eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Lębork › Wykonanie instalacji przeciwpożarowych w Muzeum w Lęborku

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-07-22

Lębork: Wykonanie instalacji przeciwpożarowych w Muzeum w Lęborku
Numer ogłoszenia: 149825 - 2016; data zamieszczenia: 22.07.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Muzeum w Lęborku , ul. Młynarska 14/15, 84-300 Lębork, woj. pomorskie, tel. 48 862 24 14, faks 48 862 24 14.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.muzeum.lebork.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: instytucja kultury.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie instalacji przeciwpożarowych w Muzeum w Lęborku.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie instalacji przeciwpożarowych w Muzeum w Lęborku. 1.1. Muzeum w Lęborku jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków województwa pomorskiego (pozycja rejestru A-1464). 1.2. Prace prowadzone będą w czynnym obiekcie użyteczności publicznej, w związku z tym muszą być prowadzone w taki sposób aby zminimalizować ich uciążliwość dla pracowników i odwiedzających Muzeum. 1.3. Prace obejmują: 1.3.1. instalację oddymiania klatki schodowej - na podstawie dokumentacji projektowej stanowiącej Załącznik nr 7 do SIWZ 1.3.2. instalację systemu automatycznego wykrywania i sygnalizacji pożaru - na podstawie dokumentacji projektowej stanowiącej Załącznik nr 8 do SIWZ 2. Zakres zamówienia obejmuje również: 2.1. wyznaczenie przez Wykonawcę osoby do pełnienia funkcji kierownika budowy posiadającej uprawnienia odpowiednie do prowadzenia robót w obiekcie zabytkowym 2.2. sporządzenie inwentaryzacji powykonawczej zrealizowanych prac 2.3. organizację terenu budowy, w tym ogrodzenia, przejścia tymczasowe, oznakowanie terenu prac, zasilanie w niezbędne media kosztem i staraniem wykonawcy, organizację zaplecza socjalnego, placów na składowanie materiałów 2.4. wykonanie niezbędnych pomiarów, prób i sprawdzenia prawidłowości realizowanych robót wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących wykonania i odbioru robót budowlanych, w tym sprawdzenie poprawności działania wykonanych systemów i wystawienie protokołu z badań. Odbioru wykonanych prac dokona Zamawiający przy udziale Inspektorów Nadzoru: branży konstrukcyjnej i elektrycznej. Do odbioru prac Wykonawca przedstawi zaświadczenie o poprawności działania systemu podpisane przez rzeczoznawcę d/s zabezpieczeń przeciwpożarowych. 3. Ustalenia dodatkowe dotyczące prowadzenia robót budowlanych: 3.1. Dla robót obejmujących instalację oddymiania, opisanych przez dokumentację projektową wymienioną w punkcie 1.3.1., wydana została decyzja o pozwoleniu na budowę stanowiąca Załącznik nr 9 do SIWZ. Wykonawca zobowiązany jest prowadzić roboty zgodnie z zapisami decyzji. 3.2. Dla robót obejmujących instalację systemu automatycznego wykrywania i sygnalizacji pożaru, opisanych przez dokumentację projektową wymienioną w punkcie 1.3.2., trwa uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Wykonawca zobowiązany będzie do prowadzenia robót zgodnie z zapisami decyzji. 3.3. Ze względu na fakt, że prace będą się toczyć w czynnym obiekcie, należy do minimum ograniczyć uciążliwości w korzystaniu z budynku i otoczenia przez pracowników i klientów. 3.3.1. Organizację prowadzenia prac należy uzgodnić z Zamawiającym. 3.3.2. Wykonawca zabezpieczy skutecznie podłogi i wykładziny podłogowe w pomieszczeniach na czas robót budowlanych. Wykonawca zabezpieczy również meble, sprzęt i inne wyposażenie pomieszczeń przy pomocy folii budowlanej - należy przewidzieć zużycie folii na każde pomieszczenie w ilości równej trzykrotnej powierzchni zabezpieczanego pomieszczenia. Drewniane schody na klatce schodowej Wykonawca zabezpieczy miękkim i czystym od spodu materiałem, np. wykładziną. 3.3.3. Wykonawca zobowiązany jest do bieżącego sprzątania wszelkich pomieszczeń i otoczenia obiektu oraz usuwania wszelkiego rodzaju odpadów, w tym bieżącego usuwanie pyłu powstałego w trakcie wykuwania bruzd pod przewody i instalacje itp. z wykorzystaniem bruzdownic ze zintegrowanym systemem odsysania pyłu (odkurzaczem). 3.3.4. Wykonawca zobowiązany jest do usunięcia wszelkich szkód powstałych w wyniku prowadzenia prac, w obiekcie i jego otoczeniu, w szczególności uprzątnięcia i zagospodarowania terenów zielonych, naprawę zniszczonych nawierzchni itp. 3.3.5. Wykonawca doprowadzi pomieszczenia objęte pracami do stanu sprzed prowadzenia prac, w szczególności w zakresie odtworzenia podłóg z okładzinami, ścian wraz z wykończeniem i wszelkich innych elementów uszkodzonych bądź rozebranych w trakcie prowadzenia prac. 3.3.6. Podczas montażu klapy oddymiającej Wykonawca jest zobowiązany do organizowania codziennego zakresu robót tak, aby budynek był zamknięty po godzinach pracy i w czasie złej pogody (silne wiatry, burze, mrozy, ulewy). 3.3.7. Przed przystąpieniem do wykuwania bruzd w ścianach/stropach należy zlokalizować przewody elektryczne, przewody zasilające system monitoringu, przewody sieci komputerowej i wszelkie inne przewody, które w przypadku kolizji należy zdemontować i ponownie zamontować tak, aby nie doszło do ich zniszczenia; w przypadku naruszenia przewodów należy je odtworzyć i przywrócić funkcjonowanie sieci. 3.3.8. Wykonawca musi uwzględnić konieczność utylizacji wszelkich materiałów pochodzących z rozbiórek. 3.3.9. Prace zgodnie z punktem 1.3.1 mogą być rozpoczęte bezpośrednio po podpisaniu umowy, po dopełnieniu formalności związanych z zawiadomieniem Nadzoru Budowlanego. Wykonawca jest zobowiązany zorganizować prace w taki sposób aby całkowity czas zajęcia klatki schodowej nie przekroczył 3 tygodni. 3.3.10. Prace zgodnie z punktem 1.3.2 będą mogły zostać rozpoczęte po uzyskaniu pozwolenia na budowę i dopełnieniu formalności związanych z zawiadomieniem Nadzoru Budowlanego. Wykonawca jest zobowiązany zorganizować prace w taki sposób aby całkowity czas prowadzenia prac nie przekroczył 6 tygodni. 3.3.11. Prace wewnątrz obiektu można prowadzić od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem dni świątecznych) w godzinach od 8.00 do 16.00. 3.3.12. Ze względu na konieczność ciągłego dozoru nad eksponatami prace mogą być prowadzone maksymalnie w pięciu pomieszczeniach jednocześnie. 3.3.13. W gestii Wykonawcy będzie zabezpieczenie pomieszczeń, w tym zabezpieczenie mebli i części eksponatów folią, trwałe zabezpieczenie podłóg, a także przestawienie części mebli i gablot, w porozumieniu i przy udziale pracowników Zamawiającego. 4. Przy sporządzaniu wyceny ofertowej przedmiary robót należy traktować jako pomocnicze do określenia ilości i zakresu robót. Szczegółowe ilości i zakres opisuje dokumentacja projektowa i SIWZ. 5. Wykonawca udzieli gwarancji na okres wskazany w ofercie (minimum 36 miesięcy, maksymalnie 60 miesięcy) od dnia odbioru końcowego zadania. Wykonawca złoży Gwarancję w formie odrębnego dokumentu, który będzie załącznikiem do końcowego protokołu odbioru zadania. W okresie gwarancji Wykonawca zobowiązuje się do usuwania wszelkich stwierdzonych usterek w wykonanych pracach, w tym stwierdzonych przez Straż Pożarną podczas przeglądów i testowania systemu. 6. Przed złożeniem oferty i ustaleniem wartości ryczałtowej prac zaleca się przeanalizować opis przedmiotu zamówienia z załączonymi materiałami. Wykonawca dokona dokładnego rozpoznania, co do ryzyka, trudności i wszelkich innych okoliczności jakie mogą wpłynąć na wykonanie zamówienia. Wartość ryczałtowa zamówienia winna uwzględniać wszystkie punkty Opisu Przedmiotu Zamówienia. 7. Tam gdzie na rysunkach, w Specyfikacjach Technicznych Wykonania i Odbioru Robót, przedmiarach robót, dokumentacji projektowej lub opisie przedmiotu zamówienia zostało wskazane pochodzenie (marka, znak towarowy, producent, dostawca) materiałów lub normy o których mowa w art. 30 ust. 1-3 ustawy Pzp, Zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów lub rozwiązań równoważnych. Pod pojęciem równoważności rozumieć należy iż zagwarantują one realizację zamówienia w zgodzie z opisem przedmiotu zamówienia oraz zapewnią uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych w w/w dokumentach..

II.1.5)

  przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.31.21.00 - Instalowanie przeciwpożarowych systemów alarmowych 45.42.00.00 - Roboty w zakresie zakładania stolarki budowlanej oraz roboty ciesielskie .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.11.2016.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium.

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • 1. Spełnienie warunku oceniane będzie na podstawie wykonania w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jednej prawidłowo ukończonej budowy systemu automatycznego wykrywania i sygnalizacji pożaru w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków. 2. Spełnienie warunku oceniane będzie na podstawie treści złożonych oświadczeń - Załącznika Nr 2 do SIWZ - Oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz Załącznika Nr 3 do SIWZ - Wykaz robót budowlanych wraz z dowodami dotyczącymi najważniejszych robót określającymi czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazującymi czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Ocena dokonana zostanie wg formuły spełnia - nie spełnia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
  • określenie robót budowlanych, których dotyczy obowiązek wskazania przez wykonawcę w wykazie lub złożenia poświadczeń, w tym informacja o robotach budowlanych niewykonanych lub wykonanych nienależycie
    co najmniej jedna prawidłowo ukończona budowa systemu automatycznego wykrywania i sygnalizacji pożaru w obiekcie wpisanym do rejestru zabytków (nie należy wykazywać robót niewykonanych lub wykonanych nienależycie).;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu - wypełniony Załącznik Nr 2 do SIWZ 2. Ewentualne pełnomocnictwo do podejmowania zobowiązań w imieniu Wykonawcy, jeżeli umocowanie do reprezentowania i składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawcy nie wynika z innych dokumentów załączonych do oferty. 3. Jeżeli w miejscu zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt. III.4.3.1 zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania. 4. Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. 4.1. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić Zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. 4.2. Dla udowodnienia dysponowania wiedzą i doświadczeniem innego podmiotu niezbędne jest przedstawienie szczegółowego opisu w jaki sposób zostaną udostępnione przez ten podmiot, w szczególności poprzez bezpośredni udział w realizacji zamówienia podmiotu, na którego wiedzę i doświadczenie powołuje się Wykonawca dla wykazania spełniania warunku. 4.3. Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla Wykonawcy, określonym w ust. 2 i 4 działu VI SIWZ. 5. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W tym przypadku Wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. 6. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie dokumenty wymienione w punktach III.4.2, III.4.4 oraz III.4.3.1 każdy z Wykonawców składa indywidualnie; dokumenty wymienione w punkcie III.4.1 oraz punktach III.6.1-2. składa Pełnomocnik w imieniu wszystkich Wykonawców. 7. Dokumenty są składane w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę. 8. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia oraz w przypadku Wykonawców, którzy wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu polegają na zasobach innych podmiotów, kopie dokumentów dotyczących odpowiednio Wykonawcy lub tych podmiotów są poświadczane za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę lub te podmioty. 9. Zamawiający może żądać przedstawienia oryginału lub notarialnie poświadczonej kopii dokumentu wyłącznie wtedy, gdy złożona kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej prawdziwości. 10. Dokumenty sporządzone w języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Długość okresu gwarancji w pełnych miesiącach (nie mniej niż 36 i nie więcej niż 60) - 10

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zamawiający przewiduje możliwość zmiany istotnych postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy. Poniższe postanowienia stanowią dopuszczalny katalog zmian, na które Zamawiający może wyrazić zgodę. Nie stanowią jednocześnie zobowiązania do wyrażenia takiej zgody. Zamawiający określa następujące warunki zmian istotnych postanowień zawartej umowy: 1.1. W przypadku zmiany obowiązującej stawki VAT możliwe będzie zawarcie aneksu w zakresie zmiany wynagrodzenia dla Wykonawcy w zakresie wynikającym ze zmiany stawki VAT 1.2. Termin realizacji zamówienia może ulec zmianie: 1.2.1. w przypadku udzielenia wykonawcy robót budowlanych zamówień dodatkowych lub uzupełniających jeżeli ich wykonanie spowoduje taką konieczność. 1.2.2. w przypadku opóźnienia w wykonaniu zamówienia z następujących przyczyn: 1.2.2.1. przyczyny leżące po stronie Zamawiającego, m.in. wstrzymanie robót, nieterminowe udostępnienie terenu budowy, konieczność dokonania ustaleń i udzielenia wyjaśnień 1.2.2.2. inne przyczyny za które nie odpowiada Wykonawca; 1.3. Zmiana wynikająca z działania siły wyższej 1.4. Zmiana wynikająca ze zmian w zakresie obowiązujących przepisów prawa. 2. Ustala się, że nie stanowi zmiany umowy w rozumieniu art. 144 ustawy PZP: 2.1. zmiana nr rachunku bankowego, 2.2. zmiana osób przeznaczonych do realizacji przedmiotu umowy, po wyrażeniu zgody przez Zamawiającego 2.3. zmian danych teleadresowych. Zaistnienie powyższych okoliczności wymaga jedynie niezwłocznego pisemnego zawiadomienia drugiej Strony.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.muzeum.lebork.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Muzeum w Lęborku ul. Młynarska 14-15 84-300 Lębork.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 25.08.2016 godzina 10:00, miejsce: Muzeum w Lęborku, administracja - piętro II pok. 1, ul. Młynarska 14-15, 84-300 Lębork..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.