego przez Spółkę w tych latach. Po trzecie, w dniu 6 grudnia 2018 r. Rada Nadzorcza podjęła uchwalę wyrażającą zgodę na rozporządzenie przez Spółkę prawem wieczystego użytkowania (tj. na zrzeczenie się tego prawa) w celu obniżenia kapitału zakładowego. W uchwale z dnia 1 marca 2019 r. Zgromadzenie Wspólników Spółki zezwoli/o na zrzeczenie się przez Spółkę użytkowania wieczystego, które obejmuje ww. składowisko odpadów . Po czwarte z dniem 31 grudnia 2018 r. Spółka zaprzestała świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych od podmiotów poza gminy Grodzisk Mazowiecki. Z tytułu świadczenia tych usług w latach 2016-2018 Spółka osiągnęła przychód w wysokości 1.259.838,32 z/., co stanowi 3 % ogółu przychodu osiągniętego przez Spółkę w tych latach. Mając na uwadze powyższe, Spółka przystąpiła do reorganizacji, której efektem będzie zmniejszenie kapitału zakładowego z kwoty 14.640.000 z/ do kwoty 11.410.000 Zmiana ta wynika ze zrzeczenia się użytkowania wieczystego w trybie art. 16 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, które to prawo było pierwotnie uwzględnione w kapitale zakładowym spółki jako wkład jedynego wspólnika, tj. Gminy Grodzisk Mazowiecki. Prognoza przychodów Spółki na lata 2019 -2022 zakłada osiągnięcie przychodu w ww. okresie w kwocie 47 536.800,00 zł w tym: o Zakres obejmujący działalność zewnętrzną (wykonywane zadania nie są powierzone przez Gminę Grodzisk Mazowiecki) - 4 278 312,00 zł przychodu (1 069 578 zł w każdym roku) co daje 9% przychodu, w tym z tytułu przychodów z wywozu nieczystości stałych i za dzierżawę pojemników. o Zakres obejmujący działalność powierzoną przez Gminę Grodzisk Mazowiecki - 43 258 488,00 zł przychodu (po 10 814 622 zł w każdym roku) co daje 91% przychodu z tytułu: przychodów z usług stałych i doraźnych, przychodów z usług dostawy ciepła CO do wspólnot mieszkaniowych na zlecenie Gminy Grodzisk Mazowiecki, pozostałych przychodów - obsługa targowiska miejskiego, najem budynku w Chrzanowie Dużym, odbiór ścieków z oczyszczalni w Kłudzienku, obsługa parkingu przy ul. Żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim. Na dzień 1 marca 2019 r. wskaźnik za styczeń i luty 2019 r. wyniósł 91,25%. Spółka będzie monitorowała na bieżąco wysokość tego wskaźnika. 3) W Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Grodzisku Mazowieckim Sp. z o.o. nie ma bezpośredniego ani pośredniego udziału kapitału prywatnego.

 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.