eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Kartuzy › Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia pn. Kurs języka niemieckiego dla opiekunów osób starszych i niepełnosprawnych współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-04-15

Kartuzy: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia pn. Kurs języka niemieckiego dla opiekunów osób starszych i niepełnosprawnych współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Numer ogłoszenia: 129224 - 2014; data zamieszczenia: 15.04.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach , ul. Mściwoja II 4, 83-300 Kartuzy, woj. pomorskie, tel. 058 6811452, faks 058 6814219.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.pup.kartuzy.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia pn. Kurs języka niemieckiego dla opiekunów osób starszych i niepełnosprawnych współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia pn. Kurs języka niemieckiego dla opiekunów osób starszych i niepełnosprawnych dla Uczestników projektu Rozwój osobisty Twoją inwestycją opracowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Podziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.Szkoleniem będzie objęta jedna grupa- 5 osób bezrobotnych. Termin szkolenia ustalany jest z Zamawiającym i to do niego należy ostateczna decyzja co do rozpoczęcia i zakończenia kursu. Zamawiający zastrzega sobie prawo do zmiany liczby uczestników szkolenia zgodnie z dopuszczalnymi zmianami warunków umowy.Szkolenie ma na celu przygotowanie osób, które ukończyły szkolenie z zakresu opieki nad osobą starszą i niepełnosprawną bądź posiadają stosowne kwalifikacje, do porozumiewania się z podopiecznymi oraz jego otoczeniem w języku niemieckim.Szkolenie adresowane jest do osób bezrobotnych, zarejestrowanych w PUP Kartuzy, które ukończyły szkolenie z zakresu opieki nad osobą starszą i niepełnosprawną bądź posiadają inne stosowane kwalifikacje, chcących podjąć pracę za granicą.Planowany okres realizacji szkolenia: maj - czerwiec 2014 r. Szkolenie powinno obejmować 130 godzin zegarowych. Godzina zegarowa szkolenia liczy 60 minut i obejmuje zajęcia edukacyjne liczące 45 minut oraz przerwę liczącą 15 minut, długość przerw może być ustalana w sposób elastyczny. Szkolenie musi obejmować zajęcia teoretyczne i praktyczne, realizowane według planu nauczania, obejmującego przeciętnie nie mniej niż 25 godzin zegarowych w tygodniu zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nie więcej niż 5 godzin dziennie. Szkolenie musi odbywać się w dniach od poniedziałku do piątku z wyłączeniem świąt.Wykonawca zapewni każdego dnia zajęć co najmniej 2 przerwy na posiłek oferowany w ramach cateringu.Szczegółowy harmonogram zajęć zostanie ustalony przed zawarciem umowy.Termin realizacji zamówienia:Termin rozpoczęcia szkolenia wyznacza Zamawiający. Zajęcia teoretyczne i praktyczne muszą odbywać się na terenie Kartuz. Program szkolenia obejmuje zagadnienia w zakresie (minimum): alfabet, Podstawy gramatyki- zasady dotyczące pisania i czytania, części mowy, rodzajniki, składnia, zdania twierdzące, przeczące, pytania, odmiana czasowników regularnych i nieregularnych, zwroty, czasy, stopniowanie przymiotników i przysłówków, Podstawowe słownictwo w zakresie: Przywitanie i pożegnanie, Liczby, godziny, Dom, Rodzina, Części ciała, Wizyta u lekarza, Pytanie o drogę, Zakupy, Posiłki, Choroby, bóle, obrażenia, Lekarstwa, Czas wolny i hobby, Pytanie o samopoczucie, Święta i tradycje w Niemczech - Program szkolenia musi być opracowany zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Program szkolenia może być uzupełniony o tematykę związaną z zakresem tematycznym ww. szkolenia i poszerzony o zagadnienia, które w ocenie Wykonawcy winny być zrealizowane celem odpowiedniego przygotowania uczestników szkolenia w zakresie porozumiewania się w języku niemieckim na stanowisku opiekuna osoby starszej i niepełnosprawnej.Zajęcia prowadzone muszą być za pomocą demonstracji i omówienia prezentowanych zagadnień pod nadzorem wykładowców wskazanych przez Wykonawcę w załączniku nr 5 do SIWZ. Część praktyczna musi opierać się na samodzielnym wykonywaniu ćwiczeń przez uczestników szkolenia. W ramach prowadzonych zajęć powinno się kłaść szczególny nacisk na ćwiczenia leksykalne i konwersacyjne. Nie dopuszcza się prowadzenia zajęć drogą elektroniczną, metodą e-learningu, itp. Szkolenie powinno zakończyć się egzaminem wewnętrznym, obejmującym zagadnienia omówione podczas szkolenia. Do zadań Wykonawcy należy wydanie odpowiednich dokumentów, stwierdzających ukończenie szkolenia, zgodnych z zapisami wzoru umowy, stanowiącego załącznik nr 6 do SIWZ.W ramach zamówienia Wykonawca zobowiązany jest wyposażyć i przekazać każdemu uczestnikowi materiały dydaktyczne oraz niezbędny sprzęt do wykorzystania podczas szkolenia, w tym minimum:notatnik-brulion format A4,teczka papierowa wiązana lub z gumką A4,długopis,ołówek,gumka do mazania,zakreślacz,podręcznik i ćwiczenia dopasowane do zakresu przeprowadzonych zajęć,skrypt autorski z zakresu słownictwa dotyczącego opieki nad osobą starszą,słownik polsko- niemiecki, niemiecko- polski,rozmówki polsko- niemieckie.Wykonawca dla całej 5 osobowej grupy szkoleniowej musi dysponować kadrą dydaktyczną składającą się z minimum 2 osób wykładowców posiadających wykształcenie wyższe z zakresu filologii germańskiej oraz doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o tematyce związanej z przedmiotem zamówienia, czyli języka niemieckiego, w postaci przeprowadzenia min. 200 godzin zajęć, jako wykładowca w okresie ostatnich 3 lat.W ramach zamówienia Wykonawca zobowiązany jest do zorganizowania codziennie wyżywienia dla każdego Uczestnika szkolenia przez cały okres trwania kursu wg zapotrzebowania zgłaszanego przez Uczestników, jednak nie mniej niż: serwis kawowy obejmujący: kawę oraz rozpuszczalną), herbatę (czarną oraz owocową), dodatki: śmietanka do kawy, cytryna i cukier (w ilości proporcjonalnej do liczby Uczestników), ciastka kruche różnego rodzaju (5 szt. na osobę), kanapki z wędliną lub serem oraz warzywami - 2 sztuki na osobę, dodatkowo wodę butelkowaną (co najmniej 250 ml na osobę). Wykonawca zapewnia stały i nieograniczony dostęp do ciepłych napoi każdego dnia szkolenia. Po zakończeniu szkolenia Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia ankiet ewaluacyjnych wśród Uczestników-Uczestniczek szkolenia wg wzorów przedstawionych przez Zamawiającego. Ponadto Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia nadzoru wewnętrznego poprzez wyznaczenie osoby, która będzie do dyspozycji grupy w trakcie szkolenia i będzie odpowiadała za organizację szkolenia i sprawny przebieg szkolenia.Dla wszystkich Uczestników-Uczestniczek szkolenia Wykonawca musi przewidzieć ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych w związku ze szkoleniem oraz w drodze do miejsca szkolenia i z powrotem za cały okres szkolenia. Kwota ta musi zostać ujęta w preliminarzu szkolenia. Wykonawca ubezpieczy wyłącznie osoby wskazane przez Zamawiającego odrębnym pismem ze wskazaniem okresu ubezpieczenia. Ubezpieczane będą osoby, które nie pobierają stypendium szkoleniowego oraz osoby, które w trakcie odbywania szkolenia podejmą zatrudnienie i będą kontynuować udział w szkoleniu. Zamawiający poinformuje Wykonawcę o konieczności zgłoszenia osoby do ubezpieczenia NNW niezwłocznie po zaistnieniu jw sytuacji. Wynagrodzenie nastąpi na podstawie ostatecznego rozliczenia (rachunku, faktury) po uwzględnieniu ewentualnych kosztów ubezpieczenia poniesionych przez Wykonawcę.Koszty materiałowe i dydaktyczne pokrywa jednostka szkoląca, tj. wchodzą w ogólny koszt szkolenia..

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 80.53.00.00 - Usługi szkolenia zawodowego .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Zakończenie: 30.06.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.2) ZALICZKI

  • przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie określa szczegółowo wymagań w zakresie w/w warunku. W związku z tym ocena spełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana jedynie na podstawie złożonego przez wykonawcę oświadczenia o spełnianiu warunków z art. 22 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający nie dokonuje opisu sposobu spełniania warunku.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie określa szczegółowo wymagań w zakresie w/w warunku. W związku z tym ocena spełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana jedynie na podstawie złożonego przez wykonawcę oświadczenia o spełnianiu warunków z art. 22 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający nie dokonuje opisu sposobu spełniania warunku.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca dla całej 5 osobowej grupy zapewnia: Sale wykładowe spełniające odpowiednie warunki lokalowe oraz warunki pracy zgodnie z przepisami BHP w trakcie trwania szkolenia (sale oświetlone naturalnym światłem oraz zapewniające odpowiednią temperaturę do nauki). Szkolenie powinno być przeprowadzone w warunkach lokalowych dostosowanych do prowadzenia zajęć dydaktycznych i pod tym kątem odpowiednio wyposażonych, z dostępem do WC. Konieczny sprzęt i wyposażenie sali wykładowej: rzutnik multimedialny+ ekran+ laptop (lub inny równoważny sprzęt)- 1 kpl., flipchart wraz z papierem do flipchartu (wg zapotrzebowania) lub tablicę 1 szt., drukarka komputerowa 1 szt., papier do wydruków (wg zapotrzebowania), odtwarzacz płyt CD lub inny równoważny sprzęt, płyty CD z dialogami/rozmówkami.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca dla całej 5 osobowej grupy szkoleniowej musi dysponować kadrą dydaktyczną składającą się z minimum 2 osób: nauczycieli/wykładowców/trenerów, posiadających wykształcenie wyższe z zakresu filologii germańskiej oraz doświadczenie w prowadzeniu szkoleń/zajęć/kursów o tematyce związanej z przedmiotem zamówienia, czyli języka niemieckiego, w postaci przeprowadzenia min. 200 godzin szkoleń/zajęć, jako nauczyciel/trener/wykładowca w okresie ostatnich 3 lat.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie określa szczegółowo wymagań w zakresie w/w warunku. W związku z tym ocena spełnienia przedmiotowego warunku zostanie dokonana jedynie na podstawie złożonego przez wykonawcę oświadczenia o spełnianiu warunków z art. 22 ust. 1 ustawy Pzp. Zamawiający nie dokonuje opisu sposobu spełniania warunku.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;
  • wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Formularz oferty - załącznik nr 1 do SIWZ, zawierający ofertę cenową, zgodnie z Rozdziałem IV pkt.1 SIWZ. W przypadku składania oferty wspólnej należy złożyć jeden dokument;odpowiednie pełnomocnictwa- w sytuacjach określonych w Rozdziale III pkt. 4 ppkt. 2 oraz Rozdziale IV pkt.3 ppkt.1 SIWZ (w przypadku składania oferty wspólnej);oświadczenia na formularzu oferty załącznik nr 1 do SIWZ wskazujące część zamówienia, której wykonanie Wykonawca powierzy podwykonawcom (jeżeli Wykonawca przewiduje udział podwykonawców). W przypadku składania oferty wspólnej należy złożyć jeden dokument.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

1) ZMIANA WYNAGRODZENIA - POMNIEJSZENIE WYNAGRODZENIA: a) wysokość wynagrodzenia za wykonanie usługi szkoleniowej będzie mogła ulec zmianie tj. pomniejszeniu, w przypadku przeszkolenia mniejszej niż podana ilość osób. Zamawiający podał w celu ustalenia ceny oferty ilość osób do przeszkolenia, z przyczyn niezależnych od Zamawiającego (przerwania szkolenia przez osobę skierowaną) ilość osób może ulec pomniejszeniu, wobec powyższego Zamawiający zapłaci za faktycznie przeszkoloną liczbę osób oraz za faktycznie odbytą przez tych uczestników część szkolenia, powiększoną ewentualnie o koszty stałe. b) Wysokość wynagrodzenia będzie zależała także od ilości osób ubezpieczonych przez Wykonawcę podczas całego szkolenia zgodnie z kosztem zmiennym za ubezpieczenie od NNW przypadające na jednego Uczestnika szkolenia. c) Wysokość wynagrodzenia będzie zależała także od faktycznie poniesionych kosztów dojazdu uczestników szkolenia (jeżeli takie zostały przewidziane). d) Zmiana wynagrodzenia może wystąpić także w przypadku stwierdzenia niezgodności zrealizowanego szkolenia w stosunku do przedstawionej oferty przetargowej. 2) ZMIANA KADRY DYDAKTYCZNEJ: a) Wykonawca może dokonywać zmiany kadry dydaktycznej wskazanej do realizacji zamówienia w ofercie przetargowej, jedynie za uprzednią pisemną zgodą Zamawiającego akceptującego nowy personel. Wykonawca z własnej inicjatywy proponuje zmianę kadry dydaktycznej w następujących UZASADNIONYCH przypadkach: - Śmierci, choroby lub innych zdarzeń losowych kadry dydaktycznej, - Niewywiązywania się kadry dydaktycznej z obowiązków wynikających z umowy, - Jeżeli zmiana Kadry dydaktycznej stanie się konieczna z jakichkolwiek innych przyczyn niezależnych od Wykonawcy (np. rezygnacji z pracy lub zlecenia), b) Zamawiający może żądać od Wykonawcy, w formie pisemnej, umotywowanego wniosku, zmiany kadry dydaktycznej, jeżeli uzna że dana osoba nie wykonuje swoich obowiązków wynikających z umowy, c) W przypadku zmiany kadry dydaktycznej - poszczególnych nauczycieli, trenerów, wykładowców, nowy nauczyciel, trener, wykładowca musi spełniać wymagania określone w SIWZ dla danego członka kadry dydaktycznej, d) Występując z wnioskiem o zmianę kadry dydaktycznej Wykonawca zobowiązany będzie wskazać przyczyny niedostępności osoby zastępowanej, a także przedstawić Urzędowi kwalifikacje osoby proponowanej w zastępstwie, wskazać czynności, które będą wykonywane oraz zakres zastępstwa. 3) ZMIANA MIEJSCA REALIZACJI SZKOLENIA - Wykonawca może dokonywać zmiany miejsca szkolenia (sali szkoleniowej) wskazanej do realizacji zamówienia w ofercie przetargowej, jedynie za uprzednią pisemną zgodą Zamawiającego. 4) ZMIANA TERMINU WYKONANIA ZAMÓWIENIA- Zamawiający może dokonać zmiany terminu wykonania zamówienia z powodu: a) siły wyższej uniemożliwiającej wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z zapisami zawartymi w SIWZ, b) przedłużającej się procedury przetargowej. 5) Wszelkie zmiany umowy w ramach regulacji art. 144 ustawy Pzp wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. 6) Jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyli się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, Zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzenia ich ponownego badania i oceny.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pup.kartuzy.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach ul. Mściwoja II 4 83-300 Kartuzy stanowisko 2 i 3 (Dział Szkoleń)..

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 23.04.2014 godzina 10:45, miejsce: Powiatowy Urząd Pracy w Kartuzach ul. Mściwoja II 4 83-300 Kartuzy Sekretariat Urzędu- pok. 20..

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Projekt Rozwój osobisty Twoją inwestycją opracowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Podziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego..

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.