eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Dzierżoniów › Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika, w ramach zadania inwestycyjnego pn."Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni".

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych




Ogłoszenie z dnia 2018-11-13

Ogłoszenie nr 500270269-N-2018 z dnia 13-11-2018 r.

Dzierżoniów: Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika, w ramach zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni".
OGŁOSZENIE O ZMIANIE UMOWY - Roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia:

obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:

tak
Numer ogłoszenia: 520896-N-2018

Zostało opublikowane ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:

nie

Zostało opublikowane ogłoszenie o udzieleniu zamówienia:

tak
Numer ogłoszenia: 500073623-N-2018 w Biuletynie Zamówień Publicznych.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY



I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miejska Dzierżoniów, Krajowy numer identyfikacyjny 890717830, ul. Rynek 1, 58-200 Dzierżoniów, woj. dolnośląskie, państwo Polska, tel. +48746450800, e-mail josak@um.dzierzoniow.pl, przetargi@um.dzierzoniow.pl, faks +48746450801.
Adres strony internetowej (url): www.bip.um.dzierzoniow.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:

Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika, w ramach zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni".

Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):

OR-P.271.14.2018

II.2) Rodzaj zamówienia:

Roboty budowlane

II.3) Krótki opis zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań) - a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika, w ramach zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni". 2. Przedmiot zamówienia obejmuje roboty budowlane dotyczące w szczególności: a) budowy sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika o średnicy 300mm PVC na długości 142,59 m, b) wykonania odgałęzienia sieci kanalizacji deszczowej średnicy 300mm długości 8,5m, c) wykonania odgałęzienia sieci kanalizacji deszczowej średnicy 160mm długości 84,0m, d) dostawy i montażu 14 kpl. studni, e) dostawy i montażu 8 kpl. betonowych wpustów ulicznych Ø 500 f) odtworzenia konstrukcji jezdni i nawietrzni asfaltowej bez 4 cm warstwy ścieralnej oraz wykonania badań podłoża po zasypaniu i zagęszczeniu wykopu, które winny być zaakceptowane przez Kierownika budowy firny Berger Bau, która układa warstwę ścieralną jezdni ul. Sienkiewicza, g) wprowadzenie i utrzymanie tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia łącznie z uzyskaniem i zatwierdzeniem tego projektu czasowej organizacji ruchu. 3. Roboty budowlane należy wykonać zgodnie z dokumentacją projektową i specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz zgodnie ze sztuką budowlaną z zapewnieniem likwidacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. Szczegółowy zakres robót określają: 1) Projekt budowlany pn. "Kanalizacja deszczowa w ul. Sienkiewicza", 2) Projekt wykonawczy pn. "Kanalizacja deszczowa w ul. Sienkiewicza", 3) Specyfikacja techniczna pn. "Kanalizacja deszczowa w ul. Sienkiewicza". 3.1. Wykonawca zobowiązany jest do wykonania zakresu robót wskazanych w dokumentacji projektowej, w tym projektach budowlanych i wykonawczych, który jest określony w formie opisu technicznego lub na rysunkach lub równocześnie w opisie i na rysunkach. Zarówno opis techniczny jak i rysunki (część graficzna) projektu są równoważne i opisują przedmiot zamówienia. 4. W przypadku, gdy w projektach budowlanych i wykonawczych oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych zostało wskazane pochodzenie (marka, znak towarowy, producent, dostawca) Zamawiający dopuszcza przy wykonywaniu robót budowlanych wykorzystanie technologii, materiałów i sprzętu innego niż określone w dokumentacji projektowej i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych pod warunkiem, że ich parametry techniczne i funkcjonalne będą nie gorsze niż określonew powyższych dokumentach. Oferowane materiały i urządzenia równoważne muszą zagwarantować realizację robót w zgodzie z Prawem budowlanym i odpowiednimi normami, zapewnić uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w w/w dokumentacji oraz zostaną one wcześniej zaakceptowane przez Zamawiającego. Zamawiający dopuszcza możliwość wykonania przedmiotu zamówienia z innymi materiałami i urządzeniami równoważnymi, a za ofertę równoważną Zamawiający uzna przyjęcie parametrów technicznych pod warunkiem, że materiały i urządzenia oferowane przez Wykonawcę jako równoważne spełnią wymagania określone przez Zamawiającego w SIWZ, projektach budowlanych i wykonawczych oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych. Zamawiający informuje, że podane w projektach budowlanych konkretne propozycje materiałów i urządzeń mają na celu wyłącznie określenie standardu wykonania lub przyjętego rozwiązania i mogą być zastąpione rozwiązaniami równoważnymi nie powodującymi zmiany i ilości i jakości wyspecyfikowanych urządzeń i materiałów. Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne, ale na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy to na Wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania na etapie składania ofert, że oferowane przez niego materiały i urządzenia spełniają wymagania określone przez Zamawiającego. 5. Wykonawca, oprócz obowiązków wynikających z pkt. 2 zobowiązuje się do: 1) protokolarnego przejęcia terenu budowy od kierownika budowy firmy Berger-Bau, która wykonuje przebudowę ul. Sienkiewicza oraz jego zabezpieczenia i należytego utrzymania, jak również ścisłej współpracy z w/w firmą, która na tym terenie wykonuje roboty drogowe, 2) zapewnienia dojść i dojazdów do posesji zlokalizowanych w obrębie inwestycji, 3) organizacji zaplecza budowy oraz pomieszczeń socjalno-sanitarnych dla pracowników i miejsca składowania materiałów, 4) wystąpienia do gestorów sieci o protokolarne przekazanie urządzeń na czas prowadzenia robót, a po zakończeniu prac protokolarne przekazanie ich właścicielom, 5) zapewnienia dostawy niezbędnych mediów do realizacji robót i opłatę za ich dostawę, 6) czyszczenia na bieżąco nawierzchni przyległych dróg w przypadku nawożenia błota z terenu budowy na kołach maszyn, samochodów i innych urządzeń technicznych, 7) uporządkowania terenu budowy i terenu przyległego po zakończeniu robót, 8) wywozu materiału i gruzu z rozbiórki na składowisko odpadów - odległość 12 km, i udokumentowania wywozu i złożenia na składowisku odpadów, 9) obsługi geodezyjnej w trakcie realizacji robót budowlanych, jak i do wykonania pomiaru geodezyjnego powykonawczego dostarczonego również w formie elektronicznej na płycie CD (skan sekcji mapy rozdzielczej 300DPJ w formacie TIF), 10) ochrony punktów osnowy geodezyjnej, a w przypadku ich zniszczenia lub konieczności ich przeniesienia zlecenia uprawnionej jednostce wykonawstwa geodezyjnego ich odtworzenie lub założenie nowych, 11) poniesienia wszelkich kosztów związanych z realizacją, nadzorem i wypełnieniem wszystkich zobowiązań wynikających z uzyskanych decyzji w tym decyzji o pozwoleniu na budowę nr 1154/2017, uzgodnień i opinii oraz warunków przyłączenia, 12) wykonania badań i pomiarów w czasie wykonywania robót budowlanych oraz badań odbiorowych zgodnie ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, 13) przedłożenia Zamawiającemu w dniu podpisania umowy dokumentów wynikających ze specyfikacji i istotnych warunków zamówienia, 14) dostarczenia Zamawiającemu oświadczenia kierownika budowy o przeszkoleniu w zakresie BHP na stanowisku pracy pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu robót związanych z realizacją przedmiotowego zamówienia w terminie 15 dni od daty przekazania placu budowy, 15) wykonania Planu Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia, 16) przekazania Zamawiającemu oświadczeń o podjęciu obowiązków przez kierownika budowy 17) uczestnictwa kierownika budowy w cotygodniowych radach budowy, na których m.in. będzie kontrolowane stosowanie wymogów związanych z ochroną środowiska i BHP; 18) wykonania i zatwierdzenia projektu czasowej organizacji ruchu oraz wprowadzenia i utrzymania tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia robót, 19) wywozu masy bitumicznej z rozbiórki wraz z poniesieniem kosztów transportu i utylizacji na składowisko dla tego typu odpadów, 20) przekazania Zamawiającemu (po oczyszczeniu) materiałów pochodzących z rozbiórki nadających się do ponownego wbudowania np. kamienna kostka granitowa wraz z jej transportem i załadunkiem na miejsce wskazane przez Zamawiającego na odl. do 10 km, 21) Przedłożenia Zamawiającemu przed podpisaniem umowy na roboty budowlane oświadczenia, że zatrudnieni pracownicy, o których mowa w §2 ust.1 projektu umowy (załącznik nr 8 do SIWZ) świadczą pracę na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy art.22 §1. 6. Wykonawca zobowiązany jest do wykonania harmonogramu rzeczowo-finansowego. Wartość wykonania przedmiotu zamówienia, tj. poszczególnych kategorii robót, wynikać będzie z harmonogramu rzeczowo-finansowego zatwierdzonego przez Zamawiającego. Harmonogram, z podziałem na kategorie robót (wskazane w § 5 ust. 2 projektu umowy - załącznik nr 8 do SIWZ), należy przedłożyć Zamawiającemu w ciągu 7 dni od przekazania terenu budowy. Zamawiający ma prawo zakwestionować wartość poszczególnych kategorii robót w przypadku, gdy w sposób rażący będzie naruszona proporcja pomiędzy nimi. W takiej sytuacji Zamawiający odmówi zatwierdzenia harmonogramu. W przypadku wystąpienia powyższej sytuacji oraz innych błędów w harmonogramie Wykonawca zobowiązany jest do ich poprawienia w terminie 5 dni od wezwania Zamawiającego. Cena ryczałtowa brutto przedmiotu zamówienia nie może ulec zmianie z zastrzeżeniem § 5 ust. 4 projektu umowy (załącznik nr 8 do SIWZ). 7. Zamawiający wymaga zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia: organizacja i realizacja robót budowlanych - bezpośrednie wykonywanie robót budowlanych w zakresie wszystkich branż przewidzianych w dokumentacji projektowej - wszyscy pracownicy fizyczni wykonujący roboty budowlane na budowie, kadra techniczna budowy za wyjątkiem kierownika budowy, kierowników robót. 7.1. Wykonawca zobowiązuje się do przedłożenia Zamawiającemu przed podpisaniem umowy oświadczenia, że pracownicy realizujący przedmiot umowy, o których mowa w pkt. 7 będą w okresie realizacji umowy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów art. 22 §1 ustawy z dnia 26.06.1974r. Kodeks pracy (Dz.U z 2018r. poz. 108). 7.2. W trakcie realizacji zamówienia zamawiający uprawniony jest do wykonywania czynności kontrolnych wobec wykonawcy odnośnie spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności wskazanych w pkt. 7 . Zamawiający uprawniony jest w szczególności do: 1) żądania oświadczeń i dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów i dokonywania ich oceny, 2) żądania wyjaśnień w przypadku wątpliwości w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów, 3) przeprowadzania kontroli na miejscu wykonywania świadczenia. 7.3. W trakcie realizacji zamówienia na każde wezwanie zamawiającego w wyznaczonym w tym wezwaniu terminie wykonawca przedłoży zamawiającemu wskazane poniżej dowody w celu potwierdzenia spełnienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących wskazane w pkt. 7 czynności w trakcie realizacji zamówienia: 1) oświadczenie wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie zamawiającego. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, rodzaju umowy o pracę i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu wykonawcy lub podwykonawcy; 2) poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub podwykonawcę kopię umowy/umów o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności, których dotyczy ww. oświadczenie wykonawcy lub podwykonawcy (wraz z dokumentem regulującym zakres obowiązków, jeżeli został sporządzony). Kopia umowy/umów powinna zostać zanonimizowana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. w szczególności bez imion, nazwisk, adresów, nr PESEL pracowników). Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania; 3) zaświadczenie właściwego oddziału ZUS, potwierdzające opłacanie przez wykonawcę lub podwykonawcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę za ostatni okres rozliczeniowy; 4) poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub podwykonawcę kopię dowodu potwierdzającego zgłoszenie pracownika przez pracodawcę do ubezpieczeń, zanonimizowaną w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Nadmienia się, że z tytułu niespełnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności wskazane w §2 ust. 1 projeku umowy (załącznik nr 8 do SIWZ), Zamawiający przewiduje sankcję w postaci obowiązku zapłaty przez Wykonawcę kary umownej w wysokości określonej w § 11 ust. 1 pkt.1 lit "h" projektu umowy (załącznik nr 8 do SIWZ). 8. Wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych - roboty budowlane należy wykonać zgodnie ze sztuką budowlaną z zapewnieniem likwidacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych.


II.4) Główny kod CPV: 45232130-2
Dodatkowe kody CPV:

45111000-8

II.5) Okres na jaki została zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego/ umowa ramowa/dynamiczny system zakupów:
Termin wykonania: do 8 tygodni od dnia podpisania umowy tj. do 30.05.2018r.

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB W JAKIM UDZIELONO ZAMÓWIENIA

Przetarg nieograniczony

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

NAZWA: Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika, w ramach zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni".
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA/ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ/USTANOWIENIA DYNAMICZNEGO SYSTEMU ZAKUPÓW: 05/04/2018
IV.2) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA/Z KTÓRYM ZAWARTO UMOWĘ RAMOWĄ/USTANOWIONO DYNAMICZNY SYSTEM ZAKUPÓW:

Insanit Sp. z o.o. Sp.K., dariusz.sidorczyk@insanit.pl, ul. L. Waryńskiego 16 , 58-260, Bielawa, kraj/woj. dolnośląskie

IV.3) Informacja na temat wartości zamówienia w chwili zawarcia umowy (bez VAT): 299000.00 PLN.
IV.4) INFORMACJE DODATKOWE




SEKCJA V: ZMIANA UMOWY

V.1) DATA ZMIANY UMOWY:
30/05/2018

V.2) RODZAJ I ZAKRES ZMIAN:

podstawa prawna zmiany określona w art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp:
Wydłuża się termin realizacji robót przez Wykonawcę z 30.05.2018r. na 24.10.2018r. Możliwość zmiany terminu wykonania umowy była przewidziana w pkt. XVI SIWZ tj. z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron.

V.3) PRZYCZYNY DOKONANIA ZMIAN W UMOWIE:
Na skutek wystąpienia okoliczności, które wskazuje Wykonawca robót tj. Spółką z o.o. "INSANIT" 58-260 Bielawa, Gmina potwierdza zasadność wprowadzenie zmian do umowy nr ZI.272.23.2018 w zakresie wydłużenia terminu realizacji robót, w ramach zadania "Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Sienkiewicza (od ul. Osadniczej do ul. Kopernika) oraz na odcinku w kierunku parowozowni". Wykonawca w ramach w/w umowy miał zrealizować: a) budowę sieci kanalizacji deszczowej w ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Osadniczej do ul. Kopernika o średnicy 300mm PVC na długości 142,59 m, b) odgałęzienia sieci kanalizacji deszczowej średnicy 300mm długości 8,5m, c) odgałęzienia sieci kanalizacji deszczowej średnicy 160mm długości 84,0m, d) montaż 14 kpl. studni, e) montaż 8 kpl. betonowych wpustów ulicznych Ø 500 f) odtworzenie konstrukcji jezdni i nawietrzni asfaltowej bez 4 cm warstwy ścieralnej oraz wykonania badań podłoża po zasypaniu i zagęszczeniu wykopu, które winny być zaakceptowane przez Kierownika budowy firny Berger Bau, która układa warstwę ścieralną jezdni ul. Sienkiewicza, g) wprowadzenie i utrzymanie tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia łącznie z uzyskaniem i zatwierdzeniem tego projektu czasowej organizacji ruchu. Należy podkreślić, iż w ramach innej inwestycji prowadzonej równolegle p.n. Zintegrowane Centrum Przesiadkowe w Dzierżoniowie firma Berger Bau ma wykonać m.in. przebudowę ul. Sienkiewicza i układu komunikacyjnego w tym rejonie. Wprowadzona przez Zamawiającego (Gminę) zmiana przebiegu ul. Sienkiewicza narzuca konieczność zmiany rzędnych nawierzchni przyległych ulic oraz konieczność dopasowania rzędnej ul. Sienkiewicza do realizowanego ronda. Stąd do czasu określenia niwelety ulicy Sienkiewicza przez projektanta Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w powiązaniu z realizowanym przez firmę Berger Bau rondem Wykonawca robót Spółka z o.o. "INSANIT" nie może odtworzyć nawierzchni asfaltowej (warstwy wiążącej) co było w Jego zakresie. Prace te będzie mógł zrealizować po wykonaniu ronda przez firmę Berger Bau i dokładnym określeniu przez projektanta ZCP niwelety nawierzchni ul. Sienkiewicza. Dlatego roboty odtworzeniowe nawierzchni w zakresie ułożenia masy asfaltowej bez 4 cm warstwy ścieralnej muszą zostać wstrzymane i nie wynika to z winy Wykonawcy robót (Wnioskodawcy), a z innych zamierzeń Gminy i zmian z tym związanych w projekcie budowlanym realizowanym przez firmę Berger Bau. Mając powyższe na uwadze nastąpiło wydłużenie terminu wykonania części zakresu umowy tj. odtworzenie konstrukcji jezdni i nawietrzni asfaltowej bez 4 cm warstwy ścieralnej do dn. 24.10.2018r. i wprowadzenie aneksu do zawartej umowy między Gminą Miejską Dzierżoniów i Wykonawcą robót.

V.4) INFORMACJE DODATKOWE:

 

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.