eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Świeradów-Zdrój › Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2014-04-14

Świeradów-Zdrój: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój
Numer ogłoszenia: 127488 - 2014; data zamieszczenia: 14.04.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Miejska Świeradów-Zdrój , ul. 11-go Listopada 35, 59-850 Świeradów-Zdrój, woj. dolnośląskie, tel. 075 7816471, faks 075 7816585.

  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.swieradowzdroj.pl

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 1) Przedmiotem zamówienia jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój w okresie 1 lipca 2014 r. - 30 czerwca 2015 r. 2) Świeradów-Zdrój jest miejscowością turystyczno - uzdrowiskową położoną na wysokości 450 - 710 m n. p. m.,w Górach Izerskich. Powierzchnia Gminy Miejskiej Świeradów-Zdrój wynosi 2072 ha. Liczba ludności miasta kształtuje się na poziomie ok. 4400 mieszkańców. Szacunkowa liczba gospodarstw domowych - 1485. Na terenie gminy funkcjonuje ok. 400 podmiotów gospodarczych. Do wyceny należy przyjąć, iż na terenie miasta zlokalizowanych jest ok. 1076 punktów adresowych, z czego ok. 686 budynków to zabudowa jedno- i wielorodzinna, ok. 60 budynków to zabudowa hotelowa i pensjonatowa, ok. 70 obiektów to wspólnoty mieszkaniowe. Sieć dróg gminnych to ok. 60 km dróg, w tym ok. 10 km to drogi gruntowe lub tłuczniowe. 15% dróg to drogi zlokalizowane na zboczach o dużym nachyleniu, z utrudnionym podjazdem w okresie zimowym (część ulic lub ich odcinków jest wyłączona z zimowego utrzymania dróg - ok. 3 ulice). Obszar miasta, z którego przewidziany jest odbiór odpadów stanowi załącznik nr 10 do SIWZ - plan miasta. 3) Zakres zamówienia obejmuje: a) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy - liczba tzw. nieruchomości zamieszkałych - ok. 686 obiektów, b) odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne - liczba tzw. nieruchomości niezamieszkałych - ok. 400 obiektów c) odbiór i zagospodarowanie odpadów pochodzących z robót budowlanych i remontowych, powstających na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy - szacunkowa ilość ok. 500 Mg/rok d) transport odebranych odpadów do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów lub do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych bądź instalacji zastępczych - Gmina Świeradów-Zdrój przypisana została do Środkowosudeckiego Regionu Gospodarki Odpadami Komunalnymi - lista instalacji oraz instalacji zastępczych do których istnieje możliwość przekazania odpadów komunalnych, stanowi załącznik do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego 2012 (dotyczy odpadów zmieszanych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych) e) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania - o 50 % w latach 2014-2015 w stosunku do masy odpadów wytworzonych w 1995 r. tj. 780,27 Mg (tabela nr 1), f) osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła - 16 % w latach 2014-2015 (tabela nr 2), g) osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych - 38 % w roku 2014 oraz 40 % w roku 2015 (tabela nr 3), h) dostarczanie do zabudowy jednorodzinnej (z wyłączeniem nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie i zarządy wspólnot) worków do selektywnej zbiórki odpadów na frakcje: papier i tektura, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe, szkło, odpady biodegradowalne, popiół przekazanych przez Zamawiającego (5 rodzajów worków, przypisanych kolorystycznie do poszczególnych frakcji segregowanych odpadów), i) odbiór odpadów powstających na oczyszczalni ścieków w Świeradowie-Zdroju przy ul. Wiejskiej 3 (tzw. skratki oraz zawartość piaskowników) - ok. 30,00 Mg skratek i 35,00 Mg zawartość piaskowników, j) organizację akcji odbioru zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych oraz zużytych opon, tzw. wystawki- raz w ciągu trwania umowy, k) odbiór i zagospodarowanie liści zebranych w ramach akcji jesiennej zbiórki liści z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych - raz w ciągu trwania umowy w miesiącu październik/listopad, l) ustawienie w aptekach pojemników służących do gromadzenia przeterminowanych leków, a następnie odbiór tych odpadów - nie mniej niż w 2 punktach, m) ustawienie pojemników w obiektach użyteczności publicznej służących do gromadzenia zużytych baterii, a następnie odbiór tych odpadów - nie mniej niż w 5 punktach. n) prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) na nieruchomości przy ul. Grunwaldzkiej (dz. nr 20, am. 12, obr. IV) wraz z zagospodarowaniem odpadów selektywnych dostarczonych do PSZOK. o) opróżnianie koszy ulicznych umieszczonych przy drogach placach i chodnikach, parkach uzdrowiskowych, placach zabaw, stadionach - ok. 300 szt. koszy o poj. 0,05 m3, p) Wykonawca zobowiązany będzie do dostarczenia pojemników na odpady komunalne przeznaczonych na obsługę imprez plenerowych organizowanych przez Zamawiającego (ilość pojemników - ok. 20 szt. o poj. do 240l), ponadto będzie odpowiedzialny za ich odbiór oraz zagospodarowanie i uprzątnięcie terenu imprezy z odpadów komunalnych po zakończonej imprezie plenerowej. Zamawiający poinformuje Wykonawcę z wyprzedzeniem 7 dni o planowanej imprezie. r) Wykonawca zobowiązany jest do prowadzenia elektronicznego zapisu odbioru odpadów komunalnych, poprzez skanowanie kodów kreskowych umieszczonych na pojemnikach do zbierania odpadów na nieruchomościach zamieszkałych i niezamieszkałych, za pomocą terminali mobilnych przekazanych Wykonawcy przez Zamawiającego;Ww. terminale są elementem systemu pn.: DW-Max Ewidencja odbioru i zagospodarowania odebranych odpadów z terenu gminy Świeradów-Zdrój, a uzyskane dane stanowią podstawę rozliczeń gminy Świeradów-Zdrój z podmiotami/osobami wytwarzającymi odpady . 4) Poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r. poz. 676). Tabela 1. Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania 2013 r. - 50% 2014 r. - 50% 2015 r. - 50% Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy odpadów wytworzonych w 1995 r. tj. 780,27 Mg 5) Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 645). Tabela 2. Poziom osiąganego recyklingu i przygotowania do ponownego użycia Papier, Metal, Tworzywa sztuczne, Szkło 2013 r. - 12 % 2014 r - 14 % 2015 r - 16 % Tabela 3. Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami Inne niż niebezpieczne odpady, budowlane i rozbiórkowe 2013 r. - 36 % 2014 r. - 38 % 2015 - 40 % .Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia znajduje się w SIWZ i w Specyfikacji Technicznej Wykonania usługi wraz z załącznikami..

II.1.5) przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających
  • Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych o wartości do 15% zamówienia podstawowego

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.00.00.00 - Usługi odbioru ścieków, usuwania odpadów, czyszczenia/sprzątania i usługi ekologiczne 90.50.00.00 - Usługi związane z odpadami 90.52.00.00 - Usługi w zakresie odpadów radioaktywnych, toksycznych, medycznych i niebezpiecznych 90.51.13.00 - Usługi zbierania śmieci 90.60.00.00 - Usługi sprzątania oraz usługi sanitarne na obszarach miejskich lub wiejskich oraz usługi powiązane 90.51.00.00 - Usuwanie i obróbka odpadów 90.51.10.00 - Usługi wywozu odpadów 90.51.12.00 - Usługi gromadzenia odpadów pochodzących z gospodarstw domowych 90.51.14.00 - Usługi zbierania papieru .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA: Rozpoczęcie: 01.07.2014.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: Przystępując do niniejszego postępowania każdy Wykonawca zobowiązany jest wnieść wadium w następującej wysokości: 20.000,00 zł (słownie złotych: dwadzieścia tysiący 00/100),

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca posiada uprawnienie do wykonywania określonej działalności lub czynności. W celu potwierdzenia, że Wykonawca spełnia warunek nr 1 należy przedłożyć Oświadczenie o spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych Wykonawca spełnia warunek nr 1 jeżeli przedłoży oświadczenie o którym mowa w kol. III zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do SIWZ

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Wykonawca posiada uprawnienie do wykonywania określonej działalności lub czynności na podstawie art. 22 ust. 1 - dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym do wykonania zamówienia tj. dysponuje: a) co najmniej 1 pojazdem przystosowany do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych, b) co najmniej 1 pojazdem przystosowany do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych z napędem 4 X 4, c) co najmniej 1 pojazdem przystosowany do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, d) co najmniej 1 pojazdem przystosowany do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych z napędem 4 X 4, e) co najmniej 1 pojazdem do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej - nośnik kontenerów KP-7,f) co najmniej 1 pojazdem przystosowany do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, w tym pojzad typowo przystosowany do odbioru odpadów biodegradowalnych z w pełni szczelną skrzynię ładunkową i wysoką krawędzią zasypu zapewniają pozostawanie odpadów o dużej zawartości płynu wewnątrz zabudowy . Nazwa dokumentu potwierdzającego spełnianie warunku: Wykaz urządzeń technicznych, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia dostępnych wykonawcy usług w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami. W przypadku, gdy Wykonawca polega na zasobach innych podmiotów, dołączy dokumenty potwierdzające, że Wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym do należytego wykonania zamówienia oraz oceny czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów.Wykonawca spełni warunek nr 6 jeżeli przedłoży wykaz o którym mowa w kol. III zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do SIWZ W przypadku, gdy Wykonawca polega na potencjale technicznym innych podmiotów, dołączy dokumenty potwierdzające, że Wykonawca będzie dysponował zasobami innych podmiotów w stopniu niezbędnym do należytego wykonania zamówienia oraz oceny czy stosunek łączący wykonawcę z tymi podmiotami gwarantuje rzeczywisty dostęp do tych zasobów, które mogą być w szczególności przedłożone zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 5 do SIWZ

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

  • wykaz narzędzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu wykonania zamówienia wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
  • nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

FORMACJA UZUPEŁNIAJĄCA: Jeżeli w kraju zamieszkania osoby lub w kraju, w którym wykonawca ma siedzibie lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt. III.4.3.1, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio miejsca zamieszkania osoby lub kraju, w którym wykonawca ma siedzibie lub miejsce zamieszkania - wystawione z odpowiednia data wymagana dla tych dokumentów. W przypadku oferty składanej przez wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego, oświadczenie o spełnianiu każdego z warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 składa co najmniej jeden z tych wykonawców w imieniu swoim i pozostałych wykonawców. W przypadku oferty składanej przez wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego, dokumenty potwierdzające, że wykonawca nie podlega wykluczeniu składa każdy z wykonawców oddzielnie

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zmiany umowy mogą nastąpić w przypadku wystąpienia jednej z poniższych okoliczności: a) z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, wynikających ze zmiany stosunków społeczno-gospodarczych lub z innych powodów wystąpi konieczność zmiany terminu, zakresu, bądź innych zapisów, bez zmiany których realizacja umowy będzie utrudniona, niemożliwa lub narazi Zamawiającego na szkodę, b)zmiana postanowień niniejszej umowy na skutek zmiany powszechnie obowiązującego prawa, z wyłączeniem zmiany stawki VAT c) z powodu uzasadnionych zamian w zakresie sposobu wykonania przedmiotu zamówienia proponowanych przez Zamawiającego lub Wykonawcę, jeżeli zmiany te są korzystne dla Zmawiającego, d) z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie prac, które to działania nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze stron , e) zmiany siedziby stron, f) nastąpi zmiana konta, g) nastąpi zmiana osób wyznaczonych do kontaktów, zmiany numerów, zmiany adresów środków komunikacji z Zamawiającym

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: bip.umswieradowzdroj.nv.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Miasta Świeradów-Zdrój ul. 11- go Listopada 35 Świeradów-Zdrój pokój 21a.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 22.04.2014 godzina 08:00, miejsce: Urząd Miasta Świeradów-Zdrój ul. 11- go Listopada 35 Świeradów-Zdrój sekretariat 1d.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.