eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Łapsze Niżne › Zmiana Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łapsze Niżne

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2015-02-19

Łapsze Niżne: Zmiana Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łapsze Niżne
Numer ogłoszenia: 37314 - 2015; data zamieszczenia: 19.02.2015
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Łapsze Niżne , ul. Jana Pawła II 20, 34-442 Łapsze Niżne, woj. małopolskie, tel. 18 2659310, faks 18 2659315.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.lapszenizne.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zmiana Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łapsze Niżne.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1.Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac projektowych polegających na przygotowaniu projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Łapsze Niżne dla obszarów przeznaczonych do zainwestowania w oparciu o uchwałę nr XXXII - 292/13 z dnia 30 sierpnia 2013 r. w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łapsze Niżne oraz przygotowanie i przeprowadzenie procedury zmierzającej do przyjęcia uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w powyższym zakresie. 2.Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określony został w załączniku nr 1 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, natomiast harmonogram prac projektowych, podział zamówienia na poszczególne etapy oraz sposób płatności wynagrodzenia określa załącznik nr 2 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia - Szczegółowe określenie zakresu czynności Wykonawcy oraz wymagań dotyczących formy opracowania - harmonogram czynności i płatności. 3.Strony zobowiązują się współdziałać przy wykonywaniu prac projektowych oraz działać z najwyższą starannością. W szczególności Wykonawca zobowiązuje się do wykorzystania swojej wiedzy fachowej z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, natomiast Zamawiający zobowiązuje się do udostępniania wszelkich koniecznych materiałów, przekazania pisemnej akceptacji otrzymanej koncepcji planu miejscowego oraz terminowego odbioru poszczególnych etapów prac. 4. Przedstawiciel Wykonawcy w terminie uzgodnionym przez Strony, a jeżeli termin ten nie zostanie wspólnie uzgodniony, w terminach ustalonych przez Zamawiającego, zobowiązany jest do uczestnictwa w posiedzeniach komisji architektoniczno-urbanistycznej, publicznej dyskusji nad przyjętymi w projekcie planu miejscowego rozwiązaniami oraz sesji Rady Gminy Łapsze Niżne, na której uchwalany jest plan miejscowy. 5.Wykonawca zobowiązany jest do przygotowywania projektów pism, wystąpień i innych dokumentów wymaganych procedurą sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz przewidzianych w harmonogramie rzeczowo-finansowym stanowiącym załącznik nr 2 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 6.Zamawiający jest zobowiązany w ramach procedury legislacyjnej przewidzianej przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, do ponoszenia kosztów zamieszczania w prasie stosownych ogłoszeń i ponoszenia kosztów publikacji prasowych, adresowania, wysyłania oraz ponoszenia kosztów korespondencji wysyłanej w imieniu Zamawiającego. 7.W przypadku zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w trakcie prac projektowych, Wykonawca zobowiązany jest w ramach niniejszej umowy uzupełnić opracowania o niezbędne czynności merytoryczne i formalne mające na celu dostosowanie opracowania do przepisów obowiązujących w dniu zakończenia prac. 8.Wykonawca zobowiązuje się do przygotowania również opracowań i dokumentów wyraźnie nie wymienionych w opisie przedmiotu zamówienia, jeżeli ich przygotowanie jest konieczne w celu przygotowania i wdrożenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będącego przedmiotem umowy..

II.1.5) przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • 1.Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, o których mowa w art.67 ust.1 pkt.6 ustawy, Wykonawcy niniejszego zamówienia. 2.Zamówienia uzupełniające, o których mowa w ust.1 stanowić będą nie więcej niż 50% wartości niniejszego zamówienia. 3.Zamówienia uzupełniające będą polegać na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień. 4.Zamówienia uzupełniające mogą być udzielane jeden raz lub kilkakrotnie, w okresie 3 lat od udzielenia niniejszego zamówienia. Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 71.41.00.00 - Usługi planowania przestrzennego .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w miesiącach: 24.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: 1.Zamawiający wymaga wniesienia wadium. 2.Ustala się wadium dla całości przedmiotu zamówienia w wysokości: 5.000,00zł, słownie: pięć tysięcy 00/100 złotych. 3.Wadium wnosi się wyłącznie w polskiej walucie (PLN). 4.Wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert. Przy czym za termin wniesienia wadium w formie pieniądza przyjmuje się termin uznania na rachunku Zamawiającego.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonanie niniejszego zamówienia nie wymaga posiadania specjalnych uprawnień

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonanie w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej dwóch uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego sporządzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.647 ze zm.), w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha oraz wykazanie, że usługi te zostały wykonane należycie.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza w tym zakresie szczegółowych wymagań.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • -dysponowanie co najmniej jedną osobą - głównym projektantem, spełniającą wymogi określone w art.5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz.647 ze zm.) oraz posiadającą doświadczenie w wykonaniu minimum dwóch uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha, sporządzonych na podstawie przepisów wyżej przywołanej ustawy, uwzględniającej nowelizację dokonaną ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, oraz dysponowanie co najmniej jedną osobą posiadającą doświadczenie w planowaniu układów komunikacyjnych, która brała udział w wykonaniu minimum jednego opracowania komunikacji do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz dysponowanie co najmniej jedną osobą posiadającą doświadczenie w planowaniu układów infrastruktury technicznej, która brała udział w wykonywaniu minimum jednego opracowania infrastruktury do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, oraz dysponowanie co najmniej jedną osobą posiadającą doświadczenie w sporządzeniu minimum dwóch opracowań ekofizjograficznych podstawowych do uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha, oraz dysponowanie co najmniej jedną osobą posiadającą doświadczenie w sporządzeniu minimum dwóch opracowań w zakresie prognozy oddziaływania na środowisko do uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha, oraz dysponowanie co najmniej jedną osobą posiadającą doświadczenie w sporządzeniu minimum dwóch opracowań w zakresie prognozy skutków finansowych uchwalenia planu do uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza w tym zakresie szczegółowych wymagań.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
  • określenie dostaw lub usług, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o dostawach lub usługach niewykonanych lub wykonanych nienależycie
    obowiązek wskazania w wykazie dotyczy tylko usług potwierdzających spełnianie warunku w zakresie wiedzy i doświadczenia, to jest wykonanie co najmniej dwóch uchwalonych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego sporządzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.647 ze zm.), w tym co najmniej jednego obejmującego obszar o powierzchni nie mniejszej niż 2.000 ha, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wraz z dołączeniem dowodów potwierdzających ich należyte wykonanie, nie wymaga się informacji o usługach niewykonanych lub wykonanych nienależycie;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
  • oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1.Jeżeli Wykonawca, wykazując spełnianie warunków, o których mowa w art.22 ust.1 ustawy, polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art.26 ust.2b ustawy, Zamawiający, w celu oceny, czy Wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym dla należytego wykonania zamówienia oraz oceny, czy stosunek łączący Wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do ich zasobów, żąda: 1)dokumentów dotyczących w szczególności: 2)zakresu dostępnych Wykonawcy zasobów innego podmiotu, 3)sposobu wykorzystania zasobów innego podmiotu, przez Wykonawcę, przy wykonywaniu zamówienia, 4)charakteru stosunku, jaki będzie łączył Wykonawcę z innym podmiotem, 5)zakresu i okresu udziału innego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. 2. Oferta zawierająca tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 1)Zgodnie z art.11 ust.4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.) przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. 2)Wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert: a)zastrzega, że nie mogą być udostępniane informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, b)wykazuje, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 3)Wykonawca nie może zastrzec informacji dotyczących nazwy (firmy) oraz adresu, ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu rękojmi za wady, gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Okres rękojmi za wady przedmiotu zamówienia - 10

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1)Zmiana terminu wykonania umowy (skrócenie/wydłużenie) lub terminów płatności z uwagi na okoliczności dotyczące Zamawiającego, niezależne od niego lub będące następstwami siły wyższej. 2)Zmiana harmonogramu rzeczowo-finansowego, jeżeli usprawni ona wykonanie przedmiotu umowy, pod warunkiem, że zmianie nie ulegnie wysokość wynagrodzenia brutto za realizację całego przedmiotu umowy, 3)Zmiana powszechnie obowiązujących przepisów prawa (w tym w zakresie stawki podatku VAT), w przypadku wystąpienia takich zmian, jeżeli będą one miały wpływ na realizację przedmiotu umowy, 4)Powstania rozbieżności lub niejasności w rozumieniu pojęć użytych w umowie lub załącznikach do umowy, których nie można usunąć w inny sposób, a zmiana będzie umożliwiać usunięcie tych rozbieżności lub niejasności i doprecyzowanie umowy w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów przez strony, 5)Zmiana wynagrodzenia brutto Wykonawcy za realizację całego przedmiotu umowy w przypadku zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie odrębnych przepisów oraz zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania umowy, przy czym zmiana może zostać dokonana proporcjonalnie do zmiany powyższych wskaźników po przedstawieniu przez Wykonawcę kalkulacji kosztów wykonania umowy i ich analizie przez Zamawiającego pod względem ich zasadności i wpływu na wykonanie umowy; w tym celu Zamawiający może żądać od Wykonawcy odpowiednich wyjaśnień i dokumentów.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://bip.malopolska.pl/uglapszenizne
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy w Łapszach Niżnych, ul. Jana Pawła II 20, 34-442 Łapsze Niżne.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 03.03.2015 godzina 11:00, miejsce: Urząd Gminy w Łapszach Niżnych, ul. Jana Pawła II 20, 34-442 Łapsze Niżne, Dziennik podawczy (czynny: poniedziałek, środa - piątek 7:30 - 15:30, wtorek: 10:00 - 18:00).

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.