Krosno: Prowadzenie kompleksowej obsługi prawnej Zamawiającego w zakresie zastępstwa procesowego przed sądami, w tym doradztwa prawnego
Numer ogłoszenia: 398834 - 2014; data zamieszczenia: 04.12.2014
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Wojewódzki Szpital Podkarpacki im. Jana Pawła II, ul. Korczyńska 57, 38-400 Krosno, woj. podkarpackie, tel. 013 4378497, 4378215, faks 013 4378497, 4378215 , strona internetowa krosno.med.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Prowadzenie kompleksowej obsługi prawnej Zamawiającego w zakresie zastępstwa procesowego przed sądami, w tym doradztwa prawnego.
II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Zamawiający powierza, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonywania osobiście lub przez osoby przez niego zatrudnione, posiadające odpowiednie przygotowanie merytoryczne, pod nadzorem Wykonawcy do: 1) Prowadzenia kompleksowej obsługi prawnej Zamawiającego w zakresie zastępstwa procesowego przed sądami, w tym doradztwa prawnego w tym zakresie, 2) Sporządzania opinii i analiz prawnych związanych z obecnymi lub przyszłymi postępowaniami przed sądami trybunałami lub innymi organami orzekającymi , 3) Opiniowania i weryfikowanie projektów umów, związanych z obecnymi lub przyszłymi postępowaniami przed sądami trybunałami lub innymi organami orzekającymi 4) Zastępstwa przed sądami lub innymi organami,.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 79.10.00.00 - Usługi prawnicze 79.14.00.00 - Doradztwo prawne i usługi informacyjne .
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu
Na podstawie postanowień Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010r. (Dz. U. z 2010r. Nr 12 poz. 68) w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym, usługi prawnicze rozumiane jako działalność objęta wykazem CPV od 79.10.00.00 -5 do 79.14.00.00-7, określono jako usługi niepriorytetowe- w poz. 21 załącznika do Rozporządzenia. Oznacza to, że usługi prawnicze objęte są dyspozycją art. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych. Ze wskazanego przepisu wynika, iż w postępowaniach, których przedmiot stanowią usługi o charakterze niepriorytetowym określone w wymienionym powyżej Rozporządzeniu, Zamawiający może zastosować niekonkurencyjne tryby udzielenia zamówienia w innych przypadkach, niż wynikające z przepisów ustawy, zaś znaczna część wymogów wynikających z treści przepisów p.z.p jest wyłączona. Z art. 5 ust. 1b p.z.p. wymienionego przepisu wynika, iż w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących m.in. przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Istnieje zatem wyraźna podstawa prawna dla udzielenia zamówienia z wolnej ręki wykonawcy, który zajmowałby się czynnościami zastępstwa procesowego zamawiającego - w pełnym zakresie przed wszelkimi sądami, trybunałami i organami orzekającymi wraz z czynnościami doradztwa prawnego dotyczącego wykonywanej usługi prawniczej zastępstwa procesowego w sprawach zastrzeżonych do właściwości merytorycznej poszczególnych komórek zamawiającego. W chwili obecnej zamawiający prowadzi znaczna ilość sporów sądowych o zapłatę. Postępowania te dotyczą w przeważającej mierze braku zapłaty za świadczenia medyczne lub usługi zakwaterowania przez pacjentów, którym zamawiający, w ramach prowadzonej działalności świadczył takie usługi. Postępowania te znajdują się na różnym etapie: część jest w trakcie opracowywania pozwów, w części zapadły już wyroki zasądzające, z których część jest prawomocna. Wobec części natomiast toczy się postępowanie egzekucyjne. Równocześnie w toku jest kilka spraw o odszkodowanie z tytułu błędu medycznego. Najistotniejszym w niniejszej sprawie jest fakt, iż w chwili obecnej zamawiający jest w sporze z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dotyczącym odprowadzania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych. Nadto w toku jest kilka spraw z zakresu prawa pracy oraz bieżącej działalności Zamawiającego, które znajdują się na różnym etapie postępowania sądowego. Należy przy tym wyjaśnić, że w niniejszym przypadku połączenie usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego (w tym np. wydawanie opinii, sporządzanie pism procesowych) z innymi usługami prawniczymi, jest racjonalne, z uwagi na celowość zapewnienia kompleksowej obsługi prawnej wynikającej ze specyfiki spraw i problemów prawnych związanych z działalnością zamawiającego, a zatem dopuszczalne z punktu widzenia art. 5 ust. 3 pzp. W szczególności, świadczenie usług prawniczych w tym zakresie umożliwia szybsze i dogłębne pod względem merytorycznym rozwiązywanie spraw, co przekłada się na wprost na racjonalność wydatkowania środków na w/w usługi. Dotychczasowy wykonawca legitymuje się doświadczeniem w pracy na rzecz zamawiającego w okresie bezpośrednio poprzedzającym udzielenie niniejszego zamówienia. W szczególności opracował koncepcję prawną jej funkcjonowania, stąd znakomicie jest mu znana specyfika zamawiającego, zwłaszcza jego organizacja oraz charakter i zakres prowadzonej przez niego działalności. Dotychczasowy wykonawca posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów prowadzących działalność leczniczą oraz podmiotów samorządowych, świadczył usługi prawnicze przy okazji realizacji wielu przedsięwzięć inwestycyjnych zwłaszcza z udziałem podmiotów publicznych w charakterze inwestora, finansowanych ze środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych, znane jest mu specyfika inwestycji realizowanych w systemie zamówień publicznych. Z uwagi na powyższe okoliczności, wykonawca w sposób bardziej efektywny niż jakikolwiek inny podmiot, jest w stanie rozwiązywać problemy zamawiającego. Za racjonalnością kontynuacji współpracy z wykonawcą, przemawia także fakt, iż podmiot ten jest zaznajomiony z szeregiem postępowań, w tym zwłaszcza związanych z procedurami udzielania zamówień publicznych i środkami ochrony przysługującymi uczestnikom tego typu postępowań oraz innych spraw prowadzonych przez zamawiającego. Co więcej ilość oraz istotne znaczenia bieżących spraw, a także ewentualne konsekwencje płynące z tego tytułu dla zamawiającego, wymagają kontynuowanie świadczenia usług przez dotychczasowego wykonawcę. Warto zaznaczyć, iż w chwili obecnej spór z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych jest niezwykle istotny, wobec jego wartości może mieć fundamentalne znaczenia dla działalności zamawiającego. Wybór innego podmiotu świadczącego usługi prawnicze spowodowałby konieczność wielomiesięcznych przygotowań i wprowadzenia nowego wykonawcy w tematykę spraw prowadzonych i planowanych przez zamawiającego. Powyższe, mogłoby doprowadzić w wielu przypadkach do nieuzasadnionego przedłużenia postępowań i utrudnień w realizacji zadań przez zamawiającego. Utrzymanie ciągłości w zakresie doradztwa w wielu przypadkach, znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów, umożliwia zachowanie ciągłości realizowanych zadań oraz ich terminowe wykonywanie, zgodnie z zaciągniętymi wcześniej zobowiązaniami i planami realizowanymi przez zamawiającego. Z kolei, wdrożenie nowego wykonawcy wiązałoby się także z koniecznością poświęcania przez z pracowników zamawiającego znacznie więcej czasu na wprowadzenie w problematykę postępowań i innych zadań realizowanych przez zamawiającego, kosztem realizacji bieżących spraw. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowym przypadku pozwoli zachować ciągłość w zakresie realizacji przedsięwzięć zamawiającego pod względem prawnym, co ma kluczowe znaczenie dla efektywnego i terminowego wykonywania zobowiązań przez zamawiającego. Należy także zwrócić uwagę na specyfikę usług prawniczych, a mianowicie na fakt, iż satysfakcjonujące efekty obsługi prawnej, posługując się pewnym uproszczeniem, z jednej strony zależą od profesjonalizmu usługodawcy (czynnika obiektywnego), a z drugiej strony liczy się zaufanie pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą (czynnik subiektywny). Z uwagi na doświadczenia dotychczasowej współpracy należy wskazać, że wykonawca jest partnerem sprawdzonym w różnorodnych okolicznościach, a świadcząc swoje usługi wykazała swój profesjonalizm, niezawodność, rzetelność, skrupulatność, mobilność, umiejętność dostarczania niestandardowych rozwiązań oraz umiejętność identyfikacji najlepiej pojętego interesu zamawiającego. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki zmniejsza w sposób istotny, potencjalne ryzyko strat, jakie powstawałoby w przypadku powierzenia świadczenia usług prawniczych nowemu, nie sprawdzonemu podmiotowi, a zatem uzasadnia prawidłowość decyzji o wyborze trybu zamówienia z wolnej ręki w przedmiotowej sprawie z uwagi na konieczność zapewnienia racjonalnego wydatkowanych środków zmawiającego przeznaczonych na finansowanie usług prawniczych. W świetle powyższego, zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki znajduje uzasadnienie faktyczne i prawne. Udzielenie zamówienia publicznego może nastąpić w trybie z wolnej ręki wobec istnienia podstaw do stwierdzenia, iż przedmiot zamówienia odpowiada definicji usług niepriorytetowych, usług prawniczych zastępstwa procesowego wymienionych w treści art. 5, a szczegółowo ust. 1b ustawy Prawo zamówień
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
KPMZ.pl Załucki, Pliś i Partnerzy, Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p., Al. Armii Krajowej 7, 35-307 Rzeszów, kraj/woj. podkarpackie.
INNE PRZETARGI Z KROSNA
- Dostawy testów diagnostycznych, odczynników do hodowli komórkowej, certyfikowanych materiałów odniesienia, wzorców i szczepów
- Przebudowa ulicy J. Stapińskiego w Krośnie
- ,,Modernizacja ewidencji gruntów i budynków dla obrębu ewidencyjnego Łazy, Pietrusza Wola i Rzepnik"
- Zagospodarowanie terenu w obrębie Centrum Rekreacyjno-Sportowego przy ul. Bursaki w Krośnie
- Wykonanie konserwacji urządzeń dźwigowych eksploatowanych w Wojewódzkim Szpitalu Podkarpackim w Krośnie
- ,,Modernizacja w ramach kompleksu sportowego Moje Boisko - Orlik 2012 przy Zespole Szkół w Iwoniczu"
więcej: przetargi w Krośnie »
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Opracowanie analizy prawnej stanowiącej podstawę do złożenia wniosku o rejestrację EUWT we właściwym rejestrze
- Usługa prowadzenia zajęć i warsztatów dla uczestników Placówek Wsparcia Dziennego z terenu Gminy Raków
- Obsługa prawna Biura Planowania Budżetowego
- Usługi doradcze przy prywatyzacji.
- modernizacja ewidencji gruntów i założenie ewidencji budynków.
więcej: Usługi prawnicze »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.