eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Gdańsk › Organizacja i przeprowadzenie kursów komputerowych (AutoCAD i kosztorysowanie) dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego z obszaru województwa pomorskiego - uczestników projektu systemowego pn.Pomorskie - dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy.

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-08-26

Gdańsk: Organizacja i przeprowadzenie kursów komputerowych (AutoCAD i kosztorysowanie) dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego z obszaru województwa pomorskiego - uczestników projektu systemowego pn.: Pomorskie - dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy.
Numer ogłoszenia: 182531 - 2014; data zamieszczenia: 26.08.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Województwo Pomorskie , ul. Okopowa 21/27, 80-810 Gdańsk, woj. pomorskie, tel. 58 3261555, faks 58 3261556.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.pomorskie.eu

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Organizacja i przeprowadzenie kursów komputerowych (AutoCAD i kosztorysowanie) dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego z obszaru województwa pomorskiego - uczestników projektu systemowego pn.: Pomorskie - dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: I. Opis ogólny przedmiotu zamówienia. 1. Przedmiotem zamówienia jest organizacja i przeprowadzenie kursów komputerowych (AutoCAD i kosztorysowania) dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego z obszaru województwa pomorskiego - uczestników projektu systemowego pn.: Pomorskie - dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy. 2. Wykonawca zobowiązany jest do zabezpieczenia sali, w której będą odbywały się zajęcia teoretyczne i praktyczne w ramach kursu. Sala, w której będą odbywały się zajęcia w ramach kursu musi spełniać poniższe warunki: - sala musi spełniać wymogi BHP, sanitarne i przeciwpożarowe określone przepisami prawa; - Wykonawca zapewnia dostęp do WC i urządzeń sanitarnych w bliskiej odległości od sali; - dostępność sali dla uczestników kursu na minimum 15 minut przed i po zajęciach w ramach kursu; - sala powinna być zlokalizowana w centrum miejscowości, w której odbędzie się kurs, w miejscu łatwo dostępnym dla osób dojeżdżających na kurs środkami komunikacji publicznej; - Wykonawca zapewni oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę w zależności od pory roku, wymianę powietrza, zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem; - Wykonawca jest zobowiązany do oznakowania pomieszczeń, w których będą odbywały się zajęcia w ramach kursu zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; - Wykonawca w ramach realizacji przedmiotu zamówienia dla każdego uczestnika kursu zapewni następujące artykuły: herbata, kawa, ciastka, sok owocowy. Wykonawca zapewni minimum 1 przerwę kawową przy zajęciach trwających do 4 godzin w ciągu jednego dnia, a powyżej 4 godzin zapewni minimum 2 przerwy kawowe. 3. Zamawiający dopuszcza możliwość zorganizowania kursu poza miejscowością podaną w wierszu miejscowość wskazaną w rozdziale II załącznika nr 1 do SIWZ pod warunkiem, że odległość miejsca odbywania się kursu nie przekracza 30 km od granic administracyjnych miejscowości wskazanej w opisie. W takim przypadku koszt dowozu uczestników kursu do innej miejscowości, w której odbędzie się kurs będzie ponosił Wykonawca. Wykonawca musi realizować usługi przewozu zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 1265, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Wykonawca ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo przewożonych uczniów. 4. Termin realizacji zamówienia - od dnia zawarcia umowy do 22 listopada 2014 roku w tym: a) opracowanie w terminie do 7 dni od daty zawarcia umowy programów kursów komputerowych: - AutoCAD w wymiarze 50 godzin lekcyjnych, Minimalny zakres kursu: wprowadzenie do programu, zapoznanie z zasadami posługiwania się menu, przegląd elementów graficznych, przegląd modyfikacji, ustalanie parametrów rysunku, wybieranie punktów, tworzenie bloków i warstw, umieszczanie tekstów, przygotowanie projektu do wydruku i wydruk, obiekty wektorowe (ich tworzenie i modyfikacja), zarządzanie cechami rysunku i obiektów, drukowanie rysunku, projektowanie dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzenie warstw, modelowanie brył, kreskowanie, metody konfiguracji; - AutoCAD Electrical w wymiarze 25 godzin lekcyjnych Minimalny zakres kursu: wprowadzenie do programu, tworzenie i modyfikowanie schematów sterowania elektrycznego, rysowanie przewodów, sterowniki PLC (ich tworzenie i modyfikacja), tworzenie raportów; - kosztorysowanie - 30 godzin lekcyjnych. Minimalny zakres kursu: wprowadzenie do programu, tworzenie dowolnego typu kosztorysów, czytanie i korygowanie kosztorysów, budowa i edycja kosztorysów; b) przeprowadzenie wszystkich kursów, o których mowa w punkcie a) w oparciu o opracowane programy zgodnie ze szczegółowymi terminarzami ustalonymi z Zamawiającym oraz zorganizowanie i przeprowadzenie egzaminów potwierdzających zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie, w którym realizowane były kursy. c) zajęcia w ramach kursów mają odbywać się w soboty lub w dni powszednie w godzinach popołudniowych, wolnych od zajęć lekcyjnych w szkołach. Zamawiający dopuszcza możliwość przeprowadzenia zajęć w niedzielę za zgodą uczestników kursu, d) po zakończeniu wszystkich kursów Wykonawca przekaże Zamawiającemu w segregatorze następującą dokumentację (uporządkowana wg tabeli w rozdziale II SOPZ, przygotowana oddzielnie dla każdej lokalizacji kursu i rodzaju kursu): - dziennik zajęć w ramach kursu zawierający tematy i wymiar godzin edukacyjnych, - podpisane przez uczestników kursu listy obecności na każdych zajęciach, - kopie zaświadczeń potwierdzających ukończenie kursu (dokument ten ma być zgodny z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. 2012, poz. 186) oraz wytycznymi dotyczącymi oznaczania projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będącymi załącznikiem do Planu Komunikacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 - dokumenty dostępne na stronie internetowej www.efs.gov.pl w zakładce zasady promocji programu, wzór zaświadczenia ma być wysłany do akceptacji przez Zamawiającego w terminie do 14 dni od dnia zawarcia umowy), - potwierdzenie odbioru zaświadczeń przez uczestników kursu, - dokumentację fotograficzną z kursów (min. 20 ze wszstkich kursów, na płycie CD), - potwierdzenie przez uczestników kursów odbioru materiałów szkoleniowych, - dokumenty z przeprowadzonych egzaminów po zakończonych kursach, - kserokopie certyfikatów Autodesk dla uczniów, którzy zdali egzamin końcowy z kursów AutoCAD i AutoCAD Electrical, - kserokopia polisy ubezpieczeniowej uczestników kursów. e) Wykonawca zobowiązany jest do ubezpieczenia od NNW uczestników kursu związanego z uczestnictwem w kursie - w czasie trwania kursu, przy czym minimalna stawka ubezpieczenia jednego uczestnika kursu winna wynosić co najmniej 5 000 zł. 5. Każdy uczestnik kursu powinien posiadać własne wydzielone stanowisko do zajęć. Wykonawca powinien zapewnić każdemu uczestnikowi kursu sprzęt komputerowy z odpowiednim i legalnym oprogramowaniem. Zajęcia powinny mieć charakter wykładów oraz ćwiczeń wykonywanych przez uczestników kursu pod opieką osoby prowadzącej - instruktora kursu. 6. Każdy uczestnik kursu otrzyma bezzwrotnie materiały szkoleniowe (teczka lub segregator, skrypt z zajęć, notatnik i długopis). II - Opis przedmiotu zamówienia Wyszczególnienie miejscowości wraz ze wskazaniem liczby uczestników: Lp. Miejscowość (lokalizacja kursu) Kurs Liczba uczestników kursu 1 Chojnice AutoCAD 10; 2 Gdańsk AutoCAD Electrical 32; 3 Gdańsk AutoCAD 11; 4 Gdynia AutoCAD 35; 5 Kościerzyna AutoCAD 34; 6 Lębork AutoCAD 5; 7 Słupsk AutoCAD 13; 8 Słupsk Kosztorysowanie 7; 9 Słupsk AutoCAD Electrical 25; 10 Starogard Gdański Kosztorysowanie 11; 11 Starogard Gdański AutoCAD 11; 12 Tczew AutoCAD 5; 13 Wejherowo AutoCAD Electrical 20; Łączna liczba uczestników kursów 219;.

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.51.00.00 - Usługi szkolenia specjalistycznego 80.53.32.00 - Kursy komputerowe 80.52.00.00 - Placówki szkoleniowe 80.53.00.00 - Usługi szkolenia zawodowego 80.57.00.00 - Usługi szkolenia w dziedzinie rozwoju osobistego 80.52.10.00 - Usługi opracowywania programów szkoleniowych .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 22.11.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający w niniejszym postępowaniu nie wymaga wniesienia wadium.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie. Ocena spełnienia wyżej wskazanego warunku nastąpi na podstawie przedstawionego przez Wykonawcę oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust.1a SIWZ t.j. oświadczenia Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art.22ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do SIWZ)

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Warunek ten zostanie spełniony jeżeli Wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed terminem składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w tym okresie należycie przeprowadził co najmniej: - jeden kurs komputerowy AutoCAD, - jeden kurs komputerowy AutoCAD Electrical, - jeden kurs komputerowy z zakresu kosztorysowania, przy czym każdy z tych kursów trwał co najmniej 20 godzin. Ocena wykazania spełnienia warunku nastąpi na podstawie przedstawionych przez Wykonawcę dokumentów, o których mowa § 5. pkt 1b SIWZ (wzór wykazu usług stanowi załącznik nr 6 do SIWZ, w niniejszym ogłoszeniu pkt III.4.1) oraz oświadczenia, o którym mowa w § 5. pkt 1a SIWZ t.j. oświadczenia Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w art.22ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (wzór stanowi załącznik nr 3 do SIWZ).

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie. Ocena spełnienia wyżej wskazanego warunku nastąpi na podstawie przedstawionego przez Wykonawcę oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust.1a SIWZ, tj. oświadczenia Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art.22 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do SIWZ)

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie. Ocena spełnienia wyżej wskazanego warunku nastąpi na podstawie przedstawionego przez Wykonawcę oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust.1a SIWZ, tj. oświadczenia Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art.22 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do SIWZ)

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie wyznacza szczegółowego warunku w tym zakresie. Ocena spełnienia wyżej wskazanego warunku nastąpi na podstawie przedstawionego przez Wykonawcę oświadczenia, o którym mowa w § 5 ust.1a SIWZ, tj. oświadczenia Wykonawcy o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art.22 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych (wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 3 do SIWZ)

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Dokumenty składane przez Wykonawców zagranicznych. Jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zamiast dokumentów, o których mowa w pkt III.4.2 tiret drugi niniejszego ogłoszenia, składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające, że nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości, 2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 , powinny być wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert. 3. Jeżeli w kraju miejsca zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w ust. 1 , zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie, w którym określa się także osoby uprawnione do reprezentacji Wykonawcy, złożone przed właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub przed notariuszem.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Wszelkie zmiany Umowy wymagają formy pisemnego aneksu pod rygorem nieważności. 2. Wykonawca wnioskujący o zmianę Umowy przedkłada Zamawiającemu pisemne uzasadnienie konieczności wprowadzenia zmian do Umowy. 3. Istotne zmiany postanowień zawartej Umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, mogą dotyczyć: 1) któregokolwiek z terminów, o których mowa w Umowie lub 2) warunków płatności wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy, lub 4. Zmiany, o których mowa w ust. 3, mogą nastąpić w następujących przypadkach: 1) w zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - w przypadku przedłużenia lub przedłużania się terminu zakończenia postępowania o udzielenie niniejszego zamówienia, 2) w zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - w przypadku zmian w trakcie wykonywania Umowy powszechnie obowiązujących przepisów prawa - z zastrzeżeniem, że cena oferty brutto ustalona jest na cały okres obowiązywania Umowy i nie podlega podwyższeniu nawet w sytuacji zmiany przepisów dotyczących zmiany stawki podatku VAT, 3) w zakresie, o którym mowa w ust. 3 - w przypadku wystąpienia siły wyższej, przez którą rozumie się zdarzenia, które łącznie spełniają trzy przesłanki: mają charakter zewnętrzny, są niemożliwe do przewidzenia i są niemożliwe do zapobieżenia.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: http://www.pomorskie.eu/pl/bip/umwp/zamowienia/zamowienia
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku ul. Okopowa 21/27, pok. nr 133G.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 03.09.2014 godzina 10:00, miejsce: Kancelaria Ogólna Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku, ul. Okopowa 21/27, pokój nr 4A.Oferty zostaną otwarte w dniu 3.09.2014. o godz.10:30 pok. 133G.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt Pomorskie - dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Działanie 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.