eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Zielona Góra › Wykonanie badania ewaluacyjnego pn. Aktualizacja oceny ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z oceną ryzyka dla gwarancji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020.

Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-07-21

Zielona Góra: Wykonanie badania ewaluacyjnego pn. Aktualizacja oceny ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z oceną ryzyka dla gwarancji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020.
Numer ogłoszenia: 147601 - 2016; data zamieszczenia: 21.07.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego , ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra, woj. lubuskie, tel. 68 4565403, 4565404, 4565277, faks 68 4565404.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.bip.lubuskie.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Wykonanie badania ewaluacyjnego pn. Aktualizacja oceny ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z oceną ryzyka dla gwarancji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020..

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie badania ewaluacyjnego pn.: Aktualizacja oceny ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie finansowej 2014-2020 wraz z oceną ryzyka dla gwarancji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. 2. Wykonawca do oferty zobowiązany jest załączyć: A) Metodologię badania - zgodnie z zapisami Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia zał. Nr 1 do SIWZ. Metodologia stanowić będzie kryterium oceny ofert. B) Harmonogram realizacji badania zgodnie z pkt. VII Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia zał. Nr 1 do SIWZ. Harmonogram stanowić będzie kryterium oceny ofert. UWAGA: Nie złożenie wraz z ofertą Metodologii badania i Harmonogramu realizacji przedmiotu zamówienia nie będzie podlegało uzupełnieniu na podst. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp., wówczas oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z zapisami SIWZ na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp. Jeżeli złożona metodologia będzie niezgodna z celem, oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z zapisami SIWZ na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp. 3. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia stanowi Załącznik Nr 1 do SIWZ.

II.1.5)

  przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 73.11.00.00 - Usługi badawcze .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Okres w dniach: 105.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu w związku z art. 22 ust. 1 pkt. 1-4 ustawy Pzp, zgodnie ze wzorem załącznika nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia warunku zostanie dokonana metoda spełnia/nie spełnia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wykonał należycie co najmniej dwie usługi, polegające na przeprowadzeniu analizy i/lub badania, dotyczącego problematyki zwrotnych instrumentów finansowych i/lub luki finansowej, na poziomie regionalnym (tzn. obejmującym, co najmniej jedno województwo lub obszar Nuts II) i/lub krajowym, o wartości nie mniejszej niż 100 000 zł brutto każda wraz z dowodami potwierdzającymi należyte wykonanie usług. UWAGA: Zamawiający nie dopuszcza łączenia wiedzy i doświadczenia w ramach konsorcjum w celu spełnienia warunku udziału w postępowaniu, tzn. w przypadku składania oferty przez konsorcjum, przynajmniej jeden z członków konsorcjum musi w całości spełniać warunek wiedzy i doświadczenia. W przypadku korzystania z potencjału podmiotu trzeciego w zakresie spełnienia warunku wiedzy i doświadczenia, podmiot ten musi samodzielnie spełniać warunek udziału w postępowaniu. Zamawiający dokona oceny spełnienia tego warunku na podstawie złożonego oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu w związku z art. 22 ust. 1 pkt. 1-4 ustawy Pzp, zgodnie ze wzorem załącznika nr 3 i Wykazu głównych usług oraz dowodów czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie, według formuły spełnia/nie spełnia. Z treści załączonych dokumentów lub oświadczeń musi wynikać jednoznacznie, iż ww. warunek Wykonawca spełnił.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu w związku z art. 22 ust. 1 pkt. 1-4 ustawy Pzp, zgodnie ze wzorem załącznika nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia warunku zostanie dokonana metoda spełnia/nie spełnia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający uzna ww. warunek za spełniony, jeżeli wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował co najmniej sześcioma osobami zdolnymi do wykonania zamówienia (Zespołem Badawczym) posiadającymi wyższe wykształcenie, w tym: a) co najmniej 1 osobą pełniącą funkcję kierownika projektu, posiadającą doświadczenie w kierowaniu zespołem badawczym, która w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert: kierowała realizacją minimum 2 analiz i/lub badań dotyczących instrumentów finansowych i/lub szacowania luki finansowej lub instrumentów finansowych obejmujących gwarancje, była autorem lub współautorem 2 raportów końcowych z co najmniej 2 analiz i/lub badań ewaluacyjnych w zakresie oceny wpływu programów i/lub projektów współfinansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej na rozwój społeczno-gospodarczy w perspektywie finansowej 2007-2013, b) co najmniej 1 osobą pełniącą funkcję eksperta ds. instrumentów finansowych (nie będącą jednocześnie kierownikiem projektu), która w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert: uczestniczyła w realizacji minimum 2 analiz i/lub badań dotyczących problematyki projektowania, tworzenia i funkcjonowania instrumentów finansowych tzn. funduszy poręczeniowych, funduszy pożyczkowych i mikropożyczkowych, schematów regwarancyjnych i dotacyjnych, była autorem lub współautorem co najmniej 1 opracowania (raport z badania, publikacja, artykuł naukowy) w tym zakresie, c) co najmniej 1 osobą pełniącą funkcję eksperta ds. instrumentów finansowych oferujących gwarancje (nie będącą jednocześnie kierownikiem projektu), która w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert: uczestniczyła w realizacji minimum 2 analiz i/lub badań dotyczących problematyki oceny ryzyka instrumentów finansowych oferujących gwarancje, projektowania, tworzenia i funkcjonowania instrumentów finansowych oferujących gwarancje, tzn. funduszy poręczeniowych, funduszy pożyczkowych i mikropożyczkowych, schematów regwarancyjnych, była autorem lub współautorem co najmniej 1 opracowania (raport z badania, publikacja, artykuł naukowy) w tym zakresie, d) co najmniej 1 osobą pełniącą funkcję eksperta ds. luki finansowej (nie będącą jednocześnie kierownikiem projektu, ani ekspertem, o którym mowa wyżej), która w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert: uczestniczyła w realizacji minimum 2 analiz i/lub badań dotyczących tematyki luki finanso-wej wśród podmiotów gospodarczych wraz z opracowaniem metodologii jej szacowania była autorem lub współautorem co najmniej 1 opracowania (raport z badania, publikacja, artykuł naukowy) w tym zakresie, e) co najmniej 2 osobami pełniącymi funkcję członków zespołu (nie będącymi kierownikiem projektu, ani ww. ekspertami), z których każda w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert uczestniczyła w wykonaniu minimum 2 analiz i/lub badań wykorzystujących jednocześnie techniki ilościowe i jakościowe w zakresie oceny wpływu programów i/lub projektów współfinansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej na rozwój społeczno-gospodarczy. Członkowie Zespołu Badawczego muszą być funkcjonalnie niezależni od podmiotów odpowiedzialnych za realizację programu, w szczególności od Instytucji Certyfikującej oraz Instytucji Audytowej, zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym z 17 grudnia 2013 roku . UWAGA: Ilekroć w pkt. 3) jest mowa o doświadczeniu poszczególnych osób należy przez to rozumieć bycie autorem lub współautorem publikacji naukowej w danym obszarze i/lub bycie autorem i współautorem raportów końcowych, tj. twórcą wszystkich lub przynajmniej części rozdziałów z raportu końcowego lub opracowania. Nie będą brane pod uwagę ewaluacje dotyczące pojedynczych projektów. Zamawiający zastrzega, aby każdy z Członków Zespołu spełniał co najmniej jeden z powyższych warunków (doświadczenie) określonych w pkt 3) tir. a) - e), a łącznie powyższe doświadczenie muszą posiadać wszyscy Członkowie Zespołu.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie spełniania tego warunku. Wykonawca potwierdza spełnianie warunku poprzez złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu w związku z art. 22 ust. 1 pkt. 1-4 ustawy Pzp, zgodnie ze wzorem załącznika nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia warunku zostanie dokonana metoda spełnia/nie spełnia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

1. Wypełniony i podpisany Formularz ofertowy - zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ. 2. Pisemne zobowiązanie (w oryginale), o którym mowa w rozdziale IX pkt 5 SIWZ, o ile Wykonawca polega na zasobach innych podmiotów na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy Pzp - zgodnie z załącznikiem nr 8 do SIWZ. 3. Pełnomocnictwo - jeśli dotyczy. Pełnomocnictwo zgodnie z działem VI rozdział II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 - tekst jednolity) winno być złożone w formie oryginału lub kopii poświadczonej notarialnie. 4. Metodologię badania - zgodnie z zapisami Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia zał. Nr 1 do SIWZ. Metodologia stanowić będzie kryterium oceny ofert. 5. Harmonogram realizacji badania zgodnie z pkt. VII Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia zał. Nr 1 do SIWZ. Harmonogram stanowić będzie kryterium oceny ofert. UWAGA: Nie złożenie wraz z ofertą Metodologii badania i Harmonogramu realizacji przedmiotu zamówienia nie będzie podlegało uzupełnieniu na podst. art. 26 ust. 3 ustawy Pzp., wówczas oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z zapisami SIWZ na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp. Jeżeli złożona metodologia będzie niezgodna z celem, oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z zapisami SIWZ na podst. art. 89 ust. 1 pkt 2) ustawy Pzp. 6. Podpisane uzasadnienie w kwestii związanej z informacją stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa - jeśli dotyczy. W przypadku braku wykazania (złożenia uzasadnienia w terminie składania ofert), iż zastrzeżone dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, Zamawiający uzna, iż nie została spełniona przesłanka podjęcia niezbędnych działań w celu zachowania ich poufności i dane te staną się jawne od momentu otwarcia ofert.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 30
  • 2 - Pytania badawcze - 30
  • 3 - Koncepcja badania - 20
  • 4 - Dodatkowe medoty i narzędzia badawcze - 10
  • 5 - Organizacja procesu realizacji badania - 10

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1. Zmiany o których mowa, dopuszcza się tylko w granicach unormowanych art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164). 2. Termin wykonania, o którym mowa w Umowie może ulec zmianie, w przypadku zaistnienia okoliczności niezależnych od Zamawiającego i/lub Wykonawcy, które mogą wpłynąć na proces oceny ex-ante, a polegają na konieczności ujęcia w ocenie ex-ante nowych lub zaktualizowanych materiałów (m.in. ustaw, rozporządzeń, zarządzeń, wytycznych, not, interpretacji, raportów, opracowań, rekomendacji), istotnych dla przedmiotowego procesu. 3. Wystąpią okoliczności, które nie mogły być przewidziane przed podpisaniem umowy, nie wynikające z zaniedbań którejś ze stron, powodujące konieczność zmiany składu osobowego Zespołu Badawczego, a zmiana składu osobowego Zespołu Badawczego jest niezbędna do realizacji przedmiotu umowy (przy zachowaniu wymagań określonych w SIWZ w części dot. dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia); 4. Wystąpią okoliczności proceduralne, organizacyjne, techniczne związane z akceptacją dokumentów, wynikłe po stronie Zamawiającego i/lub Wykonawcy, które wpływają na proces badawczy, a związane są z uzgadnianiem kształtu dokumentu, powodujące konieczność wydłużenia czasu realizacji umowy, a czas wydłużenia jest niezbędny do realizacji przedmiotu umowy; 5. Nastąpi zmiana dotycząca względów organizacyjnych realizacji Zadania i powiązanych z nią terminów realizacji umowy, Zamawiający może zmodyfikować terminy realizacji poszczególnych etapów Zadania o których mowa w § 1 ust. 2 Umowy; 6. Nastąpi ustawowa zmiana stawki podatku VAT, strony dostosują wskazaną w umowie stawkę do obowiązujących przepisów prawa i odpowiednio podwyższą lub obniżą wynagrodzenie brutto, kwota netto pozostaje stała; 7. Zajdzie konieczność zastosowania dodatkowych metod zbierania i/lub analizowania dodatkowych danych niż przewidzianych w SIWZ, bądź w ofercie (z zastrzeżeniem, że cena umowna nie ulegnie zmianie), jeżeli Zamawiający wyrazi zgodę. 8. Wszelkie zmiany treści niniejszej umowy mogą być dokonywane wyłącznie w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.bip.lubuskie.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Departament Administracyjno - Gospodarczy, WYDZIAŁ ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - pokój nr 03, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 05.08.2016 godzina 10:00, miejsce: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Departament Administracyjno - Gospodarczy, KANCELARIA OGÓLNA - pokój nr 59, ul. Podgórna 7, 65-057 Zielona Góra.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Przedmiot zamówienia jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.