eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrzetargiPrzetargi Gliwice › Sukcesywna dostawa odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, Nr sprawy DO/DZ-381-1-61/16

Poręczenia kontraktowe dla firm startujących w przetargach publicznych


Ten przetarg został już zakończony. Zobacz wynik tego przetargu



Ogłoszenie z dnia 2016-04-28

Gliwice: Sukcesywna dostawa odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, Nr sprawy DO/DZ-381-1-61/16
Numer ogłoszenia: 106790 - 2016; data zamieszczenia: 28.04.2016
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - dostawy

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.

Ogłoszenie dotyczy:

V zamówienia publicznego
zawarcia umowy ramowej
ustanowienia dynamicznego systemu zakupów (DSZ)

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES: Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie Oddział w Gliwicach , ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, 44-101 Gliwice, woj. śląskie, tel. 032 2789171, 2789172, 2789193,, faks 032 2789197, 2789198.

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Instytut badawczy.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA

II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Sukcesywna dostawa odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, Nr sprawy DO/DZ-381-1-61/16.

II.1.2) Rodzaj zamówienia: dostawy.

II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: Sukcesywna dostawa odczynników i materiałów zużywalnych dla Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach. Postępowanie podzielono jest na 30 części, mianowicie: Zadanie nr 1: Enzym restrykcyjny Bsh1236I Zadanie nr 1: Materiały plastikowe do hodowli komórek Zadanie nr 3: Materiały do detekcji lucyferazy w tranfekowanych komórkach Zadanie nr 4: filtry do mediów, parafilm i pojemniki do sterylizacji drobnych elementów Zadanie nr 5: odczynniki do biologii molekularnej Zadanie nr 6: Odczynniki chemiczne do sporządzania buforów Zadanie nr 7: Odczynniki chemiczne do immunohistochemii Zadanie nr 8: Probówki, końcówki do pipet, pipety wypływowe Zadanie nr 9: Końcówki do pipet, pipety wypływowe, probówki Zadanie nr 10: Przeciwciało anty-HSC70 Zadanie nr 11: . Odczynnik do transfekcji Zadanie nr 12: . Odczynniki do biologii komórki Zadanie nr 13: Pojemniki z PP do przechowywania Zadanie nr 14: Bibułki filtracyjne do cytospinu Zadanie nr 15: Odczynniki chemiczne Zadanie nr 16: Odczynniki i materiały do biologii molekularnej Zadanie nr 17: Surowica Zadanie nr 17: Wosk Steedmana Zadanie nr 19: Wywoływacz i utrwalacz Zadanie nr 20: Materiały eksploatacyjne do chromatografu EASY-nLC (firmy Proxeon/Thermo Scientific) część 2 Zadanie nr 21: Pipety serologiczne Zadanie nr 22: Sekwencjonowanie Zadanie nr 23: Sonda Custom Zadanie nr 24: Drobne akcesoria do pipetowania i przygotowywania próbek Zadanie nr 25 - certyfikowane bufory wzorcowe do ph-metru firma Crison lub równoważne Zadanie nr 26 - Zestaw do izolacji DNA z krwi naniesionej na bibułę firmy Whatman lub równoważny Zadanie nr 27 - Folia aluminiowa w rolce Zadanie nr 28 - Przeciwciała firmy Proteintech lub równoważne Zadanie nr 29 - Polimeraza do reakcji PCR firmy QIAGEN lub równoważne Zadanie nr 30 - Kasety do określania zawartości endotoksyn bakteryjnych PTS201F.

II.1.5)

  przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających

  • Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających

II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 33.69.65.00 - Odczynniki laboratoryjne 38.43.70.00 - Pipety i akcesoria laboratoryjne .

II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 30.

II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.


SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM

III.1) WADIUM

Informacja na temat wadium: W niniejszym postępowaniu przetargowym Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

III.2) ZALICZKI

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW

  • III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia warunków szczegółowych w tym zakresie, wymaga jedynie dołączenia do oferty oświadczenia z art. 22 ust. 1ustawy PZP stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia dokonywana będzie na zasadzie spełnia/ nie spełnia na podstawie przedłożonego do oferty oświadczenia.

  • III.3.2) Wiedza i doświadczenie

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia warunków szczegółowych w tym zakresie, wymaga jedynie dołączenia do oferty oświadczenia z art. 22 ust. 1ustawy PZP stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia dokonywana będzie na zasadzie spełnia/ nie spełnia na podstawie przedłożonego do oferty oświadczenia.

  • III.3.3) Potencjał techniczny

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia warunków szczegółowych w tym zakresie, wymaga jedynie dołączenia do oferty oświadczenia z art. 22 ust. 1ustawy PZP stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia dokonywana będzie na zasadzie spełnia/ nie spełnia na podstawie przedłożonego do oferty oświadczenia.

  • III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia warunków szczegółowych w tym zakresie, wymaga jedynie dołączenia do oferty oświadczenia z art. 22 ust. 1ustawy PZP stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia dokonywana będzie na zasadzie spełnia/ nie spełnia na podstawie przedłożonego do oferty oświadczenia.

  • III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa

    Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku

    • Zamawiający nie stawia warunków szczegółowych w tym zakresie, wymaga jedynie dołączenia do oferty oświadczenia z art. 22 ust. 1ustawy PZP stanowiącego załącznik nr 3 do SIWZ. Ocena spełnienia dokonywana będzie na zasadzie spełnia/ nie spełnia na podstawie przedłożonego do oferty oświadczenia.

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:

  • oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
  • aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych

Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:

III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:

  • nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;

III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej

  • lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;

III.5) INFORMACJA O DOKUMENTACH POTWIERDZAJĄCYCH, ŻE OFEROWANE DOSTAWY, USŁUGI LUB ROBOTY BUDOWLANE ODPOWIADAJĄ OKREŚLONYM WYMAGANIOM

W zakresie potwierdzenia, że oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają określonym wymaganiom należy przedłożyć:

  • próbki, opisy lub fotografie produktów, które mają zostać dostarczone, których autentyczność musi zostać poświadczona przez wykonawcę na żądanie zamawiającego;
  • inne dokumenty

    1.W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, do oferty należy załączyć: Dla zadania 8 - próbki w ilości 5 sztuk w pozycjach 1-3, 8-9; Dla zadania 9 - próbki w ilości jednego pełnego opakowania dla pozycji nr 1, 2, 5, 6, 7 oraz 3 sztuk dla pozycji 4 i 8; Dla zadania 7,10,19,20,23 - dokumenty producenta potwierdzające zgodność oferowanych produktów z wymaganiami; Dla zadań od nr 25-29 oryginalne kompletne dokumenty producenta w języku polskim lub angielskim potwierdzające zgodność parametrów oferowanych produktów z wymaganiami Zamawiającego zapisanymi w Specyfikacji asortymentowo-cenowej, wraz z informacjami dotyczącymi protokołu wykonania oznaczenia z wykorzystaniem oferowanego produktu, dla którego ma to uzasadnienie; Dla zadań od nr 25-29 karty charakterystyki jeśli zaoferowane produkty zawierają niebezpiecznie odczynniki; Dla zadania nr 25 przy każdej dostawie wymagane jest dostarczenie certyfikatu analizy, który zawiera: wartość niepewności, identyfikowalność, numer partii oraz termin ważności; Dla zadania nr 30 załączyć do oferty należy wypełnioną Ankietę dostawcy (załącznik nr 7 do SIWZ). 2. W celu potwierdzenia, że oferowane produkty odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, Zamawiający po terminie otwarcia ofert, w terminie przez siebie wskazanym, może żądać złożenia próbek produktów równoważnych w ilości określonej przez Zamawiającego poniżej:Dla zad 26 w poz. 1 - 5 szt., w poz. 2 - 25 ml;Dla zad 28 w poz. 1 i 2 - próbek na 10 barwień;Dla zad 29 próbek w ilościach: 50 ul polimerazy o stężeniu 5 U/ul, 1800 ul dNTP o stężeniu 100mM, 36 g agarozy Seakem (Lonza, nr kat. 50004), 120 ul SybrSafe (Invitrogen, nr kat. S33102), bufor obciążający do elektroforezy dla 550 próbek, 240 ul enzymu Exo, 480 ul enzymu SAP (Nimagen, nr kat. EXS-500), 4 760 ul BigDye Terminator v1.1 Cycle Sequencing Kit (Applied Biosystems, nr kat. 4337451), 14 ml POP -7 Polymer (Applied Biosystems, nr kat. 4363785), 22 ml Hi-Di Formamide (Applied Biosystems, nr kat. 4311320), 20 ml Running Buffer w/EDTA 10x Hi-Di Formamide (Applied Biosystems, nr kat. 402824).Uzasadnienie: Polimeraza firmy Qiagen wykorzystywana jest w 110 reakcjach PCR, a produkty reakcji PCR następnie są sekwencjonowane metodą Sangera. Sprawdzenie oferty równoważnej będzie wymagało wykonania 110 reakcji PCR (dla co najmniej 5 próbek w każdej reakcji PCR) oraz wykonania 108 reakcji sekwencjonowania (co najmniej 5 próbek w każdej reakcji sekwencjonowania, osobno dla nici F, osobno dla nici R), w związku z tym konieczne będzie dostarczenie bezpłatnych próbek w ilościach podanych powyżej. Przedmiotowe próbki muszą być opisane w sposób umożliwiający pełną identyfikację produktu tj. nr zadania, nr pozycji z zadania, nazwę producenta, datę ważności a także należy podać nazwę Wykonawcy. 3. Dokumenty wskazane powyżej należy złożyć w formie oryginału, lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę.

III.6) INNE DOKUMENTY

Inne dokumenty niewymienione w pkt III.4) albo w pkt III.5)

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego (np. jako Konsorcjum). W tym przypadku:1) członkowie Konsorcjum ustanawiają wspólnego pełnomocnika do reprezentowania ich w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego (nie dotyczy wspólników spółki cywilnej, o ile upoważnienie / pełnomocnictwo do występowania w imieniu spółki wynika z dołączonej do oferty umowy spółki bądź wszyscy wspólnicy podpiszą ofertę).Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jeden z członków Konsorcjum (tzw. lider). Zaleca się jednak ażeby pełnomocnikiem był jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,2) pełnomocnictwo musi zostać udzielone w formie pisemnej i złożone Zamawiającemu w oryginale lub jego notarialnie poświadczonej kopii i być powinno co najmniej pełnomocnictwem rodzajowym, którego zakresem minimalnym jest upoważnienie do reprezentacji wszystkich członków Konsorcjum w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prawidłowo ustanowiony pełnomocnik jest uprawniony m.in. do podpisania i złożenia oferty wraz z załącznikami. Pełnomocnictwo musi jednak wyraźnie zastrzegać umocowanie do podpisania umowy, jeżeli ma on posiadać uprawnienie do dokonania tej czynności. Również umocowanie do wniesienia odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej musi znaleźć wyraz w treści pełnomocnictwa, 3)oferta musi być podpisana w taki sposób, aby prawnie zobowiązywała do świadczenia wszystkich Wykonawców występujących wspólnie, 4) wszelka korespondencja oraz rozliczenia dokonywane będą wyłącznie z pełnomocnikiem, 5) wspólnicy ponoszą solidarną odpowiedzialności za wykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia, określoną w przepisie art. 366 KC, 6) jeżeli oferta Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia zostanie wybrana, Zamawiający może żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego przedłożenia mu umowy regulującej współpracę tych Wykonawców, 7) członkowie Konsorcjum składają jedną, wspólną ofertę. Ich potencjał i doświadczenie sumują się - spełnianie warunków udziału w postępowaniu dotyczy Konsorcjum jako całości. Poszczególni członkowie nie muszą więc osobno spełniać każdego warunku. Wystarczy, jeśli spełniają je łącznie lub spełnia je w całości jeden z członków. Partnerzy Konsorcjum muszą udokumentować, że razem spełniają wymagania określone art. 22 ust. 1 pkt 1-4 Pzp, 8) każdy z Partnerów musi złożyć oświadczenie, że nie podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 24 ustawy PZP oraz złożyć listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej albo informacje o tym, że nie należy do grupy kapitałowej zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do SIWZ, 9) dodatkowe zapisy dotyczące spółki cywilnej: spółka cywilna nie posiada statusu Wykonawcy. Wykonawcami są wspólnicy spółki, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia. W związku z powyższym, wspólnicy tak jak każde Konsorcjum muszą ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia, albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. Pełnomocnikiem może być zarówno osoba trzecia, jak i jeden ze wspólników. Dokument ustanawiający pełnomocnika należy załączyć do oferty. Jeżeli pełnomocnikiem jest wspólnik, takim dokumentem co do zasady może być sama umowa spółki, z której wynikają zasady reprezentacji, dokumenty potwierdzające nie podleganie wykluczeniu z postępowania muszą być wystawione oddzielnie na każdego ze wspólników.

SEKCJA IV: PROCEDURA

IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.

IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT

IV.2.1) Kryteria oceny ofert: cena oraz inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia:

  • 1 - Cena - 90
  • 2 - Termin realizacji dostaw cząstkowych - 10

IV.2.2)

  przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, adres strony, na której będzie prowadzona:

IV.3) ZMIANA UMOWY

przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian

Zamawiający z inicjatywy własnej lub Wykonawcy dopuszcza możliwość zmiany w treści niniejszej Umowy w następujących przypadkach: 1) ustawowej zmiany stawki podatku VAT, przy czym zmianie ulegnie wyłącznie cena brutto, cena netto pozostanie bez zmian, 2) zmiany wysokości wynagrodzenia przysługującego Wykonawcy, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania przedmiotu umowy przez Wykonawcę, w przypadku zmiany: a. wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisu art. 2 ust. 3-5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 ze zm.), b. zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne (dotyczy umowy powyżej 12 miesięcy), 3) zmiany jakości na wyższą zaoferowanych produktów przy zachowaniu lub obniżeniu ceny, 4) wielkości opakowania zbiorczego zaoferowanego produktu przy zachowaniu lub obniżeniu ceny jednostkowej, 5) zmiany numeru katalogowego zaoferowanego produktu przy zachowaniu lub obniżeniu ceny, 6) zmiany nazewnictwa zaoferowanego produktu przy zachowaniu parametrów tego produktu przy zachowaniu lub obniżeniu ceny, 7) zaprzestania produkcji produktu umownego przez producenta (wycofanie produktu) i wprowadzenia nowego pro?duktu o parametrach tożsamych z parametrami zaoferowanego produktu przy zachowaniu lub obniżeniu ceny produktu wycofanego, 8) dostarczania produktu analogicznego do określonego w załączniku nr 2 produkowanego przez innego producenta przy zachowaniu lub obniżeniu ceny, w przypadku gdy Wykonawca nie jest jednocześnie producentem dostarczanych produktów, a zmiana ta będzie spowodowana przez zakończenie lub zawieszenie prowadzonej przez producenta działalności gospodarczej lub zakończenie współpracy pomiędzy Wykonawcą a producentem, za które ponosi odpowiedzialność Wykonawca. 3. Wszystkie zmiany dotyczące ustaleń zawartych w niniejszej umowie za wyjątkiem określonych w ust. 2 pkt. 1 powyżej wymagają każdorazowo formy pisemnej pod rygorem nieważności

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.io.gliwice.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, w Dziale Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia, pok. 2.001.

IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 10.05.2016 godzina 09:00, miejsce: Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej - Curie Oddział w Gliwicach, ul. Wybrzeże Armii Krajowej 15, w Dziale Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia, pok. 2.001.

IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Termin wykonania przedmiotu zamówienia: Zadanie nr 1 do nr 23 oraz nr 30 - 12 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy Zadanie nr 24 - do 31.08.2016r Zadanie nr 25 - 24 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.

IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie

Podziel się

Poleć ten przetarg znajomemu poleć

Wydrukuj przetarg drukuj

Dodaj ten przetarg do obserwowanych obserwuj








Uwaga: podstawą prezentowanych tutaj informacji są dane publikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Treść ogłoszenia widoczna na eGospodarka.pl jest zgodna z treścią tegoż ogłoszenia dostępną w BZP w dniu publikacji. Redakcja serwisu eGospodarka.pl dokłada wszelkich starań, aby zamieszczone tutaj informacje były kompletne i zgodne z prawdą. Nie może jednak zagwarantować ich poprawności i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody powstałe w wyniku korzystania z nich.


Jeśli chcesz dodać ogłoszenie do serwisu, zapoznaj się z naszą ofertą:

chcę zamieszczać ogłoszenia

Dodaj swoje pytanie

Najnowsze orzeczenia

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.