eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Kolno › Usługa udzielenia kredytu długoterminowego w wysokości 737.220,00 zł na spłatę wcześniej zaciągnietych zobowiązań z tytułu kredytów oraz na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Kolno w 2014r.

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-08-25

Kolno: Usługa udzielenia kredytu długoterminowego w wysokości 737.220,00 zł na spłatę wcześniej zaciągnietych zobowiązań z tytułu kredytów oraz na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Kolno w 2014r.
Numer ogłoszenia: 282010 - 2014; data zamieszczenia: 25.08.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Kolno , Kolno 33, 11-311 Kolno, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 89 7163226, faks 89 7163226.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: http://bip-kolno.sprint.com.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Usługa udzielenia kredytu długoterminowego w wysokości 737.220,00 zł na spłatę wcześniej zaciągnietych zobowiązań z tytułu kredytów oraz na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Kolno w 2014r..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Wspólny Słownik Zamówień kody CPV i nazwy 66.11.30.00 - 5 usługi udzielania kredytu 66.11.00.00 - 4 usługi bankowe Przedmiotem zamówienia jest usługa udzielenia długoterminowego kredytu złotowego w wysokości 737 220,00 zł (słownie: siedemset trzydzieści siedem tysięcy dwieście dwadzieścia złotych 00/100) na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów oraz na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Kolno w 2014r. Wysokość udzielonego kredytu: 737 220,00 zł z uwzględnieniem karencji w spłacie do 31.03.2015r. Zamawiający zobowiązuje się do ostatecznej spłaty wykorzystanego kredytu do dnia 29.09.2023r. Wysokość udzielonego kredytu uruchamianego w transzach do dnia 30 grudnia 2014 roku na podstawie odrębnego pisemnego zawiadomienia Zamawiającego. Transze kredytu będą przekazywane na konto bankowe kredytobiorcy (Zamawiającego) tj. Bank Spółdzielczy w Szczytnie Oddział w Biskupcu nr 14 8838 1031 2006 0300 4444 0001. Na cenę brutto oferty składają się opłaty, odsetki i inne podobne świadczenia związane z udzieleniem Zamawiającemu kredytu bankowego. Wyżej wymieniona kwota kredytu zostanie postawiona do dyspozycji Zamawiającego w okresie od następnego dnia po dniu zawarcia umowy kredytowej do dnia 30 grudnia 2014r. Uruchomienie kredytu nastąpi bez prowizji i opłat. Zamawiający nie dopuszcza zastosowania przez Wykonawcę prowizji, opłat z tytułu przygotowania i postawienia kredytu do dyspozycji. Zamawiający zastrzega sobie prawo do nie wykorzystania kredytu, a także do wykorzystania niższej od określonej w umowie kredytowej kwoty kredytu bez kosztów obciążających Zamawiającego. Wykorzystanie kredytu następować będzie w drodze realizacji przez Wykonawcę dyspozycji uruchomienia transzy kredytu, której wzór stanowił będzie załącznik do umowy o kredyt - na dobro rachunku bankowego Zamawiającego wskazanego w ww. dyspozycji, bez prowizji i opłat. Karta wzorów podpisów, osób upoważnionych do składania dyspozycji wypłaty kredytu w imieniu Kredytobiorcy, będzie stanowiła załącznik do umowy o kredyt. Kredyt uruchamiany będzie przez Wykonawcę w terminach wskazanych przez Zamawiającego. W przypadku pilnego zapotrzebowania na środki, Wykonawca przeleje transzę kredytu najpóźniej w ciągu dwóch dni roboczych od dnia złożenia pisemnego polecenia, które zostanie doręczone w pierwszej kolejności faksem (nr faksu podany będzie przez Wykonawcę w umowie o kredyt), a oryginał osobiście lub listem poleconym, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Gdy termin spłaty kredytu przypadnie na dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy Zamawiający ureguluje wymaganą ratę kredytu w pierwszy dzień roboczy następujący po wyznaczonej dacie spłaty. Pod pojęciem dnia roboczego rozumie się każdy dzień, z wyjątkiem sobót, niedziel, świąt oraz dni ustawowo wolnych od pracy. Oprocentowanie zmienne według stopy WIBOR 3M - wyliczone jako stawka średnia z okresu jednego miesiąca poprzedzającego spłatę - powiększonej o marżę banku. O wysokości oprocentowania oraz o zmianie oprocentowania, udzielający kredytu powiadamia kredytobiorcę pisemnie. Poza kwotami określonymi w ofercie, wykonawca nie pobiera żadnych dodatkowych opłat. W celu złożenia oferty należy przyjąć WIBOR 3M na dzień 22 sierpnia 20114 (2,64%) roku przy założeniu uruchomienia kredytu w dwóch transzach: 500.000,00 zł dnia 01 października 2014 roku, 237 220,00 zł dnia 01 listopada 2014 roku. Marża banku przedstawiona w ofercie nie może zostać podwyższona w trakcie trwania umowy kredytowej. Spłata odsetek w okresach miesięcznych, po okresie, za który zostały naliczone w wysokości wynikającej z aktualnego zadłużenia, w terminie do 7 dnia następnego miesiąca, na podstawie pisemnej informacji otrzymanej od Banku o wysokości naliczonych odsetek. Warunki spłaty kredytu: raty udzielonego kredytu płatne po upływie karencji, w następujących terminach i wysokościach: 31.03.2015r. 1 000,00 zł, 31.03.2016r. 1 000,00 zł, 31.03.2017r. 1 000,00 zł, 30.03.2018r. 1 000,00 zł, 29.03.2019r. 1 000,00 zł, 31.03.2020r. 1 000,00 zł, 31.05.2021r. 145 740,00 zł, 30.09.2021r. 100 000,00 zł, 31.05.2022r. 145 740,00 zł, 30.09.2022r. 100 000,00 zł, 31.05.2023r. 139 740,00 zł, 29.09.2023r. 100 000,00 zł Razem 737 220,00 zł Możliwość rezygnacji z części kredytu bez dodatkowych prowizji i opłat. Zamawiający zastrzega sobie prawo dokonania wcześniejszej spłaty kredytu bez żadnych konsekwencji finansowych, bez poboru przez bank pozostałych do zapłaty odsetek i dodatkowych opłat związanych z obsługą kredytu. W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu odsetki nie będą naliczane. Możliwość zmiany terminów spłaty kredytu za zgodą obu stron. Zamawiający zastrzega sobie prawo do możliwości rezygnacji z poboru części kredytu bez ponoszenia za to odpowiedzialności finansowej. Zamawiający zastrzega sobie prawo do uruchamiania kredytu w transzach, o czym poinformuje Bank z dwudniowym wyprzedzeniem. Zamawiający zastrzega, na swój wniosek, możliwość przesunięcia terminu postawienia do dyspozycji środków bez ponoszenia dodatkowych kosztów, przy czym zamówienie zostanie zrealizowane najpóźniej do 30.12.2014 roku. W przypadku przesunięcia terminu postawienia do dyspozycji Zamawiającego środków, odsetki liczone będą od dnia faktycznego uruchomienia kredytu lub jego poszczególnych transz. Zabezpieczeniem kredytu jest weksel In blanco. Weksel In blanco zostanie podpisany przez osobę upoważnioną do zaciągania zobowiązań w imieniu Gminy Kolno tj. Wójta Gminy Kolno. Skarbnik Gminy Kolno dokona natomiast kontrasygnaty na deklaracji wekslowej. Rozliczenie wyłącznie w walucie polskiej PLN. Przyjmuje się kalendarz odsetkowy 365na365 dni. Zamawiający informuje, iż nie przewiduje zmiany kalendarza odsetkowego. Kapitalizacja odsetek jest niedopuszczalna. Ze względu na specyficzny charakter zamówienia publicznego Zamawiający dopuszcza złożenie przez Wykonawców swoich projektów umów na zamówienie z zastrzeżeniem sobie prawa do negocjacji zapisów umowy. Projekt umowy kredytowej będzie stanowił załącznik do oferty . Postanowienia w umowie nie mogą zmieniać lub zaostrzać warunków określonych w niniejszej SIWZ. Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany postanowień umowy zawartej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, w zakresie dotyczącym wysokości kredytu oraz terminów spłaty kredytu. Dokumenty lub informacje, jakie Zamawiający udostępnia oferentom celem wykonania procedur i ocen niezbędnych do złożenia oferty: Sprawozdania za I półrocze 2014 roku: Rb-NDS (o nadwyżce/deficycie), Rb-Z (o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń), Rb-N (o stanie należności), Uchwała Nr RIO.IV-0120-329/2013 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 06 grudnia 2013 r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kolno projekcie uchwały budżetowej na 2014 rok Uchwała Nr RIO.IV-0120-331/2013 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 06 grudnia 2013 r. w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kolno projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014-2023, Uchwała Rady Gminy Kolno Nr XXXVI/229/2013 z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Kolno na 2014 rok, Uchwała Rady Gminy Kolno Nr XXXVI/228/2013 z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kolno na lata 2014 - 2023, Uchwała Rady Gminy Kolno Nr XLII/258/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu gminy Kolno na 2014 rok, Uchwała Rady Gminy Kolno Nr XLII/257/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kolno na lata 2014 - 2023, Zarządzenie Nr 50/2014 Wójta Gminy Kolno z dnia 29 lipca 2014 w sprawie zaciągnięcia kredytu na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów oraz na finansowanie planowanego deficytu budżetu Gminy Kolno w 2014r., Uchwała Nr RIO.IV-0120/255/14 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie wydania opinii dotyczącej możliwości spłaty kredytu w kwocie 737 220,00 zł przez Gminę Kolno. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 17 stycznia 2014 roku w sprawie opinii o prawidłowości planowanej kwoty długu Gminy Kolno na podstawie przyjętej przez jednostkę samorządu terytorialnego Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 - 2023 oraz uchwały budżetowej na rok 2014, Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 17 stycznia 2014 roku w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu przedstawionego w uchwale budżetowej Gminy Kolno na 2014 rok Dokumenty mogą być przekazane wyłącznie w formie kopii dokumentów źródłowych. Zamawiający nie dopuszcza możliwości sporządzania dla potrzeb Wykonawców danych i informacji w postaci przetworzonej wg wzorów i wytycznych wynikających z ich indywidualnego zapotrzebowania. Zamawiający informuje, że wszystkie materiały dotyczące budżetu Gminy są zamieszczone na stronie internetowej Zamawiającego http://bip-kolno.sprint.com.pl Przed złożeniem oferty, w razie powstania jakichkolwiek wątpliwości Wykonawcy (udzielającemu kredyt) przysługuje złożenie pisemnego zapytania o wyjaśnienie treści SIWZ w trybie art. 38 ust.1, 1a i 1b Pzp..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 66.11.00.00 - (3) Usługi bankowe 66.11.30.00 - (3) Usługi udzielania kredytu .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Rozpoczęcie: 25.09.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca spełni warunek jeśli posiada zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na rozpoczęcie działalności bankowej, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo Bankowe (j.t. Dz. U. z 2012 roku, poz. 1376 ze zm.) a w przypadku, o którym mowa w art. 178 ust. 1 ustawy Prawo Bankowe inny dokument potwierdzający rozpoczęcie działalności przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 193 ustawy Prawo bankowe oraz wykaże spełnienie powyższego warunku udziału w postępowaniu poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Pzp; (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia w trybie art. 23 Pzp, oceniane będzie ich łączne spełnienie powyższego warunku). Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu na dzień składania oferty w oparciu o złożone wraz z ofertą oświadczenia i dokumenty według metody spełnia / nie spełnia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca wykaże spełnienie powyższego warunku udziału w postępowaniu poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 Pzp; (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia w trybie art. 23 Pzp, oceniane będzie ich łączne spełnienie powyższego warunku).Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu na dzień składania oferty w oparciu o złożone wraz z ofertą oświadczenia i dokumenty według metody spełnia / nie spełnia.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca wykaże spełnienie powyższego warunku udziału w postępowaniu poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 Pzp; (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia w trybie art. 23 Pzp, oceniane będzie ich łączne spełnienie powyższego warunku).Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu na dzień składania oferty w oparciu o złożone wraz z ofertą oświadczenia i dokumenty według metody spełnia / nie spełnia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca wykaże spełnienie powyższego warunku udziału w postępowaniu poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 Pzp; (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia w trybie art. 23 Pzp, oceniane będzie ich łączne spełnienie powyższego warunku).Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu na dzień składania oferty w oparciu o złożone wraz z ofertą oświadczenia i dokumenty według metody spełnia / nie spełnia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca wykaże spełnienie powyższego warunku udziału w postępowaniu poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 Pzp; (w przypadku wspólnego ubiegania się dwóch lub więcej Wykonawców o udzielenie niniejszego zamówienia w trybie art. 23 Pzp, oceniane będzie ich łączne spełnienie powyższego warunku).Zamawiający dokona oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu na dzień składania oferty w oparciu o złożone wraz z ofertą oświadczenia i dokumenty według metody spełnia / nie spełnia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • potwierdzenie posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania, w szczególności koncesje, zezwolenia lub licencje;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Pełnomocnictwo do reprezentowania, o ile ofertę składa pełnomocnik. Projekt umowy kredytowej.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany postanowień umowy zawartej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w zakresie dotyczącym wysokości kredytu oraz terminów spłaty kredytu.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: bip-kolno.sprint.com.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Kolno 11-311 Kolno 33.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 04.09.2014 godzina 10:00, miejsce: Gmina Kolno 11-311 Kolno 33 powiat olsztyński woj.warmińsko-mazurskie.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamawiajacy informuje, że w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidział formularze, na których należy złożyć ofertę..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.