Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu
Ogłoszenie z dnia 2014-01-14
Janowiec Wielkopolski: Modernizacja i rozbudowa stacji uzdatniania wody w Laskowie
Numer ogłoszenia: 14794 - 2014; data zamieszczenia: 14.01.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Janowiec Wielkopolski , ul. Gnieźnieńska 3, 88-430 Janowiec Wielkopolski, woj. kujawsko-pomorskie, tel. 052 3023034, faks 052 3023020.
- Adres strony internetowej zamawiającego: www.um-janowiecwlkp.pl
- Adres strony internetowej, pod którym dostępne są informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów: nie dotyczy
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Modernizacja i rozbudowa stacji uzdatniania wody w Laskowie.
II.1.2) Rodzaj zamówienia: roboty budowlane.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa i modernizacja stacji uzdatniania wody w Laskowie, gmina Janowiec Wielkopolski która będzie pracować z pełną automatyką procesów technologicznych, przy wydajności technologii uzdatniania wody Qt.u.w. = 24,0 m3/h, zgodnie z dokumentacją projektową , w szczególności w następującym zakresie : 1) przebudowa budynku stacji uzdatniania wody o powierzchni zabudowy 79,12 m2, powierzchni użytkowej 59,36 m2 i kubaturze 300,00 m3:roboty murarskie, malarskie, tynkarskie i okładzinowe; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;modernizacja posadzki; wydzielenie pomieszczenia chlorowni, termomodernizacja ścian i dachu płytami styropianowymi, wymiana wywietrzników; obróbki blacharskie, orynnowanie i rury spustowe z blachy tytanowo-cynkowej; wymiana instalacji odgromowej; wykonanie instalacji elektrycznej oświetleniowej i gniazd wtykowych ogólnych; wyprawa elewacyjna cienkowarstwowa z tynku mineralnego, malowanie tynków zewnętrznych, wykonanie opaski żwirowej wokół budynku; itp. 2) wykonanie płyty fundamentowej pod zbiornik retencyjny gr. 50 cm z betonu zbrojonego stalą; 3) obudowa 2 studni głębinowych: likwidacja nasypu i montaż obudowy studni wraz z płytą betonową; 4) zagospodarowanie terenu : utwardzenie zewnętrzne terenu z kostki betonowej gr. 8,0 cm na podsypce cementowo-piaskowej i podbudowie z kruszywa na pow. 232,00 m2; ogrodzenie terenu: ogrodzenie wykonane z statki wysokości 2,0 m dł. 132,0 m na istniejących słupkach i podmurówce, montaż bramy wjazdowej przesuwną szer. 4,0 m wraz z furtką szer. 1,0 m; tereny zielone; 5) wykonanie instalacji AKPiA : na system automatyki SUW składać się będą: - obiektowe urządzenia pomiarowe: przetworniki poziomu, przepływu, ciśnienia itp; - obiektowe urządzenia wykonawcze: silniki napędów elektrycznych, silniki pomp, sprężarki, elektrozawory itp.; - lokalna szafa sterowania technologią ( RG); - lokalna szafa sterowania zestawem hydroforowym ( ZH); - sterownik PLC wraz z panelem operatorskim ; 6) budowa instalacji elektrycznych wewnętrznych i zewnętrznych: - budowa linii kablowych i sterowniczych dla obiektów: budynku SUW, 2 studni głębinowych, zbiornika retencyjnego wody uzdatnionej, zbiornika wód popłucznych; - wykonanie nowych linii kablowych pomiarowych dla w/w obiektów; - wykonanie instalacji oświetlenia i gniazd wtykowych wewnętrznych i zewnętrznych; - wykonanie uziemień wyrównawczych; - wykonanie instalacji odgromowej i przepięciowej. 7) wykonanie technologii SUW według schematu technologicznego stacji: - istniejące studnie głębinowe nr 1 i nr 2, wyposażone w pompy głębinowe - pobór wody w ilości Q=23,50 m3/h; - mieszacz wodno-powietrzny DN 1200 - 1 szt. wraz z zestawem sprężarki do napowietrzania wody oraz zasilania napędów pneumatycznych przepustnic regulacyjnych - 1 szt; - filtry ciśnieniowe DN 1200 wypełnione złożem piaskowo- katalitycznym;- 3 szt.; - zestaw do magazynowania i dawkowania podchlorynu sodowego; - zestaw do regeneracji filtrów w postaci dmuchawy do wzruszania złoża powietrzem; - zestaw do regeneracji filtrów w postaci pompy płuczącej do płukania wodą; - zbiornik wody uzdatnionej V=100 m3; - neutralizator z pomieszczenia chlorowni - bezodpływowa studzienka; - odstojnik popłuczyn; - kanały i rurociągi technologiczne; - sieci elektroenergetyczne i sterowania. Przedmiot zamówienia opisany jest szczegółowo w poniższych dokumentach: Załącznik nr 1 - dokumentacja budowlano-wykonawcza pn. Rozbudowa Stacji Uzdatniania Wody Laskowo - branża: Architektoniczno-konstrukcyjna, budowlana, branża: Technologia; branża: Elektryka; branża: AKPiA; Załącznik nr 2 - specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych Załącznik nr 3 - przedmiary robót - które stanowią załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz są dostępne na stronie internetowej zamawiającego jako załącznik do specyfikacji. Z uwagi na to, że w dokumentacji budowlano-wykonawczej pewne urządzenia i materiały oznaczone są za pomocą znaków towarowych lub pochodzenia należy założyć, że każdemu temu oznaczeniu towarzyszą wyrazy lub równoważny to znaczy o parametrach, cechach, wartościach technicznych, wartościach estetycznych nie gorszy niż określony w projekcie, gwarantujących realizację robót zgodnie z projektem budowlanym oraz wydanym pozwoleniem na budowę. Równoważne produkty i urządzenia muszą posiadać wszelkie wymagane prawem certyfikaty, atesty, świadectwa dopuszczające je do obrotu i stosowania. Obowiązek udowodnienia równoważności ciąży na Wykonawcy. Wykaz zastosowanych i przyjętych przez Wykonawcę do wyceny materiałów lub urządzeń równoważnych musi zostać załączony do oferty, Wszelkie nazwy własne urządzeń i materiałów użyte w dokumentacji określają minimalne oczekiwane parametry jakościowe, techniczne oraz wymagany standard..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 45.00.00.00 - Roboty budowlane 45.10.00.00 - Przygotowanie terenu pod budowę 45.20.00.00 - Roboty budowlane w zakresie wznoszenia kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz roboty w zakresie inżynierii lądowej i wodnej 45.30.00.00 - Roboty instalacyjne w budynkach 45.40.00.00 - Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych .
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.09.2014.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: nie dotyczy
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych warunków - uzna warunek za spełniony na podstawie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, złożonego przez wykonawcę zgodnie z treścią formularza nr 2 do SIWZ - na zasadzie spełnia - nie spełnia.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli wykonawca wykaże roboty budowlane wykonane w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. Zamawiający za roboty spełniające ten warunek uzna wykazanie co najmniej jednej ważniejszej roboty budowlanej wykonanej w zakresie budowy, przebudowy lub remontu stacji uzdatniania wody z instalacją technologiczną o wartości co najmniej 800.000,00 zł brutto. Ocena spełniania warunku zostanie dokonana na podstawie przedłożonych przez wykonawcę dokumentów o których mowa w rozdziale 6 punkt 6.5.1 SIWZ - na zasadzie spełnia - nie spełnia.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych warunków - uzna warunek za spełniony na podstawie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, złożonego przez wykonawcę zgodnie z treścią formularza nr 2 do SIWZ - na zasadzie spełnia - nie spełnia.
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia posiadają wymagane obowiązującymi przepisami uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w tym: 1) kierownik budowy - posiadający doświadczenie zawodowe co najmniej 5 lat w pełnieniu funkcji kierownika budowy i legitymujący się uprawnieniami w specjalności: instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych wymaganymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( j. t. Dz. U. 2013.1409 ). 2) kierownik robót - posiadający doświadczenie zawodowe co najmniej 5 lat w pełnieniu funkcji kierownika budowy i legitymujący się uprawnieniami do kierowania budową i robotami w specjalności konstrukcyjno-budowlanej wymaganymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( j. t. Dz. U. 2013.1409 ). Zamawiający określając wymogi w zakresie posiadanych uprawnień budowlanych, dopuszcza odpowiadające im uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów. Ocena spełniania warunku zostanie dokonana na podstawie przedłożonych przez wykonawcę dokumentów o których mowa w rozdziale 6 punkt 6.5.2 i 6.5.3 SIWZ - na zasadzie spełnia - nie spełnia.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku
Zamawiający nie określa szczegółowych warunków - uzna warunek za spełniony na podstawie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, złożonego przez wykonawcę zgodnie z treścią formularza nr 2 do SIWZ - na zasadzie spełnia - nie spełnia.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju i wartości, daty i miejsca wykonania oraz z załączeniem dowodów dotyczących najważniejszych robót, określających, czy roboty te zostały wykonane w sposób należyty oraz wskazujących, czy zostały wykonane zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone;
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
III.6) INNE DOKUMENTY
Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)
1.Ofertę według formularza nr 1 do SIWZ. 2.Oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu - formularz nr 2 do SIWZ. 3.Zobowiązanie innych podmiotów do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia publicznego- formularz 2A do SIWZ- o ile dotyczy. 4. Pełnomocnictwo do reprezentowania wykonawcy w postępowaniu - o ile dotyczy.
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zamawiający przewiduje możliwość dokonania istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, w przypadku wystąpienia co najmniej jednej z okoliczności wymienionej poniżej: 1) zajdzie konieczność wprowadzenia istotnych zmian w dokumentacji projektowej w zakresie sposobu lub technologii wykonania przedmiotu umowy ze względu na zmiany obowiązującego prawa lub jeżeli taka zmiana będzie dla zamawiającego korzystna i uzasadniona pod względem technicznym, ekonomicznym lub organizacyjnym; 2) zajdzie konieczność zrealizowania projektu przy zastosowaniu innych rozwiązań technicznych/technologicznych niż wskazane w ofercie, dokumentacji projektowej lub technicznej, w sytuacji gdyby zastosowanie przewidzianych rozwiązań groziłoby niewykonaniem lub wadliwym wykonaniem projektu; 3) zajdzie konieczność zmiany wynagrodzenia w przypadku ustawowych zmian w obowiązujących przepisach w podatku od towarów i usług; 4) zajdzie konieczność zmiany terminu wykonania przedmiotu zamówienia na skutek: a) warunków atmosferycznych uniemożliwiających ze względów technologicznych wykonanie przedmiotu umowy w ustalonym terminie lub mogących negatywnie wpływać na jakość wykonania lub trwałość przedmiotu zamówienia; b) wystąpienia konieczności wykonania robót dodatkowych; ewentualnych kolizji z zakrytymi urządzeniami, zmiany technologii wykonania robót budowlanych; c) przerw, przestojów i opóźnień w realizacji Inwestycji, powstałych z przyczyn zależnych wyłącznie od Zamawiającego tj. w szczególności wstrzymania realizacji umowy przez Zamawiającego, rezygnacji przez Zamawiającego z realizacji części przedmiotu umowy, konieczności usunięcia błędów lub wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej powstałych na skutek działania Zamawiającego, itp. d) działania siły wyższej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego; e) innych uzasadnionych okoliczności powodujących zmianę umowy, a która związana jest z koniecznością zmiany terminu wykonania przedmiotu umowy. 5) na wskutek okoliczności niezależnych od wykonawcy należy dokonać zmiany kierownika budowy ( ustanie stosunku pracy lub inne losowe zdarzenie niezależne od wykonawcy), pod warunkiem spełnienia wymaganego warunku przez nowo wskazaną osobę; 6) na wskutek żądania Zamawiającego o zmianę kierownika budowy, jeżeli Zamawiający uzna , że nienależycie wykonanie swoje obowiązki; 7) za zgodą zamawiającego powierzenie podwykonawcom innej części zamówienia niż wykazane w ofercie lub zmiana podwykonawcy w trakcie trwania robót budowlanych.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.janowiec.wlkp.bip.net.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolski; ul. Gnieźnieńska 3; 88-430 Janowiec Wielkopolski;
pokój nr 1.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 03.02.2014 godzina 10:30, miejsce: Urząd Miejski w Janowcu Wielkopolski; ul. Gnieźnieńska 3; 88-430 Janowiec Wielkopolski; sekretariat - pokój nr 6.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamówienie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu, oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, działanie 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013..
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie
PRZETARGI Z PODOBNEJ KATEGORII
- Modernizacja budynku mieszkalnego przy ul. Nad Bobrem 9
- Bieżące remonty infrastruktury technicznej Gminy Nowa Ruda
- Budowa wodociągu wiejskiego Łabętnik - Pomiany wraz z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Bargłów Kościelny
- PAN Dom Seniora - Budynek Główny - Przebudowa budynku PAN z dostosowaniem do obowiązujących przepisów - Dom Seniora PAN przy ul. Chodkiewicza 3/5 w Konstancinie-Jeziornie
- Naprawa i konserwacja dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa Zdrojowa Góra w 2024 roku
- Remont pomieszczeń budynku Zespołu Szkół centrum Kształcenia Rolniczego im. Jana Pawła II w Brzostku - sala gimnastyczna
więcej: Roboty budowlane »
Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.